Omdat het grote feest op de Heizel geannuleerd is wegens COVID-19, vindt het Autosalon dit jaar bij de dealers plaats. Alleen zie je in de showroom lang niet alles wat je op het Autosalon had kunnen bewonderen, gewoon omdat ze er nog niet zijn. Daarom blikken we even vooruit: 10 auto’s waar onze auto-expert Joost Bolle dit jaar naar uitkijkt, en waarom. [naar artikel]
Omdat het grote feest op de Heizel geannuleerd is wegens COVID-19, vindt het Autosalon dit jaar bij de dealers plaats. Alleen zie je in de showroom lang niet alles wat je op het Autosalon had kunnen bewonderen, gewoon omdat ze er nog niet zijn. Daarom blikken we even vooruit: 10 auto’s waar onze auto-expert Joost Bolle dit jaar naar uitkijkt, en waarom. [naar artikel]
Bijna alle nieuwe elektrische auto’s op de markt schurken aan tegen de hogere prijsklasse. Alleen daarom al is de nieuwe Renault Mégane een verademing: eindelijk nog eens een elektrische middenklasser. Dit is het soort auto dat we over drie à vijf jaar kopen. Onze auto-expert Joost Bolle reed er als eerste mee en geeft zijn ongezouten commentaar. Hij bespreekt ook de huidige markt voor elektrische wagens en de effecten van de nieuwe regels. “De auto neemt in de toekomst een veel grotere hap uit het gezinsbudget.” [naar artikel]
Voor de meeste particulieren is een nieuwe elektrische auto te duur. En dat zal zo nog een paar jaar blijven. Wil je toch snel af van diesel en benzine, dan kan je ‘instappen’ via de tweedehandsmarkt. Maar dan zijn er wel nog belangrijke aspecten waar je rekening mee moet houden, zegt onze auto-expert Joost Bolle. [naar artikel]
Het ziet er niet goed uit als je een nieuwe auto in huis wil halen. De leveringstermijn voor nieuwe wagens was zelden langer, en er is niet meteen beterschap in zicht. Neem je vrede met tweedehands, dan betaal je vandaag tot 10 procent meer dan normaal. Onze auto-expert Joost Bolle zet de feiten over het ‘chiptekort’ op een rij en zocht per automerk uit hoe lang je precies geduld moet hebben. “Bij Volkswagen wil men zelfs geen termijn op de wachttijden zetten.” [naar artikel]
Als journalist mag onze auto-expert Joost Bolle de meest uiteenlopende wagens uittesten, van eenvoudige stadsautootjes tot echte luxebakken. Maar als je hem vraagt welke auto hij zélf zou kopen met een onbeperkt budget, dan krijg je een mogelijk wel verrassend antwoord. “Bovenaan mijn lijstje? Daar staat de Range Rover.” Of de test van het nieuwe model hem van gedacht heeft doen veranderen, lees je hier. [naar artikel]
Onze auto-expert Joost Bolle kroop achter het stuur van de nieuwe Citroën C5 X. [naar artikel]
Onze auto-expert Joost Bolle kroop achter het stuur van de nieuwe Citroën C5 X. [naar artikel]
De tijd waarin je een eindeloze keuze had om een nieuwe auto te kopen, is voorbij, zegt onze auto-expert Joost Bolle. Voor een niet-elektrische wagen dan toch. Hij legt uit waarom, en geeft advies over welke wagen je kan kopen om de overstap naar een eerste elektrische auto te overbruggen. “Vanaf 2029 worden bij ons immers alleen nog elektrische wagens verkocht.” [naar artikel]
Zeven wagens maken kans om op 26 februari tot Europese ‘Car of the Year’ verkozen te worden, waaronder de elektrische BMW i5 eDrive 40. HLN-autospecialist Joost Bolle - die ons land in de jury vertegenwoordigt - zet de troeven en minpunten van de finalist op een rij: “Naar goede BMW-gewoonte zit de nieuwe 5-Reeks volgestouwd met technologie.” [naar artikel]
Bijna alle nieuwe elektrische auto’s op de markt schurken aan tegen de hogere prijsklasse. Alleen daarom al is de nieuwe Renault Mégane een verademing: eindelijk nog eens een elektrische middenklasser. Dit is het soort auto dat we over drie à vijf jaar kopen. Onze auto-expert Joost Bolle reed er als eerste mee en geeft zijn ongezouten commentaar. Hij bespreekt ook de huidige markt voor elektrische wagens en de effecten van de nieuwe regels. “De auto neemt in de toekomst een veel grotere hap uit het gezinsbudget.” [naar artikel]
Onze auto-expert reed met de MG 5 en ontdekte een elektrische auto waar hij best mee kan leven. Hij vertelt alles wat je moet weten van de allereerste elektrische break ter wereld: “Perfect voor om en bij de deur, maar je zal toch even moeten cijferen als je van Limburg naar de kust rijdt.” [naar artikel]
Onze auto-expert reed met de MG 5 en ontdekte een elektrische auto waar hij best mee kan leven. Hij vertelt alles wat je moet weten van de allereerste elektrische break ter wereld: “Perfect voor om en bij de deur, maar je zal toch even moeten cijferen als je van Limburg naar de kust rijdt.” [naar artikel]
Autonome wagens op onze wegen? Dat ziet federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) nog niet zitten. De reden? “We hebben nog te veel vragen over hun veiligheid.” Autofabrikant Mercedes-Benz is het totaal niet eens met die kritiek. “Onze autonome wagens zijn wél veilig”, zeggen ze. “Binnenkort rijden ze 90 en later zelfs 130 km per uur.” Wat kunnen zelfrijdende auto’s al en hoe veilig zijn ze écht? [naar artikel]
Is een auto huren voordeliger dan er eentje kopen? Onze auto-expert Joost Bolle probeerde de nieuwe formule van Lynk&Co: je huurt de auto – een plugin-hybride – voor een vaste prijs van 500 euro per maand. “Dat is een scherpe prijs voor de auto die je krijgt, want De Lynk&Co 1 kost 42.000 euro.” [naar artikel]
De elektrische auto of ‘EV’ wordt beschouwd als de meest milieuvriendelijke manier van autorijden omdat hij een zogenaamde ‘nulemissie’ heeft: geen reststoffen uit de uitlaatpijp. Maar hij is niet alleen. Ook de waterstofauto stoot niets uit dat schadelijk is. Utopie of dichterbij dan je denkt? Onze auto-expert Joost Bolle informeert je in zes vragen en evenveel antwoorden. [naar artikel]
Door de oorlog in Oekraïne stijgen de gas- en olieprijzen naar recordhoogtes. Consumenten die op zoek zijn naar een tweedehands auto, zouden daarom ook wel eens kunnen kiezen voor een elektrische wagen, in plaats van een auto op diesel of benzine. Maar waar moet je dan precies op letten? Onze auto-expert Joost Bolle geeft advies: “Occasies van Tesla blijven peperduur.” [naar artikel]
Onze auto-expert reed met de MG 5 en ontdekte een elektrische auto waar hij best mee kan leven. Hij vertelt alles wat je moet weten van de allereerste elektrische break ter wereld: “Perfect voor om en bij de deur, maar je zal toch even moeten cijferen als je van Limburg naar de kust rijdt.” [naar artikel]
Als we officiële testen mogen geloven, zijn nieuwe auto’s veiliger dan ooit. En toch is er volgens veiligheidsinstituut Vias nog werk aan de winkel. Reden: nieuwe auto’s zijn loodzwaar en daarom niet zo veilig als we denken. Klopt dat? Hoe krijgen nieuwe wagens dan hoge veiligheidsscores? En zijn lichtere wagens de oplossing? We vragen het aan HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn: “Je kan wel pleiten voor lichtere auto’s, maar dat kán eenvoudigweg niet.” [naar artikel]
Hoe tragisch de zelfmoordpoging van Bart De Pauw ook: we praten erover en dat is goed, vindt Gwendolyn Portzky, directrice van het Vlaams Expertisecentrum Suïcidepreventie. Wat we niét mogen doen, zegt ze, is speculeren. “Daar is het te complex voor. Suïcide: dat gaat om véél factoren die op een bepaald moment samenkomen.” [naar artikel]
De energiefacturen blijven de Vlaming opzadelen met kopzorgen, en onze winkelkar raakt steeds minder gevuld voor hetzelfde budget. 2022 was niet het vrolijkste jaar voor onze portemonnee en ook komend jaar zal moeilijk worden, vreest financieel expert Els Lagrou. “Maar dat wil niet zeggen dat we machteloos moeten toekijken hoe alle rekeningen op ons afkomen”, zegt ze in Dag Allemaal. [naar artikel]
Hoe tragisch de zelfmoordpoging van Bart De Pauw ook: we praten erover en dat is goed, vindt Gwendolyn Portzky, directrice van het Vlaams Expertisecentrum Suïcidepreventie. Wat we niét mogen doen, zegt ze, is speculeren. “Daar is het te complex voor. Suïcide: dat gaat om véél factoren die op een bepaald moment samenkomen.” [naar artikel]
Onze auto-expert Joost Bolle ging rijden met de nieuwe elektrische coupé van Skoda. Wat je daarvan moet onthouden? Dat het Tsjechische merk niet langer synoniem is met “meer auto voor je geld dan elders”. En dat de crisis rond levertijden nog lang niet voorbij is. [naar artikel]
Er was een tijd waarin het haast onmogelijk was om te kiezen welke nieuwe auto je wou kopen, zo eindeloos breed was de keuze. Daar komt nu verandering in, weet onze auto-expert Joost Bolle. Hij legt uit waarom de meeste consumenten de komende jaren weinig opties zullen hebben, en geeft advies over welke wagen je kan kopen om de overstap naar een eerste elektrische auto over enkele jaren te overbruggen. “Vanaf 2029 worden bij ons alleen nog elektrische wagens verkocht.” [naar artikel]
Zeven wagens maken kans om op 26 februari tot Europese ‘Car of the Year’ verkozen te worden, waaronder de elektrische BMW i5 eDrive 40. HLN-autospecialist Joost Bolle - die ons land in de jury vertegenwoordigt - zet de troeven en minpunten van de finalist op een rij: “Naar goede BMW-gewoonte zit de nieuwe 5-Reeks volgestouwd met technologie.” [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.