Alle Vlaamse Krantenkoppen. Elke minuut geupdate. Vers van de pers.
Het Laatste Nieuws

“Met zonnepanelen op je huis rijd je 30.000 kilometer voor slechts 300 euro”: zo blijft elektrisch rijden wél betaalbaar

10/02/2022 - 09:08
"We betalen ons vandaag blauw voor elektriciteit, maar binnen x-aantal jaar moeten we ook allemaal elektrisch rijden. Hoe betaalbaar is dat nog? Hoeveel kost het om een elektrische wagen thuis op te laden? Komt dat goedkoper uit dan benzine of diesel? En hoe belangrijk zijn zonnepanelen in dit verhaal? We vroegen het aan voorzitter Jochen De Smet van EV Belgium, de sectorfederatie voor elektrische mobiliteit."

Gerelateerde krantenkoppen:

1. “Natuurlijk stoot een e-auto niet nul gram CO2 uit” Hoe duurzaam is elektrisch rijden écht? En welke merken zijn het groenst? (15/12/2022 - Het Laatste Nieuws)

Straks rijden we met zijn allen elektrisch. Goed voor het klimaat, tenminste als de stroom zelf voldoende groen is, en de wagens zuinig genoeg. Onze mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn zocht uit hoeveel CO2-uitstoot een elektrisch gereden kilometer vertegenwoordigt. Want klopt het wel dat groen rijden altijd CO2-vriendelijker is? En is ons land een goede leerling? “Eén wagen is met voorsprong de zuinigste én CO2-vriendelijkste, met een equivalent van amper 23 gram per kilometer.” [naar artikel]


2. Is een elektrische auto voor een particulier de moeite? Of enkel als je zonnepanelen hebt? “Met zo’n budget kom je van een kale reis terug” (12/08/2023 - Gazet van Antwerpen)

Natuurlijk willen we milieuvriendelijker rijden, maar het moet dan wel haalbaar zijn en vooral betaalbaar. “Als we willen vermijden dat elektrisch rijden iets voor de happy few blijft, dan zullen we alles uit de kast moeten halen”, zegt een expert elektrische mobiliteit. [naar artikel]


3. Is een elektrische auto voor een particulier de moeite? Of enkel als je zonnepanelen hebt? (12/08/2023 - Het Belang van Limburg)

Natuurlijk willen we milieuvriendelijker rijden, maar het moet dan wel haalbaar zijn en vooral betaalbaar. “Als we willen vermijden dat elektrisch rijden iets voor de happy few blijft, dan zullen we alles uit de kast moeten halen”, zegt een expert elektrische mobiliteit. [naar artikel]


4. Hoe groen is elektrisch rijden écht? “Cruciaal is hoe stroom wordt opgewekt” (15/12/2022 - Het Laatste Nieuws)

Straks rijden we met z’n allen elektrisch. Dat moet vooral het klimaat een handje helpen. Maar dan moet de stroom zelf natuurlijk voldoende groen zijn, en de wagens voldoende zuinig. Onze mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn zocht uit hoeveel CO2-uitstoot een elektrisch gereden kilometer vertegenwoordigt. Want klopt het wel dat groen rijden altijd CO2-vriendelijker is? En is ons land een goede leerling in West-Europa? “Om rekening te houden met de échte klimaatimpact van elektrisch verreden kilometers moeten we ons verlossen van twee utopieën.” [naar artikel]


5. De BYD Dolphin maakt elektrisch rijden betaalbaar­der: “Eind dit jaar daalt de prijs richting de 30.000 euro” (21/04/2023 - Het Laatste Nieuws)

Het Chinese bedrijf BYD zegt de aarde met één graad Celsius te willen afkoelen door de wereld op grote schaal van elektrisch vervoer te voorzien. In ons land is BYD pas sinds eind vorig jaar te koop, maar nu al wordt het aantal beschikbare modellen uitgebreid van drie naar vijf. [naar artikel]


6. Subsidie voor elektrisch rijden in Duitsland al na één dag stopgezet (27/09/2023 - Het Laatste Nieuws)

Niet alleen de Vlaamse regering geeft een premie om elektrisch rijden te bevorderen. Duitsland subsidieert mensen die thuis een oplaadstation installeren dat wordt gevoed door energie van zonnepanelen. Maar de premie blijkt zo populair dat het volledige voorziene budget voor dit jaar al na amper één dag opgesoupeerd is. [naar artikel]


7. Elektrisch rijden is volgens overheid nog altijd helft goedkoper dan met benzine: “Puur consumentenbedrog”, reageert brandstoffenfederatie (11/10/2022 - Het Laatste Nieuws)

Ondanks de torenhoge elektriciteitsprijzen zou elektrisch rijden nog altijd de helft goedkoper uitvallen dan met een vergelijkbare gezinsauto op fossiele brandstof. Zo moet toch blijken uit de nieuwe kwartaalprijzen van de FOD Economie die verplicht aan tankstations opgehangen moeten worden. Per 100 afgelegde km zou een elektrische wagen slechts 5,8 euro verbruiken tegen 12,1 euro voor een benzinewagen. “Terwijl die kloof in werkelijkheid onbestaande is”, reageert brandstoffenfederatie BRAFCO boos. “Dit is gewoon consumentenbedrog.” [naar artikel]


8. Citroën ë-C3: betaalbaar elektrisch (23/10/2023 - Knack)

Elektrisch rijden komt binnen ieders bereik met de Citroën ë-C3 die met de nieuwe overheidspremie slechts 18.300 euro kost. The post Citroën ë-C3: betaalbaar elektrisch appeared first on Knack. [naar artikel]


9. U2P Group uit Tessenderlo: “Volledig elektrisch rijden vanaf 2029 is haalbaar” (20/11/2021 - Het Belang van Limburg)

“Volledig elektrisch rijden vanaf 2029 is haalbaar. Maar dan moet er volop geïnvesteerd worden in de uitrol van slimme laadpalen in Vlaanderen”, zegt Ismaël Ben-Al-Lal van U2P Group uit Tessenderlo. Om dit vlot te laten verlopen, moeten er volgens Ben-Al-Lal extra laadpalen komen. “Voor particulieren loont het om een slimme laadpaal te plaatsen, in combinatie met zonnepanelen.” [naar artikel]


10. Volgen senioren binnenkort een e-bikecursus? “Ze denken dat elektrisch fietsen makkelijker is, maar gebruiken hun fiets vaak verkeerd” (22/02/2023 - Het Laatste Nieuws)

Hoe meer we (elektrisch) fietsen, hoe meer fietsongevallen. Lijkt een trieste logica, maar opvallend daarbij: de helft van de fietsdoden van 2021 was ouder dan 65 jaar en vier op de tien reden elektrisch. Vallen die cijfers te voorkomen? “Soms rijdt de fiets met hen, in plaats van omgekeerd”, zegt alvast Jul Cypers (73), lesgever elektrisch fietsen bij seniorenvereniging OKRA. Hoe rijd je dan wél veilig met een e-bike? [naar artikel]


11. Prijs elektrische wagen is grootste obstakel om elektrisch te rijden (13/04/2023 - Knack)

Het grootste obstakel voor de Belg om elektrisch te gaan rijden is de prijs van een elektrische wagen. Dat blijkt donderdag uit de Elektrisch Rijden Monitor van mobiliteitsorganisatie Touring. The post Prijs elektrische wagen is grootste obstakel om elektrisch te rijden appeared first on Knack. [naar artikel]


12. Bouwsector pleit voor betaalbaar wonen: “Wie een huis van 300.000 euro wil kopen, moet minstens 4.000 euro netto verdienen” (17/02/2023 - Het Laatste Nieuws)

Een multidisciplinair comité dat aanbevelingen lanceert om het beleid bij te sturen is “cruciaal om in de toekomst betaalbaar wonen voor elk huishouden mogelijk te maken”, zegt Marc Dillen van Embuild Vlaanderen, dat de bouwsector in Vlaanderen vertegenwoordigt. Zij berekenden wie in Vlaanderen nog een woning kan kopen: Een bouwgrond wordt almaar exclusiever.” [naar artikel]


13. Bouwsector pleit voor betaalbaar wonen: “ Wie een huis van 300.000 euro wil kopen, moet minstens 4.000 euro netto te verdienen” (17/02/2023 - Het Laatste Nieuws)

Een multidisciplinair comité dat aanbevelingen lanceert om het beleid bij te sturen is “cruciaal om in de toekomst betaalbaar wonen voor elk huishouden mogelijk te maken”, zegt Marc Dillen van Embuild Vlaanderen, dat de bouwsector in Vlaanderen vertegenwoordigt. Zij berekenden wie in Vlaanderen nog een woning kan kopen: Een bouwgrond wordt almaar exclusiever.” [naar artikel]


14. Vier miljard euro nodig zodat de stroom niet uitvalt, maar die enorme som geld is niet eens het grootste probleem (09/06/2022 - Het Nieuwsblad)

Netbeheerder Fluvius heeft 4 miljard nodig om ervoor te zorgen dat het elektriciteitsnetwerk tegen 2030 niet crasht wanneer we allemaal elektrisch rijden, zonnepanelen hebben liggen, en onze woning met een elektrisch warmtepomp verwarmen. Grootste uitdaging van heel het plan? “Voldoende personeel vinden.” [naar artikel]


15. Als elektrisch rijden een nachtmerrie wordt: “Een rit naar het zuiden kostte vroeger 58 euro. Eind vorig jaar betaalde ik met mijn Tesla 130 euro” (25/03/2023 - Het Laatste Nieuws)

Zo’n 90.000 personenwagens rijden vandaag 100 procent elektrisch in ons land. Dat aantal stijgt, maar toch wil een deel automobilisten nu al van hun auto af. Hij is te duur, het laden gaat te traag en nog voor ze de zee zien, is de batterij plat. De groene droom die sommigen voor ogen hadden, werd - in hun woorden - een nachtmerrie. Al durven weinigen dat openlijk toe te geven. “Ik had zoveel laadstress dat dokter me een medicijn moest voorschrijven.” [naar artikel]


16. “Als particulier betaal je geen verkeersbelasting op een elektrische auto”: expert weerlegt 5 misvattingen over elektrisch rijden (01/06/2023 - Het Laatste Nieuws)

Meer dan 100.000 Belgen rijden vandaag al met een full elektrische auto, en per kwartaal komen daar nog meer dan 50.000 nieuwe EV’s bij. Toch bestaan er nog heel wat misvattingen over, blijkt uit een onderzoek van Blitz Power, ontwikkelaar van laadoplossingen. We legden vijf van de grootste fabels voor aan Jochen De Smet van EV Belgium. “Het is geen enkel probleem meer om een afstand van 1.000 tot zelfs 2.000 kilometer elektrisch te overbruggen.” [naar artikel]


17. CD&V wil steun zonnepanelen laten afhangen van inkomen (11/09/2022 - Het Laatste Nieuws)

Vlaams parlementslid Robrecht Bothuyne (CD&V) wil zekerheid voor wie investeert in zonnepanelen. Hij stelt voor om de steun voor zonnepanelen in te kantelen in de ‘MijnVerbouwPremie’, zodat die inkomensgerelateerd wordt. “In plaats van de steun voor zonnepanelen terug te schroeven, moeten we zorgen dat premies terechtkomen bij wie ze het meest nodig heeft. Zonnepanelen moeten haalbaar en betaalbaar zijn voor elke Vlaming”, klinkt het zondag. [naar artikel]


18. Eén op de drie Belgen wil niet weten van elektrisch rijden (13/04/2023 - Het Belang van Limburg)

Elektrisch rijden is misschien (nog) niet zo populair als we zouden denken. Uit een bevraging van de automobilistenvereniging Touring blijkt dat 38 procent van de bevraagden stelt dat elektrisch rijden niet voor hen is. Straffer nog: 32 procent, of zo goed als één op drie, staat er ronduit negatief tegenover. Daar tegenover staat dat 42 procent positief denkt over emissievrij autorijden. Een kwart (26 procent) denkt binnen de vijf jaar een vol-elektrische auto aan te schaffen, zo blijkt uit de pas gelanceerde ‘Elektrisch Rijden Monitor’ van Touring. De grootste obstakels zijn de hoge aanschafprijs en de gestegen gebruikskosten door de hogere elektriciteitsprijzen. [naar artikel]


19. Marktleider Delorge voorstander van allemaal elektrisch rijden (03/11/2021 - Het Belang van Limburg)

Het ambitieuze voorstel van Vlaams Mobiliteitsminister Lydia Peeters om vanaf 2030 enkel nog elektrisch te rijden, zorgt voor heel wat ongerustheid bij de consument. Er is begrip dat - in het kader van de klimaattop in Glasgow - de Vlaamse regering eindelijk eens een vuist maakt, maar er zijn ook veel vragen. Zijn er genoeg laadpalen, kunnen de autoconstructeurs volgen en is het betaalbaar? [naar artikel]


20. Radio2-luisteraar Danielle getuigt over pendelen met speed pedelec: “Ik word soms van de baan gereden” (25/04/2023 - VRT NWS)

Met een speed pedelec naar het werk rijden, is niet altijd leuk. Radio2-luisteraar Danielle Dircken wordt regelmatig door automobilisten van de weg gereden als ze niet op het fietspad rijdt. Dat vertelt ze in Goeiemorgen morgen! op Radio2. “Chauffeurs zijn soms boos als ik op de weg rijd. Maar op wegen waar een snelheidsbeperking van 50 kilometer per uur geldt, mag ik op de baan rijden. Ik rijd daar liever, want dan hinder ik de gewone fietsers niet." [naar artikel]


21. Vlaanderen niet op koers om doelstelling elektrisch rijden vanaf 2029 te halen (21/09/2023 - De Wereld Morgen)

De Vlaamse Regering wil dat vanaf 2029 geen nieuwe wagens met verbrandingsmotoren meer verkocht worden. De Barometer Elektrisch Autorijden, die Bond Beter Leefmilieu vandaag publiceert, toetst deze doelstelling af aan de hand van vijf cruciale parameters: de betaalbaarheid en het marktaandeel van de elektrische wagens, het aantal en de spreiding van de laadpalen en de uitfasering van fossiele wagens. “Aan de huidige trend is slechts 46% van de nieuwe wagens volledig elektrisch in 2029.” The post Vlaanderen niet op koers om doelstelling elektrisch rijden vanaf 2029 te halen appeared first on DeWereldMorgen.be. [naar artikel]


22. Vlaamse ministers rijden in drie jaar 1,3 miljoen kilometers met hun dienstwagens (31/01/2023 - Het Nieuwsblad)

De ministers van de Vlaamse regering hebben sinds 2020 met hun dienstwagens 1.325.379 kilometer afgelegd. Dat is het equivalent van 33 keer rond de aarde rijden, leert Vlaams Parlementslid Bart Claes (Vlaams Belang) uit cijfers die hij opvroeg bij minister-president Jan Jambon (N-VA). Slechts twee ministers, Bart Somers (Open VLD) en Benjamin Dalle (CD&V), rijden met een elektrische wagen, terwijl hun collega’s met een plug-in hybride rondrijden. “En dat terwijl ze zelf de burger steeds meer dwingen om elektrisch te rijden”, reageert Claes. [naar artikel]


Vers van de pers.
Alle Vlaamse Krantenkoppen.
Elke minuut geupdate.
De Krantenkoppen dagelijks in je mailbox?
Gratis dagelijks de krantenkoppen in je mailbox!

© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.

Dagelijks de populairste artikels in je mailbox?

Je kan je op elk moment uitschrijven!