Er zijn vorig jaar liefst 206 ongevallen gebeurd met elektrische steps op de Vlaamse wegen. Het is de eerste keer dat die cijfers voor Vlaanderen beschikbaar zijn. “We kopen die steps op het internet, ze voldoen aan geen enkele voorwaarde en op de weg ontbreken alle regels: dat is vragen om problemen”, zegt Guy Crab van Traxio Velo. [naar artikel]
Er zijn vorig jaar liefst 206 ongevallen gebeurd met elektrische steps op de Vlaamse wegen. Het is de eerste keer dat die cijfers voor Vlaanderen beschikbaar zijn. “We kopen die steps op internet, ze voldoen aan geen enkele voorwaarde en op de weg ontbreken alle regels: dat is vragen om problemen”, zegt Guy Crab van Traxio Velo. [naar artikel]
Afgelopen jaar daalde het aantal verkeersdoden in het Vlaamse Gewest met negen procent, terwijl het aantal ongevallen met doden of gewonden tegelijk een stijging met tien procent meemaakte ten opzichte van 2021. Dat blijkt donderdag uit cijfers van Statistiek Vlaanderen. [naar artikel]
Het aantal ongevallen met e-steps in Gent stijgt, net zoals elders, maar wel minder fors. Dat blijkt uit cijfers van verkeersinstituut VIAS. Er vielen vorig jaar 64 gewonden bij 69 geregistreerde ongelukken met e-steps in de stad. Het gaat om een stijging van ruim 40 procent in vergelijking met 2021. Dat is niets vergeleken met de verdrievoudiging van het aantal ongevallen met e-steps in Brussel. Daar, en ook in Antwerpen, zijn deelsteps meer ingeburgerd, en mogen ze parkeren op openbaar domein. Dat is in Gent niet het geval. [naar artikel]
Tijdens de eerste drie maanden van dit jaar is het aantal verkeersdoden ter plaatse op de Belgische wegen met 18 procent gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Eén op de drie verkeersdoden is een fietser of voetganger. [naar artikel]
Vlaanderen telde vorig jaar ruim een vijfde meer verkeersdoden. Het doet een daling in Wallonië en Brussel volledig teniet. Verkeersinstituut Vias ziet vooral een verontrustende stijging bij bestelwagens, die vaak ingezet worden in de e-commerce. Maar ook met steps zijn er meer ongevallen. [naar artikel]
Het aantal verkeersdoden op de Belgische wegen is in de eerste drie maanden van 2018 met 19 procent gedaald in vergelijking met dezelfde periode in 2017. Het aantal ongevallen met gewonden daalde met 5 procent. Dat blijkt uit de verkeersveiligheidsbarometer van het verkeersinstituut Vias. Opvallend is dat er voor het eerst sinds de start van de verkeersveiligheidsbarometer vijftien jaar geleden meer doden gevallen zijn tijdens weeknachten dan tijdens weekendnachten. [naar artikel]
Het aantal gewonden bij ongevallen met e-steps is de afgelopen drie jaren meer dan verviervoudigd, naar bijna 1.800 vorig jaar. Dat blijkt uit de ongevalsstatieken. Wie een ongeval heeft met een elektrische step, heeft een grote kans om daarbij hoofdwonden op te lopen. Om dat aantal naar beneden te krijgen, vraagt het verkeersinsituut Vias om de valmhelm te verplichten. [naar artikel]
In de eerste zes maanden van dit jaar zijn er in Brussel 395 ongevallen met steps gebeurd. Dat heeft Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) gezegd in de commissie Mobiliteit van het Brusselse parlement. [naar artikel]
Er vallen opnieuw evenveel dodelijke slachtoffers op de Belgische wegen als voor de coronacrisis. Dat blijkt uit de verkeersveiligheidsbarometer van verkeersinstituut Vias. In de eerste helft van dit jaar kwamen 231 mensen om het leven in het verkeer, dat is 39 procent meer dan begin vorig jaar. Vooral het aantal slachtoffers onder voetgangers is sterk gestegen: van 13 naar 35. Ook het aantal gewonden en het aantal letselongevallen neemt toe. Opvallend: het aantal letselongevallen waarbij elektrische steps betrokken zijn, is verdubbeld. [naar artikel]
Het aantal ongevallen met e-steps is de laatste jaren explosief gestegen. Om zicht te krijgen op de exacte oorzaken, analyseerde verkeersinstituut Vias honderd pv’s van ongevallen met gewonden in Brussel in 2020. [naar artikel]
De coronacrisis veroorzaakt een stijgend aantal ongevallen met chemische huishoudproducten zoals schoonmaak- en ontsmettingsmiddelen in huis. Sinds maart telt de FOD Volksgezondheid en het Antigifcentrum vijf keer meer ongevallen met handgels (1.003 ongevallen), drie keer meer ongevallen met andere ontsmettingsmiddel (556 ongevallen) en twee keer meer ongevallen met bleekwater (1.024 ongevallen). [naar artikel]
Na vier jaar van opeenvolgende dalingen is het aantal verkeersdoden in België in de eerste drie maanden van dit jaar opnieuw gestegen. Ook het aantal letselongevallen en het aantal gewonden gingen in stijgende lijn. Opvallend is ook dat er in Wallonië meer fietsongevallen waren, terwijl er minder gefietst wordt. [naar artikel]
Nooit vielen er gedurende de eerste negen maanden van een jaar minder verkeersdoden in ons land. Nooit waren er minder ongevallen. Meer controles, veiliger wagens, een betere infrastructuur en een trouwere gordeldracht zijn de oorzaken. Maar wellicht zorgen ook de almaar langere files ook voor een daling van het aantal verkeersdoden... [naar artikel]
Er zijn vorig jaar liefst 206 ongevallen gebeurd met elektrische steps op de Vlaamse wegen. Het is de eerste keer dat die cijfers voor Vlaanderen beschikbaar zijn. “We kopen die steps op internet, ze voldoen aan geen enkele voorwaarde en op de weg ontbreken alle regels: dat is vragen om problemen”, zegt Guy Crab van Traxio Velo. [naar artikel]
In België werden in 2021 1.022 ongevallen met e-steps geregistreerd. Dat zijn er bijna drie per dag, zo blijkt uit de laatste verkeersveiligheidsbarometer van Vias in samenwerking met de federale politie. Het verkeersinstituut noteerde voor het eerst statistieken over het aantal ongevallen met e-steps. [naar artikel]
Het aantal ongevallen met e-steps is de laatste jaren explosief gestegen. Om zicht te krijgen op de exacte oorzaken, analyseerde verkeersinsituut Vias honderd pv’s van ongevallen met gewonden in Brussel in 2020. [naar artikel]
Er zijn in Vlaanderen vorig jaar 7 procent minder mensen overleden in het verkeer dan in 2021. Dat blijkt uit de voorlopige cijfers van de federale politie. Tegelijk waren er wel meer verkeersongevallen met gewonden en zwaargewonden. Ook het aantal ongevallen met dode en zwaargewonde voetgangers, fietsers en jonge autobestuurders is gestegen. Het Vlaams Forum Verkeersveiligheid trekt aan de alarmbel en ijvert onder meer voor meer zones 30. [naar artikel]
Terwijl het aantal ongevallen op de werkvloer daalt, stijgt het aantal ongevallen op weg van en naar het werk jaar na jaar. Dat blijkt uit een analyse van de meer dan 24.000 arbeidswegongevallen die de voorbije zeven jaar bij verzekeraar AG Insurance zijn ingediend. Wat opvalt is dat het aantal ongevallen met e-steps op drie jaar tijd vervijfvoudigde. [naar artikel]
HasseltEr zijn in de eerste zes maanden van dit jaar 25 verkeersdoden op de Limburgse wegen gevallen, elf meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Een derde van de slachtoffers waren fietsers. Onze provincie is de enige in Vlaanderen waar het aantal verkeersdoden stijgt. Op nationaal niveau valt vooral de forse toename op van het aantal verongelukte senioren bij ongevallen met vrachtwagens: dat cijfer steeg van drie naar negentien doden, zo blijkt uit de nieuwste verkeersveiligheidsbarometer van Vias Institute. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.