De aanhoudende Europese energiecrisis lijkt de elektrische auto-industrie een harde les te leren over de risico’s van het gebruik van één brandstofbron. Stijgende grondstofkosten maken de productie van EV-batterijen namelijk onhoudbaar. De productie van EV-batterijen zijn afhankelijk van slechts één brandstofbron: lithiumbatterijen. Een grondstof die voor de elektrische auto-industrie van cruciaal belang is en de […] [naar artikel]
Het gebruik van gekleurde interieurverlichting kan ervoor zorgen dat elektrische auto’s meer kilometers afleggen op één acculading. Dat blijkt... [naar artikel]
Welke elektrische auto’s kiezen mensen die er zelf voor moeten betalen? Mobiliteitsfederatie Traxio nam voor ons de verkoopcijfers van de voorbije vier maanden onder de loep. Opvallend: de instapprijzen van de meest geliefde modellen variëren van 20.990 euro tot ruim 105.970 euro; en één autobouwer komt als duidelijke favoriet uit de bus en palmt de volledige top drie in. Wij zetten de 10 populairste auto’s en hun eigenschappen naast elkaar. [naar artikel]
Exact 3 jaar geleden kondigde de Chinese smartphonefabrikant Xiaomi aan dat het een elektrische auto wou ontwikkelen, en nu is het zover. De techgigant heeft z'n eerste elektrische model voorgesteld aan de wereld: de Xiaomi SU7. En daarmee steekt het alvast Apple en Sony van de troon, want die hebben hun autoplannen opgeborgen. Het is … The post BEKIJK – Na smartphones maakt Xiaomi nu ook elektrische auto’s appeared first on Trends. [naar artikel]
Nadat in 2020 een verhuurbedrijf failliet ging, werden 200 BMW i3's achtergelaten op verschillende plaatsen op het Zuid-Koreaanse eiland Jeju. Twee jaar later staan ze er nog altijd en de staat van de elektrische auto’s holt achteruit, zo blijkt uit een video. [naar artikel]
De Vlaamse premie van 5.000 euro voor wie een elektrische auto koopt, zorgt voor verkooprecords. In die mate zelfs dat het beschikbare overheidsbudget erg snel op kan zijn. [naar artikel]
Iedereen heeft tegenwoordig de mond vol van elektrische auto’s. Als u overweegt om een elektrische auto te kopen, dan weet u allicht dat een elektrische auto duur is, dat de keuze beperkt is en dat u er niet ver mee geraakt. Maar wat u wellicht niet beseft, is dat een elektrische auto een enorme impact heeft op uw mobiliteit. Wij zetten op een rij waar u moet aan denken vooraleer u elektrificeert. Want in de wereld van de elektrische auto is niets wat het lijkt.Guido CLOOSTERMANS [naar artikel]
Volgens de cijfers van Jato Dynamics was de Tesla Model Y de best verkochte auto ter wereld in het eerste kwartaal van 2023. Een 100% elektrische auto, het ultieme bewijs van de verschuiving in de auto-industrie. In het nieuws: De Model Y superster. De vooruitzichten: de prijsdalingen van Tesla zullen het de nummer één maken. [naar artikel]
Fietsen zit in de lift: één op drie werknemers gebruikte vorig jaar de fiets om naar het werk te gaan. Is het dan nu niet hét moment om onze (tweede) auto in te ruilen voor een fiets, al dan niet met elektrische trapondersteuning? We rekenen uit wat zo’n ruil opbrengt en hoeveel het je kost als je dan toch af en toe een auto nodig hebt. [naar artikel]
Lees dit artikel: Verrassing: de best verkochte tweedehands elektrische auto in de VS is geen Tesla Tesla mag dan de Amerikaanse markt voor nieuwe elektrische auto’s domineren, maar niet die voor tweedehandswagens. Het bedrijf van Elon Musk heeft maar één product in de top vijf. Op het podium van de best verkochte nieuwe elektrische auto’s in de afgelopen drie jaar in de Verenigde Staten staan uitsluitend Tesla-voertuigen. In volgorde: Model 3, […] Lees dit artikel: Verrassing: de best verkochte tweedehands elektrische auto in de VS is geen Tesla [naar artikel]
Nu de Vlaamse overheid een premie van 3.000 euro geeft voor de aankoop van een tweedehands elektrische auto, denkt u er misschien aan om uw benzine- of dieselwagen in te wisselen. Maar waar moet u dan juist op letten bij de aankoop? En wanneer wordt een elektrische wagen ook interessant zónder premie? Twee experten leggen uit. “In plaats van er één te kopen, nemen we in de toekomst een abonnement op een auto.” [naar artikel]
Meer Belgen kopen een tweedehandse elektrische auto, blijkt uit kwartaalcijfers van vakfederatie Traxio. Op één jaar tijd steeg het aandeel van elektrische wagens op de occasiemarkt van 1,7 naar 2,8 procent. In absolute cijfers ging het bijna om een verdubbeling: 5.090 auto’s tijdens de eerste drie maanden van dit jaar tegenover 2.708 vorig jaar. Welke modellen zijn populair en waar moet je extra op letten als je zelf een occasie-EV koopt? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn legt uit: “Eén zaak is van levensbelang”. [naar artikel]
Bijna alle nieuwe elektrische auto’s op de markt schurken aan tegen de hogere prijsklasse. Alleen daarom al is de nieuwe Renault Mégane een verademing: eindelijk nog eens een elektrische middenklasser. Dit is het soort auto dat we over drie à vijf jaar kopen. Onze auto-expert Joost Bolle reed er als eerste mee en geeft zijn ongezouten commentaar. Hij bespreekt ook de huidige markt voor elektrische wagens en de effecten van de nieuwe regels. “De auto neemt in de toekomst een veel grotere hap uit het gezinsbudget.” [naar artikel]
De verkoop van volledig elektrische auto’s is de eerste zeven maanden van het jaar met 75 procent gestegen. Dat blijkt uit cijfers van sectorfederatie Febiac. Als we ook hybride wagens meetellen, heeft één op de vijf nieuwe auto’s een elektromotor. [naar artikel]
Het marktaandeel van volledig elektrische auto’s is in de eerste vier maanden van het jaar fors gestegen. Dat blijkt uit cijfers van sectororganisatie Febiac. Eind april was bijna één op de tien nieuwe auto’s volledig elektrisch. [naar artikel]
Kamperen met een busje dat de retrolooks heeft van het iconisch T2-Volkswagenbusje, maar wel met alle modern comfort én elektrisch. Dat kan via Menhert uit Zandhoven. Het bedrijf verhuurt vier verschillende types schattige elektrische campers, hun ‘hertjes’ genoemd. [naar artikel]
Al meer dan tien jaar belooft de autosector betaalbare en goede elektrische auto’s. Toch wordt de EV in sneltempo duurder. Een betaalbare elektrische auto lijkt verder af dan de afgelopen jaren. Wat is er aan de hand? Wat als je er één wil kopen? Zet de stijging zich door of komt er een kentering? Onze mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn klaart het uit. [naar artikel]
Eén op de vijf nieuw ingeschreven auto’s is volledig elektrisch. “Tegen eind volgend jaar zal dat één op de twee zijn”, verwacht Jochen De Smet van EV Belgium. Acht op de tien elektrische voertuigen die worden ingeschreven, staan op naam van een bedrijf. Maar de particuliere inhaalbeweging komt eraan. [naar artikel]
Er komt dus toch steun voor een particulier die een ‘betaalbare’ elektrische auto koopt. “Ook voor tweedehandsauto’s”, laat Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) weten. [naar artikel]
Het witste wit ter wereld komt uit de VS. Als laklaag voor elektrische auto’s zou de kleur het milieu ten goede kunnen komen én de actieradius van elektrische voertuigen vergroten. [naar artikel]
De aankooppremie voor elektrische auto’s is uitgesteld naar februari, en toch ontstaat op het terrein al een stormloop op betaalbare elektrische auto’s. Blijf wel alert als je de premie wil, waarschuwt HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn: uit ons onderzoek blijkt dat automerken soms verborgen kosten aanrekenen waardoor je met een financiële kater van 5.000 euro kan achterblijven. “Uiteindelijk is er maar één cijfer dat ertoe doet.” [naar artikel]
De aankooppremie voor elektrische auto’s is uitgesteld naar februari, en toch ontstaat op het terrein al een stormloop op betaalbare elektrische auto’s. Blijf wel alert als je de premie wil, waarschuwt HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn: uit ons onderzoek blijkt dat automerken soms verborgen kosten aanrekenen waardoor je met een financiële kater van 5.000 euro kan achterblijven. “Uiteindelijk is er maar één cijfer dat ertoe doet.” [naar artikel]
De snelste auto ter wereld - de Rimac Nevera - is deze week in primeur te zien in ons land, op de Zoute Grand Prix. Met z’n 2.000 pk is de elektrische sportwagen op de eerste honderd meter zelfs straffer dan een Formule 1-auto. Onze reporter Steven Swinnen mocht één keer achter het stuur van een raket van 2 miljoen euro op vier wielen. [naar artikel]
Voor voetgangers en fietsers is het risico om te overlijden 50 procent groter als ze aangereden worden door een auto van 1.800 kilo in plaats van een voertuig van 1.200 kilo. Dat blijkt uit een studie van Vias institute. Wat dan met elektrische auto’s? Die wegen door de zware batterijen doorgaans nog méér dan hun voorgangers. Geen zorgen, zeggen waarnemers, want over een paar jaar zullen die elektrische wagens minder wegen dan een huidige benzinewagen. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.