Afgelopen weekend kwamen er bij de ombudsman Energie maar liefst 500 klachten binnen. Een overrompeling, noemt de ombudsman het zelf, die ze bij de overheid nauwelijks nog de baas kunnen. Die klachten gaan lang niet alleen over hoge voorschotfacturen. Er lijkt wel meer aan de hand in de energiesector. “Sommige leveranciers laten klanten bewust wat sudderen." [naar artikel]
Er dreigen straffen tot 10.000 euro voor energieleveranciers die hun klanten te hoge voorschotten blijven opdringen. [naar artikel]
Het aantal gezinnen dat niet langer voorschotten betaalt, maar maandelijks hun échte energieverbruik afrekent, is sinds begin dit jaar verdubbeld. Hoewel de grote energieleveranciers wettelijk verplicht zijn die optie aan te bieden, doen ze dat niet allemaal met evenveel enthousiasme. Dat blijkt uit klachten bij de ombudsman voor energie. Onze energie-expert Robbe Van Lier deed de test. [naar artikel]
Geen voorschotfactuur of jaarlijkse afrekening. Wél elke maand een factuur met wat je die periode écht verbruikt hebt aan stroom en gas. Steeds meer Vlaamse gezinnen kiezen ervoor via het systeem van ‘maandelijkse facturatie’. Maar hoe werkt dat precies? Wat zijn de voordelen? En moet mijn leverancier het aanbieden? “Gedaan met te hoge voorschotten”, klinkt het. Al is er ook een keerzijde. [naar artikel]
Energieleveranciers moeten consumenten de kans geven om contracten te vergelijken, ook de contracten van concurrenten. Zeven op de tien doen dat niet. Er zijn ook klachten over te hoge voorschotten en te hoge vergoedingen. Dat blijkt uit een onderzoek van de Economische Inspectie. Minister van Consumentenzaken Nathalie Muylle (CD&V) dreigt met boetes. [naar artikel]
De hoge pieken van de gasprijs liggen (voorlopig) achter ons, en de dalende tendens lijkt zich nog even voort te zetten. Maar of je die daling snel zal merken op je voorschotfactuur, hangt af van je contracttype. Wie een variabel contract heeft, is namelijk niet zeker dat zijn voorschotten meteen zullen zakken. Veel hangt af van één code op je factuur. [naar artikel]
Minister van Consumentenzaken Nathalie Muylle dreigt met boetes voor energieleveranciers die hun klanten opzadelen met te dure contracten. Dat meldt de VRT. Uit een onderzoek van de Economische Inspectie blijkt dat zeven op de tien leveranciers niet doorverwijzen naar de vergelijkingstool van de Vlaamse energieregulator Vreg. Er zijn ook klachten over te hoge voorschotten en te hoge vergoedingen. [naar artikel]
Mede dankzij de fel gedaalde energiefactuur, betaalt 50 procent te hoge voorschotten op hun energiefactuur. Toch ziet het ernaar uit dat er niet langer exuberante hoge voorschotten worden uitgestuurd. [naar artikel]
Staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker (Open Vld) wil energieleveranciers dwingen om transparanter te zijn over hun voorschotten en tarieven. Ook moeten de opmaak van de eindfactuur en eventuele terugbetalingen sneller gebeuren. "Het is uit den boze dat de consument bank gaat spelen en renteloze leningen geeft aan energieleveranciers doordat hij maanden moet wachten op zijn terugbetaling", zegt De Bleeker donderdag. [naar artikel]
Mede dankzij de fel gedaalde energiefactuur, betaalt 50 procent te hoge voorschotten op hun energiefactuur. Toch ziet het ernaar uit dat er niet langer exuberante hoge voorschotten worden uitgestuurd. [naar artikel]
De prijzen voor gas en elektriciteit gaan door het dak en dat zullen we geweten hebben. Niet alleen zien vele gebruikers de voorschotten op hun energiefactuur sterk stijgen, verschillende leveranciers bieden nu ook geen vaste contracten meer aan en er wordt zelfs gevreesd voor faillissementen bij energieleveranciers. Wat mogen we verwachten en hoe kan je best reageren op de hoge prijzen? [naar artikel]
De klachten over verkooppraktijken van energieleveranciers stijgen sterk, stelt de energieombudsman vast. Ook de telefonische verkoop is terug. Dat... [naar artikel]
01:00 Energieleveranciers zien meer en meer klanten vragen om afbetalingsplannen wanneer hoge jaarafrekeningen in de bus vallen. De gemiddelde voorschotten gaan fors de hoogte in, maar toch hinken die vaak ... [naar artikel]
Zowat alle energieleveranciers zijn sinds begin dit jaar de voorschotten voor gas en elektriciteit beginnen te verlagen. Maar de vraag is of dat bij een aantal gezinnen al niet eerder had gekund. Want zelfs in het peperdure crisisjaar 2022 bleken sommigen duizenden euro's te veel te betalen. Gezinnen begonnen namelijk stevig te besparen op hun energieverbruik, terwijl energieleveranciers de voorschotten drastisch verhoogden. Nochtans liet een aantal leveranciers wel degelijk toe de voorschotten in verhouding te verlagen. Maar anderen dan weer niet. Resultaat: hun klanten betaalden tientallen procenten te veel [naar artikel]
Het aantal klachten over energieleveranciers is in het laatste kwartaal van 2022 stevig gedaald. Dat blijkt uit de meest recente cijfers die de Vlaamse energieregulator VREG heeft vrijgegeven. [naar artikel]
Het aantal gezinnen dat niet langer voorschotten betaalt, maar maandelijks hun échte energieverbruik afrekent, is sinds begin dit jaar verdubbeld. Hoewel de grote energieleveranciers wettelijk verplicht zijn die optie aan te bieden, doen ze dat niet allemaal met evenveel enthousiasme. Dat blijkt uit klachten bij de ombudsman voor energie. Onze energie-expert Robbe Van Lier deed de test. [naar artikel]
Heb je ook soms problemen om te telefoneren? Je bent niet alleen. De Ombudsdienst Telecom ontving vorig jaar liefst 200 klachten over een slechte verbinding, een record én een verdubbeling ten opzichte van het jaar ervoor. Hoe komt dat en wat kan je eraan doen? [naar artikel]
De klachten over verkooppraktijken van energieleveranciers stijgen sterk, stelt de energieombudsman vast. Ook de telefonische verkoop is terug. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.