Al 33,5% — of 1 op 3 — van alle wagens die dit jaar verkocht werden, is (minstens deels) elektrisch aangedreven. En dat is dubbel zoveel als in 2020. Zo blijkt uit cijfers van mobiliteitsfederatie Traxio: “Al zijn het vooral de elektrische én fiscaalvriendelijke bedrijfswagens die voor deze spectaculaire stijging hebben gezorgd.” Maar ook al wacht de particulier nog liever wat af: “Tegen 2030 rijden op de Belgische wegen makkelijk 1,4 miljoen elektrische wagens rond.” [naar artikel]
Dat we binnen afzienbare tijd allemaal elektrisch zullen rijden, staat vast. Toch gebeurt de omslag (nog) niet via de autodealer. Wie als particulier voor een elektrisch voertuig (EV) een showroom binnenstapt, treft maar zelden een enthousiaste verkoper, zo blijkt. Er worden zelfs tegenargumenten aangehaald om de aankoop te ontmoedigen. Het verklaart waarom we met een offerte voor een diesel vertrekken, terwijl we voor een plugin hybride of volledig elektrische wagen naar de dealer waren getrokken. [naar artikel]
De Vlaamse Regering wil dat vanaf 2029 geen nieuwe wagens met verbrandingsmotoren meer verkocht worden. De Barometer Elektrisch Autorijden, die Bond Beter Leefmilieu vandaag publiceert, toetst deze doelstelling af aan de hand van vijf cruciale parameters: de betaalbaarheid en het marktaandeel van de elektrische wagens, het aantal en de spreiding van de laadpalen en de uitfasering van fossiele wagens. “Aan de huidige trend is slechts 46% van de nieuwe wagens volledig elektrisch in 2029.” The post Vlaanderen niet op koers om doelstelling elektrisch rijden vanaf 2029 te halen appeared first on DeWereldMorgen.be. [naar artikel]
Vanaf 1 januari 2029 moeten alle nieuwe wagens die in Vlaanderen verkocht worden elektrisch zijn. Dat staat in het klimaatakkoord dat de Vlaamse regering heeft afgeklopt. Experts vinden het een ambitieus plan, maar wel een met veel keerzijdes. “De nood aan een slimme kilometerheffing wordt zo alleen maar groter.” [naar artikel]
31,6 procent van de nieuwe wagens die in de eerste helft van dit jaar in België werden ingeschreven, zijn hybride of elektrisch. Dat blijkt uit cijfers van mobiliteitsfederatie Febiac. Vorig jaar was dat nog 23,4 procent en in 2019 amper 6,4 procent. Maar ook de wachttijden voor een nieuwe wagen blijven uitzonderlijk lang: van enkele maanden tot een jaar. [naar artikel]
Natuurlijk willen we milieuvriendelijker rijden, maar het moet dan wel haalbaar zijn en vooral betaalbaar. “Als we willen vermijden dat elektrisch rijden iets voor de happy few blijft, dan zullen we alles uit de kast moeten halen”, zegt een expert elektrische mobiliteit. [naar artikel]
Vanaf 2027 zouden alle nieuwe wagens die in Vlaanderen verkocht worden elektrisch moeten zijn. Dat staat in het voorstel van minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld), dat vandaag op tafel van de Vlaamse regering ligt. Experts vinden het een ambitieus plan, maar wel een met veel keerzijdes. “De nood aan een slimme kilometerheffing wordt zo alleen maar groter.” [naar artikel]
Autodelen zit in de lift, maar wist je dat ook particulier autodelen bestaat? Eigenaars die hun voertuig met anderen delen, kunnen daar heel wat voordeel uit halen. Gerrit Hannaert (46) uit Merelbeke deelt al zeven jaar zijn (elektrische) wagen via Dégage. Hij legt uit hoe particulier autodelen werkt en somt alle voor- en nadelen op. “Bij deze organisatie ben je omniumverzekerd en krijg je een vergoeding bij schade.” [naar artikel]
Meer dan 100.000 Belgen rijden vandaag al met een full elektrische auto, en per kwartaal komen daar nog meer dan 50.000 nieuwe EV’s bij. Toch bestaan er nog heel wat misvattingen over, blijkt uit een onderzoek van Blitz Power, ontwikkelaar van laadoplossingen. We legden vijf van de grootste fabels voor aan Jochen De Smet van EV Belgium. “Het is geen enkel probleem meer om een afstand van 1.000 tot zelfs 2.000 kilometer elektrisch te overbruggen.” [naar artikel]
Met de winter in zicht komt er officieel een einde aan het muggenseizoen. Dat was dit jaar een pak exotischer dan anders, met maar liefst twaalf vaststellingen van de Aziatische tijgermug in België. “Onverwacht en verontrustend”, klinkt het bij Sciensano. [naar artikel]
Met de winter in zicht komt er officieel een einde aan het muggenseizoen. Dat was dit jaar een pak exotischer dan anders, met maar liefst twaalf vaststellingen van de Aziatische tijgermug in België. “Onverwacht en verontrustend”, klinkt het bij Sciensano. [naar artikel]
Stel dat alle auto’s elektrisch worden, hoe zou dat onze wereld veranderen, en welke aandelen en bedrijven zouden daarvan profiteren? We vroegen het aan geldexpert Geert Noels. “De beurs heeft al lang in de smiezen dat elektrisch de toekomst is.” [naar artikel]
Straks rijden we met z’n allen elektrisch. Dat moet vooral het klimaat een handje helpen. Maar dan moet de stroom zelf natuurlijk voldoende groen zijn, en de wagens voldoende zuinig. Onze mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn zocht uit hoeveel CO2-uitstoot een elektrisch gereden kilometer vertegenwoordigt. Want klopt het wel dat groen rijden altijd CO2-vriendelijker is? En is ons land een goede leerling in West-Europa? “Om rekening te houden met de échte klimaatimpact van elektrisch verreden kilometers moeten we ons verlossen van twee utopieën.” [naar artikel]
Stel dat alle auto’s elektrisch worden, hoe zou dat onze wereld veranderen, en welke aandelen en bedrijven zouden daarvan profiteren? We vroegen het aan geldexpert Geert Noels. “De beurs heeft al lang in de smiezen dat elektrisch de toekomst is.” [naar artikel]
Hoe meer we (elektrisch) fietsen, hoe meer fietsongevallen. Lijkt een trieste logica, maar opvallend daarbij: de helft van de fietsdoden van 2021 was ouder dan 65 jaar en vier op de tien reden elektrisch. Vallen die cijfers te voorkomen? “Soms rijdt de fiets met hen, in plaats van omgekeerd”, zegt alvast Jul Cypers (73), lesgever elektrisch fietsen bij seniorenvereniging OKRA. Hoe rijd je dan wél veilig met een e-bike? [naar artikel]
In Oost-Congolese vluchtelingenkampen is het aantal gevallen van cholera “verontrustend gestegen” in de afgelopen tien dagen. Artsen Zonder Grenzen trekt aan de alarmbel en spreekt over “een flagrant gebrek aan bijstand.” [naar artikel]
Met de nieuwe Qashqai E-Power van Nissan rij je elektrisch maar tank je toch gewoon benzine. Een ideale tussenstap naar de elektrische wagen, of vooral een creatieve technische oplossing zonder veel echte voordelen? Onze mobiliteitsspecialist Brecht Vanhaelewyn licht het concept en de auto door. “Qua verbruik en emissie is dit geen mirakeloplossing.” [naar artikel]
Vanaf 2027 zouden nieuwe wagens in Vlaanderen alleen nog elektrisch mogen zijn. Althans: dat is het ambitieuze voorstel van Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld), dat momenteel op tafel ligt van de Vlaamse regering. “Vanaf 2025-2026 zal een elektrische wagen ongeveer dezelfde kostprijs hebben als een wagen op benzine of diesel.” [naar artikel]
Nu alle grote automerken elektrische wagens hebben, kan de wereld van de motorfiets niet anders dan volgen. Maar hoe voelt dat, elektrisch rijden op een motor? En wat is er vandaag zoal op de markt? Onze motorexpert Arno Jaspers geeft de stand van zaken. “Elektrische motoren zijn intussen iets meer dan tien jaar op de markt, maar nu pas kennen ze een stevige evolutie.” [naar artikel]
We moeten met z’n allen de omslag naar vergroening maken, ook wat onze mobiliteit betreft. De kaap van 50.000 volledig elektrische wagens op onze wegen is overschreden. Quasi volledig te danken aan de bedrijfswagen, die in sneltempo vergroent. De particulier wacht af. Waarom zouden we de overstap wél maken? En wanneer wordt dit voor een particulier interessant? [naar artikel]
De populairste bedrijfswagens van dit moment zijn bijna allemaal luxueuze “stekkerauto’s”. Maar als we hem zelf moeten kopen, dan blijken stekkerauto’s heel wat minder populair. “De gewone mens krijgt weinig incentives om voor elektrisch te kiezen.” [naar artikel]
Vanaf 2027 zouden nieuwe wagens in Vlaanderen alleen nog elektrisch mogen zijn. Althans: dat is het ambitieuze voorstel van Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld), dat momenteel op tafel ligt van de Vlaamse regering. “Vanaf 2025-2026 zal een elektrische wagen ongeveer dezelfde kostprijs hebben als een wagen op benzine of diesel.” [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.