Dodelijke ongevallen met e-steps, opgedreven exemplaren … De elektrische step is razend populair, maar niet zonder gevaar. “Vanaf 30 km/u is er een grote kans op overlijden.” [naar artikel]
Het aantal ongevallen met speed pedelecs, elektrische fietsen en elektrische steps, waarbij minstens één bestuurder van een dergelijk vervoersmiddel gewond raakte, lag in de eerste helft van 2018 op jaarbasis beduidend hoger dan in 2017. Dat blijkt uit het antwoord van minister van Binnenlandse Zaken Pieter De Crem op een schriftelijke vraag van Jean-Jacques Flahaux […] Het bericht Meer ongevallen met speed pedelecs, elektrische fietsen en elektrische steps verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Terwijl het aantal ongevallen op de werkvloer daalt, stijgt het aantal ongevallen op weg van en naar het werk jaar na jaar. Dat blijkt uit een analyse van de meer dan 24.000 arbeidswegongevallen die de voorbije zeven jaar bij verzekeraar AG Insurance zijn ingediend. Wat opvalt is dat het aantal ongevallen met e-steps op drie jaar tijd vervijfvoudigde. [naar artikel]
In 2021 zijn er in Gent 57 ongevallen met elektrische steps gemeld bij de politie. Daarbij raakten 53 personen gewond. Het is voor het eerst dat de Gentse politie jaarcijfers heeft van ongevallen met steps. [naar artikel]
Elektrische steps zijn heel populair, maar het aantal ongevallen met deze tweewielers neemt ook toe. Daarom is het belangrijk dat je bij de aankoop ervan op een aantal dingen let. En ook na de aankoop kan je een aantal dingen doen waardoor rijden met een step leuk en veilig blijft. “De inspecteur” van Radio 2 geeft een aantal handige tips voor steppers. [naar artikel]
Het aantal ongevallen met e-steps in Gent stijgt, net zoals elders, maar wel minder fors. Dat blijkt uit cijfers van verkeersinstituut VIAS. Er vielen vorig jaar 64 gewonden bij 69 geregistreerde ongelukken met e-steps in de stad. Het gaat om een stijging van ruim 40 procent in vergelijking met 2021. Dat is niets vergeleken met de verdrievoudiging van het aantal ongevallen met e-steps in Brussel. Daar, en ook in Antwerpen, zijn deelsteps meer ingeburgerd, en mogen ze parkeren op openbaar domein. Dat is in Gent niet het geval. [naar artikel]
Bij de introductie heetten ze ‘duurzaam en vlot’, maar de elektrische (deel)step bezorgt heel wat beleidsmakers kopzorgen. De overlast is één zaak, het stijgend aantal ongevallen een andere. De grote vraag: wat doe je eraan? [naar artikel]
Het aantal ongevallen met e-steps is de laatste jaren explosief gestegen. Om zicht te krijgen op de exacte oorzaken, analyseerde verkeersinstituut Vias honderd pv’s van ongevallen met gewonden in Brussel in 2020. [naar artikel]
Het Antwerps stadsbestuur trekt aan de alarmbel. In een jaar tijd is het aantal ongevallen met steps verdubbeld. “We zijn daar bezorgd over”, zegt burgemeester Bart De Wever (N-VA). [naar artikel]
In België werden in 2021 1.022 ongevallen met e-steps geregistreerd. Dat zijn er bijna drie per dag, zo blijkt uit de laatste verkeersveiligheidsbarometer van Vias in samenwerking met de federale politie. Het verkeersinstituut noteerde voor het eerst statistieken over het aantal ongevallen met e-steps. [naar artikel]
De Antwerpse politie heeft de handen vol met de opmars van de e-step. In één jaar schreef de politie tweeduizend pv’s uit tegen gebruikers van de elektrische steps, wegens gevaarlijk rijgedrag. Het aantal ongevallen blijft de hoogte in schieten. In drie jaar steeg het aantal gewonden met 700%. De Antwerpse burgemeester en N-VA-voorzitter Bart De Wever vindt dat er strengere regels moeten komen. Hij pleit voor een helmplicht en snelheidsbegrenzing. [naar artikel]
Het aantal ongevallen met e-steps is de laatste jaren explosief gestegen. Om zicht te krijgen op de exacte oorzaken, analyseerde verkeersinsituut Vias honderd pv’s van ongevallen met gewonden in Brussel in 2020. [naar artikel]
Er zijn vorig jaar liefst 206 ongevallen gebeurd met elektrische steps op de Vlaamse wegen. Het is de eerste keer dat die cijfers voor Vlaanderen beschikbaar zijn. “We kopen die steps op internet, ze voldoen aan geen enkele voorwaarde en op de weg ontbreken alle regels: dat is vragen om problemen”, zegt Guy Crab van Traxio Velo. [naar artikel]
Elektrische steps zijn een plaag in het Brusselse straatbeeld. Ze veroorzaken daarbij ook nog eens veel ongevallen. Elke week belandt... The post Elektrische steps goed voor een ongeval per week appeared first on Business AM. [naar artikel]
Volgens het Belgisch Instituut voor verkeersveiligheid VIAS zijn steps vooral gevaarlijk, wanneer mensen ze niet vaak of voor het eerst gebruiken. "We weten uit een studie dat de slachtoffers vooral mensen zijn die een eerste keer zo'n step gebruiken of heel occasioneel", zegt Stef Willems op Radio 2 Antwerpen. Hij reageert daarmee op cijfers van ongevallen met gewonden in de stad Antwerpen. Het stadsbestuur is bezorgd, omdat het aantal meer dan verdubbeld is in een jaar tijd, van 34 tot 85. [naar artikel]
Het aantal gewonden bij ongevallen met e-steps is de afgelopen drie jaren meer dan verviervoudigd, naar bijna 1.800 vorig jaar. Dat blijkt uit de ongevalsstatieken. Wie een ongeval heeft met een elektrische step, heeft een grote kans om daarbij hoofdwonden op te lopen. Om dat aantal naar beneden te krijgen, vraagt het verkeersinsituut Vias om de valmhelm te verplichten. [naar artikel]
Bart De Wever (N-VA) vraagt strengere regels voor elektrische steps omdat het aantal ongevallen in Antwerpen maar blijft stijgen. Maar ook in Limburg rijden steps rond die veel sneller rijden dan de toegelaten 25 km/uur. [naar artikel]
Er komt kritiek op de versoepeling van de wegcode, die het verkeer normaal veiliger moet maken voor fietsers en voetgangers. De maximumsnelheid voor elektrische steps, rolstoelen en hoverboards wordt opgetrokken van 18 tot 25 kilometer per uur. Volgens Sandra Verelst, hoofd van de spoedafdeling van het UZ Leuven, is dat een slechte zaak. "We verwachten niet alleen een toename van het aantal ongevallen, maar ook van de ernst ervan." [naar artikel]
De Zweedse hoofdstad Stockholm gaat het aantal elektrische steps in de stad vanaf volgend jaar met de helft verminderen. Zo zouden de steps voor te veel overlast zorgen. Het aantal toegelaten verhuurbedrijven voor steps daalt van acht naar drie. Het cijfer steps dat vrij gebruikt kan worden zal vanaf 1 januari van 23.000 naar 12.000 dalen, met een maximum van 4.000 stuks per verhuurder. [naar artikel]
Vorig jaar gebeurden er meer dan 20 ongevallen met elektrische steps in West-Vlaanderen. De helft daarvan vond plaats aan onze kust. Dat blijkt uit cijfers die Annick Lambrecht (Vooruit) opvroeg. [naar artikel]
De cijfers over de exponentiële toename van het aantal ongevallen met elektrische steps baart spoedartsen veel zorgen. Ook zij pleiten, net als Antwerps burgemeester Bart De Wever, voor een helmplicht en andere bijkomende maatregelen. “Er moet iets gebeuren. Wij schrikken van de ernst van de letsels”, zegt Brecht De Tavernier, spoedarts en medisch diensthoofd van GZA Sint-Vincentius en Sint-Augustinus. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.