Alle Vlaamse Krantenkoppen. Elke minuut geupdate. Vers van de pers.
De Standaard

Strengere regels voor e-steps: vanaf 16 jaar en niet meer op voetpad

17/03/2022 - 14:45
"De ministers van Mobiliteit hebben striktere regels afgeklopt voor het gebruik van e-steps. ‘Essentiële maatregelen die hopelijk heel wat ongevallen zullen vermijden’, reageert verkeersinstituut Vias. "

Gerelateerde krantenkoppen:

1. Strengere regels voor elektrische steps: gebruiker moet minstens 16 jaar zijn (17/03/2022 - De Standaard)

Wie vervoersmiddelen als e-steps of segways op de openbare weg wil gebruiken, zal zich aan meer regels moeten houden. Zo komt er een verbod voor min 16-jarigen en mogen gebruikers er niet langer mee op het voetpad rijden. [naar artikel]


2. E-steps eindelijk aan banden gelegd: vanaf 16 jaar en niet meer op de stoep (17/03/2022 - Het Laatste Nieuws)

Ze zijn niet meer uit het straatbeeld weg te denken: de e-steps. Maar er gebeuren te veel ongevallen met zware letsels als gevolg. Dus is het tijd voor strengere regels. In het nieuwe verkeersreglement van de Federale en de Vlaamse regering staat dat wie jonger is dan 16 jaar niet meer met de elektrische step op de openbare weg mag en dat het verboden wordt om op het voetpad te rijden. Het dragen van een helm wordt dan weer niet verplicht. [naar artikel]


3. DISCUSSIE. Ben je akkoord met de strengere regels voor het gebruik van elektrische steps? (17/03/2022 - Gazet van Antwerpen)

Tegen komende zomer zal het gebruik van elektrische steps aan strengere regels worden onderworpen. Zo komt er een verbod voor min 16-jarigen en mogen gebruikers er niet langer mee op het voetpad rijden. Is het een goede zaak dat de overheid op deze manier optreedt? [naar artikel]


4. Kamercommissie keurt nieuwe reglementering voor e-steps goed: leeftijdsgrens vanaf 16 jaar, niet meer op het voetpad (20/04/2022 - Het Nieuwsblad)

De Kamercommissie Mobiliteit heeft woensdag unaniem het licht op groen gezet voor een wetsvoorstel dat het gebruik van elektronische steps in het verkeer regelt. Er komt een leeftijdsgrens van zestien jaar en e-steps mogen niet op het voetpad rijden. Binnenkort moet de plenaire Kamer zich nog over de tekst buigen. [naar artikel]


5. Strengere regels voor elektrische steps in het verkeer (17/03/2022 - VRT NWS)

De ministers van Mobiliteit van de verschillende regeringen zijn het eens geraakt over regels voor het gebruik van e-steps, monowheels, hoverboards, segways ... op de openbare weg. Zo komt er een verbod voor min 16-jarigen en mogen gebruikers er niet langer mee op het voetpad rijden. Dat heeft federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) aangekondigd. [naar artikel]


6. Nieuwe regels e-steps: vanaf 16 jaar en niet meer op de stoep (17/03/2022 - De Morgen)

Wie jonger is dan 16 mag niet meer met de elektrische step op de openbare weg rijden. Dat staat in het nieuw verkeersreglement van de Vlaamse en de federale regering dat Het Laatste Nieuws kon inkijken. Er gebeuren te veel ongevallen met zware letsels en dus komen er strengere verkeersregels. Zo wordt het verboden om met de step op het voetpad te rijden en om een passagier mee te nemen. [naar artikel]


7. E-steps aan banden gelegd: “Onbegrijpelijk. Ze moeten gewoon uit verkeer gehaald worden” (17/03/2022 - Het Laatste Nieuws)

Ze zijn niet meer uit het straatbeeld weg te denken: de e-steps. Maar er gebeuren te veel ongevallen met zware letsels als gevolg. Dus is het tijd voor strengere regels. In het nieuwe verkeersreglement van de Federale en de Vlaamse regering staat dat wie jonger is dan 16 jaar niet meer met de elektrische step op de openbare weg mag en dat het verboden wordt om op het voetpad te rijden. Het dragen van een helm wordt dan weer niet verplicht. “Onbegrijpelijk”, vindt Ignace Demeyer, spoedarts in het OLV Ziekenhuis van Aalst. [naar artikel]


8. Parijs zet rem op elektrische steps (07/06/2019 - De Morgen)

Parijs verbiedt het parkeren van steps op het voetpad en beperkt de snelheid. De nieuwe regels moeten orde scheppen in de chaos van de 20.000 steps in de Franse hoofdstad. [naar artikel]


9. E-steps verbannen van het voetpad en je moet overal elektronisch kunnen betalen: dit verandert op 1 juli  (30/06/2022 - VRT NWS)

Vanaf vrijdag 1 juli 2022 komen er nieuwe verkeersregels voor elektrische steps. Die mogen voortaan niet meer op het voetpad rijden. De Vlaamse verkeersbelasting wordt bijna 10 procent duurder en de soepelere procedure om tijdelijke werkloosheid aan te vragen loopt na meer dan twee jaar ten einde. Ze werd ingevoerd aan het begin van de coronacrisis. Hieronder zetten we alle veranderingen op een rijtje. [naar artikel]


10. Akkoord over elektrische steps: verbod onder de 16 jaar, gebruikers mogen niet op voetpad (17/03/2022 - Gazet van Antwerpen)

De ministers van Mobiliteit van de verschillende regeringen zijn het eens geraakt over regels voor het gebruik van e-steps, monowheels, hoverboards, segways ... op de openbare weg. Zo komt er een verbod voor min 16-jarigen en mogen gebruikers er niet langer mee op het voetpad rijden. Dat heeft federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) donderdag aangekondigd. [naar artikel]


11. Tevredenheid over strengere wetgeving voor elektrische steps: “Goed voor imago van het vervoersmiddel” (17/03/2022 - Gazet van Antwerpen)

Binnen de sector van de elektrische steps wordt positief gereageerd op de nieuwe wetgeving, die onder meer het gebruik van de voertuigen verbiedt op het voetpad. Jongeren onder de 16 jaar mogen de e-step ook niet meer gebruiken. “Dit gaat het imago van de steps en de stepgebruiker ten goede komen.”, zegt Mathias De Bruyn, zaakvoerder van de stepwinkel Brisq Urban Mobility in Antwerpen. [naar artikel]


12. Frankrijk gaat elektrische steps strenger aanpakken: "Boete van 135 euro voor wie op de stoep rijdt" (04/05/2019 - VRT NWS)

Elektrische steps en andere elektrische voortbewegingstoestellen worden in Frankrijk dit najaar definitief verbannen van het voetpad. De Franse minister van Transport legt de laatste hand aan nieuwe, strengere regels om de "anarchie" op dat vlak aan te pakken. [naar artikel]


13. Elektrische steps verboden voor jongeren onder de 16 jaar (17/03/2022 - Het Laatste Nieuws)

De ministers van Mobiliteit van de verschillende regeringen zijn het eens geraakt over regels voor het gebruik van e-steps, monowheels, hoverboards, segways ..., om de verkeersveiligheid te verhogen. Zo komt er een verbod voor min 16-jarigen en mogen gebruikers er niet langer mee op het voetpad rijden. [naar artikel]


14. E-steps strenger gereglementeerd: parkeerzones voor steps en onder de 16 jaar niet meer op de openbare weg (17/03/2022 - Het Nieuwsblad)

Monowheels, hoverboards, segways maar vooral e-steps zijn niet meer uit het straatbeeld weg te denken. Vooral in steden. Vaak tot ergernis van andere weggebruikers. Vooral omdat die steps overal worden achtergelaten. Daarom heeft de overheid nu duidelijke spelregels vastgelegd. Zo komen er “drop off”-zones, een leeftijdsbeperking, een verbod om op het voetpad te rijden of om een passagier mee te nemen. [naar artikel]


15. Zweden verbiedt gebruik van elektrische steps op het voetpad (28/07/2022 - Het Laatste Nieuws)

In Zweden mag je binnenkort niet meer met een elektrische step op het voetpad rijden. Het rijverbod op de trottoirs gaat vanaf 1 september in. Dat heeft de Zweedse regering donderdag beslist. [naar artikel]


16. Ook N-VA wil e-steps verbieden voor jongeren onder 16 jaar (09/02/2022 - Het Laatste Nieuws)

N-VA wil de regels rond e-steps, monowheels en gelijkaardige vervoersmiddelen aanscherpen. Concreet stellen Kamerlid Wouter Raskin en Vlaams parlementslid Marius Meremans voor slechts één persoon per toestel toe te laten, een minimumleeftijd van 16 jaar in te voeren en om dergelijke toestellen te verbieden op het voetpad. [naar artikel]


17. Elektrische steps worden verboden onder 16 jaar (17/03/2022 - Het Nieuwsblad)

De ministers van Mobiliteit van de verschillende regeringen zijn het eens geraakt over regels voor het gebruik van e-steps, monowheels, hoverboards, segways ... op de openbare weg. Zo komt er een verbod voor min 16-jarigen en mogen gebruikers er niet langer mee op het voetpad rijden. Dat heeft federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) donderdag aangekondigd. [naar artikel]


18. Kinderen onder 16 jaar mogen de e-step niet meer op (05/05/2022 - Het Laatste Nieuws)

De plenaire vergadering van de Kamer heeft vandaag unaniem het licht op groen gezet voor een wetsvoorstel dat het gebruik van elektronische steps in het verkeer regelt. Er komt een leeftijdsgrens van 16 jaar en e-steps mogen niet op het voetpad rijden. [naar artikel]


19. Nieuwe regels voor e-steps: dit verandert er vanaf 1 juli (22/06/2022 - Het Laatste Nieuws)

Elektrische steps worden steeds populairder, maar gaan ook gepaard met letselongevallen en conflicten met voetgangers. Om die reden meldde het kabinet van federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) gisteren dat vanaf vrijdag 1 juli nieuwe verkeersregels voor e-steps en andere gemotoriseerde voortbewegingstoestellen ingaan. Hieronder een overzicht van de nieuwe regels. [naar artikel]


20. Ook in Limburg al e-steps betrapt die 50 km/uur kunnen rijden (06/11/2023 - Het Belang van Limburg)

Bart De Wever (N-VA) vraagt strengere regels voor elektrische steps omdat het aantal ongevallen in Antwerpen maar blijft stijgen. Maar ook in Limburg rijden steps rond die veel sneller rijden dan de toegelaten 25 km/uur. [naar artikel]


21. Deze nieuwe verkeersregels komen eraan voor e-steps (20/04/2022 - Het Laatste Nieuws)

De Kamercommissie Mobiliteit heeft woensdag unaniem het licht op groen gezet voor een wetsvoorstel dat het gebruik van elektronische steps in het verkeer regelt. Er komt een leeftijdsgrens van zestien jaar en e-steps mogen niet op het voetpad rijden. Binnenkort moet de plenaire Kamer zich nog over de tekst buigen. [naar artikel]


22. 2.000 pv’s in een jaar tijd, aantal ongevallen blijft de hoogte in schieten: Bart De Wever (N-VA) vraagt strengere regels voor e-steps (06/11/2023 - Gazet van Antwerpen)

De Antwerpse politie heeft de handen vol met de opmars van de e-step. In één jaar schreef de politie tweeduizend pv’s uit tegen gebruikers van de elektrische steps, wegens gevaarlijk rijgedrag. Het aantal ongevallen blijft de hoogte in schieten. In drie jaar steeg het aantal gewonden met 700%. De Antwerpse burgemeester en N-VA-voorzitter Bart De Wever vindt dat er strengere regels moeten komen. Hij pleit voor een helmplicht en snelheidsbegrenzing. [naar artikel]


Vers van de pers.
Alle Vlaamse Krantenkoppen.
Elke minuut geupdate.
De Krantenkoppen dagelijks in je mailbox?
Gratis dagelijks de krantenkoppen in je mailbox!

© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.

Dagelijks de populairste artikels in je mailbox?

Je kan je op elk moment uitschrijven!