In 2016 zijn 281.320 bestuurders met een buitenlandse nummerplaat op onze wegen geflitst. Daarmee is één op de tien hardrijders in België een buitenlander. “Er is nood aan meer anonieme politievoertuigen. Die kunnen buitenlandse overtreders meteen aan de kant zetten, want te vaak betalen ze een opgestuurde boete niet”, zegt Touring. [naar artikel]
De snelwegparkings in ons land blijven voor onze vrachtwagenchauffeurs “onveilig, oncomfortabel en onvoldoende”. Daar is niet alleen het probleem van de vluchtelingen bijgekomen. Er is ook een tsunami van Poolse bestelwagens die alle reglementen omzeilen. [naar artikel]
Een ongeluk tijdens de Condroz Rally heeft twee dodelijke slachtoffers geëist. Een drama. Meteen reist de vraag: is een autorace op de openbare weg nog van deze tijd? Jawel, vindt onze autosportwatcher. Vooral omdat het ongeluk te vermijden was - de slachtoffers stonden in een verboden zone. “Ik liet me vertellen dat zowel een fotograaf als een baancommissaris de slachtoffers aanmaanden zo snel mogelijk de verboden zone te verlaten. Blijkbaar bleven de jongelui toch staan. Als dat klopt, tja: hoe kan je dan een drama vermijden als krek daar een auto van de weg gaat?” [naar artikel]
Dinsdagavond maakte een Belg de Nederlandse wegen onveilig. Vermoedelijk had de chauffeur te veel gedronken, dat is toch wat de inzittenden van de wagen achter hem concludeerden. Zij legden het voorval ook vast met een dashcamcamera. [naar artikel]
In 2016 zijn 281.320 bestuurders met een buitenlandse nummerplaat op onze wegen geflitst. Dat blijkt uit cijfers van de federale politie. Een op [naar artikel]
Tuinen zijn cruciaal voor de overleving van onze egels. De diertjes kunnen in één nacht 3 kilometer afleggen. Als ze daarbij gebruik kunnen maken van tuinen zonder hermetische afsluitingen, hoeven ze niet langs gevaarlijke wegen. Onze egels hebben het momenteel heel moeilijk. (New Scientist) The post Egelwandeling appeared first on Knack. [naar artikel]
Europese SUV’s moeten aan de strengste veiligheidsnormen voldoen en bijvoorbeeld een automatisch noodremsysteem hebben. Niet alle Amerikaanse pick-ups hebben die. Toch verschijnen ook die op onze wegen. Via een achterpoortje. [naar artikel]
Een herhaling van het drama dat zich de laatste maanden in de woonzorgcentra heeft afgespeeld, wil niemand. Met 95 voorstellen wil de Vlaamse... [naar artikel]
Europese SUV’s moeten aan de strengste veiligheidsnormen voldoen en bijvoorbeeld een automatisch noodremsysteem hebben. Niet alle Amerikaanse pick-ups hebben die. Toch verschijnen ook die op onze wegen. Via een achterpoortje. [naar artikel]
Met 340 km file op de Belgische wegen is het fileseizoen op de eerste dag na de herfstvakantie weer ingezet. Met de winter in het verschiet, valt de komende maanden nog meer verkeersellende te verwachten. Hoe kunnen we het fileleed het best vermijden? En waar staan we het vaakst in de file? We vroegen het aan Hajo Beeckman. “Zo zou je de verkeersdruk met 20 procent kunnen verminderen.” [naar artikel]
Een nieuw arrest vijst de duimschroeven verder aan in het stikstofdossier. Voor minister van Omgeving Zuhal Demir is het één voor twaalf. ‘Alleen met een doortastend akkoord kunnen we een drama voorkomen.’ [naar artikel]
Vorig jaar zijn 281.320 bestuurders met een buitenlandse nummerplaat op onze wegen geflitst. Daarmee is één op de tien hardrijders een buitenlander. “Er is nood aan meer anonieme politievoertuigen. Die kunnen buitenlandse overtreders meteen aan de kant zetten. Want te vaak betalen ze een opgestuurde boete gewoon niet”, zegt mobiliteitsorganisatie Touring. [naar artikel]
Het KMI waarschuwt zondag opnieuw voor gevaarlijk gladde wegen in het hele land, met uitzondering van de kust. Aanvriezende regen of sneeuw kunnen de wegen erg glad maken. [naar artikel]
Met 340 km file op de Belgische wegen is het fileseizoen op de eerste dag na de herfstvakantie weer ingezet. Met de winter in het verschiet, valt de komende maanden nog meer verkeersellende te verwachten. Hoe kunnen we het fileleed het best vermijden? En waar staan we het vaakst in de file? We vroegen het aan Hajo Beeckman. “Zo zou je de verkeersdruk met 20 procent kunnen verminderen.” [naar artikel]
Om mensen op de fiets te krijgen, zijn een andere fiscaliteit en een betere infrastructuur broodnodig. Dat blijkt uit een enquête bij bijna 7.000 respondenten van de Fietsersbond en zijn Franstalige tegenhanger GRACQ. Bedrijfswagens worden te voordelig belast, klinkt het. Verder zijn de wegen te onveilig voor fietsers en maken zij zich ook druk om de slechte luchtkwaliteit [naar artikel]
“Hoe is het mogelijk dat onze snelwegen nog altijd zo onveilig zijn?”, het is een vraag die de Nederlandse uitvinder Daan Roosegaarde, oprichter van Studio Roosegaarde, zichzelf elke dag stelt. Om politici bewuster te maken van de vele mogelijkheden die er voorhanden zijn, lanceerde hij het project ‘Smart Highway’, dat hij onlangs presenteerde op CNN. [naar artikel]
Bijna 7 op de 10 Vlamingen voelt zich onveilig in onze hoofdstad. Dat is één van de opmerkelijke resultaten van de Grote Peiling van Het Laatste... [naar artikel]
De nieuwe omikronvariant staat met een teen in ons land: we kennen intussen één geval. Maar hoe kunnen we die waarschijnlijk besmettelijkere vorm van het virus nog zo lang mogelijk tegenhouden? Marc Van Ranst legt uit. “De farmaproducenten hebben zich ertoe verbonden om binnen de 100 dagen een nieuw vaccin te maken.” [naar artikel]
Dit is de best renderende flitspaal van het land. Hij betrapte in zijn eentje meer dan 120.000 hardrijders in 2022 en bracht daarmee in één jaar tijd voor 7,5 miljoen euro aan boetes op. Er zijn in Vlaanderen acht snelheidscamera’s die elk meer dan 50.000 bestuurders betrappen. [naar artikel]
De politie Midden-Nederland constateert de laatste tijd een nieuw fenomeen op de weg: de avondklokracer. Hardrijders met forse snelheidsoverschrijdingen op de teller gebruiken de afgelopen weken opvallend vaak de avondklok om 21.30 uur die in Nederland geldt als excuus voor het intrappen van hun gaspedaal. [naar artikel]
“Neen”, zei federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) vorige week tegen autonome wagens op onze wegen. “We hebben momenteel nog te veel vragen over hun veiligheid”, klonk het. Autofabrikant Mercedes-Benz is het totaal niet eens met die kritiek. “Onze autonome wagens zijn veilig. Binnenkort rijden ze zelfs 90 kilometer per uur en later zelfs 130.” Wat kunnen zelfrijdende auto’s al en hoe veilig zijn ze echt? [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.