Krantenkoppen logoDe Krantenkoppen

Elke minuut geupdate en mobile friendly!

24 January 2022
22:00 uur

Dodelijke ongevallen en opgedreven exemplaren die ruim 100 km/uur gaan: hoe gevaarlijk zijn e-steps?

Het Nieuwsblad

14/01/2022 - 16:15

Dodelijke ongevallen met e-steps, opgedreven exemplaren … De elektrische step is razend populair, maar niet zonder gevaar. “Vanaf 30 km/u is er een grote kans op overlijden.”


LEES VOLLEDIG ARTIKEL OP HET NIEUWSBLAD

Gerelateerde krantenkoppen:

  1. Steeds meer ongevallen met e-steps, Antwerps stadsbestuur is bezorgd: “Hip vervoersmiddel, maar kan gevaarlijk zijn” (26/05/2021 - Gazet van Antwerpen)
    Het Antwerps stadsbestuur trekt aan de alarmbel. In een jaar tijd is het aantal ongevallen met steps verdubbeld. “We zijn daar bezorgd over”, zegt burgemeester Bart De Wever (N-VA).
    [naar artikel]
  2. Vorig jaar gebeurden 57 ongevallen met elektrische steps in Gent, 53 personen raakten gewond (04/01/2022 - VRT NWS)
    In 2021 zijn er in Gent 57 ongevallen met elektrische steps gemeld bij de politie. Daarbij raakten 53 personen gewond. Het is voor het eerst dat de Gentse politie jaarcijfers heeft van ongevallen met steps.
    [naar artikel]
  3. Meer dan 200 ongevallen en twee doden op een jaar tijd: “Verbied e-steps onder 16 jaar” (15/11/2021 - Het Belang van Limburg)
    Er zijn vorig jaar liefst 206 ongevallen gebeurd met elektrische steps op de Vlaamse wegen. Het is de eerste keer dat die cijfers voor Vlaanderen beschikbaar zijn. “We kopen die steps op het internet, ze voldoen aan geen enkele voorwaarde en op de weg ontbreken alle regels: dat is vragen om problemen”, zegt Guy Crab van Traxio Velo.
    [naar artikel]
  4. Meer dan 200 ongevallen en twee doden op een jaar tijd: “Verbied e-steps onder de 16 jaar” (15/11/2021 - Het Nieuwsblad)
    Er zijn vorig jaar liefst 206 ongevallen gebeurd met elektrische steps op de Vlaamse wegen. Het is de eerste keer dat die cijfers voor Vlaanderen beschikbaar zijn. “We kopen die steps op internet, ze voldoen aan geen enkele voorwaarde en op de weg ontbreken alle regels: dat is vragen om problemen”, zegt Guy Crab van Traxio Velo.
    [naar artikel]
  5. Verontrustende cijfers over ongevallen met elektrische steps: “Verbied ze onder de 16 jaar” (15/11/2021 - Gazet van Antwerpen)
    Er zijn vorig jaar liefst 206 ongevallen gebeurd met elektrische steps op de Vlaamse wegen. Het is de eerste keer dat die cijfers voor Vlaanderen beschikbaar zijn. “We kopen die steps op internet, ze voldoen aan geen enkele voorwaarde en op de weg ontbreken alle regels: dat is vragen om problemen”, zegt Guy Crab van Traxio Velo.
    [naar artikel]
  6. BEKIJK - Hoe gevaarlijk zijn elektrische steps? VIAS: "Meeste slachtoffers vallen bij eerste ritten en dragen geen helm" (26/05/2021 - VRT NWS)
    Volgens het Belgisch Instituut voor verkeersveiligheid VIAS zijn steps vooral gevaarlijk, wanneer mensen ze niet vaak of voor het eerst gebruiken. "We weten uit een studie dat de slachtoffers vooral mensen zijn die een eerste keer zo'n step gebruiken of heel occasioneel", zegt Stef Willems op Radio 2 Antwerpen. Hij reageert daarmee op cijfers van ongevallen met gewonden in de stad Antwerpen. Het stadsbestuur is bezorgd, omdat het aantal meer dan verdubbeld is in een jaar tijd, van 34 tot 85.
    [naar artikel]
  7. De e-step maakt steeds meer slachtoffers: ‘Zalig gevoel van vrijheid, maar verdomd gevaarlijk’ (21/11/2021 - De Morgen)
    Twee doden en meer dan tweehonderd ongevallen vielen er vorig jaar met elektrische steps op de Vlaamse wegen te betreuren. Wat maakt dit ogenschijnlijke kinderspeeltje zo begeerlijk maar ook gevaarlijk?
    [naar artikel]
  8. De e-step maakt steeds meer slachtoffers: “Zalig gevoel van vrijheid, maar verdomd gevaarlijk” (22/11/2021 - Het Laatste Nieuws)
    Twee doden en meer dan tweehonderd ongevallen vielen er vorig jaar met elektrische steps op de Vlaamse wegen te betreuren. Wat maakt dit ogenschijnlijke kinderspeeltje zo begeerlijk maar ook gevaarlijk?
    [naar artikel]
  9. Helft van ongevallen met elektrische steps in West-Vlaanderen gebeurt aan de kust (17/12/2021 - VRT NWS)
    Vorig jaar gebeurden er meer dan 20 ongevallen met elektrische steps in West-Vlaanderen. De helft daarvan vond plaats aan onze kust. Dat blijkt uit cijfers die Annick Lambrecht (Vooruit) opvroeg.
    [naar artikel]
  10. 500 ongevallen in een jaar aan Vlaamse werven: let op voor de arbeiders (18/02/2020 - Gazet van Antwerpen)
    Wegenwerken zijn gevaarlijk, vooral door kop-staartaanrijdingen. In 2018 waren er vijfhonderd ongevallen met letsels en ook vier dodelijke slachtoffers aan werven op Vlaamse wegen. En daar bestaat geen gouden remedie tegen.
    [naar artikel]
  11. Twee doden in één jaar tijd met elektrische steps, meer regelgeving is nodig zegt Vlaamse Stichting Verkeerskunde (15/11/2021 - VRT NWS)
    Vorig jaar gebeurden er 206 ongevallen met elektrische steps op de weg in Vlaanderen en daarbij vielen twee doden. Dat schrijft het Nieuwsblad. Bij 130 van de 206 ongevallen, kwam een step tegen of onder een auto terecht. Er waren ook veel aanrijdingen met fietsers en voetgangers. De Vlaamse Stichting Verkeerskunde raadt aan om een helm te dragen en een opleiding te volgen om zulke steps veilig te gebruiken en is ook voorstander van minimumleeftijd van 16 jaar.
    [naar artikel]
  12. Stad Gent en haven pakken verkeersveiligheid aan na dodelijke ongevallen  (11/03/2020 - VRT NWS)
    Stad Gent en de fusiehaven Nord Sea Port gaan maatregelen nemen om de verkeerssituatie in het havengebied veiliger te maken na 2 recente dodelijke ongevallen. De weginfrastructuur zal aangepast worden er komt ook betere signalisatie.
    [naar artikel]
  13. Na ‘eerste’ dodelijke ongeval: hoe veilig zijn elektrische steps? (13/05/2019 - De Morgen)
    Naar alle waarschijnlijkheid is in België het eerste dodelijke slachtoffer met een elektrische step gevallen. In Antwerpen en Brussel zijn elektrische deelsteps niet weg te slaan uit het straatbeeld. Heel wat mensen kopen de tweewielers ook als alternatief vervoermiddel. Maar hoe veilig zijn elektrische steps?
    [naar artikel]
  14. Meer ongevallen met speed pedelecs, elektrische fietsen en elektrische steps (08/02/2019 - Metro)
    Het aantal ongevallen met speed pedelecs, elektrische fietsen en elektrische steps, waarbij minstens één bestuurder van een dergelijk vervoersmiddel gewond raakte, lag in de eerste helft van 2018 op jaarbasis beduidend hoger dan in 2017. Dat blijkt uit het antwoord van minister van Binnenlandse Zaken Pieter De Crem op een schriftelijke vraag van Jean-Jacques Flahaux (MR). In 2017 werden in totaal 980 ongevallen met een elektrische fiets geregistreerd, maar alleen al in de eerste helft van 2018 liep dat aantal op tot 606. Voor een speed pedelec, die elektrisch wordt ondersteund tot 45 km/uur, was dat respectievelijk 15 en 27 en voor een gemotoriseerd voortbewegingstoestel, zoals een elektrische step, respectievelijk 9 en 10. bron: Belga Het bericht Meer ongevallen met speed pedelecs, elektrische fietsen en elektrische steps verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  15. Elektrische steps goed voor een ongeval per week (28/05/2020 - Express)
    Elektrische steps zijn een plaag in het Brusselse straatbeeld. Ze veroorzaken daarbij ook nog eens veel ongevallen. Elke week belandt... The post Elektrische steps goed voor een ongeval per week appeared first on Business AM.
    [naar artikel]
  16. Twee doden en meer dan 200 ongevallen met elektrische steps in jaar tijd op Vlaamse wegen (15/11/2021 - De Morgen)
    Op de Vlaamse wegen zijn vorig jaar 206 ongevallen geteld met elektrische steps, met twee doden tot gevolg. De cijfers zijn voor het eerst beschikbaar voor Vlaanderen, zo melden de kranten van Mediahuis. De Vlaamse Stichting Verkeerskunde raadt steprijders aan om een helm te dragen.
    [naar artikel]
  17. Twee doden en meer dan 200 ongevallen met elektrische steps in jaar tijd op Vlaamse wegen (15/11/2021 - Het Laatste Nieuws)
    Op de Vlaamse wegen zijn vorig jaar 206 ongevallen geteld met elektrische steps, met twee doden tot gevolg. De cijfers zijn voor het eerst beschikbaar voor Vlaanderen, zo melden de kranten van Mediahuis. De Vlaamse Stichting Verkeerskunde raadt steprijders aan om een helm te dragen.
    [naar artikel]
  18. Zes op de tien verkeersdoden op de snelweg droegen hun gordel niet (23/10/2017 - Metro)
    Zestig procent van de dodelijke slachtoffers bij een verkeersongeval op de snelweg droeg geen autogordel. Dat blijkt uit een studie van Vias Institute. Dat onderzocht de pv’s van 158 dodelijke ongevallen op de autosnelwegen. Snelheid speelde een rol in bijna vier op de tien onderzochte ongevallen. In België wordt meer dan een derde van de afgelegde voertuigkilometers op de autosnelweg afgelegd. Het risico op een ongeval is er kleiner dan op andere delen van het wegennet, maar de ernst van de ongevallen is er groter. Op de snelwegen vallen er per duizend letselongevallen 31 doden, ruim vier keer meer dan in een bebouwde kom. Vias Institute bestudeerde de pv’s van 158 dodelijke ongevallen in 2014 en 2015. Bij die ongevallen waren 529 mensen betrokken. Uit de studie blijkt dat ongeveer een derde van de bestuurders en passagiers de gordel niet droeg. Bij de passagiers achteraan loopt dat op tot ruim de helft. Zestig procent van de dodelijke slachtoffers had de gordel niet om. Snelheid speelde een rol in tenminste 38 procent van de dodelijke ongevallen. Eén op de vijf stond stil op het moment van het ongeval. In meer dan tien procent van de ongevallen was er alcohol in het spel, maar in 40 procent van de gevallen werd de bestuurder niet op alcohol getest. Eén dodelijk ongeval op de tien gebeurde op een op- of afrit en één dodelijk ongeval op vijf gebeurde in de buurt van een op- of afrit. Eén ongeval op de twintig gebeurde op een verkeerswisselaar. Bij dertien procent van de ongevallen waren er werken aan de gang op het moment dat het ongeval zich voordeed. Dat cijfer stijgt de laatste jaren en ligt nu al driemaal hoger dan in 2009. bron: Belga
    [naar artikel]
  19. Spoedartsen vrezen meer ernstige ongevallen met elektrische steps nu maximumsnelheid wordt opgetrokken (23/05/2019 - VRT NWS)
    Er komt kritiek op de versoepeling van de wegcode, die het verkeer normaal veiliger moet maken voor fietsers en voetgangers. De maximumsnelheid voor elektrische steps, rolstoelen en hoverboards wordt opgetrokken van 18 tot 25 kilometer per uur. Volgens Sandra Verelst, hoofd van de spoedafdeling van het UZ Leuven, is dat een slechte zaak. "We verwachten niet alleen een toename van het aantal ongevallen, maar ook van de ernst ervan."
    [naar artikel]
  20. De schaduwkant van de populaire SUV: steeds meer dodelijke ongevallen met voetgangers (02/03/2019 - Het Laatste Nieuws)
    De populariteit van SUV's heeft een ernstige schaduwzijde: hun vierkante en hoge voorkanten leiden tot aanzienlijk meer dodelijke ongevallen onder...
    [naar artikel]
  21. Instructeur na derde dodelijke crash met vliegtuigjes deze zomer: “Bij acht op de tien ongevallen gaat de piloot in de fout” (29/08/2020 - Het Nieuwsblad)
    Het is al een zwarte zomer geweest voor de recreatieve luchtvaart in ons land. Bij drie ongevallen in twee maanden tijd kwamen al vijf mensen om. Zaterdag verongelukte een piloot vlak bij het vliegveld van Kiewit in Hasselt. Is vliegen met sportvliegtuigjes dan zo gevaarlijk?
    [naar artikel]
  22. Eerste dodelijk ongeval met elektrische step in Spanje: vrouw (40) overleeft aanrijding niet (30/10/2018 - De Morgen)
    Een aanrijding in Barcelona waarbij een vrouw levensgevaarlijke verwondingen opliep en twee weken later overleed, is het eerste dodelijke ongeval met een elektrische step in Spanje. De vrouw overleed vorige dinsdag in het ziekenhuis. Dodelijke ongevallen met elektronische steps zijn in Europa vooralsnog uiterst zeldzaam.
    [naar artikel]
  23. Dodelijke ongevallen minder betwist door drones (18/03/2017 - Het Belang van Limburg)
    Voor de rechtbank zijn er minder betwistingen over de verantwoordelijkheid bij dodelijke ongevallen. Dat stelt het parket Limburg vast. De inzet van drones en geavanceerde simulatie- en berekeningsprogramma’s helpen verkeersdeskundigen om het ongeval nog nauwkeuriger te reconstrueren.
    [naar artikel]
  24. Trajectcontrole op Opitterkiezel na dodelijke ongevallen (12/01/2021 - Het Belang van Limburg)
    Na de twee dodelijke ongevallen op de Opitterkiezel vorige week, wordt er stevig ingegrepen om de snelheid op deze weg onder controle te houden. Net als op de Meeuwerkiezel komt er ook op de Opitterkiezel trajectcontrole.
    [naar artikel]
  25. Fietsers reageren op stijging dodelijke ongevallen “Ieder voor zich, want we zijn allemaal opgejaagd” (04/10/2019 - Gazet van Antwerpen)
    Hoewel het aantal dodelijke ongevallen met fietsers in Vlaanderen daalt, zijn er in de provincie Antwerpen net meer fietsers die het leven lieten in het verkeer. Wat vinden fietsers daarvan en wat is volgens hen de oorzaak? Wij staken ons licht op in Antwerpen en Mol.
    [naar artikel]
  26. Zes op de tien verkeersdoden op de snelweg droegen hun gordel niet (23/10/2017 - Knack)
    Zestig procent van de dodelijke slachtoffers bij een verkeersongeval op de snelweg droeg geen autogordel. Dat blijkt uit een studie van Vias Institute. Dat onderzocht de pv's van 158 dodelijke ongevallen op de autosnelwegen. Snelheid speelde een rol in bijna vier op de tien onderzochte ongevallen.
    [naar artikel]
  27. In twee jaar dubbel zo veel ongevallen met elektrische fietsen (23/07/2018 - De Morgen)
    Het aantal ongevallen met elektrische fietsen is de afgelopen twee jaar verdubbeld en het aantal dodelijke slachtoffers steeg ook enorm. In 2017 werden 977 ongevallen genoteerd, waarvan 22 met fatale afloop. In 2015: 515 ongevallen en 14 doden, in 2016: 742 ongevallen en 13 doden.
    [naar artikel]
  28. Zes op de tien verkeersdoden op de snelweg droegen geen gordel (23/10/2017 - Het Belang van Limburg)
    Zestig procent van de dodelijke slachtoffers bij een verkeersongeval op de snelweg droeg geen autogordel. Dat blijkt uit een studie van Vias Institute. Dat onderzocht de pv’s van 158 dodelijke ongevallen op de autosnelwegen. Snelheid speelde een rol in bijna vier op de tien onderzochte ongevallen.
    [naar artikel]
  29. Zes op de tien verkeersdoden op de snelweg droegen geen gordel (23/10/2017 - Gazet van Antwerpen)
    Zestig procent van de dodelijke slachtoffers bij een verkeersongeval op de snelweg droeg geen autogordel. Dat blijkt uit een studie van Vias Institute. Dat onderzocht de pv’s van 158 dodelijke ongevallen op de autosnelwegen. Snelheid speelde een rol in bijna vier op de tien onderzochte ongevallen.
    [naar artikel]
  30. STANDPUNT. Snelwegparkings sluiten? Dan vergroot de kans op dodelijke ongevallen (15/09/2018 - Gazet van Antwerpen)
    Er komt tegen de zomer van 2020 een nieuwe parking voor vrachtwagens op Linkeroever in Antwerpen met 370 plaatsen. Dat is goed nieuws voor de transportsector. Hoe meer vrachtwagenchauffeurs in staat worden gesteld om hun verplichte rij- en rusttijden na te leven, hoe kleiner de kans op dodelijke ongevallen.
    [naar artikel]
  31. Parijs zet rem op elektrische steps (07/06/2019 - De Morgen)
    Parijs verbiedt het parkeren van steps op het voetpad en beperkt de snelheid. De nieuwe regels moeten orde scheppen in de chaos van de 20.000 steps in de Franse hoofdstad.
    [naar artikel]
  32. Trend in de stad: “Iedere week komen er steps bij in het straatbeeld” (15/11/2018 - Gazet van Antwerpen)
    Elektrische steps lijken in Antwerpen steeds meer hun plaats te veroveren. De deelsteps van ‘Bird’, die in oktober gelanceerd zijn, duiken overal op. Maar ook de verkoop van elektrische steps doet het erg goed.
    [naar artikel]
  33. Auto knalt elektriciteitspaal omver (25/02/2019 - Het Belang van Limburg)
    In de Galgestraat in Geetbets is maandagnamiddag een auto tegen een elektriciteitspaal gereden. Door de klap brak de paal. De leidingen hingen gevaarlijk boven de weg. De automobilist raakte als bij wonder niet gewond. Op de weg zijn in het verleden al dodelijke ongevallen gebeurd.
    [naar artikel]
  34. Stockholm wil minder elektrische steps in de stad (09/11/2021 - Het Laatste Nieuws)
    De Zweedse hoofdstad Stockholm gaat het aantal elektrische steps in de stad vanaf volgend jaar met de helft verminderen. Zo zouden de steps voor te veel overlast zorgen. Het aantal toegelaten verhuurbedrijven voor steps daalt van acht naar drie. Het cijfer steps dat vrij gebruikt kan worden zal vanaf 1 januari van 23.000 naar 12.000 dalen, met een maximum van 4.000 stuks per verhuurder.
    [naar artikel]
  35. Opleiding ‘One step away’ moet ongevallen met elektrische steps helpen voorkomen (07/07/2020 - Gazet van Antwerpen)
    Elektrische (deel)steps worden steeds vaker gebruikt als vervoermiddel voor woon-werkverkeer. Naast de vele voordelen zijn er ook risico’s aan verbonden en bovendien zijn de verkeersregels niet altijd even duidelijk. Daarom heeft de Vlaamse Stichting Verkeerskunde een nieuwe opleiding voor stepgebruikers gelanceerd. De eersten die de opleiding mochten volgen, waren een zevental personeelsleden van de stad Mechelen.
    [naar artikel]
  36. Twee doden bij verschillende ongevallen op E34 (04/12/2019 - Het Nieuwsblad)
    Op de E34 gebeurden woensdag verschillende ongevallen. Daarbij vielen twee dodelijke slachtoffers te betreuren. Ter hoogte van Oelegem overleed een vrachtwagenchauffeur toen hij inreed op een andere vrachtwagen. In de staart van die file reed een bestelwagen in op een andere vrachtwagen, ook met dodelijke afloop.
    [naar artikel]
  37. Tienduizenden op straat na dodelijke ongevallen in illegale mijn: 'Wij vragen alleen maar om eten' (08/01/2018 - Knack)
    Na twee dodelijke ongevallen op korte tijd, wordt in het oosten van Marokko op grote schaal geprotesteerd tegen de gang van zaken in de illegale mijnen. Tienduizenden mensen komen er op straat om een verbetering van de economische situatie in de regio te eisen.
    [naar artikel]
  38. Politie Dilbeek vernietigt twee illegale elektrische steps: “Niet alle steps zijn goedgekeurd om op de Belgische wegen te gebruiken” (18/08/2020 - VRT NWS)
    In Dilbeek heeft de politie met akkoord van het parket Halle-Vilvoorde twee illegale elektrische steps vernietigd. Eén van de twee steps haalde een snelheid van meer dan 70 kilometer per uur. De eigenaar betaalde er 1.800 euro voor. Maar niet alle elektrische steps die verkocht worden, zijn gehomologeerd om op onze wegen te rijden, zegt de politie.
    [naar artikel]
  39. “Amper ongevallen”, en dan tuimelt schepen van deelstep (02/09/2019 - Het Nieuwsblad)
    Schepen Charlotte Verkeyn (N-VA) zit een week in het gips nadat ze vrijdag van een elektrische deelstep viel op de Zeedijk. Pittig detail: partijgenoot en schepen van Mobiliteit Björn Anseeuw verklaarde onlangs nog dat er amper ongevallen gebeuren met de steps.
    [naar artikel]
  40. Dranghekken aan station Antwerpen-Berchem om vrachtwagens weg te houden na 2 dodelijke ongevallen (09/11/2021 - VRT NWS)
    De politie van Antwerpen heeft dranghekken gezet op het plein voor het station van Antwerpen-Berchem, waar de afgelopen dagen twee dodelijke ongevallen zijn gebeurd met voetgangers en vrachtwagens. Of er meer structurele maatregelen komen, is nog niet bekend.
    [naar artikel]
  41. Twee dodelijke ongevallen op Boomsesteenweg op één ochtend: bromfietser en vrouw op elektrische step komen om het leven (31/07/2020 - VRT NWS)
    Op de Boomsesteenweg zijn vrijdagochtend twee ongevallen gebeurd met dodelijke afloop. In Aartselaar overleed een bromfietser nadat hij werd aangereden door een auto. In Wilrijk kwam een vrouw op een elektrische step onder een vrachtwagen terecht.
    [naar artikel]
  42. OPROEP: Woont u in de buurt van een gevaarlijk (kruis)punt? Laat het ons weten (11/12/2019 - VRT NWS)
    De jongen die deze ochtend om het leven kwam op een gevaarlijk kruispunt in Aalst, is het zoveelste slachtoffer in een lange lijst mensen die stierven op drukke of gevaarlijke (kruis)punten in het verkeer. Woont u ook in de buurt van zo'n plek waar veel zware of dodelijke ongevallen gebeuren en wilt u ons daarover in een video vertellen? Laat het ons weten via [email protected] Vermeld graag ook uw telefoonnummer zodat wij contact met u kunnen opnemen.
    [naar artikel]
  43. Winterochtend verloopt voorlopig zonder veel ongevallen (07/01/2017 - De Redactie)
    Het KMI waarschuwt iedereen die de komende uren de weg op moet: code oranje is van kracht, omdat het gevaarlijk glad kan zijn. Die waarschuwing werpt zijn vruchten af, want voorlopig blijft het aantal ongevallen beperkt.
    [naar artikel]
  44. Zware ongevallen, overlast en overal gedropt: elektrische steps bezorgen steden kopzorgen (15/12/2021 - De Morgen)
    Bij de introductie heetten ze ‘duurzaam en vlot’, maar de elektrische (deel)step bezorgt heel wat beleidsmakers kopzorgen. De overlast is één zaak, het stijgend aantal ongevallen een andere. De grote vraag: wat doe je eraan?
    [naar artikel]
  45. Dranghekken geplaatst aan station Antwerpen-Berchem na twee dodelijke ongevallen (09/11/2021 - Gazet van Antwerpen)
    Na de twee dodelijke ongevallen voor het station Antwerpen-Berchem zijn er dinsdag verschillende dranghekken geplaatst aan het Burgemeester Edgard Ryckaertsplein. Bestel- en vrachtwagens kunnen het plein niet meer oprijden voor leveringen in het station. Dat was overigens sowieso al verboden.
    [naar artikel]
  46. Parijs beperkt snelheid e-steps tot 10 kilometer per uur (15/11/2021 - De Tijd)
    18:40 Het stadsbestuur van Parijs begrenst de snelheid van elektrische steps. In parken, voetgangersgebieden en rond scholen mogen de e-steps nog maar 10 kilometer per uur.
    [naar artikel]
  47. Na ‘eerste’ dodelijke ongeval: hoe veilig zijn deelsteps? (13/05/2019 - De Morgen)
    Naar alle waarschijnlijkheid is in België het eerste dodelijke slachtoffer met een elektrische step gevallen. In Antwerpen en Brussel zijn elektrische deelsteps niet weg te slaan uit het straatbeeld. Heel wat mensen kopen de tweewielers ook als alternatief vervoermiddel. Maar hoe veilig zijn elektrische steps?
    [naar artikel]
  48. Elektrische step niet langer welkom op Oktoberfest (11/09/2019 - Metro)
    Wie hoopte zich tijdens zijn verblijf in München met een elektrische step van en naar het Oktoberfest te verplaatsen, moet op zoek naar een ander vervoersmiddel. Het jaarlijkse bierfeest weert de steps om te vermijden dat dronken feestgangers ongevallen veroorzaken. Tussen zaterdag 21 september en maandag 6 oktober wordt het stadscentrum van München opnieuw ingepalmd door het grootste bierfestival ter wereld. Wagens mogen de feestzone dan sowieso niet in, maar dit jaar worden ook e-steps geweerd, maakte de stad dinsdag bekend. Vanaf 17 uur ’s avonds wordt het eveneens onmogelijk om elektrische steps te huren in een grotere straal rondom het festival. De steps zullen er ook niet geparkeerd kunnen worden. Speelgoed Het stadsbestuur vreest vooral dat dronken bezoekers ongelukken veroorzaken. “Veel mensen zien de e-steps als een speelgoedje, en helaas gebeurt het al te vaak dat er dronken mee wordt gereden. Wie dat doet, brengt zichzelf en anderen in gevaar”, klinkt het. Daarnaast vreest de stad dat mensen zullen struikelen over lukraak geparkeerde steps. Lees ook : De verborgen kant van elektrische deelsteps Het bericht Elektrische step niet langer welkom op Oktoberfest verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  49. FOD Economie waarschuwt voor koordjes aan kinderkledij: “Kunnen leiden tot ernstige verwondingen of dodelijke ongevallen” (04/05/2021 - Het Nieuwsblad)
    De FOD Economie waarschuwt ouders die op zoek zijn naar kledij voor hun kinderen voor gevaarlijke “koordjes en accessoires”. “Die kunnen leiden tot ernstige verwondingen of dodelijke ongevallen door wurging of beknelling”, klinkt het.
    [naar artikel]

Voor informatie mail naar [email protected]. Disclaimer.