In het derde kwartaal waren er in België op honderd banen 3,6 vacant. In het tweede kwartaal ging het nog om 3,3 open vacatures per honderd jobs. Enkel in Tsjechië raken de vacatures nog moeilijker ingevuld. Volgens het VBO raken gemiddeld iets meer dan 130.000 vacatures niet ingevuld. [naar artikel]
Nooit eerder telde arbeidsbemiddelingsdienst VDAB in Vlaanderen meer vacatures. Nochtans krijgt de uitgehongerde arbeidsmarkt de 33.000 openstaande plekken amper ingevuld. ‘Een heel aantal jobs die openstaan, vereisen competenties die de werkzoekenden vaak niet hebben’, zegt arbeidspsycholoog Ans De Vos (UAntwerpen/Antwerp Management School). [naar artikel]
De krapte op de arbeidsmarkt zorgt ervoor dat werknemers niet langer solliciteren bij werkgevers, maar omgekeerd. Vacatures geraken maar moeilijk ingevuld dus moeten KMO's - die niet de gigabudgetten hebben van multinationals - creatief zijn. Communicatiebureau Idearte uit Sint-Truiden groeit naar twintig medewerkers als het drie vacatures ingevuld krijgt. Ze halen sollicitanten aan huis op en geven ze een VIP-gesprek waarin luisteren centraal staat. [naar artikel]
Er waren in ons land nooit meer vacatures dan nu: bijna 214.000. Tegelijk hadden ondernemingen het nooit moeilijker deze ingevuld te krijgen. Voor elke 100 arbeidsplaatsen moeten er nu al vijf zien ingevuld te geraken. Waarom is dat een probleem? In welke sectoren is de nood het hoogst? Maar vooral: hoe geraken we hier uit? [naar artikel]
In Limburg raken 29.000 vacatures niet ingevuld, terwijl 172.000 Limburgers geen werk hebben. Het gaat om werkzoekenden, tijdelijk werklozen in een coronastatuut en niet-actieven die niet op zoek zijn naar werk. Dat betekent dat er voor elke openstaande job bijna zes mensen niet aan het werk zijn. De arbeidsmarkt trekt aan na corona. Maar bij werkgeversorganisatie VKW Limburg maken ze zich zorgen over het vinden van mensen. En toch is 4 op 10 werkzoekenden langer dan 2 jaar werkloos. Er moeten dringend initiatieven komen om mensen, die niet meer beschikbaar zijn op de arbeidsmarkt, te activeren, waarschuwt Ruben Lemmens van het VKW. Ook de interimsector ziet het aantal vacatures toenemen. Bij de Limburgse interimgroep Asap staan alleen al in Limburg 1000 jobs open. [naar artikel]
Op de luchthaven van Zaventem, maar ook in andere sectoren, zijn er handen te kort. Maar waarom raken vacatures zo moeilijk ingevuld? Arbeidsexpert Stijn Baert analyseert in Dag Allemaal vijf vaak geopperde stellingen over het personeelstekort en waarschuwt: “We moeten vermijden dat bedrijven vacatures weer liquideren voor ze ingevuld raken. Dat zou dramatisch zijn voor werkzoekenden én de staatskas.” [naar artikel]
De werkzaamheidsgraad in ons land moet naar 80 procent. Er zijn veel jobs, er is te weinig werkvolk en we hebben een ‘leger werklozen’ dat niets om handen heeft. Wij spraken met drie mensen uit dat ‘leger’ en vroegen hen waarom zij niet werken. [naar artikel]
Op de luchthaven van Zaventem, maar ook in andere sectoren, zijn er handen te kort. Maar waarom raken vacatures zo moeilijk ingevuld? Arbeidsexpert Stijn Baert analyseert in Dag Allemaal vijf vaak geopperde stellingen over het personeelstekort en waarschuwt: “We moeten vermijden dat bedrijven vacatures weer liquideren voor ze ingevuld raken. Dat zou dramatisch zijn voor werkzoekenden én de staatskas.” [naar artikel]
16:56 In België raken er per honderd jobs 3,5 niet ingevuld. Dat is hoger dan het EU-gemiddelde van 2,2. Alleen Tsjechië doet slechter dan ons land. [naar artikel]
Vacatures voor functies in de automobielsector raken moeilijk ingevuld. Dat zegt technologiefederatie Agoria dinsdag. Bij de start van het autosalon in januari waren er 500 vacatures in de voertuigindustrie en daarvan is nog maar de helft ingevuld. [naar artikel]
Na Frankrijk voeren nu ook onze noorderburen de pasjesmaatschappij in. Gaat ons land binnenkort ook overstag voor de coronapas? In de horeca en de bioscoop hopen ze van niet. “De situatie in Nederland en Frankrijk is heel anders dan hier. Zo’n pas invoeren is hier niet nodig.” [naar artikel]
De krapte op de arbeidsmarkt uit zich niet alleen in meer vacatures, maar werkgevers schrappen nu ook vacatures die ze niet ingevuld krijgen. In het coronajaar 2020 werden liefst 28.279 vacatures bij VDAB geannuleerd. “Vooral knelpuntvacatures”, zegt Bothuyne. “Die krapte kost ons jobs.” [naar artikel]
Ook in het tweede kwartaal van dit jaar waren er in België per 100 banen 3,5 vacant. Daarmee is België binnen de eurozone het land waar vacatures het moeilijkst ingevuld raken. De gemiddelde vacaturegraad voor de eurozone bedraagt 2,1 pocent, zo blijkt maandag uit cijfers van het Europees bureau voor statistiek Eurostat. [naar artikel]
Bijna negen op de tien bedrijven die personeel willen aanwerven, ondervinden daarbij grote moeilijkheden. De resultaten van een nieuwe enquête van ondernemersorganisatie Voka illustreren de schaarste op de arbeidsmarkt. Dus moeten bedrijven creatief zijn in hun zoektocht naar geschikte kandidaten. Ze lokken sollicitanten desnoods als VIP’s, met helikoptervluchten, jobdagen op een autorally en… psychologische begeleiding. “Vroeger moesten werknemers gaan solliciteren bij werkgevers, nu is het andersom.” [naar artikel]
Het nieuwe schooljaar is intussen goed ingezet, en toch zijn er nog heel wat klassen die geen leraar aan het roer hebben. En het lerarentekort wordt elk jaar erger. Hoe komt het dat er duizenden jobs niet ingevuld raken? En hoe maak je het lerarenberoep weer aantrekkelijk? In een nieuwe aflevering van 'Snapt ge mij nu?' komen Dries Boudewijns (23), Lien de Petter (24) en Ama Amitai (29) vertellen waarom zij ondanks de negatieve reclame toch nog in het onderwijs zijn gestapt. [naar artikel]
Ook een nieuwe poging om de leegstand in het Centraal Station aan te pakken, levert niet het verhoopte resultaat op. De winkelruimtes die ter beschikking werden gesteld voor pop-ups, raken niet ingevuld. [naar artikel]
Selor, het selectiebureau van de overheid, kreeg vorig jaar meer dan 100.000 sollicitanten over de vloer voor nog geen 3.000 jobs. Vooral bij jongeren lijkt werken voor de overheid opnieuw erg in trek. En dat is niet alleen te danken aan het aantrekkelijke startersloon. [naar artikel]
De arbeidsmigratie vanuit EU-landen in Centraal- en Oost-Europa neemt af, en dat laat zijn sporen na op onze arbeidsmarkt. Vacatures voor bouwvakkers of vrachtwagenchauffeurs raken steeds moeilijker ingevuld. Die jobs worden nu vaker ingenomen door niet-EU-inwoners, zoals Oekraïners, Moldaviërs of Brazilianen. Nochtans is de vraag groot. [naar artikel]
Acht van de tien zwaarste knelpuntberoepen zijn technische jobs als werfleiders, mecaniciens en technisch tekenaars. Dat blijkt uit de laatst... [naar artikel]
De Vlaamse arbeidsmarkt staat in lichterlaaie. Met 81.500 jobs die open staan, is de krapte op de arbeidsmarkt groter dan ooit tevoren: van poetsvrouw tot tuinier en van installateur tot dakwerker. Soms is er zelfs niet één iemand meer die zich aandient voor een openstaande vacature. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.