Alle Vlaamse Krantenkoppen. Elke minuut geupdate. Vers van de pers.
Het Nieuwsblad

Recordopbrengst voor kilometerheffing: nooit eerder zo veel vrachtwagens op onze wegen

23/05/2022 - 03:40
"Er reden nog nooit zo veel vrachtwagens op onze wegen. Afgelopen jaar waren er dat 41,1 miljoen, vooral buitenlandse. Dat vertaalt zich in een recordopbrengst voor de kilometerheffing voor vrachtwagens: die bracht 822 miljoen euro op. Dat is een stijging met een kwart ten opzichte van het eerste werkingsjaar."

Gerelateerde krantenkoppen:

1. 41,1 miljoen: nooit zo veel vrachtwagens op onze wegen, recordopbrengst voor kilometerheffing (23/05/2022 - Gazet van Antwerpen)

De kilometerheffing voor vrachtwagens heeft in het voorbije werkjaar 822 miljoen euro opgebracht voor België. Dat is een record, en een stijging van 25% ten opzichte van het eerste werkingsjaar in 2016-2017. Ook het aantal vrachtwagens op onze wegen heeft een record bereikt. [naar artikel]


2. Kilometerheffing levert Vlaanderen dit jaar recordopbrengst op (14/12/2023 - Het Laatste Nieuws)

Vlaamse en buitenlandse vrachtwagens hebben dit jaar liefst 3,3 miljard kilometer gereden op de Vlaamse wegen. Dat levert een recordopbrengst van 565 miljoen euro op aan kilometerheffing, ofwel 21 miljoen euro meer dan de 544 miljoen vorig jaar. Dat heeft Vlaams minister van Financiën en Begroting Matthias Diependaele (N-VA) donderdag bekendgemaakt naar aanleiding van de Dag van de vrachtwagenchauffeur. Bovenop de inkomsten uit de heffing zelf komen nog 12 miljoen euro aan boetes, wat de totale opbrengst op 577 miljoen euro brengt. [naar artikel]


3. Twee jaar kilometerheffing: nog evenveel file en zelfs iets meer vrachtwagens op de wegen (31/03/2018 - Het Belang van Limburg)

De kilometerheffing voor vrachtwagens, die op 1 april precies twee jaar bestaat, wordt voor bijna de helft door buitenlanders betaald. Op de files heeft de heffing geen effect. Het aantal vrachtwagens op onze wegen is vorig jaar zelfs met 1,5% toegenomen. Opvallend is dat de heffing de winstmarges van transportbedrijven niet aantast. Ze wordt doorgerekend aan de consument. [naar artikel]


4. “Vrachtwagens moeten ook op onze gewestwegen kilometerheffing betalen” (20/03/2017 - Gazet van Antwerpen)

“Vrachtwagens moeten vanaf september ook kilometerheffing betalen op gewestwegen.” Dat voorstel lanceert sp.a. Sinds april vorig jaar moeten vrachtwagens al betalen als ze de snelweg gebruiken. Daarom wijken zware vrachtwagens uit naar kleinere gewest-wegen. Gemeenten als Essen, Wuustwezel, Malle en Kalmthout zien op deze manier het sluipverkeer toenemen. Een bijkomende heffing zou dat moeten stoppen. [naar artikel]


5. Kilometerheffing voor zware vrachtwagens levert Vlaanderen recordopbrengst op (23/06/2021 - VRT NWS)

De afgelopen 12 maanden, van april vorig jaar tot maart dit jaar, heeft de kilometerheffing voor zware vrachtwagens voor Vlaanderen 492 miljoen euro opgeleverd, ruim 40 miljoen meer dan het jaar daarvoor. Zelfs met minder zware vrachtwagens op de weg wegens corona bleven de inkomsten meer dan op peil. [naar artikel]


6. Transportsector wil kilometerheffing uitbreiden: “Het gaat van kwaad naar erger” (30/11/2016 - Gazet van Antwerpen)

Voor de transportsector is een uitbreiding van de kilometerheffing naar alle voertuigen de enige remedie voor de alsmaar langer wordende files. Die kilometerheffing bestaat sinds 1 april enkel voor vrachtwagens die meer dan 3,5 ton wegen. “We moeten een kilometerheffing invoeren voor iedereen, ook voor kleine vrachtwagens en personenwagens”, zegt Isabelle De Maegt van sectorfederatie Febetra woensdag in De Tijd. “Dat zal pas een impact hebben op de mobiliteit en de doorstroming verbeteren.” [naar artikel]


7. Uitbreiding van de kilometerheffing voor vrachtwagens om sluipverkeer tegen te gaan (26/10/2017 - VRT NWS)

De kilometerheffing voor vrachtwagens heeft niet geleid tot een algemene verschuiving van het verkeer naar kleinere wegen. Maar op specifieke plaatsen is er wel een probleem en daar zal er binnenkort dan ook tol moeten worden betaald. [naar artikel]


8. Transportsector wil kilometerheffing uitbreiden naar alle voertuigen (30/11/2016 - Het Belang van Limburg)

Voor de transportsector is een uitbreiding van de kilometerheffing naar alle voertuigen de enige remedie voor de alsmaar langer wordende files. Die kilometerheffing bestaat sinds 1 april enkel voor vrachtwagens die meer dan 3,5 ton wegen. “We moeten een kilometerheffing invoeren voor iedereen, ook voor kleine vrachtwagens en personenwagens”, zegt Isabelle De Maegt van sectorfederatie Febetra woensdag in De Tijd. “Dat zal pas een impact hebben op de mobiliteit en de doorstroming verbeteren.” [naar artikel]


9. Ruim 800.000 vrachtwagens minder, toch brengt kilometerheffing recordbedrag op én is er niet minder file (09/06/2023 - Gazet van Antwerpen)

Er zijn in een jaar tijd ruim 800.000 vrachtwagens minder op de Belgische tolwegen. Dat is het laagste aantal in vijf jaar tijd, op het coronajaar 2020-2021 na. Ondanks die vermindering leverde de kilometerheffing toch een recordopbrengst van 838,41 miljoen euro op. En minder file was er niet. [naar artikel]


10. Transporteurs én experts kritisch over nieuwe uitbreiding kilometerheffing: “Louter nog een pestbelasting” (22/01/2024 - Het Nieuwsblad)

De al bestaande kilometerheffing, die binnen- en buitenlandse vrachtwagens betalen om over de belangrijkste Vlaamse wegen te rijden, werd uitgebreid met nog eens 700 km aan wegen. En daar zou nu tegen deze zomer nog eens 500 km wegen bijkomen. Dat zet kwaad bloed transportfederaties, maar ook de Vlaamse Mobiliteitsraad. [naar artikel]


11. Kilometerheffing verkleint files niet, sector rekent kosten door (31/03/2018 - Metro)

De kilometerheffing voor vrachtwagens heeft vorig jaar 676 miljoen euro opgebracht, maar de files zijn er niet kleiner door geworden. Er zijn zelfs vrachtwagens bijgekomen. Dat blijkt uit een studie van het Vlaams Verkeerscentrum waarover Gazet van Antwerpen en De Standaard zaterdag berichtten. Volgens de studie kwam er vorig jaar 1,5 procent vrachtwagens op onze […] Het bericht Kilometerheffing verkleint files niet, sector rekent kosten door verscheen eerst op Metro. [naar artikel]


12. Vrachtwagen Essers 8.000 uur per jaar langer onderweg door files (30/11/2016 - Het Belang van Limburg)

Voor de transportsector is een uitbreiding van de kilometerheffing naar alle voertuigen de enige remedie voor de alsmaar langer wordende files. Die kilometerheffing bestaat sinds 1 april enkel voor vrachtwagens die meer dan 3,5 ton wegen. “We moeten een kilometerheffing invoeren voor iedereen, ook voor kleine vrachtwagens en personenwagens”, zegt Isabelle De Maegt van sectorfederatie Febetra woensdag in De Tijd. “Dat zal pas een impact hebben op de mobiliteit en de doorstroming verbeteren.” [naar artikel]


13. Buitenlandse vrachtwagens betaalden vorig jaar 380 miljoen aan kilometerheffing (17/01/2019 - Het Nieuwsblad)

Ruim de helft (53,3 procent) van de opbrengst van de kilometerheffing, die sinds 1 april 2016 in ons land van kracht is voor vrachtwagens, was vorig jaar afkomstig van vrachtwagens met een registratie in het buitenland. Dat blijkt uit cijfers van Viapass, het publiek orgaan dat de kilometerheffing coördineert en controleert in België. [naar artikel]


14. Buitenlandse vrachtwagens betaalden vorig jaar 380 miljoen euro aan kilometerheffing (17/01/2019 - De Morgen)

Ruim de helft (53,3 procent) van de opbrengst van de kilometerheffing, die sinds 1 april 2016 in ons land in voege is voor vrachtwagens, was vorig jaar afkomstig van vrachtwagens met een registratie in het buitenland. Dat blijkt uit cijfers van Viapass, het publiek orgaan dat de kilometerheffing coördineert en controleert.  [naar artikel]


15. Viapass: Belgische kilometerheffing brengt in zesde werkingsjaar 822 miljoen op (26/05/2022 - Express)

De kilometerheffing voor vrachtwagens heeft in België het voorbije werkjaar, dat eind maart werd afgesloten, 822,4 miljoen euro inkomsten opgeleverd. Dat betekende een stijging met 8,8 procent tegenover het jaar voordien. Dat blijkt uit een rapport van Viapass, de interregionale entiteit die de kilometerheffing voor vrachtwagens coördineert en controleert. “De kilometerheffing voor vrachtwagens werd in […] [naar artikel]


16. Oneerlijke concurrentie met Oost-Europese lichte vrachtwagens: “Geen rijbewijs, geen kilometerheffing, geen verplichte rij-en rusttijden“ (13/03/2018 - Gazet van Antwerpen)

Volgens de Belgische transportarbeidersbond BTB is er een stijgend probleem met lichte vrachtwagens op onze wegen. Die vrachtwagens van minder dan 3,5 ton hebben tal van voordelen, waardoor ze -al dan niet legaal- allerlei wetgevingen rond transport omzeilen. [naar artikel]


17. Kilometerheffing vrachtwagens brengt 2,4 miljoen per dag op (30/09/2016 - De Tijd)

10:13 Op werkdagen rijden er gemiddeld 135.000 trucks van meer dan 3,5 ton op de Belgische wegen. De inning van de kilometerheffing loopt na zes maanden vlot, zegt Viapass, de overheidsorganisatie die de ki... [naar artikel]


18. Kilometerheffing vrachtwagens – Buitenlandse vrachtwagens betaalden vorig jaar 380 miljoen euro aan kilometerheffing (17/01/2019 - Metro)

Ruim de helft (53,3 procent) van de opbrengst van de kilometerheffing, die sinds 1 april 2016 in ons land in voege is voor vrachtwagens, was vorig jaar afkomstig van vrachtwagens met een registratie in het buitenland. Dat blijkt uit cijfers van Viapass, het publiek orgaan dat de kilometerheffing coördineert en controleert in België. De vrachtwagens […] Het bericht Kilometerheffing vrachtwagens – Buitenlandse vrachtwagens betaalden vorig jaar 380 miljoen euro aan kilometerheffing verscheen eerst op Metro. [naar artikel]


19. Wat brengt de kilometerheffing voor vrachtwagens op? (31/03/2017 - De Standaard)

Op 1 april vorig jaar werd de kilometerheffing voor vrachtwagens vanaf 3,5 ton werd ingevoerd, voornamelijk op onze snelwegen. Hoeveel geld bracht dat tot nu toe in het laatje? [naar artikel]


20. Kilometerheffing vergroent vrachtwagenpark in sneltempo (01/07/2019 - De Standaard)

De kilometerheffing voor vrachtwagens vergroent het goederentransport over de Belgische wegen. Maar een verschuiving naar spoor of waterweg kwam er amper. [naar artikel]


21. Kilometerheffing voor vrachtwagens UITGEBREID (26/10/2017 - De Morgen)

De kilometerheffing voor vrachtwagens wordt uitgebreid naar gewestwegen die tot nu toe gratis zijn. Dat vernam onze redactie uit goede bron. Aanleiding is de aanhoudende overlast door sluipverkeer. [naar artikel]


Vers van de pers.
Alle Vlaamse Krantenkoppen.
Elke minuut geupdate.
De Krantenkoppen dagelijks in je mailbox?
Gratis dagelijks de krantenkoppen in je mailbox!

© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.

Dagelijks de populairste artikels in je mailbox?

Je kan je op elk moment uitschrijven!