Neen, elektrische auto’s branden niet vaker dan klassieke modellen op diesel of benzine. Maar als ze branden, heb je een serieus probleem. De brandweer trouwens ook. Onze mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn legt uit hoe dat komt, en welke voorzorgen je zelf kan nemen. [naar artikel]
De tijd waarin je een eindeloze keuze had om een nieuwe auto te kopen, is voorbij, zegt onze auto-expert Joost Bolle. Voor een niet-elektrische wagen dan toch. Hij legt uit waarom, en geeft advies over welke wagen je kan kopen om de overstap naar een eerste elektrische auto te overbruggen. “Vanaf 2029 worden bij ons immers alleen nog elektrische wagens verkocht.” [naar artikel]
Sneeuw en kou kunnen schadelijk zijn voor je elektrische fiets. “Onder het vriespunt ontstaat er condensatie in de batterij”, waarschuwt Mich Vergauwen van VAB. Hoe zorg je bij dit vriesweer dan optimaal voor je e-bike? De expert geeft concrete tips om jouw fietsbatterij beter te beschermen. [naar artikel]
Sneeuw en kou kunnen schadelijk zijn voor je elektrische fiets. “Onder het vriespunt ontstaat er condensatie in de batterij”, waarschuwt Mich Vergauwen van VAB. Hoe zorg je bij dit vriesweer dan optimaal voor je e-bike? De expert geeft concrete tips om jouw fietsbatterij beter te beschermen. [naar artikel]
Het idee dat er een verband bestaat tussen je hart en je hoofd is eeuwenoud. En toch wordt er in ziekenhuizen amper gekeken naar de impact van stress op het lichaam. Nochtans kan stress je hart echt ziek maken. “In een derde van alle hartinfarcten speelt emotionele stress een sleutelrol”, benadrukt cardioloog Janneke Wittekoek. Ze somt verschillende soorten stress op én geeft tips om het niet zover te laten komen. [naar artikel]
Na maanden is het eindelijk zover. Je ligt aan het zwembad of vertoeft op een exotisch strand. Even geen werkzorgen, tot je ‘Pling!’ hoort: een mail, of twee, drie. Ga je piepen of niet? Florence Pérès, auteur van ‘Digital Detox’, geeft concrete tips over hoe je even écht van de e-mailradar verdwijnt. “Een nieuwe mail geeft onze hersenen een shot dopamine. We snakken daar soms naar.” [naar artikel]
Uit een onderzoek van de Nederlandse verkeersorganisatie ANWB blijkt dat veel eigenaars van elektrische fietsen niet weten hoe een batterij van een e-bike precies werkt. Alvast vier tips. [naar artikel]
Een elektrische wagen heeft nabij de kust van de Waddeneilanden voor brand gezorgd op een vrachtschip met nog 3.000 andere auto’s aan boord. Kunnen we in de toekomst met een e-auto nog wel de ferry op, of de trein in de Kanaaltunnel? Want: “Een elektrische wagen die vuur vat, kan je haast niet blussen”, weet expert autotechnologie Mark Pecqueur (Thomas More). [naar artikel]
Het brandende vrachtschip voor de kust van de Nederlandse Waddeneilanden heeft geen 25, maar bijna 500 elektrische auto's aan boord. Dat meldt de Japanse rederij K Line. Dat is een belangrijk verschil, want het is bijzonder moeilijk om brandende accu's van elektrische voertuigen te doven. [naar artikel]
Het brandende vrachtschip voor de kust van de Nederlandse Waddeneilanden heeft geen 25, maar bijna 500 elektrische auto's aan boord. Dat meldt de Japanse rederij K Line. Dat is een belangrijk verschil, want het is bijzonder moeilijk om brandende accu's van elektrische voertuigen te doven. [naar artikel]
In Leuven heeft de brandweer een auto met hybride aandrijving ondergedompeld in een container vol water om de brandende batterij te blussen. Het is de enige effectieve manier om zo een brand te blussen. [naar artikel]
“Help! Mijn wagen heeft nog amper bereik.” Heel wat bestuurders van elektrische wagens vloeken dezer dagen op hun voertuig. Vriestemperaturen knagen aan de batterij en je rijdt een pak minder ver dan de rest van het jaar. Experts geven tips. [naar artikel]
Onze auto-expert reed met de MG 5 en ontdekte een elektrische auto waar hij best mee kan leven. Hij vertelt alles wat je moet weten van de allereerste elektrische break ter wereld: “Perfect voor om en bij de deur, maar je zal toch even moeten cijferen als je van Limburg naar de kust rijdt.” [naar artikel]
Onze auto-expert reed met de MG 5 en ontdekte een elektrische auto waar hij best mee kan leven. Hij vertelt alles wat je moet weten van de allereerste elektrische break ter wereld: “Perfect voor om en bij de deur, maar je zal toch even moeten cijferen als je van Limburg naar de kust rijdt.” [naar artikel]
Een normale elektrische auto voor maar 10.000 euro of minder? Geen miniformaat of iets plastiekerigs, maar een échte auto? In China vliegen ze de toonzalen uit, zo meldt de lokale correspondente van De Volkskrant in Peking. Komen die dan op termijn ook onze kant uit? “Voorlopig nog niet en als het zover is, kosten ze toch gauw het dubbele”, zegt expert Tony Verhelle. [naar artikel]
Omdat de temperatuur zo hoog kan oplopen, vergt het blussen van elektrische wagens een speciale aanpak. Ideaal is de auto 24 uur onderdompelen in een container gevuld met water, zegt de Gentse brandweer. [naar artikel]
Opmerkelijke actie aan een (snel)laadstation voor elektrische wagens: je batterij volgooien kost er een pak minder als er zonnig weer is. “Slim laden is de toekomst”, klinkt het bij de expert. “Iedereen moet mee, ook de kleine ondernemer.” [naar artikel]
Na maanden hard werk is het eindelijk zover. Je ligt aan het zwembad met een cocktail in je hand, of trekt eropuit naar de Franse Alpen. Even geen werkzorgen, totdat je die oeroude ‘Pling!’ hoort. Een mail, of twee, drie. Ga je piepen of niet? Florence Pérès, auteur van het boek ‘Digital Detox’, geeft concrete tips over hoe je even écht van de e-mailradar verdwijnt. “Van ‘boxen’ tot hulp van een collega: een goede e-mailhygiëne zorgt ervoor dat je opnieuw zen aan de slag kan.” [naar artikel]
Onze auto-expert reed met de MG 5 en ontdekte een elektrische auto waar hij best mee kan leven. Hij vertelt alles wat je moet weten van de allereerste elektrische break ter wereld: “Perfect voor om en bij de deur, maar je zal toch even moeten cijferen als je van Limburg naar de kust rijdt.” [naar artikel]
Na maanden hard werk is het eindelijk zover. Je ligt aan het zwembad met een cocktail in je hand, of trekt eropuit naar de Franse Alpen. Even geen werkzorgen, totdat je die oeroude ‘Pling!’ hoort. Een mail, of twee, drie. Ga je piepen of niet? Florence Pérès, auteur van het boek ‘Digital Detox’, geeft concrete tips over hoe je even écht van de e-mailradar verdwijnt. “Van ‘boxen’ tot hulp van een collega: een goede e-mailhygiëne zorgt ervoor dat je opnieuw zen aan de slag kan.” [naar artikel]
Bijna alle nieuwe elektrische auto’s op de markt schurken aan tegen de hogere prijsklasse. Alleen daarom al is de nieuwe Renault Mégane een verademing: eindelijk nog eens een elektrische middenklasser. Dit is het soort auto dat we over drie à vijf jaar kopen. Onze auto-expert Joost Bolle reed er als eerste mee en geeft zijn ongezouten commentaar. Hij bespreekt ook de huidige markt voor elektrische wagens en de effecten van de nieuwe regels. “De auto neemt in de toekomst een veel grotere hap uit het gezinsbudget.” [naar artikel]
Het bedrijf BePowered uit Turnhout heeft een manier gevonden om stroom uit elektrische auto’s thuis te gebruiken. Via de Vehicle2home-toepassing kunnen mensen met een elektrische wagen op het werk de batterij opladen via zonnepanelen. De resterende stroom van de batterij kan ’s avonds in de eigen woning worden gebruikt. [naar artikel]
Dat een elektrische wagen voor veel mensen nog te duur is, komt in grote mate door de hoge prijs van de batterij. Verschillende fabrikanten spelen daarop in door batterijen te huur aan te bieden. Kan je de kosten zo echt drukken? Wat zijn de mogelijkheden? En hoe interessant is dat? We vroegen het aan voorzitter Jochen De Smet van EV Belgium, de sectorfederatie voor elektrische mobiliteit. “Gemiddeld bedraagt de kostprijs van een batterij 25 procent van het voertuig. Door ze te huren, worden de kosten gespreid.” [naar artikel]
Stilaan vind je ook op de tweedehandsmarkt betaalbare elektrische auto’s terug, met een gevoelig lagere aankoopprijs dan een nieuwe wagen. Maar waarop moet je allemaal letten als je hiervoor kiest? En hoe zit het met de verzekering en de garantie? Independer.be geeft 6 onmisbare tips. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.