Het aantal gewonden bij ongevallen met e-steps is de afgelopen drie jaren meer dan verviervoudigd, naar bijna 1.800 vorig jaar. Dat blijkt uit de ongevalsstatieken. Wie een ongeval heeft met een elektrische step, heeft een grote kans om daarbij hoofdwonden op te lopen. Om dat aantal naar beneden te krijgen, vraagt het verkeersinsituut Vias om de valmhelm te verplichten. [naar artikel]
Wie jonger is dan 16, mag vanaf 1 juli niet meer met een elektrische step rijden. Dat zal het aantal ongevallen hoogstwaarschijnlijk naar beneden duwen: die leeftijdsgroep zorgt voor bijna 20% van alle accidenten met e-steps. [naar artikel]
Volgens de laatste Verkeersveiligheidsbarometer van Vias institute is het aantal doden ter plaatse op onze wegen in de eerste 6 maanden van dit jaar met meer dan 40 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. 231 personen kwamen om het leven. Het aantal letselongevallen met een e-step is meer dan verdubbeld. [naar artikel]
Er zijn vorig jaar 206 ongevallen gebeurd met elektrische steps op de Vlaamse wegen. Wat op het eerste gezicht een onschuldig vervoersmiddel lijkt voor jong en oud, blijkt dus gevaarlijker dan gedacht. Het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid Vias pleit zelfs voor een strengere regelgeving. Maar wat zijn de huidige regels voor zo’n step? En vanaf welke leeftijd mag je ermee rijden? [naar artikel]
In 2022 stierven er liefst 49 mensen op de Limburgse wegen. Omdat achter elk ongeval een naam en een verhaal schuilt, hebben we de dodelijke ongevallen van vorig jaar verzameld op een interactieve kaart. Via de kruisjes kun je meer info krijgen over wat er gebeurd is. [naar artikel]
19:10 De herverzekeraar Swiss Re heeft berekend dat de Belgen vorig jaar gemiddeld 2.562 euro neertelden voor hun verzekeringen. Dat is het hoogste bedrag sinds 2012. [naar artikel]
Het aantal dodelijke slachtoffers op de Belgische wegen is in de eerste helft van het jaar met 39 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar, zo blijkt uit de verkeersveiligheidsbarometer van Vias Institute. In totaal 231 mensen kwamen om het leven, bijna evenveel als voor de coronacrisis. Ook het aantal ongevallen met e-steps en elektrische fietsen neemt toe. “We spreken al over vijf ongevallen per dag met een e-step”, zegt Stef Willems van verkeersinstituut Vias aan Freek Braeckamn bij HLN Live. “De cijfers zien er echt niet goed uit.” [naar artikel]
In Mechelen zijn gisteren twee ongevallen gebeurd waarbij een elektrische step betrokken was. Daarbij raakten twee mensen lichtgewond. Een bestuurder van een elektrische step die bij één van de ongevallen betrokken was, had te veel gedronken. [naar artikel]
Vlaanderen telde vorig jaar 18 procent meer verkeersdoden dan in 2020. De categorie lichte vrachtwagens kende zelfs een stijging van 50 procent. Dat blijkt uit de laatste verkeersveiligheidsbarometer van Vias institute en uit cijfers van de federale politie. Vlaanderen betreurde vorig jaar 291 verkeersdoden, dat zijn er 45 meer dan een jaar eerder. Het totaal […] [naar artikel]
Vorig jaar gebeurden er in ons land minstens 1.700 letselongevallen met een e-step. Dat is maar liefst 63 procent meer dan in 2021. “Dat komt omdat mensen de regels onvoldoende kennen”, zegt Vias Institute. Zo blijkt uit een test van het kenniscentrum bij 2.000 weggebruikers, dat 3 op de 10 gebruikers niet weet dat je met een elektrische step niet op het trottoir mag rijden. Hoe goed is jouw kennis van de verkeersregels voor e-steps? Doe de quiz! [naar artikel]
Bungeejumpen hoort bij de kicks waar volbloed avonturiers naar smachten. Die extreme sport bezorgt de meeste verzekeraars dan weer koude rillingen. Er zijn nauwelijks verzekeringen die (dodelijke) ongevallen bij bungeejumpen dekken. Wil je de sprong toch wagen? Spaargids.be pluisde uit wat de gevolgen zijn voor onder meer de schuldsaldo-, levens-, hospitalisatie- en/of persoonlijke ongevallenverzekering. [naar artikel]
De ombudsman van de verzekeringen heeft vorig jaar 6.491 vragen tot tussenkomst gekregen, zes procent meer dan het jaar daarvoor. In 2017 werd voor het eerst de kaap van de 6.000 klachten gerond. De nieuwe stijging vorig jaar is volgens de ombudsman vooral te wijten aan een grotere ontevredenheid over de uitvoering van de contracten, en dan voornamelijk over de termijn waarbinnen een schadegeval geregeld wordt. Dat blijkt maandag uit het jaarverslag van de ombudsman. [naar artikel]
Verzekeraars moeten zelf met bewijs komen wanneer ze een schadegeval niet willen dekken. Het cliché dat je als verzekerde in de kou blijft staan, klopt dus niet. Verzekeringsexpert Sam Vandervelpen doorprikt 3 clichés over verzekeringen bij "De inspecteur" op Radio2. [naar artikel]
Post-covid zijn er terug meer mensen en trams op de baan, dat heeft u vast al gemerkt. Maar drukker verkeer leidt ook tot meer ongevallen. Zo werden er vorig jaar 1.083 ongevallen met trams van De Lijn geregistreerd, 82 meer dan in 2020. Trambestuurders krijgen daarom extra opleiding. [naar artikel]
Er zijn deze krokusvakantie opmerkelijk meer wintersportongevallen gebeurd dan vorig jaar. Dat meldt reisbijstandsorganisatie VAB. Het aantal ski-ongevallen is met een derde gestegen. Ook het aantal zieke vakantiegangers piekt. [naar artikel]
Er zijn in 2019 meer ongevallen aan spooroverwegen gebeurd dan het jaar daarvoor. Dat blijkt uit de jaarcijers van spoorbeheerder Infrabel. Vorig jaar waren er 45 ongevallen, dat zijn er 7 meer dan in 2018. Zwakke weggebruikers en buurtbewoners lopen het grootste risico om betrokken te geraken bij een ongeval aan een spooroverweg. Infrabel blijt inzetten op een verdere verhoging van de veiligheid aan overwegen. [naar artikel]
Vorig jaar gebeurden er in ons land minstens 1.700 letselongevallen met een e-step. Dat is maar liefst 63 procent meer dan in 2021. “Dat komt omdat mensen de regels onvoldoende kennen”, zegt Vias Institute. Zo blijkt uit een test van het kenniscentrum bij 2.000 weggebruikers, dat 3 op de 10 gebruikers niet weet dat je met een elektrische step niet op het trottoir mag rijden. Hoe goed is jouw kennis van de verkeersregels voor e-steps? Doe de quiz! [naar artikel]
Bungeejumpen, paragliden of klimmen hoort bij de kicks waar volbloed avonturiers naar smachten. Die extreme sport bezorgt de meeste verzekeraars dan weer koude rillingen. Er zijn nauwelijks verzekeringen die (dodelijke) ongevallen bij extreme sporten dekken. Wil je de sprong toch wagen? Spaargids.be pluisde uit wat de gevolgen zijn voor onder meer de schuldsaldo-, levens-, hospitalisatie- en/of persoonlijke ongevallenverzekering. [naar artikel]
Vorig jaar gebeurden er 206 ongevallen met elektrische steps op de weg in Vlaanderen en daarbij vielen twee doden. Dat schrijft het Nieuwsblad. Bij 130 van de 206 ongevallen, kwam een step tegen of onder een auto terecht. Er waren ook veel aanrijdingen met fietsers en voetgangers. De Vlaamse Stichting Verkeerskunde raadt aan om een helm te dragen en een opleiding te volgen om zulke steps veilig te gebruiken en is ook voorstander van minimumleeftijd van 16 jaar. [naar artikel]
Er zijn in Vlaanderen vorig jaar 7 procent minder mensen overleden in het verkeer dan in 2021. Dat blijkt uit de voorlopige cijfers van de federale politie. Tegelijk waren er wel meer verkeersongevallen met gewonden en zwaargewonden. Ook het aantal ongevallen met dode en zwaargewonde voetgangers, fietsers en jonge autobestuurders is gestegen. Het Vlaams Forum Verkeersveiligheid trekt aan de alarmbel en ijvert onder meer voor meer zones 30. [naar artikel]
Het aantal ongevallen met zwakke weggebruikers in Vlaanderen is vorig jaar licht gestegen. Dat blijkt uit het antwoord van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) op een schriftelijke vraag van parlementslid en partijgenoot Lorin Parys. Vorig jaar waren er 4.151 verkeersongevallen met zwakke weggebruikers op de Vlaamse gewestwegen, 43 meer dan het jaar voordien. [naar artikel]
Vorig jaar gebeurden er in ons land minstens 1.700 letselongevallen met een e-step. Dat is maar liefst 63 procent meer dan in 2021. “Dat komt omdat mensen de regels onvoldoende kennen”, zegt Vias Institute. Zo blijkt uit een test van het kenniscentrum bij 2.000 weggebruikers, dat 3 op de 10 gebruikers niet weet dat je met een elektrische step niet op het trottoir mag rijden. Hoe goed is jouw kennis van de verkeersregels voor e-steps? Doe de quiz! [naar artikel]
Het aantal ongevallen met zwakke weggebruikers in Vlaanderen is vorig jaar licht gestegen. Dat blijkt uit het antwoord van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) op een schriftelijke vraag van parlementslid en partijgenoot Lorin Parys. Vorig jaar waren er 4.151 verkeersongevallen met zwakke weggebruikers op de Vlaamse gewestwegen, 43 meer dan het jaar voordien. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.