Regeringspartij Vooruit wil elektrische steps verbieden voor kinderen onder de 16 jaar. Kamerlid Joris Vandenbroucke dient daar een wetsvoorstel voor in. [naar artikel]
Binnen de sector van de elektrische steps wordt positief gereageerd op de nieuwe wetgeving, die onder meer het gebruik van de voertuigen verbiedt op het voetpad. Jongeren onder de 16 jaar mogen de e-step ook niet meer gebruiken. “Dit gaat het imago van de steps en de stepgebruiker ten goede komen.”, zegt Mathias De Bruyn, zaakvoerder van de stepwinkel Brisq Urban Mobility in Antwerpen. [naar artikel]
De ministers van Mobiliteit van de verschillende regeringen zijn het eens geraakt over regels voor het gebruik van e-steps, monowheels, hoverboards, segways ..., om de verkeersveiligheid te verhogen. Zo komt er een verbod voor min 16-jarigen en mogen gebruikers er niet langer mee op het voetpad rijden. [naar artikel]
De discussie over het al dan niet verbieden van alcohol onder de 18 jaar laait op. Vorig jaar is een recordaantal jongeren tussen 12 en 17 jaar op spoed beland na alcoholmisbruik. De Vereniging voor Alcohol en Andere Drugsproblemen (VAD) en de Christelijk Mutualiteit (CM) zijn voor een verbod, de Vlaamse Jeugdraad en minister van Volksgezondheid Maggie De Block zijn er tegen. [naar artikel]
Monowheels, hoverboards, segways maar vooral e-steps zijn niet meer uit het straatbeeld weg te denken. Vooral in steden. Vaak tot ergernis van andere weggebruikers. Vooral omdat die steps overal worden achtergelaten. Daarom heeft de overheid nu duidelijke spelregels vastgelegd. Zo komen er “drop off”-zones, een leeftijdsbeperking, een verbod om op het voetpad te rijden of om een passagier mee te nemen. [naar artikel]
Er zijn vorig jaar liefst 206 ongevallen gebeurd met elektrische steps op de Vlaamse wegen. Het is de eerste keer dat die cijfers voor Vlaanderen beschikbaar zijn. “We kopen die steps op het internet, ze voldoen aan geen enkele voorwaarde en op de weg ontbreken alle regels: dat is vragen om problemen”, zegt Guy Crab van Traxio Velo. [naar artikel]
Er zijn vorig jaar liefst 206 ongevallen gebeurd met elektrische steps op de Vlaamse wegen. Het is de eerste keer dat die cijfers voor Vlaanderen beschikbaar zijn. “We kopen die steps op internet, ze voldoen aan geen enkele voorwaarde en op de weg ontbreken alle regels: dat is vragen om problemen”, zegt Guy Crab van Traxio Velo. [naar artikel]
10:06 Een verbod voor het gebruik door jongeren en op voetpaden en parkeerboetes. Na jaren van wettelijke vogelvrijheid komen er strengere regels voor elektrische steps. [naar artikel]
De Zweedse hoofdstad Stockholm gaat het aantal elektrische steps in de stad vanaf volgend jaar met de helft verminderen. Zo zouden de steps voor te veel overlast zorgen. Het aantal toegelaten verhuurbedrijven voor steps daalt van acht naar drie. Het cijfer steps dat vrij gebruikt kan worden zal vanaf 1 januari van 23.000 naar 12.000 dalen, met een maximum van 4.000 stuks per verhuurder. [naar artikel]
Een interfederale werkgroep met alle ministers van Mobiliteit gaat de regelgeving rond e-steps onder de loep nemen. De werkgroep gaat onder meer bekijken of er een leeftijdsgrens moet komen. Dat heeft Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters geantwoord op een vraag van N-VA-parlementslid Marius Meremans. Zelf wil de Open Vld-minister liever niet spreken van "verplichten en verbieden", maar mikt ze meer op "sensibiliseren en responsabiliseren". [naar artikel]
Er zijn vorig jaar liefst 206 ongevallen gebeurd met elektrische steps op de Vlaamse wegen. Het is de eerste keer dat die cijfers voor Vlaanderen beschikbaar zijn. “We kopen die steps op internet, ze voldoen aan geen enkele voorwaarde en op de weg ontbreken alle regels: dat is vragen om problemen”, zegt Guy Crab van Traxio Velo. [naar artikel]
De Britse regering wil een verbod op energiedrankjes voor minderjarigen invoeren. Begin dit jaar pleitte de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde er al voor om ze te verbieden voor jongeren onder de 18 jaar. Is zo’n verbod ook bij ons aan de orde? [naar artikel]
De plenaire vergadering van de Kamer heeft donderdag unaniem het licht op groen gezet voor een wetsvoorstel dat het gebruik van elektronische steps in het verkeer regelt. Er komt een leeftijdsgrens van 16 jaar en e-steps mogen niet op het voetpad rijden. [naar artikel]
Steps en vooral e-steps zijn al lang geen speelgoed meer. Ze eisen steeds meer hun plaats op tussen het andere verkeer, bezorgen spoeddiensten extra werk en houden zich vaak niet aan snelheidsbeperkingen. Vorige week nog reed een bestuurder met 112 km per uur door de Annie Cordy tunnel. Toch kreeg hij geen boete. Hoe kan dat? En zijn zulke steps legaal in België? [naar artikel]
Steps en vooral e-steps zijn al lang geen speelgoed meer. Ze eisen steeds meer hun plaats op tussen het andere verkeer, bezorgen spoeddiensten extra werk en houden zich vaak niet aan snelheidsbeperkingen. Vorige week nog reed een bestuurder met 112 km per uur door de Annie Cordy tunnel. Toch kreeg hij geen boete. Hoe kan dat? En zijn zulke steps legaal in België? [naar artikel]
De Noorse hoofdstad Oslo gaat de e-step ‘s nachts verbieden. Vanaf begin september kan je er tussen 23.00 en 05.00 uur geen elektrische steps meer huren. Verder moet het aantal ‘zelfbedienings’ e-steps fors teruggeschroefd worden tot maximaal 8.000. Zo wil de overheid ongelukken en hinder verminderen. [naar artikel]
De Kamercommissie Mobiliteit heeft woensdag unaniem het licht op groen gezet voor een wetsvoorstel dat het gebruik van elektronische steps in het verkeer regelt. Er komt een leeftijdsgrens van zestien jaar en e-steps mogen niet op het voetpad rijden. Binnenkort moet de plenaire Kamer zich nog over de tekst buigen. [naar artikel]
Vorig jaar gebeurden er 206 ongevallen met elektrische steps op de weg in Vlaanderen en daarbij vielen twee doden. Dat schrijft het Nieuwsblad. Bij 130 van de 206 ongevallen, kwam een step tegen of onder een auto terecht. Er waren ook veel aanrijdingen met fietsers en voetgangers. De Vlaamse Stichting Verkeerskunde raadt aan om een helm te dragen en een opleiding te volgen om zulke steps veilig te gebruiken en is ook voorstander van minimumleeftijd van 16 jaar. [naar artikel]
Jongeren onder de 16 jaar mogen zich binnenkort niet meer verplaatsen met een elektrische step. “Een goede zaak”, zegt de Truiense Anita Sterken (70), die pas nog omvergereden werd door een 12-jarige op een e-step. “Voor mij betekent dit een serieus inkomensverlies”, zegt Bjorn Quinten uit Hechtel, die e-steps verhuurt. [naar artikel]
Parijs verbiedt het parkeren van steps op het voetpad en beperkt de snelheid. De nieuwe regels moeten orde scheppen in de chaos van de 20.000 steps in de Franse hoofdstad. [naar artikel]
De Kamercommissie Mobiliteit heeft woensdag unaniem het licht op groen gezet voor een wetsvoorstel dat het gebruik van elektronische steps in het verkeer regelt. Er komt een leeftijdsgrens van zestien jaar en e-steps mogen niet op het voetpad rijden. Binnenkort moet de plenaire Kamer zich nog over de tekst buigen. [naar artikel]
De 19-jarige Soufyane werd op de avond van 1 november aangevallen en in elkaar geslagen in het Brusselse Sint-Jans-Molenbeek, net voor het metrostation Beekkant. De jongen liep zware verwondingen aan zijn hoofd op en verkeert momenteel nog steeds in levensgevaar. Getuigen spreken van “een 30-tal jongeren die met honkbalknuppels en zelfs steps” de jongen zwaar toetakelden. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.