Het Antwerps stadsbestuur trekt aan de alarmbel. In een jaar tijd is het aantal ongevallen met steps verdubbeld. “We zijn daar bezorgd over”, zegt burgemeester Bart De Wever (N-VA). [naar artikel]
In België werden in 2021 1.022 ongevallen met e-steps geregistreerd. Dat zijn er bijna drie per dag, zo blijkt uit de laatste verkeersveiligheidsbarometer van Vias in samenwerking met de federale politie. Het verkeersinstituut noteerde voor het eerst statistieken over het aantal ongevallen met e-steps. [naar artikel]
Het aantal ongevallen met e-steps in Gent stijgt, net zoals elders, maar wel minder fors. Dat blijkt uit cijfers van verkeersinstituut VIAS. Er vielen vorig jaar 64 gewonden bij 69 geregistreerde ongelukken met e-steps in de stad. Het gaat om een stijging van ruim 40 procent in vergelijking met 2021. Dat is niets vergeleken met de verdrievoudiging van het aantal ongevallen met e-steps in Brussel. Daar, en ook in Antwerpen, zijn deelsteps meer ingeburgerd, en mogen ze parkeren op openbaar domein. Dat is in Gent niet het geval. [naar artikel]
In 2021 zijn er in Gent 57 ongevallen met elektrische steps gemeld bij de politie. Daarbij raakten 53 personen gewond. Het is voor het eerst dat de Gentse politie jaarcijfers heeft van ongevallen met steps. [naar artikel]
De tiener die in Vilvoorde aan de kant werd gezet, omdat hij met een opgedreven e-step bijna 100 kilometer per uur kon halen, blijkt geen uitzonderlijk geval te zijn. Verschillende politiezones hebben al opgedreven steps in beslag genomen. "Het is schering en inslag, want het is heel makkelijk om ze op te drijven. Vaak is het gewoon een software-update." [naar artikel]
Het aantal ongevallen met e-steps is de laatste jaren explosief gestegen. Om zicht te krijgen op de exacte oorzaken, analyseerde verkeersinstituut Vias honderd pv’s van ongevallen met gewonden in Brussel in 2020. [naar artikel]
Het aantal ongevallen met e-steps is de laatste jaren explosief gestegen. Om zicht te krijgen op de exacte oorzaken, analyseerde verkeersinsituut Vias honderd pv’s van ongevallen met gewonden in Brussel in 2020. [naar artikel]
Er zijn vorig jaar liefst 206 ongevallen gebeurd met elektrische steps op de Vlaamse wegen. Het is de eerste keer dat die cijfers voor Vlaanderen beschikbaar zijn. “We kopen die steps op het internet, ze voldoen aan geen enkele voorwaarde en op de weg ontbreken alle regels: dat is vragen om problemen”, zegt Guy Crab van Traxio Velo. [naar artikel]
Er zijn vorig jaar liefst 206 ongevallen gebeurd met elektrische steps op de Vlaamse wegen. Het is de eerste keer dat die cijfers voor Vlaanderen beschikbaar zijn. “We kopen die steps op internet, ze voldoen aan geen enkele voorwaarde en op de weg ontbreken alle regels: dat is vragen om problemen”, zegt Guy Crab van Traxio Velo. [naar artikel]
Er zijn vorig jaar liefst 206 ongevallen gebeurd met elektrische steps op de Vlaamse wegen. Het is de eerste keer dat die cijfers voor Vlaanderen beschikbaar zijn. “We kopen die steps op internet, ze voldoen aan geen enkele voorwaarde en op de weg ontbreken alle regels: dat is vragen om problemen”, zegt Guy Crab van Traxio Velo. [naar artikel]
In de eerste zes maanden van dit jaar zijn er in Brussel 395 ongevallen met steps gebeurd. Dat heeft Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) gezegd in de commissie Mobiliteit van het Brusselse parlement. [naar artikel]
Na het uitgesproken verkeersluwe jaar 2020 vielen er in 2021 weer meer slachtoffers op onze wegen. Opvallend: er gebeurden ruim 1.000 ongevallen met gewonden bij gebruikers van elektrische steps en in Vlaanderen steeg het aantal doden waarbij bestelwagens betrokken zijn fors. Dat blijkt uit de jaarlijkse Verkeersveiligheidsbarometer van Vias Institute. [naar artikel]
Twee doden en meer dan tweehonderd ongevallen vielen er vorig jaar met elektrische steps op de Vlaamse wegen te betreuren. Wat maakt dit ogenschijnlijke kinderspeeltje zo begeerlijk maar ook gevaarlijk? [naar artikel]
Twee doden en meer dan tweehonderd ongevallen vielen er vorig jaar met elektrische steps op de Vlaamse wegen te betreuren. Wat maakt dit ogenschijnlijke kinderspeeltje zo begeerlijk maar ook gevaarlijk? [naar artikel]
Volgens het Belgisch Instituut voor verkeersveiligheid VIAS zijn steps vooral gevaarlijk, wanneer mensen ze niet vaak of voor het eerst gebruiken. "We weten uit een studie dat de slachtoffers vooral mensen zijn die een eerste keer zo'n step gebruiken of heel occasioneel", zegt Stef Willems op Radio 2 Antwerpen. Hij reageert daarmee op cijfers van ongevallen met gewonden in de stad Antwerpen. Het stadsbestuur is bezorgd, omdat het aantal meer dan verdubbeld is in een jaar tijd, van 34 tot 85. [naar artikel]
Bart De Wever (N-VA) vraagt strengere regels voor elektrische steps omdat het aantal ongevallen in Antwerpen maar blijft stijgen. Maar ook in Limburg rijden steps rond die veel sneller rijden dan de toegelaten 25 km/uur. [naar artikel]
Vorig jaar gebeurden er meer dan 20 ongevallen met elektrische steps in West-Vlaanderen. De helft daarvan vond plaats aan onze kust. Dat blijkt uit cijfers die Annick Lambrecht (Vooruit) opvroeg. [naar artikel]
Wegenwerken zijn gevaarlijk, vooral door kop-staartaanrijdingen. In 2018 waren er vijfhonderd ongevallen met letsels en ook vier dodelijke slachtoffers aan werven op Vlaamse wegen. En daar bestaat geen gouden remedie tegen. [naar artikel]
Stad Gent en de fusiehaven Nord Sea Port gaan maatregelen nemen om de verkeerssituatie in het havengebied veiliger te maken na 2 recente dodelijke ongevallen. De weginfrastructuur zal aangepast worden er komt ook betere signalisatie. [naar artikel]
De Antwerpse politie heeft de handen vol met de opmars van de e-step. In één jaar schreef de politie tweeduizend pv’s uit tegen gebruikers van de elektrische steps, wegens gevaarlijk rijgedrag. Het aantal ongevallen blijft de hoogte in schieten. In drie jaar steeg het aantal gewonden met 700%. De Antwerpse burgemeester en N-VA-voorzitter Bart De Wever vindt dat er strengere regels moeten komen. Hij pleit voor een helmplicht en snelheidsbegrenzing. [naar artikel]
Vorig jaar gebeurden er 206 ongevallen met elektrische steps op de weg in Vlaanderen en daarbij vielen twee doden. Dat schrijft het Nieuwsblad. Bij 130 van de 206 ongevallen, kwam een step tegen of onder een auto terecht. Er waren ook veel aanrijdingen met fietsers en voetgangers. De Vlaamse Stichting Verkeerskunde raadt aan om een helm te dragen en een opleiding te volgen om zulke steps veilig te gebruiken en is ook voorstander van minimumleeftijd van 16 jaar. [naar artikel]
Vorig jaar werden ruim 4.700 ongevallen met letsel of dodelijke afloop gevolgd door een vluchtmisdrijf, een recordaantal in 10 jaar. Dat meldt verkeersinstituut Vias. Voetgangers en fietsers zijn het vaakste het slachtoffer van dit soort ongevallen. De overgrote meerderheid van de plegers wordt geïdentificeerd. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.