Alle Vlaamse Krantenkoppen. Elke minuut geupdate. Vers van de pers.
Het Belang van Limburg

Mag energieleverancier mijn contract beëindigen of aanpassen? Al meer dan 4.000 klachten dit jaar

19/05/2022 - 00:07
"Van het eenzijdig aanpassen van contracten tot het verhogen van de maandelijkse voorschotten. De Economische Inspectie en de Ombudsdienst voor Energie hebben de afgelopen maanden meer dan 4.000 klachten gekregen over oneerlijke handelspraktijken bij energiecontracten. Belangrijkste oorzaak zijn uiteraard de prijzen voor gas en elektriciteit die ongeziene pieken hebben bereikt."

Gerelateerde krantenkoppen:

1. Mag mijn energieleverancier mijn contract zomaar beëindigen of aanpassen? Al meer dan 4.000 klachten dit jaar (18/05/2022 - Het Nieuwsblad)

Van het eenzijdig aanpassen van contracten tot het verhogen van de maandelijkse voorschotten. De Economische Inspectie en de Ombudsdienst voor Energie hebben de afgelopen maanden meer dan 4.000 klachten gekregen over oneerlijke handelspraktijken bij energiecontracten. Belangrijkste oorzaak zijn uiteraard de prijzen voor gas en elektriciteit die ongeziene pieken hebben bereikt. [naar artikel]


2. Tientallen klachten tegen energieleverancier Eneco, die voordelige contracten wil aanpassen: ‘Onwettig’ (07/01/2022 - De Morgen)

De federale ombudsman voor energie onderzoekt tientallen klachten tegen energieleverancier Eneco. Die zou klanten willen verleiden tot een duurder contract. Eneco spreekt van een menselijke fout. [naar artikel]


3. Opnieuw onderzoek naar energieleverancier Mega na klachten (25/10/2021 - Het Belang van Limburg)

De economische inspectie opent voor de tweede keer in een jaar tijd een onderzoek naar energieleverancier Mega. Dat meldt VTM Nieuws. Het onderzoek komt er naar verluidt na een stortvloed aan klachten van klanten die plots een veelvoud van hun voorschotbedrag moeten betalen, ook zij die een vast contract hebben. [naar artikel]


4. Wanneer energieleverancier je contract ‘kaapt’: ombudsman ziet vervijfvoudiging van klachten over ‘mystery switch’ (27/07/2022 - Het Laatste Nieuws)

De federale ombudsdienst voor energie ontving de eerste helft van dit jaar al meer dan 13.000 klachten over energieleveranciers, contracten en facturen. Dat zijn er nu al meer dan over heel vorig jaar. En dat was al een recordjaar. Daarbij zijn er de laatste maanden opvallend veel meldingen over een nieuw fenomeen: de ‘mystery switch’. In de eerste helft van dit jaar kwamen er vijf keer zoveel klachten binnen in vergelijking met 2021. [naar artikel]


5. Meer en meer klachten van consumenten die ongewild worden overgezet naar een andere energieleverancier (26/01/2022 - Express)

In ons land bestaan er verschillende bedrijven die je helpen om een goedkopere energieleverancier te vinden. Doorgaans wordt de overstap volledig voor je geregeld. En dat durft al eens foutlopen. Volgens HLN.be zijn er veel klachten over Gaele, de energiemakelaar van Test Aankoop. Die zou klanten koppelen aan een andere leverancier zonder dat zij daar […] [naar artikel]


6. Tientallen klachten tegen energieleverancier Eneco, dat contracten met voordelige tarieven wil openbreken: “Problematisch en onwettig” (06/01/2022 - Het Laatste Nieuws)

De Federale Ombudsman voor Energie onderzoekt tientallen klachten tegen energieleverancier Eneco. Die zou klanten met een lopend energiecontract aan voordelige, vaste tarieven op slinkse wijze overzetten naar een duurder contract aan de huidige, veel hogere energieprijzen. Maar mag dat zomaar? Eneco zelf heeft ondertussen een reactie op de klachtenstroom klaar. [naar artikel]


7. Op zoek naar een nieuwe energieleverancier? Ontdek het stappenplan richting het beste contract (08/03/2021 - VRT NWS)

Elk jaar veranderen duizenden Belgen van energieleverancier op zoek naar een goedkoper contract. Ironisch genoeg komen velen net bij een duurder contract uit. "De inspecteur" van Radio 2 legt je in dit artikel uit hoe dat komt en wat je eraan kunt doen. [naar artikel]


8. Al 200 klachten over energiebedrijven die zomaar voorschotten verhogen bij vast contract: "Vaak te weinig gemotiveerd" (06/10/2021 - VRT NWS)

Op minder dan een week tijd zijn er bij de federale ombudsman voor Energie al zo'n 200 klachten binnengekomen over de energieleveranciers Mega en de Vlaamse Energieleverancier. Ondanks vast contract zien hun klanten dat hun voorschotfactuur toch wordt verhoogd. Ombudsman Eric Houtman heeft daar zijn bedenkingen bij. [naar artikel]


9. Wat kan je doen als je plots hogere voorschotten moet betalen? “Het is jouw goed recht om je domiciliëring aan te passen” (27/10/2021 - Het Laatste Nieuws)

Het regent klachten over energieleverancier Mega. Maar wat kan je als Mega-klant doen om de financiële schade te beperken? Zet je best je automatische overschrijving stop? Betaal je die hoge voorschotfacturen gewoon niet? Zeg je jouw contract op? Ombudsman Energie Eric Houtman bespreekt de mogelijkheden en hun gevolgen. “Let op, we krijgen stilaan ook vergelijkbare klachten over andere leveranciers.” [naar artikel]


10. Eén jaar na het faillissement van Vlaamse Energieleverancier: ex-klanten zagen nog geen eurocent terug (20/12/2022 - Het Laatste Nieuws)

Flashback naar december 2021. De ondernemingsrechtbank van Brussel verklaart Vlaamse Energieleverancier failliet. Een dikke tachtigduizend klanten zien hun contract daarom beëindigd. Wie de voorafgaande maanden een hoger voorschot betaalde dan wat hij reëel verbruikte, zou nog geld terug moeten krijgen. Maar is dat intussen gebeurd? Mijnenergie.be zocht het uit. [naar artikel]


11. Dient u in 2018 een klacht in tegen uw energieleverancier? (06/02/2018 - VRT NWS)

De voorbije drie jaar is het aantal klachten over gas- en elektriciteitsleveranciers toegenomen. Dat komt onder andere door de zogenaamde Turteltaks. De ombudsman Energie verwacht dat ook dit jaar veel klachten.  [naar artikel]


12. PODCAST. SOS Energie: waarom is de voorschotfactuur van mijn vast contract ineens verdubbeld? (11/10/2022 - Het Belang van Limburg)

Bij een vast contract spreek je met je energieleverancier een vaste prijs per kWH af voor de hele looptijd van het contract. Maar wat als je voorschotfacturen toch ineens duurder worden? Kan dat zomaar? En wat houdt een vast contract dan precies in? Marleen Nijsten, marketingdirecteur bij Luminus, beantwoordt de vragen. [naar artikel]


13. “Lopende contracten eenzijdig van vast naar variabel omzetten mag niet”: hoe kan je je wapenen tegen hogere voorschotten van Mega? (27/10/2021 - Het Laatste Nieuws)

Het regent klachten over energieleverancier Mega. Maar wat kan je als Mega-klant doen om de financiële schade te beperken? Zet je best je automatische overschrijving stop? Betaal je die hoge voorschotfacturen gewoon niet? Zeg je jouw contract op? Ombudsman Energie Eric Houtman bespreekt de mogelijkheden en hun gevolgen. “Let op, we krijgen stilaan ook vergelijkbare klachten over andere leveranciers.” [naar artikel]


14. Energieleverancier Mega verhoogt nu ook voorschotfactuur van klanten met vast tarief (05/10/2021 - VRT NWS)

Heel wat klanten met een vast contract bij energieleverancier Mega krijgen het voorstel om hun voorschotfactuur aan te passen. Dat is opmerkelijk want een energieleverancier kan hogere energieprijzen pas beginnen door te rekenen wanneer de duurtijd van zo'n vast contract afloopt. Toch verdedigt Mega de aanpak bij "De inspecteur" op Radio 2. [naar artikel]


15. Meer dan 700 klachten over Belpower: “Kans lijkt klein dat mensen hun geld nog zullen terugzien” (14/09/2018 - Het Nieuwsblad)

De Ombudsdienst voor Energie heeft dit jaar al meer dan 700 klachten gekregen van klanten van energieleverancier Belpower. Het grootste deel daarvan zijn klachten van mensen die nog geld tegoed hebben van het bedrijf, dat in vereffening is gegaan. “De kans dat ze het verschuldigde bedrag volledig terugzien, is klein”, zegt ombudsman Eric Houtman. [naar artikel]


16. Klachten over Test Aankoop-vehikel Gaele: Paula kreeg plots energiefactuur van 2,6 miljoen euro van energieleverancier die ze niet kende (26/01/2022 - Het Laatste Nieuws)

Van energieleverancier veranderen is tegenwoordig een koud kunstje. Het gaat zelfs zo makkelijk dat het steeds vaker fout loopt, zeker nu er voor elke klant gevochten wordt. Zo regent het de laatste tijd klachten over Gaele, de energiemakelaar van Test Aankoop. Die zet klanten automatisch over naar een nieuwe energieleverancier. “En plots zat ik zonder ik het wou bij een leverancier die ik helemaal niet kende.” [naar artikel]


17. Klachten over Test Aankoop-vehikel Gaele: Paula kreeg plots factuur van 2,6 miljoen euro van energieleverancier die ze niet kende (26/01/2022 - Het Laatste Nieuws)

Van energieleverancier veranderen is tegenwoordig een koud kunstje. Het gaat zelfs zo makkelijk dat het steeds vaker fout loopt, zeker nu er voor elke klant gevochten wordt. Zo regent het de laatste tijd klachten over Gaele, de energiemakelaar van Test Aankoop. Die zet klanten automatisch over naar een nieuwe energieleverancier. “En plots zat ik zonder ik het wou bij een leverancier die ik helemaal niet kende.” [naar artikel]


18. “Klant zonder handtekening”: Diepenbeekse (91) verandert ongewild van energieleverancier na bezoek van verkoper (17/03/2019 - Het Belang van Limburg)

Deur-aan-deurverkoop zit in de lift, en de consument wordt daar niet beter van. De ombudsman Energie kreeg vorig jaar 500 klachten van mensen die, na het bezoek van zo’n verkoper, ongewenst van energieleverancier veranderden. Agnes Steegmans, 91 jaar, overkwam het zelfs twee keer. [naar artikel]


19. Vlaming wisselt minder van energieleverancier (24/01/2024 - De Tijd)

01:00 Het aantal Vlaamse gezinnen dat van energieleverancier wisselde, daalde in 2023 naar het laagste niveau in vijf jaar. De Vlaming is minder geneigd het goedkoopste contract te zoeken nu de energieprijz... [naar artikel]


20. Stroom aan klachten, maar plots ‘Mega-goedkoop’: omstreden energieleverancier wint West-Vlaamse groepsaankoop voor gas en elektriciteit (17/02/2022 - Het Laatste Nieuws)

De winnaar van de jaarlijkse groepsaankoop voor gas en elektriciteit van de provincie West-Vlaanderen is Mega, de energieleverancier die al bakken kritiek kreeg voor eenzijdig verhoogde voorschotfacturen. Hun variabele contract voor 91.000 klanten zou 23 procent lager zijn dan de marktprijs. Maar klopt dat wel? Niemand die het vandaag kan of wil zeggen. [naar artikel]


21. Energieleverancier schrapt gunstig contract na dood van Suzannes man (31/07/2023 - Het Belang van Limburg)

Suzanne Mantels (74) verloor eind mei haar echtgenoot Roger. Een zware klap, maar daarbovenop kwamen nog een hoop administratieve problemen met haar energiecontract. “In plaats van het contract op mijn naam te zetten, heeft Eneco alles afgesloten. Daardoor verlies ik mijn gunstig tarief.” [naar artikel]


Vers van de pers.
Alle Vlaamse Krantenkoppen.
Elke minuut geupdate.
De Krantenkoppen dagelijks in je mailbox?
Gratis dagelijks de krantenkoppen in je mailbox!

© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.

Dagelijks de populairste artikels in je mailbox?

Je kan je op elk moment uitschrijven!