Eén op drie Vlamingen vindt fietsen onveilig. Dat blijkt bij de aftrap van VeloVeilig Vlaanderen, de actie rond fietsveiligheid van HLN. De helft van de fietsers stuurt zijn kinderen met een bang hart de straat op. “Fietsveiligheid is een vicieuze cirkel: hoe meer fietsers, hoe minder auto’s, hoe veiliger.” [naar artikel]
De helft van de ouders is bang om hun kinderen met de fiets het verkeer in te sturen. HLN wil daar iets aan doen en lanceert VeloVeilig Vlaanderen om alle gevaarlijke fietspunten in kaart te brengen. Hoe pak jij het aan met jouw kinderen: vanaf welke leeftijd durf jij ze alleen op pad te sturen, hoe bereid je hen voor om zelf op weg te helpen en welke tips kunnen andere ouders helpen om toch veilig op pad te gaan? [naar artikel]
Tot welke leeftijd kan ik de kinderen vragen in de bakfiets te klimmen om naar school fietsen? Die vraag stel ik me wel eens. Meestal na de jammerende vraag van mijn vijfjarige zoon: ‘mamaaaaa, wanneer mag ik zelf fietsen?” Een actie waar ik, zo was al duidelijk, niet voor sta te trappelen. Ik ben niet alleen. De helft van de fietsers laat kinderen met een bang hart de weg op. Een op drie Vlamingen vindt fietsen onveilig, zo blijkt uit het fietsonderzoek VeloVeilig. [naar artikel]
VeloVeilig Vlaanderen, dat is ook: VeloVeilig naar school. Steeds meer scholen schakelen vandaag een versnelling hoger als het over de fietsveiligheid van hun leerlingen gaat. Zo ook in het Lyceum van Ieper, waar fietstochten geen uitzondering zijn en leerlingen zelfs hun ketting en remmen leren onderhouden. “Ouders durven hun kinderen het verkeer niet meer insturen, het is onze taak geworden om hen dat bij te brengen”, zegt LO-lerares en ex-renster Ilse Geldhof. [naar artikel]
Vroeger waren de ouders van actrice Jamie-Lee Six altijd ongerust als ze naar school moest fietsen. “Ik moest altijd een berichtje sturen als ik aangekomen was”, zegt ze. Nu haar metekindje binnenkort leert fietsen, ervaart ze hetzelfde gevoel. “Ik vind het ontzettend belangrijk dat ze veilig op de baan kan." Dat is dan ook de reden dat ze ambassadeur is van de HLN-campagne VeloVeilig Vlaanderen voor de provincie West-Vlaanderen. Bekijk het verhaal van Jamie-Lee hierboven. [naar artikel]
VeloVeilig Vlaanderen, dat is ook: VeloVeilig naar school. Steeds meer scholen schakelen vandaag een versnelling hoger als het over de fietsveiligheid van hun leerlingen gaat. Zo ook in het Lyceum van Ieper, waar fietstochten geen uitzondering zijn en leerlingen zelfs hun ketting en remmen leren onderhouden. “Ouders durven hun kinderen het verkeer niet meer insturen, het is onze taak geworden om hen dat bij te brengen”, zegt LO-lerares en ex-renster Ilse Geldhof. [naar artikel]
Fietsen, fietsen en nog eens fietsen: dat is volgens experts de enige manier om een kind goed te leren zich met de fiets te bewegen in het verkeer. “Het is normaal dat ouders bang zijn, maar zet je angst opzij om je kind de kans te geven te leren uit ervaring.” Bekijk op onderstaande kaart hoe veilig de inwoners in jouw gemeente het vinden om er te fietsen en de kinderen alleen naar school te laten gaan. [naar artikel]
Hoe VeloVeilig is jouw gemeente? Van 7 tot 15 mei hebben tienduizenden Vlamingen gevaarlijke fietspunten aangeduid op de VeloVeilig-kaart. Het resultaat is een zeer fijnmazige fietskaart van elke Vlaamse gemeente. Daarnaast hebben 37.516 lezers deelgenomen aan een grote bevraging over hoe VeloVeilig hun gemeente is. Het resultaat van het grootste fietsonderzoek ooit vind je in het VeloVeilig Rapport. Selecteer jouw gemeente en kijk hoeveel gevaarlijke fietspunten in jouw buurt op de kaart zijn gezet en wat inwoners vinden over hun gemeente als het gaat over fietsveiligheid. [naar artikel]
Zijn kuiten zijn gesmeerd, de zonnecrème ligt klaar: Stijn Vlaeminck trapt maandag de VeloVeilig-Ronde op gang. Onze VTM-wielerjournalist trekt deze week al fietsend door elke provincie. Van Limburg tot West-Vlaanderen, als gezicht van VeloVeilig Vlaanderen gaat hij overal op zoek naar goede en minder goede voorbeelden voor onze fietsveiligheid. [naar artikel]
VeloVeilig, het initiatief van HLN om Vlaanderen fietsveiliger te maken, is vandaag als een raket uit de startblokken geschoten. Intussen hebben jullie al meer dan 18.000 gevaarlijke fietspunten op de kaart gezet. Ook u kunt de kaart verder aanvullen, en zo maken we Vlaanderen samen VeloVeilig. [naar artikel]
VeloVeilig, het initiatief van HLN om Vlaanderen fietsveiliger te maken, is vandaag als een raket uit de startblokken geschoten. Intussen hebben jullie al meer dan 10.000 gevaarlijke fietspunten op de kaart gezet. Ook u kunt de kaart verder aanvullen, en zo maken we Vlaanderen samen VeloVeilig. [naar artikel]
VeloVeilig Vlaanderen 2023 heeft zijn eindmeet bereikt: maar liefst 18.846 onveilige fietspunten werden deze week op de kaart van Vlaanderen geprikt. Op kop, ook al is dat een bedenkelijke eer: het gevaarlijke kruispunt van de Elisabethlaan met de Mechelsebrug in Antwerpen. En ook de prijs voor meest fietsveilige gemeente van Vlaanderen werd uitgereikt. [naar artikel]
41.251 meldingen over slechte fietspaden in Vlaanderen. Dat is de waanzinnige eindbalans van VeloVeilig Vlaanderen. De top tien van meest gesignaleerde zwarte punten? Op eentje na stuk voor stuk gewestwegen. Een stapel werk op de plank voor minister van Mobiliteit Lydia Peeters. “Investeringen zijn nog niet in het straatbeeld te zien, geef dat twee jaar.” [naar artikel]
Morgen vind je bij je krant een poster van VeloVeilig Vlaanderen, het grootste fietsonderzoek van het land. Wil jij ook meer fietsveiligheid in jouw straat? Hang de poster dan op aan de straatkant van je woning en maak kans op een fantastische e-bike. Spring op je fiets en meld (on)veilige fietspunten in de app van HLN. Zo kan de overheid zien waar er nog werk aan de winkel is en maken we samen Vlaanderen VeloVeilig. [naar artikel]
Vandaag vind je bij je krant een poster van VeloVeilig Vlaanderen, het grootste fietsonderzoek van het land. Wil jij ook meer fietsveiligheid in jouw straat? Hang de poster dan op aan de straatkant van je woning en maak kans op een fantastische e-bike. Spring op je fiets en meld (on)veilige fietspunten in de app van HLN. Zo kan de overheid zien waar er nog werk aan de winkel is en maken we samen Vlaanderen VeloVeilig. [naar artikel]
Waar Denemarken - en vooral Kopenhagen - en Nederland altijd hét mekka voor de fietser waren, lijkt vandaag Vlaanderen koploper te worden. Het buitenland kijkt met grote ogen naar onze fietsstraten en onze fietsvergoeding. De eindmeet is evenwel nog niet bereikt: in andere landen ligt omgekeerd ook nog een schat aan goede voorbeelden te rapen om VeloVeilig de toekomst in te fietsen. [naar artikel]
VeloVeilig Vlaanderen 2023 heeft zijn eindmeet bereikt: maar liefst 18.846 onveilige fietspunten werden deze week op de kaart van Vlaanderen geprikt. Op kop, ook al is dat een bedenkelijke eer: het gevaarlijke kruispunt van de Elisabethlaan met de Mechelsebrug in Antwerpen. En ook de prijs voor meest fietsveilige gemeente van Vlaanderen werd uitgereikt. [naar artikel]
Een week geleden stierf een fietsend meisje na een aanrijding met een vrachtwagen. Vlaanderen telt bijna 300 gevaarlijke kruispunten, de helft van de fietspaden op gewestwegen zijn onveilig. Toch nemen steeds meer mensen de fiets. Hoe moet dat verder? [naar artikel]
Zes op de tien Vlamingen vinden dat er te weinig veilige fietspaden in zijn gemeente zijn. Dat blijkt bij de aftrap van de tweede editie van VeloVeilig Vlaanderen, het grootste fietsonderzoek ooit van HLN. Wel zes op de tien Vlamingen sturen hun kinderen met een klein hart al fietsend de straat op. Gelukkig is er ook goed nieuws. “De weg is nog lang, maar er komt beweging in. Niet langer de wagen, maar de fiets is prioriteit.” [naar artikel]
Zes op tien Vlamingen vindt dat er te weinig veilige fietspaden in zijn gemeente zijn. Dat blijkt bij de aftrap van de tweede editie van VeloVeilig Vlaanderen, het grootste fietsonderzoek ooit van HLN. Liefst zes op tien Vlamingen stuurt zijn kinderen met een klein hart al fietsend de straat op. Gelukkig is er ook goed nieuws. “De weg is nog lang, maar er komt beweging in. Niet langer de wagen, maar de fiets is prioriteit.” [naar artikel]
Afgelopen week zijn maar liefst 18.846 fietspunten gemeld voor VeloVeilig Vlaanderen, het grootste fietsonderzoek van Vlaanderen. Verschillende lezers stuurden ook foto’s in van plaatsen waar nog heel wat werk aan de winkel is op vlak van fietsveiligheid. Bekijk hieronder de meest opmerkelijke fietspunten in Vlaanderen. [naar artikel]
Slechts een kwart van de ouders is overtuigd om zijn kinderen tussen 5 en 11 jaar te laten vaccineren. Ruim de helft zegt te zullen weigeren. Dat blijkt uit de nieuwste motivatiebarometer van de UGent. Volgens experts is het een kwestie van tijd alvorens meer mensen het nut van de kinderprik inzien. [naar artikel]
Vlaamse ouders zijn erg bezorgd over het internetgebruik van hun kinderen. Bijna de helft controleert welke websites zoon of dochter bezoekt. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.