“Ik heb een handicap in mijn hoofd, zo zie ik het. Hoe verklaar je anders dat je er 17.000 euro op een dag doorjaagt?” Nu minister Van Quickenborne gokreclame wil verbieden, laat de Genkse gokverslaafde Kurt (40) in zijn ziel kijken. [naar artikel]
Het aantal gokverslaafden in ons land neemt toe en ook kinderen gokken. 1 op de 3 tieners heeft het laatste jaar gegokt, hoewel gokken pas wettelijk mag vanaf 18 jaar. Niet zo verwonderlijk, want gokken en gokreclame is vandaag alom tegenwoordig. "Pano" duikt vanavond in de wereld van het online gokken. [naar artikel]
Tegen eind dit jaar moet zowat alle reclame voor gokken verdwijnen in ons land. Dat staat in een nieuw Koninklijk Besluit van minister van Justitie Vincent Van Quickenborne (Open VLD). Gokreclame zal niet meer mogen op tv en radio, op websites en sociale media, in kranten en tijdschriften en op affiches in de straat. “De filosofie zal zijn dat enkel wie wil gokken en actief op zoek gaat naar informatie over kansspelen, in de toekomst nog gokreclame te zien zal krijgen”, zegt Van Quickenborne. “Het constante bombardement van reclame die verslaving in de hand werkt, ook bij jongeren, moet stoppen.” [naar artikel]
De partij Groen wil dat de Vlaamse regering het inkomstenverlies compenseert dat de VRT door het nieuwe verbod op gokreclame zal lijden. Het zou gaan om ongeveer 1 miljoen euro per jaar, concludeert de partij uit het antwoord op een parlementaire vraag. Het kabinet van eerste minister Alexander De Croo deelt mee dat het verbod nog op het kernkabinet zal worden besproken. “Maar niets doen is geen optie”, valt te horen. [naar artikel]
Premier Alexander De Croo heeft met vuur het verbod op gokreclame verdedigd. Het argument dat zo’n verbod de doodsteek zou betekenen voor het voetbal wees hij van de hand. “Als sommige van onze sporten verslaafd zijn aan dit soort financiering, dan denk ik dat er een ander probleem is”, verklaarde de eerste minister in de plenaire Kamer. [naar artikel]
De openbare omroep VRT zal reclameboodschappen voor gokken drastisch afbouwen. Al vanaf 1 januari volgend jaar zal er significant minder reclame te zijn zien voor kansspelen. Vlaams minister van Media Benjamin Dalle (CD&V) reageert tevreden. "Nog te veel mensen zijn verslaafd aan gokken en gokreclame speelt daar toch wel een belangrijke rol bij", aldus Dalle. [naar artikel]
Sinds de start van het WK zijn veel ogen gericht op de regelgeving rond gokreclame. Verschillende politieke partijen staan al open voor een discussie om gokreclame steviger aan banden te leggen of zelfs te verbieden. Intussen lanceert minister van Justitie Koen Geens (CD&V) een video waarin hij waarschuwt voor de gevaren van gokken en zijn toekomstige kansspelwet toelicht. [naar artikel]
01:15 Hoe zinvol is een volledig reclameverbod voor al wat met gokken te maken heeft? 'Er is geen hard bewijs dat reclame doet gokken. Maar er zijn wel aanwijzingen dat het probleemgokkers nog meer pusht.' [naar artikel]
Een ban op gokreclame zal het voetbal zo’n 10 miljoen euro kosten. Bovenop de jaarlijkse verliezen van 100 miljoen, plus de RSZ-hervorming: de financiële put van de Belgische profclubs wordt stilaan een krater. Maar er zijn voorbeelden van andere sporten die sterker zijn teruggekomen na zo'n reclameban. [naar artikel]
Tegen eind dit jaar zowat alle gokreclame verbieden in ons land. Dat is het plan van minister van Justitie Vincent Van Quickenborne (Open VLD). “Want het is de spuigaten uitgelopen”, zo luidt het. Maar is gokken dan zo’n probleem in ons land? Geldt het verbod ook voor de Nationale Loterij? En wat vinden experts ervan? [naar artikel]
“Het hield me volledig in de ban. Soms zette ik zelfs mijn wekker in het midden van de nacht om nog weddenschappen te plaatsen.” Wim (39) houdt van voetbal, maar wanneer hij begint te gokken op wedstrijden, verliest hij grip over zijn leven. Hij kan er niet mee stoppen en verliest bakken geld. Ervaringsdeskundige en verslavingscoach Arne Nilis legt uit waarom gokken zo meeslepend is en waarom dit probleem meer verborgen blijft dan andere verslavingen. [naar artikel]
Tegen eind dit jaar zowat alle gokreclame verbieden in ons land. Dat is het plan van minister van Justitie Vincent Van Quickenborne (Open VLD). “Want het is de spuigaten uitgelopen”, zo luidt het. Maar is gokken dan zo’n probleem in ons land? Geldt het verbod ook voor de Nationale Loterij? En wat vinden experts ervan? [naar artikel]
Tegen eind dit jaar zowat alle gokreclame verbieden in ons land. Dat is het plan van minister van Justitie Vincent Van Quickenborne (Open VLD). “Want het is de spuigaten uitgelopen”, zo luidt het. Maar is gokken dan zo’n probleem in ons land? Geldt het verbod ook voor de Nationale Loterij? En wat vinden experts ervan? [naar artikel]
Vlak voordat in juli het verbod op gokreclame inging, deed de Kansspelcommissie een bevraging onder jongeren tussen 18 en 30 jaar. Daaruit blijkt dat reclame één op de vier jongvolwassenen in ons land tot gokken aanzet, ruim de helft van de bevraagden de voorbije drie jaar een gokje waagde en 13 procent dat zelfs dagelijks doet. “Sportidolen zijn influencers die reclame voor gokbedrijven op hun shirt dragen, je kan er niet naast kijken”, zegt ervaringsdeskundige Arne Nilis, die ooit zelf verslaafd was. [naar artikel]
Een strenge benadering van gokgedrag in de programma’s, de afbouw van inkomsten uit gokreclame en strikte regels rond de uitzendmomenten van sponsors. Dat vormt de kern van het nieuwe beleid van de VRT rond gokken. Maar de Lotto-trekking, die mag blijven op het scherm. [naar artikel]
Bij STVV staat gokbedrijf Starcasino op de achterkant van het wedstrijdshirt. Toch zal ook bij de Kanaries de maatregel die gokreclame aan banden legt zich laten voelen. “Al enkele seizoenen veranderen de regels van wat kan en niet kan rond de publiciteit rond gokreclame. Dat er iets op til was, zat eraan te komen”, reageert Stan Niesen, commercieel directeur van STVV. [naar artikel]
Een ban op gokreclame zal het voetbal zo’n 10 miljoen euro kosten. Bovenop de jaarlijkse verliezen van 100 miljoen, plus de RSZ-hervorming: de financiële put van de Belgische profclubs wordt stilaan een krater. Maar er zijn voorbeelden van andere sporten die sterker zijn teruggekomen na zo'n reclameban. [naar artikel]
Het moet gedaan zijn met voetbalanalisten die op de VRT opduiken en tegelijk het uithangbord zijn van gokreclame. Dat vindt Vlaams minister van Media Benjamin Dalle (CD&V). Bijvoorbeeld Wesley Sonck – tegelijk Sporza-analist en gezicht van gokbedrijf Circus – moet dan kiezen: gokreclame of wedstrijden analyseren. “Sonck is een rolmodel, een idool. Dat hij gokken zo normaliseert, is problematisch”, zegt het Vlaams Expertisecentrum. [naar artikel]
De NMBS haalt de reclamecampagne van de Nationale Loterij voor online gokken van haar treinen. Het spoorbedrijf nam die beslissing na reacties van... [naar artikel]
Het kernkabinet heeft het verbod op gokreclame goedgekeurd. Wat is de impact op de Belgische sportclubs - en de supporters? Voor de voetbalclubs een streep van 10 miljoen euro door hun rekening. Wielerteams verliezen tot dertig procent van hun budget. De tv-kijkers dreigen vaker op een betaalmuur te botsen. [naar artikel]
De belangenbehartigers van het voetbal, wielrennen, basketbal en de organisatoren van grote sportevenementen stappen gezamenlijk naar de rechtbank tegen het totaalverbod op gokreclame. In een statement stellen ze dat dit verbod “fans alleen maar naar een onveilig aanbod zal sturen”. Intussen reageerde ook minister Vincent Van Quickenborne. “We moeten kwetsbare personen en hun families beschermen tegen de verwoestende gevolgen van gokreclame.” [naar artikel]
Reclame maken voor gokken wordt tegen het einde van dit jaar wellicht zo goed als verboden in ons land. Gokbedrijven of platformen mogen dan niet meer adverteren op radio en televisie, maar ook niet meer op sociale media, in kranten of op affiches op straat. Enkel wie op het internet een zoekterm ingeeft die te maken heeft met gokken, kan nog reclame te zien krijgen. [naar artikel]
Het moet gedaan zijn met voetbalanalisten die op de VRT opduiken en tegelijk het uithangbord zijn van gokreclame. Dat vindt Vlaams minister van Media Benjamin Dalle (CD&V). Bijvoorbeeld Wesley Sonck – tegelijk Sporza-analist en gezicht van gokbedrijf Circus – moet dan kiezen: gokreclame of wedstrijden analyseren. “Sonck is een rolmodel, een idool. Dat hij gokken zo normaliseert, is problematisch”, zegt het Vlaams Expertisecentrum. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.