Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Bart Somers (Open Vld) vernietigt het omstreden systeem van trajectcontrole in de Antwerpse gemeente Bonheiden. Dat maakt de minister vrijdag bekend. Ook in Bilzen gingen ze met hetzelfde bedrijf in zee. [naar artikel]
Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Bart Somers (Open VLD) heeft beslist om het systeem van private trajectcontrole in Bonheiden te vernietigen. Volgens de minister was het grote probleem dat het contract de indruk gaf dat het bedrijf waarmee Bonheiden in zee ging, mee bepaalde over het mobiliteitsbeleid van de gemeente. [naar artikel]
Tijdens de Bonheidense gemeenteraad besliste Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Bart Somers om de privaat-publieke samenwerking (PPS) voor trajectcontrole te vernietigen. Bonheiden had een akkoord afgesloten met TaaS (Trajectcontrole as a Service) om in 22 straten controles in te voeren. “De beslissing was onwettig genomen en de voorwaarden in het contract gaan in tegen het algemeen belang”, zegt Somers. [naar artikel]
Afgelopen maanden was er veel te doen over het contract dat de gemeente Bonheiden had afgesloten met een private speler om de verkeersveiligheid te handhaven. Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Bart Somers besliste vandaag om het gemeenteraadsbesluit te vernietigen. [naar artikel]
19:51 Een contract tussen de gemeente Bonheiden en een privéconsortium om GAS-boetes uit te schrijven voor verkeersovertredingen staat op de helling nu minister van Binnenlands Bestuur Bart Somers het syste... [naar artikel]
Het dossier van de trajectcontrole in Bilzen, waarbij het stadsbestuur in zee gaat met een privé-partner, moet de vuilbak in. Dat zegt Wouter Raskin van de N-VA. Hij baseert zich op de richtlijn, die Vlaams minister Bart Somers naar alle gemeenten en steden stuurt. Somers sluit niet helemaal de deur voor overeenkomsten met de privé, maar hij zegt wel dat de lokale autonomie niet mag aangetast worden. De privé-partner bij de trajectcontroles in Bilzen vroeg aan de stad om verkeersdrempels weg te nemen, en dat kan niet. Eerder vernietigde Somers ook al een gelijkaardige trajectcontrole in het Antwerpse Bonheiden. De zaak kwam gisteren ter sprake in het Vlaams parlement. [naar artikel]
Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Bart Somers (Open Vld) besliste vandaag om het gemeenteraadsbesluit rond de invoering van een trajectcontrolesysteem via het bedrijf TaaS (Trajectcontrole as a Service) in Bonheiden te vernietigen. De gemeente had de intentie om tien trajecten, in eerste instantie was er sprake van 22, uit te rollen met de hulp van het bedrijf. “Het contract dreigde de lokale autonomie aan banden te leggen”, aldus de minister. [naar artikel]
Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Bart Somers vernietigt het omstreden systeem van trajectcontrole in de Antwerpse gemeente Bonheiden. Dat maakt de minister vrijdag bekend. Bonheiden zou samenwerken met een privépartner, waar op zich geen probleem mee is, maar volgens Somers dreigde de lokale autonomie in het gedrang te komen. [naar artikel]
De veelbesproken trajectcontrole op elf plaatsen in Bilzen wordt deze week geïnstalleerd. De effectieve controles zullen wellicht pas eind juni worden opgestart. [naar artikel]
Bilzen start toch met de omstreden trajectcontrole op 12 plaatsen. En dat ondanks de felle tegenwind. "Wettelijk is er niets mis met het in zee gaan met een privé-partner en de gemeenteraadsbeslissing is niet vernietigd," zegt burgemeester Johan Sauwens, die de pakkans voor overdreven snelheid op 100 procent wil brengen. "Er zijn in het dossier veel leugens verteld," aldus de burgemeester. De komende weken zullen de camera's geïnstalleerd worden en binnen enkele maanden zullen de eerste boetes al uitgedeeld worden. Sauwens verwacht dat tientallen gemeenten het voorbeeld van Bilzen zullen volgen. [naar artikel]
De trajectcontrole op de N745 tussen Bilzen en Riemst, die aanvankelijk gepland was voor dit voorjaar, loopt enige vertraging op en zal pas midden 2022 technisch gerealiseerd zijn. Daarna zal de politie Bilzen-Hoeselt-Riemst het systeem effectief in gebruik nemen. [naar artikel]
Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Bart Somers (Open Vld) besliste vandaag om het gemeenteraadsbesluit rond de invoering van een trajectcontrolesysteem via het bedrijf TaaS (Trajectcontrole as a Service) in Bonheiden te vernietigen. De gemeente had de intentie om tien trajecten, in eerste instantie was er sprake van 22, uit te rollen met de hulp van het bedrijf. “Het contract dreigde de lokale autonomie aan banden te leggen”, aldus de minister. [naar artikel]
Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Bart Somers (Open Vld) besliste vandaag om het gemeenteraadsbesluit rond de invoering van een trajectcontrolesysteem via het bedrijf TaaS (Trajectcontrole as a Service) in Bonheiden te vernietigen. De gemeente had de intentie om tien trajecten, in eerste instantie was er sprake van 22, uit te rollen met de hulp van het bedrijf. “Het contract dreigde de lokale autonomie aan banden te leggen”, aldus de minister. [naar artikel]
De komende 2 jaar wil Bonheiden maar liefst 22 nieuwe trajectcontroles realiseren. De investering gebeurt volledig door een private partner van de gemeente, in ruil voor een vast percentage van de boete-inkomsten. “Voor ons als gemeente kost het dus amper iets”, zegt schepen van mobiliteit Bart Vanmarcke (Open Vld). Dergelijke samenwerking is nog nooit eerder opgezet en het uitrollen van zoveel trajectcontroles in een kleine gemeente zoals Bonheiden is ongezien. [naar artikel]
Na Bonheiden besteedt ook Bilzen zijn trajectcontroles uit aan een privébedrijf, dat 24 euro per boete ontvangt. In de Vlaamse meerderheid botst het over die privatisering van de verkeersveiligheid. [naar artikel]
De trajectcontrole op de Michel Scheperslaan in Zolder is niet conform de wet en moet worden aangepast. De bijna 7.000 snelheidsboetes die er werden genoteerd, zullen echter niet zomaar worden vernietigd. [naar artikel]
In Bilzen is er dinsdagavond de eerste digitale gemeenteraad van 2022. [naar artikel]
Oppositiepartijen N-VA en Groen roepen op 17 november een extra gemeenteraad samen in Bonheiden. Ze willen dat de meerderheid het fel bediscussieerde dossier over de nieuwe trajectcontroles herbekijkt. In Bonheiden zouden vanaf volgend jaar 22 extra trajectcontroles komen. De gemeente werkt daarvoor samen met privébedrijven die het hele systeem installeren en doen werken. In ruil strijken ze een deel van de inkomsten op. Volgens de oppositie is dat niet toelaatbaar. “Alle raadsleden zijn in snelheid gepakt door het gemeentebestuur”, klinkt het. [naar artikel]
De trajectcontrole op de Michel Scheperslaan in Zolder is niet conform de wet en moet worden aangepast. De bijna 7.000 snelheidsboetes die er werden genoteerd zullen echter niet zomaar worden vernietigd. “Want boetes die zijn betaald, kunnen niet worden teruggevorderd”, zegt professor Raf Verstraeten. [naar artikel]
Het proces van de trajectcontroles in Bilzen is ruim een maand opgeschoven opgeschoven naar 1 september. “We starten eerst met drie straten, waarna we maandelijks drie straten toevoegen aan het systeem”, vertelt schepen van mobiliteit, Guy Sillen (Trots op Bilzen). [naar artikel]
De gemeente Bonheiden plant 10 nieuwe trajectcontrole. Vooral straten rond scholen en met druk fietsverkeer worden aangepakt. Na heel wat ophef en bedenkingen vanuit de Vlaamse regering gaat de gemeente dan toch niet in zee met het privébedrijf TAAS, dat een deel van het boetegeld zou afromen. [naar artikel]
De trajectcontrole op de N76 in Soetebeek in Wijshagen is actief. De installatie van de camera’s voor trajectcontrole op de N76 in Wijshagen gebeurde al een tijdje geleden, maar nu zijn ze dus ook in werking gesteld. De trajectcontrole loopt van de kruising van de Weg naar Bree met de Boenderstraat-Martinlaan over de Soetebeek en de Meeuwerkiezel tot net voorbij Gerkenberg in Bree. [naar artikel]
De trajectcontrole bij het binnenrijden van de bebouwde kom in Lozen is actief, je mag er maximaal 50 km per uur rijden. Verderop op dezelfde Hamonterweg komt later ook nog een gewestelijke trajectcontrole. [naar artikel]
De komende 2 jaar wil Bonheiden maar liefst 22 nieuwe trajectcontroles realiseren. De investering gebeurt volledig door een private partner van de gemeente, in ruil voor een vast percentage van de boete-inkomsten. “Voor ons als gemeente kost het dus amper iets”, zegt schepen van mobiliteit Bart Vanmarcke (Open VLD). Dergelijk samenwerking is nog nooit eerder opgezet en het uitrollen van zoveel trajectcontroles in een kleine gemeente zoals Bonheiden is ongezien. [naar artikel]
Bonheiden is de eerste gemeente in Vlaanderen die ermee uitpakt: snelheidscontroles via trajectcontrole uitbesteden aan privéfirma’s. Dat zorgt voor geween en tandengeknars in de gemeente, en experten in bestuursrecht vinden het niet koosjer. Strikt genomen kan het ook niet, dat een privéfirma camera’s naast de weg neerpoot en flitst. Maar de Vlaamse overheid gedoogt. Als de kat maar muizen vangt. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.