Zeven maanden geleden voerde de Vlaams-Brabantse gemeente Boortmeerbeek trajectcontroles in op haar grondgebied. Die betrapten intussen al 2.000 automobilisten op te snel rijden. Niet moeilijk, luidt de kritiek, want er staan geen borden die de automobilist waarschuwen. Maar móét dat wel? [naar artikel]
Maaseiks burgemeester Johan Tollenaere (Open Vld) heeft op Facebook gewaarschuwd voor drie trajectcontroles op Maaseiks grondgebied die plots zijn geactiveerd. “Er staan zelfs geen borden die de trajectcontrole aankondigen.” [naar artikel]
Alle 11 trajectcontroles in Genk worden al zeker tot het einde van dit jaar uitgerust met waarschuwingsborden die aangeven hoe snel je rijdt. Ze maken deel uit van een campagne waarmee de opstart van de trajectcontroles eind dit jaar wordt aangekondigd. [naar artikel]
08:25 Vlaanderen zal dit jaar nog 2,6 miljoen euro investeren om op 20 plekken nieuwe trajectcontroles uit te rollen. [naar artikel]
Nieuwe borden aan de inritten van de Brusselse Leopold II-tunnel waarschuwen voor trajectcontroles, maar de politie kan nog steeds geen boetes [naar artikel]
Motorrijders krijgen geen boete als ze te snel rijden op de Genkse trajectcontroles. Dat bevestigt mobiliteitsschepen Karel Kriekemans. “Ze hebben geen voorste nummerplaat.” [naar artikel]
Vlaanderen blijft investeren in trajectcontroles en dat leidt tot een pak meer boetes, maar hebben die trajectcontroles ook het gewenste effect? Volgens verkeersexpert Hajo Beeckman wel: "Het effect is groter dan bij een flitspaal, want je kan niet plots afremmen." [naar artikel]
Op zes West-Vlaamse wegen komen op kosten van de Vlaamse overheid nieuwe trajectcontroles. Dat is het geval in Kortrijk (Pottelberg), Ardooie, Zedelgem en op maar liefst 3 plaatsen in Oudenburg. Daarnaast komen in Menen en Wervik nieuwe snelheidscamera’s. Oostende en Roeselare krijgen elk een nieuwe roodlichtcamera. [naar artikel]
De Lijn mag voor het eerst zelf haar ticketprijzen gaan bepalen. Tegelijk krijgen privépartners een grotere rol. Dat staat in de nieuwe beheersovereenkomst die de Vlaamse regering vrijdag goedkeurde. “De focus ligt op de tevredenheid van de klanten. Alleen door daarop in te zetten, kan De Lijn reizigers winnen”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld). [naar artikel]
De Nederlandse gemeente Veere, gelegen aan de Zeeuwse kust, is het beu dat zijn duinen worden gebruikt “als ontmoetingsplek voor seksuele handelingen”. Nieuwe borden met daarop een duidelijk verbod ‘geen seks’ moet de overlast een halt toeroepen. [naar artikel]
Maasmechelen en Dilsen-Stokkem investeren samen met een private partner in respectievelijk zes en drie trajectcontroles. Sinds 1 januari zijn in Maasmechelen al twee trajectcontroles actief. [naar artikel]
Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) wil het aantal trajectcontroles verder opkrikken. Vlaanderen telt nu 238 trajectcontroles, verspreid over 135 locaties. Daar komen er nog 161 bij. “Trajectcontroles zijn essentieel om de veiligheid op onze wegen te verhogen”, vindt Peeters. [naar artikel]
Volgend jaar worden er op de gewestwegen in Vlaanderen 43 nieuwe trajectcontroles, 8 roodlichtcamera’s en 6 snelheidscamera’s actief. Dat laat Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters weten. Ze komen er in overleg met de gemeenten en steden die daarvoor een aanvraag indienden. Met de nieuwe installaties zet de Vlaamse overheid steeds sterker in op handhaving en dat loont blijkbaar: trajectcontroles zorgen bijvoorbeeld voor 50 procent minder zware verkeersongevallen. [naar artikel]
De Waalse overheid is nog dit jaar van plan om 167 extra flitspalen, maar ook een aantal trajectcontroles te installeren. De nieuwe flitspalen... [naar artikel]
Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) wil het aantal trajectcontroles in Vlaanderen opkrikken. Vlaanderen telt nu 238 trajectcontroles, verspreid over 135 locaties. Daar komen er nog 161 bij. “Trajectcontroles zijn essentieel om de veiligheid op onze wegen te verhogen”, vindt Peeters. [naar artikel]
Vanaf 2023 voert de gemeente Maasmechelen zelf trajectcontroles in op lokale wegen, samen met een private partner. “Via het Agentschap Wegen en Verkeer komt het er niet van”, zegt burgemeester Raf Terwingen (cd&v). [naar artikel]
De meeste Vlaamse gemeenten willen liever geen trajectcontroles op basis van GAS-boetes. Dat blijkt uit een onderzoek van de Vlaamse overheid dat HLN kon inkijken. Zelfs een groot aantal gemeenten die er gebruik van maken, willen ervan af. Nochtans waren lokale trajectcontroles toch de nieuwe melkkoe voor onze gemeenten? Wat is er aan de hand? [naar artikel]
Trajectcontroles.: “In de Bleumerstraat, Neermolenstraat, Verloren Kost en de Weg naar As voeren we vanaf dit najaar trajectcontroles in”, aldus schepen van Verkeer Marc Vereecken (N-VA). “Uit snelheidsmetingen en de vragen van buurtbewoners blijkt dat dit een noodzakelijke ingreep is.” Petronella Zelissen (CD&V): “De Bleumerstraat is nu een woonerf met zone 20: het is toch niet logisch dat je daar nu 30 km per uur mag gaan rijden?” Vereecken: “Trajectcontrole is enkel mogelijk in zones vanaf 30 km per uur. Alle verkeersremmende maatregelen die we al namen in de Bleumerstraat boden geen soelaas. Dit is het ultieme middel.” Volgens Pieters was het geen goede zaak om een privéfirma voor de installatie en exploitatie in te schakelen. “Hoe hoger de boete, hoe meer ze opstrijken”, aldus Pieters. “Klopt niet”, antwoordde Vereecken, “er is een vast bedrag per boete afgesproken.” [naar artikel]
Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) wil het aantal trajectcontroles in Vlaanderen opkrikken. Vlaanderen telt nu 238 trajectcontroles, verspreid over 135 locaties. Daar komen er nog 161 bij. “Trajectcontroles zijn essentieel om de veiligheid op onze wegen te verhogen”, vindt Peeters. [naar artikel]
De komende 2 jaar wil Bonheiden maar liefst 22 nieuwe trajectcontroles realiseren. De investering gebeurt volledig door een private partner van de gemeente, in ruil voor een vast percentage van de boete-inkomsten. “Voor ons als gemeente kost het dus amper iets”, zegt schepen van mobiliteit Bart Vanmarcke (Open VLD). Dergelijk samenwerking is nog nooit eerder opgezet en het uitrollen van zoveel trajectcontroles in een kleine gemeente zoals Bonheiden is ongezien. [naar artikel]
De Vlaamse overheid wil dit jaar 194 extra trajectcontroles uitrollen op 109 locaties. Dat meldt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters. Tussen 2019 en vandaag kwamen er in Vlaanderen al 234 nieuwe trajectcontroles bij. "Tegenover de vorige jaren werken we aan een stevige uitrol", aldus de Open VLD-minister woensdag in een persbericht. [naar artikel]
Te snelle motorrijders kunnen niet ‘gedetecteerd’ en dus ook niet beboet worden door het merendeel van de trajectcontroles langs onze wegen. Dat gaf minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden (CD&V) woensdag in De Kamer toe. “Bij het installeren van de trajectcontroles moest een keuze worden gemaakt.” [naar artikel]
De camera’s voor een tiental gemeentelijke trajectcontroles worden momenteel geïnstalleerd en vanaf 1 november worden ze ook geactiveerd. “Voor ons is dit een middel om de verkeersveiligheid te verhogen. De inkomsten investeren we weer in veiliger verkeer”, zegt burgemeester Marco Goossens (cd&v). [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.