16:32 De busmaatschappij Flibco opent nieuwe pendelconnecties tussen de luchthaven van Zaventem en elf grote steden in België en de buurlanden. Voor het eerst mag een privébedrijf busritten met vertrek en a... [naar artikel]
Met één auto van het deelwagenbedrijf cambio komen er zowat dertien privéwagens minder op de openbare weg. In Vlaanderen vervangt cambio zo 13.700 privéwagens. Dat zegt het bedrijf zelf na een bevraging van de gebruikers. [naar artikel]
Voor het eerst in de geschiedenis is een privébedrijf erin geslaagd om te landen op de maan. Het Amerikaanse bedrijf Intuitive Machines kon zijn onbemande maanlander dicht bij de zuidpool van de maan laten landen, een plek die interessant is om een maanbasis te bouwen. Het was meer dan 50 jaar geleden dat er nog eens een Amerikaans ruimtetuig kon landen op de maan. Rond kwart voor één vannacht meldde het bedrijf dat de landing was gelukt. [naar artikel]
Oost-Vlaanderen heeft voor het eerst een privé-natuurreservaat. Dat betekent dat een privé-eigenaar het bos zal onderhouden. Iedereen is welkom om er te komen wandelen. [naar artikel]
In Florida is voor de eerste keer een maanlander gelanceerd van een Amerikaans privébedrijf. Eind februari zal het ruimtetuig proberen te landen op de maan. Het zou de eerste keer ooit zijn dat een privébedrijf daarin slaagt, na mislukte pogingen van een Israëlisch en Japans bedrijf eerder. De lancering gebeurde met een gloednieuwe Amerikaanse raket. Er vliegt ook een Belgisch postpakketje mee. [naar artikel]
Voor een ‘zacht’ prijsje vliegen in een privéjet: het kan. Voortaan biedt ook het Antwerpse bedrijf Flying Group iedereen de mogelijkheid om aan boord te stappen van ‘empty legs’: privéjets die zonder passagiers van de ene luchthaven naar de andere vliegen om klanten op te pikken. CEO Bernard Van Milders maakt zich sterk dat reizen met een privéjet zo minstens 50% goedkoper wordt. [naar artikel]
Voor een ‘zacht’ prijsje vliegen in een privéjet: het kan. Voortaan biedt ook het Antwerpse bedrijf Flying Group iedereen de mogelijkheid om aan boord te stappen van ‘empty legs’: privéjets die zonder passagiers van de ene luchthaven naar de andere vliegen om klanten op te pikken. CEO Bernard Van Milders maakt zich sterk dat reizen met een privéjet zo minstens 50% goedkoper wordt. [naar artikel]
De Franse minister Beaune beklemtoont in een interview met de krant Le Parisien dat de Europese Unie bij de implementering van een mogelijk verbod op het gebruik van privéjets in een gezamenlijke slagorde moet optreden. Maar wat is een privéjet? Gecharterd op verzoek van een particulier of bedrijf, zijn privéjets vaak kleinere vliegtuigen dan die […] [naar artikel]
Vijf Vlaamse gemeenten gingen al in zee met een privéfirma om trajectcontroles te installeren en te beheren in hun dorp. Per uitgeschreven boete gaat telkens 24 euro naar de firma. Maar uit gelekte contracten blijkt nu dat het bedrijf gemeenten soms eerst dwingt om snelheidsremmers weg te halen op het traject, om er vervolgens permanent te flitsen. Vias noemt dat een brug te ver. “Een privébedrijf dat er baat bij heeft dat er zoveel mogelijk boetes worden uitgeschreven: dat is een grens die in ons land nog nooit overschreden is.” [naar artikel]
02:00 U droomt van een privéjet, maar die wens is te duur en te omslachtig? Weet dat u ook een deel van zo’n vliegtuig kunt kopen. ‘Zonder een gedeelde privéjet werd het onmogelijk ons bedrijf te runnen.’ [naar artikel]
Op vraag van een privébedrijf dat hun trajectcontroles uitbaat en 24?euro per boete opstrijkt, bannen Vlaamse gemeenten op die wegen andere snelheidsremmende maatregelen. [naar artikel]
Na Bonheiden besteedt ook Bilzen zijn trajectcontroles uit aan een privébedrijf, dat 24 euro per boete ontvangt. In de Vlaamse meerderheid botst het over die privatisering van de verkeersveiligheid. [naar artikel]
Bonheiden is de eerste gemeente in Vlaanderen die ermee uitpakt: snelheidscontroles via trajectcontrole uitbesteden aan privéfirma’s. Dat zorgt voor geween en tandengeknars in de gemeente, en experten in bestuursrecht vinden het niet koosjer. Strikt genomen kan het ook niet, dat een privéfirma camera’s naast de weg neerpoot en flitst. Maar de Vlaamse overheid gedoogt. Als de kat maar muizen vangt. [naar artikel]
In 2022 waren er bijna 13 procent méér vluchten met privéjets van en naar ons land dan in 2021. Het aantal vluchten met privéjets ligt ook hoger dan voor de coronacrisis. Dat blijkt uit cijfers van EBAA, de Europese koepelorganisatie voor bedrijven in de zakenluchtvaart. “Vorig jaar was er chaos op heel wat luchthavens. Dat heeft zakenreizigers doen kennismaken met privéjets, en die klanten blijven terugkeren”, zegt Bernard Van Milders van Flying Group, een Belgisch bedrijf dat zakenvluchten uitvoert. [naar artikel]
Het Russische bedrijf Wagner Group is officieel een privémilitie die huurlingen aanbiedt in conflicten. Zo vochten Wagner-huurlingen al in Syrië, Oekraïne en nu ook in Mali. Hoewel het dus om een privébedrijf gaat, lijken de banden met de Russische overheid toch nauwer dan Wagner zelf doet uitschijnen. De oprichter van Wagner is naar alle waarschijnlijkheid […] [naar artikel]
Vlaanderen overweegt om busritten tijdens de spits duurder te maken dan in de daluren. De bedoeling is reizigers te belonen als ze hun verplaatsingen spreiden. Maar niet alle reizigers zijn even flexibel als de prijs van een ticket. [naar artikel]
Na het Antwerpse Bonheiden vertrouwt nu ook Bilzen zijn trajectcontroles aan een privébedrijf toe. Wie binnenkort in een zone 30 of 50 te snel rijdt, zal een deel van zijn boete naar de rekening van het bewuste privébedrijf zien vloeien. [naar artikel]
De stad Gent heeft een overeenkomst getekend waarin ze belooft de zonne-energie te gebruiken die komt van op het dak van een privébedrijf. En dat is een primeur in Vlaanderen. Een burgercoöperatie plaatst volgend jaar 17.000 zonnepanelen op de daken van een houtbedrijf in de haven. Gent kan met die extra lokale zonne-energie bijna de helft van zijn gebouwen van elektriciteit voorzien. [naar artikel]
Na Bonheiden besteedt ook Bilzen zijn trajectcontroles uit aan een privébedrijf, dat 24 euro per boete ontvangt. In de Vlaamse meerderheid botst het over die privatisering van de verkeersveiligheid. [naar artikel]
Het Duits-Amerikaanse privébedrijf ViaVan wordt de spin in het web van het nieuwe Vlaamse vervoerssysteem. De regering heeft daarover een contract gesloten. Bij ViaVan bestellen we straks ritten, kopen we tickets en zoeken we routes op. Al loopt de switch wel vertraging op. [naar artikel]
In 2017 werden bij De Lijn 129.103 busritten afgeschaft. Dat is meer dan het dubbele van de 58.284 bussen die in 2013 niet uitreden. In 2014 was dat het geval met 108.875 busritten, in 2015 met 81.358 en in 2016 met 128.118. Dat blijkt uit het antwoord van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) op een schriftelijke vraag van Dirk De Kort (CD&V). [naar artikel]
De federale overheid werkt aan eigen alternatief voor Itsme, de app waarmee je kunt inloggen op banktoepassingen en overheidswebsites. Dat schrijft onder meer Het Nieuwsblad en wordt ons bevestigd door staatssecretaris voor Digitalisering Mathieu Michel (MR). Die vindt vooral dat de Belgische overheid voor zulke cruciale technologie niet afhankelijk mag zijn van één privébedrijf. [naar artikel]
Na Bonheiden besteedt ook Bilzen zijn trajectcontroles uit aan een privébedrijf, dat 24 euro per boete ontvangt. In de Vlaamse meerderheid botst het over die privatisering van de verkeersveiligheid. [naar artikel]
In tegenstelling tot Bilzen, gaan buurgemeenten Riemst en Hoeselt nog niet in zee met het privébedrijf TaaS om op hun grondgebied trajectcontroles uit te voeren, ook al behoren beiden gemeenten tot dezelfde politiezone als Bilzen. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.