Alle Vlaamse Krantenkoppen. Elke minuut geupdate. Vers van de pers.
Het Nieuwsblad

Mag mijn energieleverancier mijn contract zomaar beëindigen of aanpassen? Al meer dan 4.000 klachten dit jaar

18/05/2022 - 21:11
"Van het eenzijdig aanpassen van contracten tot het verhogen van de maandelijkse voorschotten. De Economische Inspectie en de Ombudsdienst voor Energie hebben de afgelopen maanden meer dan 4.000 klachten gekregen over oneerlijke handelspraktijken bij energiecontracten. Belangrijkste oorzaak zijn uiteraard de prijzen voor gas en elektriciteit die ongeziene pieken hebben bereikt."

Gerelateerde krantenkoppen:

1. Mag energieleverancier mijn contract beëindigen of aanpassen? Al meer dan 4.000 klachten dit jaar (19/05/2022 - Het Belang van Limburg)

Van het eenzijdig aanpassen van contracten tot het verhogen van de maandelijkse voorschotten. De Economische Inspectie en de Ombudsdienst voor Energie hebben de afgelopen maanden meer dan 4.000 klachten gekregen over oneerlijke handelspraktijken bij energiecontracten. Belangrijkste oorzaak zijn uiteraard de prijzen voor gas en elektriciteit die ongeziene pieken hebben bereikt. [naar artikel]


2. Tientallen klachten tegen energieleverancier Eneco, die voordelige contracten wil aanpassen: ‘Onwettig’ (07/01/2022 - De Morgen)

De federale ombudsman voor energie onderzoekt tientallen klachten tegen energieleverancier Eneco. Die zou klanten willen verleiden tot een duurder contract. Eneco spreekt van een menselijke fout. [naar artikel]


3. PODCAST. SOS Energie: waarom is de voorschotfactuur van mijn vast contract ineens verdubbeld? (11/10/2022 - Het Belang van Limburg)

Bij een vast contract spreek je met je energieleverancier een vaste prijs per kWH af voor de hele looptijd van het contract. Maar wat als je voorschotfacturen toch ineens duurder worden? Kan dat zomaar? En wat houdt een vast contract dan precies in? Marleen Nijsten, marketingdirecteur bij Luminus, beantwoordt de vragen. [naar artikel]


4. Tientallen klachten tegen energieleverancier Eneco, dat contracten met voordelige tarieven wil openbreken: “Problematisch en onwettig” (06/01/2022 - Het Laatste Nieuws)

De Federale Ombudsman voor Energie onderzoekt tientallen klachten tegen energieleverancier Eneco. Die zou klanten met een lopend energiecontract aan voordelige, vaste tarieven op slinkse wijze overzetten naar een duurder contract aan de huidige, veel hogere energieprijzen. Maar mag dat zomaar? Eneco zelf heeft ondertussen een reactie op de klachtenstroom klaar. [naar artikel]


5. Al 200 klachten over energiebedrijven die zomaar voorschotten verhogen bij vast contract: "Vaak te weinig gemotiveerd" (06/10/2021 - VRT NWS)

Op minder dan een week tijd zijn er bij de federale ombudsman voor Energie al zo'n 200 klachten binnengekomen over de energieleveranciers Mega en de Vlaamse Energieleverancier. Ondanks vast contract zien hun klanten dat hun voorschotfactuur toch wordt verhoogd. Ombudsman Eric Houtman heeft daar zijn bedenkingen bij. [naar artikel]


6. Opnieuw onderzoek naar energieleverancier Mega na klachten (25/10/2021 - Het Belang van Limburg)

De economische inspectie opent voor de tweede keer in een jaar tijd een onderzoek naar energieleverancier Mega. Dat meldt VTM Nieuws. Het onderzoek komt er naar verluidt na een stortvloed aan klachten van klanten die plots een veelvoud van hun voorschotbedrag moeten betalen, ook zij die een vast contract hebben. [naar artikel]


7. Voorschotfacturen tot 1.000 euro, waar komen die bedragen vandaan? Kan dat zomaar? En wat als ik mijn energie niet meer kan betalen? (11/01/2022 - Het Laatste Nieuws)

Verschillende klanten van energieleverancier Mega verslikten zich vorig weekend in hun koffie. Een maandelijks voorschot dat van zo’n 300 euro verdubbelt naar meer dan 600 euro. Of nog straffer: van 340 euro naar ruim 1.000 euro. Waar komen die hallucinante bedragen vandaan? Mag een energieleverancier dat zomaar doen? Hoe pakken andere spelers het aan? En wat als je je rekening niet meer kan betalen? [naar artikel]


8. Energieleverancier schrapt gunstig contract na dood van Suzannes man (31/07/2023 - Het Belang van Limburg)

Suzanne Mantels (74) verloor eind mei haar echtgenoot Roger. Een zware klap, maar daarbovenop kwamen nog een hoop administratieve problemen met haar energiecontract. “In plaats van het contract op mijn naam te zetten, heeft Eneco alles afgesloten. Daardoor verlies ik mijn gunstig tarief.” [naar artikel]


9. Wanneer energieleverancier je contract ‘kaapt’: ombudsman ziet vervijfvoudiging van klachten over ‘mystery switch’ (27/07/2022 - Het Laatste Nieuws)

De federale ombudsdienst voor energie ontving de eerste helft van dit jaar al meer dan 13.000 klachten over energieleveranciers, contracten en facturen. Dat zijn er nu al meer dan over heel vorig jaar. En dat was al een recordjaar. Daarbij zijn er de laatste maanden opvallend veel meldingen over een nieuw fenomeen: de ‘mystery switch’. In de eerste helft van dit jaar kwamen er vijf keer zoveel klachten binnen in vergelijking met 2021. [naar artikel]


10. Meer en meer klachten over banken die zichtrekeningen blokkeren: kan je financiële instelling dat zomaar doen? (30/03/2022 - Express)

Uit cijfers van het recente jaarrapport van Ombudsfin, de ombudsman voor financiële diensten, blijkt dat er almaar meer klachten zijn over banken die eenzijdig de rekeningen van klanten blokkeren. Kan een financiële instelling dat zomaar doen? Welke regels gelden er? Ombudsfin heeft in 2021 welgeteld 189 klachten ontvangen over het blokkeren van rekeningen of het […] [naar artikel]


11. Veel klachten over Mega: energieleverancier verdedigt zich en beantwoordt meest gestelde vragen (22/02/2022 - VRT NWS)

Er komen ontzettend veel klachten over energieleverancier Mega, die torenhoge voorschotfacturen zou sturen en vaste contracten zomaar omzet in variabele. Mega zelf reageert nu voor het eerst. "We willen elke klant behoeden voor een hoge eindafrekening", klinkt het bij "De inspecteur" op Radio 2. [naar artikel]


12. Energieleverancier schrapt gunstig contract na dood van Suzannes man: “Ze willen hun fout maar niet inzien” (31/07/2023 - Het Nieuwsblad)

Suzanne Mantels (74) verloor eind mei haar echtgenoot Roger. Een zware klap, maar daarbovenop kwamen nog een hoop administratieve problemen met haar energiecontract. “In plaats van het contract op mijn naam te zetten, heeft Eneco alles afgesloten. Daardoor verlies ik mijn gunstig tarief.” [naar artikel]


13. Meer en meer klachten van consumenten die ongewild worden overgezet naar een andere energieleverancier (26/01/2022 - Express)

In ons land bestaan er verschillende bedrijven die je helpen om een goedkopere energieleverancier te vinden. Doorgaans wordt de overstap volledig voor je geregeld. En dat durft al eens foutlopen. Volgens HLN.be zijn er veel klachten over Gaele, de energiemakelaar van Test Aankoop. Die zou klanten koppelen aan een andere leverancier zonder dat zij daar […] [naar artikel]


14. Op zoek naar een nieuwe energieleverancier? Ontdek het stappenplan richting het beste contract (08/03/2021 - VRT NWS)

Elk jaar veranderen duizenden Belgen van energieleverancier op zoek naar een goedkoper contract. Ironisch genoeg komen velen net bij een duurder contract uit. "De inspecteur" van Radio 2 legt je in dit artikel uit hoe dat komt en wat je eraan kunt doen. [naar artikel]


15. Zoon (17) Sinead O’Connor overleden: “Het licht van mijn leven heeft besloten zijn aardse strijd te beëindigen” (08/01/2022 - Gazet van Antwerpen)

Nevi’im Nesta Ali Shane O’Connor, de 17-jarige zoon van zangeres Sinead O’Connor is overleden. Dat liet de wereldster zelf weten op Twitter. “Mijn mooie zoon, het licht van mijn leven, heeft vandaag besloten zijn aardse strijd te beëindigen”, schrijft ze. [naar artikel]


16. Help, de energieprijs stijgt! Moet ik nu mijn contract aanpassen? (09/09/2021 - VRT NWS)

Heb je een variabel contract voor gas of elektriciteit? Dan weet je het wellicht al: de energieprijzen zijn flink gestegen! Wie een vast contract heeft krijgt nog even uitstel, maar ook daar komt vroeg of laat de vraag: ben ik niet beter af met een ander contract of bij een andere leverancier? En hoe pak je dat het best aan in de huidige omstandigheden? "De inspecteur" vraagt het aan energie-expert Kurt Hernot van de CREG. [naar artikel]


17. Wat kan je doen als je plots hogere voorschotten moet betalen? “Het is jouw goed recht om je domiciliëring aan te passen” (27/10/2021 - Het Laatste Nieuws)

Het regent klachten over energieleverancier Mega. Maar wat kan je als Mega-klant doen om de financiële schade te beperken? Zet je best je automatische overschrijving stop? Betaal je die hoge voorschotfacturen gewoon niet? Zeg je jouw contract op? Ombudsman Energie Eric Houtman bespreekt de mogelijkheden en hun gevolgen. “Let op, we krijgen stilaan ook vergelijkbare klachten over andere leveranciers.” [naar artikel]


18. Amy Bloom: ‘Liever rechtop sterven dan op mijn knieën leven, zei mijn man’ (18/03/2022 - De Morgen)

In haar autobiografische boek In Love (In liefde) vertelt romanschrijfster Amy Bloom over haar huwelijk, de diagnose alzheimer van haar echtgenoot en zijn beslissing om zijn leven te beëindigen. [naar artikel]


19. Zoon (17) Sinead O’Connor overleden: “Hij heeft besloten zijn aardse strijd te beëindigen” (08/01/2022 - Het Belang van Limburg)

Nevi’im Nesta Ali Shane O’Connor, de 17-jarige zoon van zangeres Sinead O’Connor is overleden. Dat liet de wereldster zelf weten op Twitter. “Mijn mooie zoon, het licht van mijn leven, heeft vandaag besloten zijn aardse strijd te beëindigen”, schrijft ze. [naar artikel]


20. Anita (55) was klant bij de Vlaamse Energieleverancier en ziet haar factuur nu verdubbelen: “Het verschil tussen eens gaan eten of thuis blijven” (14/12/2021 - Het Laatste Nieuws)

Net als 26.000 lotgenoten koesterde Anita Van Audenaerde (55) uit Zwijnaarde een week lang goede hoop. Tevergeefs. De alleenstaande moeder sloot via de provincie een contract af met de Vlaamse Energieleverancier. Dat bedrijf ging over de kop, maar niemand wil alle klanten samen overnemen. “Na anderhalf jaar ziek thuis”, zegt Anita, “wil ik in januari mijn werk halftijds hervatten. Het geld dat ik meer zal verdienen, gaat rechtstreeks naar gas en elektriciteit.” [naar artikel]


21. Eén jaar na het faillissement van Vlaamse Energieleverancier: ex-klanten zagen nog geen eurocent terug (20/12/2022 - Het Laatste Nieuws)

Flashback naar december 2021. De ondernemingsrechtbank van Brussel verklaart Vlaamse Energieleverancier failliet. Een dikke tachtigduizend klanten zien hun contract daarom beëindigd. Wie de voorafgaande maanden een hoger voorschot betaalde dan wat hij reëel verbruikte, zou nog geld terug moeten krijgen. Maar is dat intussen gebeurd? Mijnenergie.be zocht het uit. [naar artikel]


22. Dient u in 2018 een klacht in tegen uw energieleverancier? (06/02/2018 - VRT NWS)

De voorbije drie jaar is het aantal klachten over gas- en elektriciteitsleveranciers toegenomen. Dat komt onder andere door de zogenaamde Turteltaks. De ombudsman Energie verwacht dat ook dit jaar veel klachten.  [naar artikel]


23. “Ik moet stoppen met mijn leven te verpesten”: Ysaline Bonaventure bereikte eindelijk top 100, maar voelt nu niets meer voor het tennis (06/07/2023 - Het Laatste Nieuws)

Sinds november van vorig jaar staat ze pas in de top 100 van de wereld, vandaag denkt Ysaline Bonaventure (28, WTA 91) eraan haar carrière al te beëindigen. “Ik moet stoppen met mijn leven zo te verpesten”, zuchtte ze. “Als ik dat kan door uit de tenniswereld te stappen, is het misschien beter zo.” [naar artikel]


Vers van de pers.
Alle Vlaamse Krantenkoppen.
Elke minuut geupdate.
De Krantenkoppen dagelijks in je mailbox?
Gratis dagelijks de krantenkoppen in je mailbox!

© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.

Dagelijks de populairste artikels in je mailbox?

Je kan je op elk moment uitschrijven!