Lees dit artikel: Faillissement Vlaamse Energieleverancier: kan je je voorschotten terugvorderen? Het energiebedrijf Vlaamse Energieleverancier heeft maandag het faillissement aangevraagd. Die beslissing treft 70.000 klanten. Maar wat met de betaalde voorschotten? Kan je je geld terugkrijgen als blijkt dat je te veel hebt betaald voor je energieverbruik? Het faillissement van Vlaamse Energieleverancier kwam misschien niet volledig als een verrassing. Zowel in ons land als in het […] Lees dit artikel: Faillissement Vlaamse Energieleverancier: kan je je voorschotten terugvorderen? [naar artikel]
Energieleveranciers moeten consumenten de kans geven om contracten te vergelijken, ook de contracten van concurrenten. Zeven op de tien doen dat niet. Er zijn ook klachten over te hoge voorschotten en te hoge vergoedingen. Dat blijkt uit een onderzoek van de Economische Inspectie. Minister van Consumentenzaken Nathalie Muylle (CD&V) dreigt met boetes. [naar artikel]
Er dreigen straffen tot 10.000 euro voor energieleveranciers die hun klanten te hoge voorschotten blijven opdringen. [naar artikel]
Energieleveranciers die plots voorschotten van 1.000 euro en meer per maand vragen. Moet je dat betalen? “Als klant heb je het recht je daartegen te verzetten”, beklemtoont de federale Ombudsman Energie. Hij raadt consumenten niettemin aan om met de huidige torenhoge energieprijzen elke maand realistische voorschotten te betalen. “Hoe ga je anders ooit de eindfactuur kunnen ophoesten?” [naar artikel]
Veel consumenten zagen vorig jaar hun voorschotfactuur fors stijgen als gevolg van de opgelopen energieprijzen. Intussen zijn die opnieuw gedaald, maar bleven de voorschotfacturen in de meeste gevallen ongewijzigd. De energieleveranciers zullen nu nagaan of de voorschotten nog in lijn liggen met de actuele prijzen en je verbruik. In het nieuws: De sectorfederatie voor Belgische […] [naar artikel]
Staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker (Open Vld) wil energieleveranciers dwingen om transparanter te zijn over hun voorschotten en tarieven. Ook moeten de opmaak van de eindfactuur en eventuele terugbetalingen sneller gebeuren. "Het is uit den boze dat de consument bank gaat spelen en renteloze leningen geeft aan energieleveranciers doordat hij maanden moet wachten op zijn terugbetaling", zegt De Bleeker donderdag. [naar artikel]
Energieleveranciers die plots voorschotten van 1.000 euro en meer per maand vragen. Moet je dat betalen? “Als klant heb je het recht je daartegen te verzetten”, beklemtoont de federale Ombudsman Energie. Hij raadt consumenten niettemin aan om met de huidige torenhoge energieprijzen elke maand realistische voorschotten te betalen. “Hoe ga je anders ooit de eindfactuur kunnen ophoesten?” [naar artikel]
Ook grote energieleveranciers zetten steeds meer in op hernieuwbare energie. Dat blijkt uit mijngroenestroom.be, het jaarlijkse klassement van energieleveranciers door Greenpeace. De milieuorganisatie wijst erop dat als ze echt groen willen zijn, ze meer moeten investeren. [naar artikel]
Ook grote energieleveranciers zetten steeds meer in op hernieuwbare energie. Dat blijkt uit mijngroenestroom.be, het jaarlijkse klassement van energieleveranciers door Greenpeace. De milieuorganisatie wijst erop dat als ze echt groen willen zijn, ze meer moeten investeren. [naar artikel]
Zowat alle energieleveranciers zijn sinds begin dit jaar de voorschotten voor gas en elektriciteit beginnen te verlagen. Maar de vraag is of dat bij een aantal gezinnen al niet eerder had gekund. Want zelfs in het peperdure crisisjaar 2022 bleken sommigen duizenden euro's te veel te betalen. Gezinnen begonnen namelijk stevig te besparen op hun energieverbruik, terwijl energieleveranciers de voorschotten drastisch verhoogden. Nochtans liet een aantal leveranciers wel degelijk toe de voorschotten in verhouding te verlagen. Maar anderen dan weer niet. Resultaat: hun klanten betaalden tientallen procenten te veel [naar artikel]
Staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker (Open Vld) wil energieleveranciers dwingen om transparanter te zijn over hun voorschotten en tarieven. Ook moeten de opmaak van de eindfactuur en eventuele terugbetalingen sneller gebeuren. “Het is uit den boze dat de consument bank gaat spelen en renteloze leningen geeft aan energieleveranciers doordat hij maanden moet wachten op zijn terugbetaling”, zegt De Bleeker donderdag. [naar artikel]
De energieprijzen op de internationale markten dalen al weken, maar mensen voelen daar op dit moment maar weinig van omdat de voorschotfacturen niet mee zakken, stelt Depraetere. ‘Nochtans kunnen die facturen vandaag al omlaag. Als de prijzen stijgen laten de leveranciers die voorschotten meteen volgen, omgekeerd doen ze dat natuurlijk niet.’ Depraetere wil de leveranciers nu […] The post Vooruit wil energieleveranciers verplichten om voorschotten te verlagen appeared first on Knack. [naar artikel]
De energieleveranciers zullen “op korte termijn” de voorschotfacturen voor huishoudens met een variabel contract dat dateert van prijzenpiek van augustus tot het najaar verlagen. Dat hebben minister van Energie Tinne Van der Straeten (Groen) en staatssecretaris voor Consumentenbescherming Alexia Bertrand (Open Vld) donderdag aangekondigd in de Kamer. Vooruit blijft hameren op een verplichting voor de energieleveranciers. [naar artikel]
18:09 Energieleveranciers zullen voortaan automatisch checken of uw voorschotfactuur nog in lijn ligt met de actuele energieprijzen. [naar artikel]
Veel landgenoten krijgen dezer dagen bericht van hun stroomleverancier dat hun voorschotfactuur lager kan als ze dat willen. “De sector heeft zich eerder dit jaar geëngageerd om de voorschotten drie keer per jaar te herbekijken”, zegt Marc Van den Bosch van de federatie van energieleveranciers. [naar artikel]
Test Aankoop ging onlangs na hoe wij als consumenten denkt over onze energieleveranciers. Wat blijkt? Hoe kleiner onze energieleverancier, hoe meer... [naar artikel]
De energieleveranciers moeten erop toezien dat de voorschotten op de facturen zo goed mogelijk overeenkomen met de eindafrekening. Dat zei staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker maandagavond op Radio 1 na een overleg met de sector. "Het is absoluut niet de bedoeling dat klanten de bank worden voor de leverancier", klonk het. [naar artikel]
De hoge energieprijzen van de jongste maanden hebben een slachtoffer gemaakt bij de stroomleveranciers in ons land. De Vlaamse Energieleverancier vraagt het faillissement aan. Maar wat wil dat zeggen voor de zowat 70.000 gezinnen en bedrijven die klant zijn? Dreigen zij nu zonder stroom te vallen? En wat met de voorschotten die betaald zijn, kunnen ze die recupereren? [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.