De helft van de ouders is bang om hun kinderen met de fiets het verkeer in te sturen. HLN wil daar iets aan doen en lanceert VeloVeilig Vlaanderen om alle gevaarlijke fietspunten in kaart te brengen. Hoe pak jij het aan met jouw kinderen: vanaf welke leeftijd durf jij ze alleen op pad te sturen, hoe bereid je hen voor om zelf op weg te helpen en welke tips kunnen andere ouders helpen om toch veilig op pad te gaan? [naar artikel]
“Hoe maken we samen Vlaanderen VeloVeilig?”. Dat is de vraag die HLN samen met alle fietsers wil beantwoorden in het grootste fietsonderzoek ooit. Op bovenstaande kaart kan je gevaarlijke fietspunten melden. Op die manier tekenen we samen de meest gedetailleerde fietskaart van Vlaanderen die ons wegennet echt VeloVeiliger kan maken. Op de kaart kan je zowel kijken naar de gevaarlijke fietspunten in jouw buurt, alsook nieuwe fietspunten toevoegen en bestaande fietspunten bevestigen als belangrijk of als opgelost. [naar artikel]
VeloVeilig, het initiatief van HLN om Vlaanderen fietsveiliger te maken, is vandaag als een raket uit de startblokken geschoten. Intussen hebben jullie al meer dan 18.000 gevaarlijke fietspunten op de kaart gezet. Ook u kunt de kaart verder aanvullen, en zo maken we Vlaanderen samen VeloVeilig. [naar artikel]
VeloVeilig, het initiatief van HLN om Vlaanderen fietsveiliger te maken, is vandaag als een raket uit de startblokken geschoten. Intussen hebben jullie al meer dan 10.000 gevaarlijke fietspunten op de kaart gezet. Ook u kunt de kaart verder aanvullen, en zo maken we Vlaanderen samen VeloVeilig. [naar artikel]
Eén op drie Vlamingen vindt fietsen onveilig. Dat blijkt bij de aftrap van VeloVeilig Vlaanderen, de actie rond fietsveiligheid van HLN. De helft van de fietsers stuurt zijn kinderen met een bang hart de straat op. “Fietsveiligheid is een vicieuze cirkel: hoe meer fietsers, hoe minder auto’s, hoe veiliger.” [naar artikel]
Hoe VeloVeilig is jouw gemeente? Van 7 tot 15 mei hebben tienduizenden Vlamingen gevaarlijke fietspunten aangeduid op de VeloVeilig-kaart. Het resultaat is een zeer fijnmazige fietskaart van elke Vlaamse gemeente. Daarnaast hebben 37.516 lezers deelgenomen aan een grote bevraging over hoe VeloVeilig hun gemeente is. Het resultaat van het grootste fietsonderzoek ooit vind je in het VeloVeilig Rapport. Selecteer jouw gemeente en kijk hoeveel gevaarlijke fietspunten in jouw buurt op de kaart zijn gezet en wat inwoners vinden over hun gemeente als het gaat over fietsveiligheid. [naar artikel]
VeloVeilig Vlaanderen 2023 heeft zijn eindmeet bereikt: maar liefst 18.846 onveilige fietspunten werden deze week op de kaart van Vlaanderen geprikt. Op kop, ook al is dat een bedenkelijke eer: het gevaarlijke kruispunt van de Elisabethlaan met de Mechelsebrug in Antwerpen. En ook de prijs voor meest fietsveilige gemeente van Vlaanderen werd uitgereikt. [naar artikel]
VeloVeilig Vlaanderen 2023 heeft zijn eindmeet bereikt: maar liefst 18.846 onveilige fietspunten werden deze week op de kaart van Vlaanderen geprikt. Op kop, ook al is dat een bedenkelijke eer: het gevaarlijke kruispunt van de Elisabethlaan met de Mechelsebrug in Antwerpen. En ook de prijs voor meest fietsveilige gemeente van Vlaanderen werd uitgereikt. [naar artikel]
VeloVeilig Vlaanderen bolt in sneltempo verder. Na vijf dagen werden al 24.000 gevaarlijke fietspunten op de kaart gezet. Voorlopig op kop van het peloton, ook al is dat hier een bedenkelijke positie: het veel te smalle fietspad langs de Mechelsebrug in Antwerpen. [naar artikel]
Afgelopen week zijn maar liefst 18.846 fietspunten gemeld voor VeloVeilig Vlaanderen, het grootste fietsonderzoek van Vlaanderen. Verschillende lezers stuurden ook foto’s in van plaatsen waar nog heel wat werk aan de winkel is op vlak van fietsveiligheid. Bekijk hieronder de meest opmerkelijke fietspunten in Vlaanderen. [naar artikel]
Sportjournalist Stijn Vlaeminck trekt deze week met VeloVeilig, een initiatief van HLN, door Vlaanderen om gevaarlijke fietspunten in kaart te brengen. Het orgelpunt van de actie vindt vrijdag om 16 uur plaats op de Grote Markt in Sint-Niklaas. 3.000 fietsbellen gaan daar Zornik ondersteunen tijdens een wereldrecordpoging. [naar artikel]
Vincent Fierens en Tine Embrechts fietsen maandag samen met leerlingen van het Koninklijk Atheneum en schepen voor mobiliteit Koen Kennis door de stad. Ze gebruikten daarbij de nieuwe VeloVeilig-app van HLN om de in kaart gebrachte gevaarlijke fietspunten te vermijden. De groep bracht ook een bezoek aan de nieuwe fietsenstalling Steendok onder de Gedempte Zuiderdokken. [naar artikel]
Vincent Fierens en Tine Embrechts fietsen maandag samen met leerlingen van het Koninklijk Atheneum en schepen voor mobiliteit Koen Kennis door de stad. Ze gebruikten daarbij de nieuwe VeloVeilig-app van HLN om de in kaart gebrachte gevaarlijke fietspunten te vermijden. De groep bracht ook een bezoek aan de nieuwe fietsenstalling Steendok onder de Gedempte Zuiderdokken. [naar artikel]
Tienduizenden HLN-lezers hebben deze maand gevaarlijke fietspunten aangeduid op onze VeloVeilig-kaart en 37.516 mensen deden ook mee aan een bevraging over hoe fietsvriendelijk hun stad of gemeente is. De resultaten zijn bekend. Maar wat vinden de besturen zelf van hun resultaat en wat gaan ze ermee doen? Het grote overzicht van de primussen en de slechtste leerlingen per provincie. [naar artikel]
Sportjournalist Stijn Vlaeminck trekt deze week voor VeloVeilig Vlaanderen door de vijf Vlaamse provincies om gevaarlijke fietspunten in kaart te brengen. Het orgelpunt van de actie vindt vrijdag om 16 uur plaats op de Grote Markt in Sint-Niklaas. Exact om kwart over vier wil hij samen met 3.000 andere fietsers het grootste fietsbelconcert ooit laten weerklinken. Iedereen is welkom. Elke deelnemer ontvangt bovendien een unieke fietsbel. Koen Buyse van Zornik hoopt op muzikaal fietsspektakel. [naar artikel]
Afgelopen week zijn maar liefst 18.846 fietspunten gemeld voor VeloVeilig Vlaanderen, het grootste fietsonderzoek van Vlaanderen. Verschillende lezers stuurden ook foto’s in van plaatsen waar nog heel wat werk aan de winkel is op vlak van fietsveiligheid. Bekijk hieronder de meest opmerkelijke fietspunten in Vlaanderen. Wat is het meest onveilige fietspunt in jouw buurt? Ontdek hier het VeloVeilig Rapport van jouw gemeente. [naar artikel]
Fietsen, fietsen en nog eens fietsen: dat is volgens experts de enige manier om een kind goed te leren zich met de fiets te bewegen in het verkeer. “Het is normaal dat ouders bang zijn, maar zet je angst opzij om je kind de kans te geven te leren uit ervaring.” Bekijk op onderstaande kaart hoe veilig de inwoners in jouw gemeente het vinden om er te fietsen en de kinderen alleen naar school te laten gaan. [naar artikel]
Morgen vind je bij je krant een poster van VeloVeilig Vlaanderen, het grootste fietsonderzoek van het land. Wil jij ook meer fietsveiligheid in jouw straat? Hang de poster dan op aan de straatkant van je woning en maak kans op een fantastische e-bike. Spring op je fiets en meld (on)veilige fietspunten in de app van HLN. Zo kan de overheid zien waar er nog werk aan de winkel is en maken we samen Vlaanderen VeloVeilig. [naar artikel]
Vandaag vind je bij je krant een poster van VeloVeilig Vlaanderen, het grootste fietsonderzoek van het land. Wil jij ook meer fietsveiligheid in jouw straat? Hang de poster dan op aan de straatkant van je woning en maak kans op een fantastische e-bike. Spring op je fiets en meld (on)veilige fietspunten in de app van HLN. Zo kan de overheid zien waar er nog werk aan de winkel is en maken we samen Vlaanderen VeloVeilig. [naar artikel]
Tot welke leeftijd kan ik de kinderen vragen in de bakfiets te klimmen om naar school fietsen? Die vraag stel ik me wel eens. Meestal na de jammerende vraag van mijn vijfjarige zoon: ‘mamaaaaa, wanneer mag ik zelf fietsen?” Een actie waar ik, zo was al duidelijk, niet voor sta te trappelen. Ik ben niet alleen. De helft van de fietsers laat kinderen met een bang hart de weg op. Een op drie Vlamingen vindt fietsen onveilig, zo blijkt uit het fietsonderzoek VeloVeilig. [naar artikel]
VeloVeilig Vlaanderen, dat is ook: VeloVeilig naar school. Steeds meer scholen schakelen vandaag een versnelling hoger als het over de fietsveiligheid van hun leerlingen gaat. Zo ook in het Lyceum van Ieper, waar fietstochten geen uitzondering zijn en leerlingen zelfs hun ketting en remmen leren onderhouden. “Ouders durven hun kinderen het verkeer niet meer insturen, het is onze taak geworden om hen dat bij te brengen”, zegt LO-lerares en ex-renster Ilse Geldhof. [naar artikel]
Vroeger waren de ouders van actrice Jamie-Lee Six altijd ongerust als ze naar school moest fietsen. “Ik moest altijd een berichtje sturen als ik aangekomen was”, zegt ze. Nu haar metekindje binnenkort leert fietsen, ervaart ze hetzelfde gevoel. “Ik vind het ontzettend belangrijk dat ze veilig op de baan kan." Dat is dan ook de reden dat ze ambassadeur is van de HLN-campagne VeloVeilig Vlaanderen voor de provincie West-Vlaanderen. Bekijk het verhaal van Jamie-Lee hierboven. [naar artikel]
VeloVeilig Vlaanderen, dat is ook: VeloVeilig naar school. Steeds meer scholen schakelen vandaag een versnelling hoger als het over de fietsveiligheid van hun leerlingen gaat. Zo ook in het Lyceum van Ieper, waar fietstochten geen uitzondering zijn en leerlingen zelfs hun ketting en remmen leren onderhouden. “Ouders durven hun kinderen het verkeer niet meer insturen, het is onze taak geworden om hen dat bij te brengen”, zegt LO-lerares en ex-renster Ilse Geldhof. [naar artikel]
Een week geleden stierf een fietsend meisje na een aanrijding met een vrachtwagen. Vlaanderen telt bijna 300 gevaarlijke kruispunten, de helft van de fietspaden op gewestwegen zijn onveilig. Toch nemen steeds meer mensen de fiets. Hoe moet dat verder? [naar artikel]
VeloVeilig Vlaanderen 2023 kent zijn eindbalans: 18.846 gevaarlijke punten werden deze week op de kaart van Vlaanderen geprikt. De top tien van vaakst gesignaleerde punten? Alweer nagenoeg volledig bezet door gewestwegen. Werk aan de winkel dus voor minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld). Wij legden haar het VeloVeiligVlaanderen-rapport voor. “In 2025 zullen de mensen écht verandering in het straatbeeld zien.” [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.