Van het eenzijdig aanpassen van contracten tot het verhogen van de maandelijkse voorschotten. De Economische Inspectie en de Ombudsdienst voor Energie hebben de afgelopen maanden meer dan 4.000 klachten gekregen over oneerlijke handelspraktijken bij energiecontracten. Belangrijkste oorzaak zijn uiteraard de prijzen voor gas en elektriciteit die ongeziene pieken hebben bereikt. [naar artikel]
De federale ombudsman voor energie onderzoekt tientallen klachten tegen energieleverancier Eneco. Die zou klanten willen verleiden tot een duurder contract. Eneco spreekt van een menselijke fout. [naar artikel]
De economische inspectie opent voor de tweede keer in een jaar tijd een onderzoek naar energieleverancier Mega. Dat meldt VTM Nieuws. Het onderzoek komt er naar verluidt na een stortvloed aan klachten van klanten die plots een veelvoud van hun voorschotbedrag moeten betalen, ook zij die een vast contract hebben. [naar artikel]
De federale ombudsdienst voor energie ontving de eerste helft van dit jaar al meer dan 13.000 klachten over energieleveranciers, contracten en facturen. Dat zijn er nu al meer dan over heel vorig jaar. En dat was al een recordjaar. Daarbij zijn er de laatste maanden opvallend veel meldingen over een nieuw fenomeen: de ‘mystery switch’. In de eerste helft van dit jaar kwamen er vijf keer zoveel klachten binnen in vergelijking met 2021. [naar artikel]
In ons land bestaan er verschillende bedrijven die je helpen om een goedkopere energieleverancier te vinden. Doorgaans wordt de overstap volledig voor je geregeld. En dat durft al eens foutlopen. Volgens HLN.be zijn er veel klachten over Gaele, de energiemakelaar van Test Aankoop. Die zou klanten koppelen aan een andere leverancier zonder dat zij daar […] [naar artikel]
De Federale Ombudsman voor Energie onderzoekt tientallen klachten tegen energieleverancier Eneco. Die zou klanten met een lopend energiecontract aan voordelige, vaste tarieven op slinkse wijze overzetten naar een duurder contract aan de huidige, veel hogere energieprijzen. Maar mag dat zomaar? Eneco zelf heeft ondertussen een reactie op de klachtenstroom klaar. [naar artikel]
Elk jaar veranderen duizenden Belgen van energieleverancier op zoek naar een goedkoper contract. Ironisch genoeg komen velen net bij een duurder contract uit. "De inspecteur" van Radio 2 legt je in dit artikel uit hoe dat komt en wat je eraan kunt doen. [naar artikel]
Op minder dan een week tijd zijn er bij de federale ombudsman voor Energie al zo'n 200 klachten binnengekomen over de energieleveranciers Mega en de Vlaamse Energieleverancier. Ondanks vast contract zien hun klanten dat hun voorschotfactuur toch wordt verhoogd. Ombudsman Eric Houtman heeft daar zijn bedenkingen bij. [naar artikel]
Het regent klachten over energieleverancier Mega. Maar wat kan je als Mega-klant doen om de financiële schade te beperken? Zet je best je automatische overschrijving stop? Betaal je die hoge voorschotfacturen gewoon niet? Zeg je jouw contract op? Ombudsman Energie Eric Houtman bespreekt de mogelijkheden en hun gevolgen. “Let op, we krijgen stilaan ook vergelijkbare klachten over andere leveranciers.” [naar artikel]
Flashback naar december 2021. De ondernemingsrechtbank van Brussel verklaart Vlaamse Energieleverancier failliet. Een dikke tachtigduizend klanten zien hun contract daarom beëindigd. Wie de voorafgaande maanden een hoger voorschot betaalde dan wat hij reëel verbruikte, zou nog geld terug moeten krijgen. Maar is dat intussen gebeurd? Mijnenergie.be zocht het uit. [naar artikel]
De voorbije drie jaar is het aantal klachten over gas- en elektriciteitsleveranciers toegenomen. Dat komt onder andere door de zogenaamde Turteltaks. De ombudsman Energie verwacht dat ook dit jaar veel klachten. [naar artikel]
Bij een vast contract spreek je met je energieleverancier een vaste prijs per kWH af voor de hele looptijd van het contract. Maar wat als je voorschotfacturen toch ineens duurder worden? Kan dat zomaar? En wat houdt een vast contract dan precies in? Marleen Nijsten, marketingdirecteur bij Luminus, beantwoordt de vragen. [naar artikel]
Het regent klachten over energieleverancier Mega. Maar wat kan je als Mega-klant doen om de financiële schade te beperken? Zet je best je automatische overschrijving stop? Betaal je die hoge voorschotfacturen gewoon niet? Zeg je jouw contract op? Ombudsman Energie Eric Houtman bespreekt de mogelijkheden en hun gevolgen. “Let op, we krijgen stilaan ook vergelijkbare klachten over andere leveranciers.” [naar artikel]
Heel wat klanten met een vast contract bij energieleverancier Mega krijgen het voorstel om hun voorschotfactuur aan te passen. Dat is opmerkelijk want een energieleverancier kan hogere energieprijzen pas beginnen door te rekenen wanneer de duurtijd van zo'n vast contract afloopt. Toch verdedigt Mega de aanpak bij "De inspecteur" op Radio 2. [naar artikel]
De Ombudsdienst voor Energie heeft dit jaar al meer dan 700 klachten gekregen van klanten van energieleverancier Belpower. Het grootste deel daarvan zijn klachten van mensen die nog geld tegoed hebben van het bedrijf, dat in vereffening is gegaan. “De kans dat ze het verschuldigde bedrag volledig terugzien, is klein”, zegt ombudsman Eric Houtman. [naar artikel]
Van energieleverancier veranderen is tegenwoordig een koud kunstje. Het gaat zelfs zo makkelijk dat het steeds vaker fout loopt, zeker nu er voor elke klant gevochten wordt. Zo regent het de laatste tijd klachten over Gaele, de energiemakelaar van Test Aankoop. Die zet klanten automatisch over naar een nieuwe energieleverancier. “En plots zat ik zonder ik het wou bij een leverancier die ik helemaal niet kende.” [naar artikel]
Van energieleverancier veranderen is tegenwoordig een koud kunstje. Het gaat zelfs zo makkelijk dat het steeds vaker fout loopt, zeker nu er voor elke klant gevochten wordt. Zo regent het de laatste tijd klachten over Gaele, de energiemakelaar van Test Aankoop. Die zet klanten automatisch over naar een nieuwe energieleverancier. “En plots zat ik zonder ik het wou bij een leverancier die ik helemaal niet kende.” [naar artikel]
Deur-aan-deurverkoop zit in de lift, en de consument wordt daar niet beter van. De ombudsman Energie kreeg vorig jaar 500 klachten van mensen die, na het bezoek van zo’n verkoper, ongewenst van energieleverancier veranderden. Agnes Steegmans, 91 jaar, overkwam het zelfs twee keer. [naar artikel]
01:00 Het aantal Vlaamse gezinnen dat van energieleverancier wisselde, daalde in 2023 naar het laagste niveau in vijf jaar. De Vlaming is minder geneigd het goedkoopste contract te zoeken nu de energieprijz... [naar artikel]
De winnaar van de jaarlijkse groepsaankoop voor gas en elektriciteit van de provincie West-Vlaanderen is Mega, de energieleverancier die al bakken kritiek kreeg voor eenzijdig verhoogde voorschotfacturen. Hun variabele contract voor 91.000 klanten zou 23 procent lager zijn dan de marktprijs. Maar klopt dat wel? Niemand die het vandaag kan of wil zeggen. [naar artikel]
Suzanne Mantels (74) verloor eind mei haar echtgenoot Roger. Een zware klap, maar daarbovenop kwamen nog een hoop administratieve problemen met haar energiecontract. “In plaats van het contract op mijn naam te zetten, heeft Eneco alles afgesloten. Daardoor verlies ik mijn gunstig tarief.” [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.