Met almaar meer zijn ze, gebruikers van een elektrische wagen. En dat betekent ook dat er straks meer elektrische auto’s dan ooit tevoren op weg zijn naar een reisbestemming. Wat de gevolgen zijn voor je budget, kan je hier lezen. Praktische tips om zo efficiënt mogelijk ter plekke te raken, doet onze mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn je hier uit de doeken. “Door trager te rijden kan je volgens allerlei tests minstens 20 tot zelfs 36 procent energie uitsparen.” [naar artikel]
06:36 De NMBS laat omwille van het stormgevaar de treinen maandagochtend trager rijden. Een dertigtal piekuurtreinen zijn afgeschaft. [naar artikel]
Er hangt te veel fijnstof in de lucht, waardoor we trager moeten rijden. Ook met een elektrische wagen, want die produceert eveneens fijnstof. [naar artikel]
De luchtkwaliteit in Vlaanderen is momenteel ondermaats. Om de pieken in fijn stof te beperken, adviseert de Vlaamse overheid om geen hout te stoken om sfeer te creëren of extra te verwarmen. “Nog tot en met woensdag blijft er veel fijn stof in de lucht hangen”, waarschuwt de Intergewestelijke Cel voor het Leefmilieu (IRCEL). [naar artikel]
De fijn stof-waarden in Hasselt liggen deze week vijf tot zes keer hoger dan de Europese norm. De PVDA in Hasselt heeft op eigen initiatief een tiental fijn stof-meters gehangen in de stad en slaat alarm. Fijn stof leidt tot slechte luchtkwaliteit en is een stille moordenaar. Jaarlijks sterven 400.000 Europeanen - dat zijn er ruim 1000 per dag - door fijn stof en ongezonde lucht. [naar artikel]
Voor zo’n 50.000 Belgische gezinnen wordt het deze zomer de eerste keer dat ze met de elektrische wagen op vakantie trekken, zo blijkt uit nieuwe cijfers. Is dat ondertussen doenbaar? Mobiliteitsorganisaties Touring en VAB geven tips en tricks om stressloos aan je vakantiebestemming te geraken: trager rijden is sneller, je batterij loopt ook leeg terwijl jij aan het zwembad ligt en tien andere dingen die je moet weten. [naar artikel]
Met almaar meer zijn ze, de bezitters van een elektrische wagen. En dat betekent ook dat er straks meer elektrische auto’s dan ooit tevoren op weg zullen zijn naar een reisbestemming. Maar hoe raak je zo efficiënt mogelijk ter plekke? Mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn geeft tips: “Door trager te rijden kan je volgens allerlei tests 20 tot zelfs 36 procent energie uitsparen.” [naar artikel]
697.612 km. Zo lang moet een elektrische wagen meegaan voor hij groener wordt dan een gemiddelde benzinewagen. Dat heeft een Luikse professor berekend. [naar artikel]
De fijnstofconcentraties in België en de omliggende landen zijn momenteel relatief hoog. De oorzaak is de vorming van secundair anorganisch fijn stof. Dat is fijn stof dat gevormd wordt door de reactie tussen stikstofoxides uit het verkeer en ammoniak uit de landbouw. [naar artikel]
De fijnstofconcentraties in België en de omliggende landen zijn momenteel relatief hoog. De oorzaak is de vorming van secundair anorganisch fijn stof. Dat is fijn stof dat gevormd wordt door de reactie tussen stikstofoxides uit het verkeer en ammoniak uit de landbouw. [naar artikel]
Hoeveel energie spaar je uit door trager te rijden met een elektrische wagen? En hoeveel minder tijd verlies je dus aan een laadpaal? Mobiliteitsclub VAB stuurde twee mensen naar het zuiden, met twee identieke wagens. De één reed 100 km per uur, de andere reed overal de toegelaten maximumsnelheid. De “traagste” auto bleek 36 euro goedkoper af … én sneller ter bestemming. [naar artikel]
Wat als de laadpaal tot bij je elektrische wagen kon komen? Dat was – best letterlijk – de pitch van de Antwerpse start-up Uze. Een soort pizzakoerier, maar dan met stroom: met elektrische bolderkarren vol batterijen rijden ze naar je toe om je elektrische wagen op te laden. “Na 30 minuten laden kan je opnieuw 200 kilometer rijden”, zegt CEO Kris Verdonck. [naar artikel]
Nu de concentratie fijn stof in de lucht piekt, wordt buiten sporten afgeraden. Wie zich lichamelijk inspant, ademt meer en dieper in en krijgt zo meer fijn stof in de longen. Zo stijgt het risico op astma, longkanker, verkalkte aders en problemen met hun zenuwstelsel. [naar artikel]
Wat als de laadpaal tot bij je elektrische wagen kon komen? Dat was – best letterlijk – de pitch van de Antwerpse start-up Uze. Een soort pizzakoerier, maar dan met stroom: met elektrische bolderkarren vol batterijen rijden ze naar je toe om je elektrische wagen op te laden. “Na 30 minuten laden kan je opnieuw 200 kilometer rijden”, zegt CEO Kris Verdonck. [naar artikel]
Het Brussels Gewest laat weten dat er zeker tot donderdag nog te veel fijn stof in de lucht hangt door onder andere het gebrek aan wind. Zondag werd de drempel van 50µg/m3 fijn stof overschreden in de hoofdstad. Daardoor kunnen mensen last krijgen van ademhalingsproblemen. [naar artikel]
Nergens hangt er zoveel fijn stof in Vlaanderen als in de provincie West-Vlaanderen. Zo is de concentratie fijn stof hoger in Roeselare en Menen dan in Gent en Antwerpen. [naar artikel]
Hoeveel energie spaar je uit door trager te rijden met een elektrische wagen? En hoeveel minder tijd verlies je dus aan een laadpaal? Mobiliteitsclub VAB stuurde twee mensen naar het zuiden, met twee identieke wagens. De één reed 100 km per uur, de andere reed overal de toegelaten maximumsnelheid. De “traagste” auto bleek 36 euro goedkoper af … én sneller ter bestemming. [naar artikel]
Doorgaans rijden ze trager en voorzichtiger, enkel op de elektrische fiets rijden vrouwen ineens een pak sneller dan mannen. Dat blijft niet zonder gevaar. [naar artikel]
U plugt een elektrische wagen het best zo veel mogelijk in op het werk. [naar artikel]
Voor de zoveelste keer op rij is er een hoge concentratie fijn stof in de lucht gemeten. Sinds een paar dagen is in zowel Vlaanderen als in Brussel de concentratie fijn stof erg hoog, meldt de Intergewestelijke Cel voor het Leefmilieu (Ircel). [naar artikel]
Hoge concentraties van fijn stof, waarmee we in ons dichtbevolkte landje in sterke mate te maken hebben, bezwaren niet alleen onze longen en ons hart, maar doen volgens nieuw onderzoek ook de spermaproductie teruglopen. Op lange termijn is fijn stof zelfs dodelijk. [naar artikel]
Lees dit artikel: Dossier elektrisch rijden: Hoeveel kost het eigenlijk om over te schakelen op een elektrische wagen? Meer dan 10 procent van de auto’s die in 2020 in België werden ingeschreven was een hybride of elektrisch model. Dat is een verdubbeling ten opzichte van 2019. We maken dus snel de omslag. Toch rijzen er soms nog vragen over elektrisch rijden. Is het eigenlijk wel handig en hoeveel kost het nu om over […] Lees dit artikel: Dossier elektrisch rijden: Hoeveel kost het eigenlijk om over te schakelen op een elektrische wagen? [naar artikel]
Wetenschappers dienen Luc Bonneux van repliek i.v.m. fijn stof en gezondheid [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.