Vlaams minister-president Jan Jambon geeft zijn chauffeur soms de opdracht te snel te rijden. “Heel zelden”, gaf hij in de talkshow ‘De tafel van vier’ gisteravond toe. “Af en toe moet je gewoon zeggen: ‘We nemen het risico’.” Een uitspraak die de Vlaamse Stichting Verkeerskunde betreurt. “Er wordt al te vaak vergoelijkend gedaan over een paar kilometer per uur te veel.” [naar artikel]
Acht op de tien bestuurders rijden te snel in een zone 30. Dat blijkt uit een nieuwe meting die Vias op 215 locaties heeft uitgevoerd. Daaruit blijkt ook dat er weer meer snelheidsovertredingen zijn op wegen waar bestuurders maximaal 50 km/uur mogen rijden. In 2015 reed een derde daar te snel, terwijl dat dit jaar ongeveer de helft is. [naar artikel]
De politie heeft in de eerste helft van het jaar vijf procent meer pv's uitgeschreven voor te snel rijden dan in dezelfde periode vorig jaar. Nu [naar artikel]
Vlaams minister-president Jan Jambon (N-VA) geeft zijn chauffeur soms - of beter: "heel zelden" - de opdracht om te snel te rijden, zo gaf hij gisteren zelf toe in "De tafel van vier" op Play4. "Af en toe moet je gewoon zeggen: 'we nemen het risico'." Bij de Vlaamse Stichting Verkeerskunde vinden ze dat "spijtig" en "wrang". "Zo breng je anderen in gevaar." [naar artikel]
In de eerste helft van 2021 werden in Vlaanderen meer dan 1,6 miljoen bestuurders betrapt op overdreven snelheid. Dat is een stijging met 11 procent in vergelijking met dezelfde periode in precoronajaar 2019. Dat blijkt uit cijfers van de federale politie. Van die overtreders reed iets meer dan een kwart meer dan 10 km per uur te snel. “Uit deze cijfers blijkt dat te snel rijden nog steeds een groot probleem is”, aldus Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open VLD). [naar artikel]
Door de toename van de e-commerce rijden meer en meer bestelwagens rond. En dat veroorzaakt ook steeds meer ongevallen, zoals deze week nog in Aalst. Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) werkt daarom al een tijdje aan een plan om pakjes- en maaltijdbezorgers veiliger te doen rijden. Maar welke maatregelen wil ze nemen? [naar artikel]
Limburg is de Vlaamse provincie met het grootste aantal mensen dat zich met de auto verplaatst. Van die autobestuurders geeft meer dan 4 op de 10 toe dat ze al eens te snel rijden buiten de bebouwde kom. Limburgers gebruiken minder dan andere Vlamingen het openbaar vervoer. [naar artikel]
HasseltDe helft van de chauffeurs geeft toe dat hij of zij wel eens te hard rijdt op de autosnelwegen. Als de maximumsnelheid lager ligt – bijvoorbeeld in een bebouwde kom – houden we ons wél vaker aan de regels. Dat blijkt uit een enquête van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV), naar aanleiding van hun nieuwe ‘Beloofd!’-campagne. Daarin beloven 505 Vlamingen aan hun partner, kind, kleinkind, vriend, collega of zelfs huisdier dat ze nooit meer te snel zullen rijden. [naar artikel]
17:54 Pakjesbezorgers moeten een minimumvergoeding krijgen en er moet meer transparantie komen in de keten van onderaannemers. Het kernkabinet heeft daarover een akkoord bereikt. [naar artikel]
De ministerraad heeft het licht op groen gezet voor het voorontwerp van wet voor een betere bescherming van pakjesbezorgers. Die zullen recht op rust hebben na 9 uur bezorgen, zullen niet meer onderbetaald werken en krijgen een correcte vergoeding, zegt minister van Post Petra De Sutter (Groen) woensdag. [naar artikel]
De flitscamera’s van de politie draaien overuren. In de eerste zes maanden van dit jaar zijn net geen 1,7 miljoen boetes uitgeschreven voor te snel rijden. Het op één na hoogste aantal van de voorbije tien jaar. “Omdat we zo vaak in de file staan, willen we meer dan ooit die verloren tijd goedmaken als er minder verkeer is”, zegt verkeerspsycholoog Helmut Paris. [naar artikel]
De federale politie heeft tijdens de eerste helft van vorig jaar zo’n 1,93 miljoen snelheidsboetes uitgeschreven. Dat is amper minder dan tijdens diezelfde periode de jaren voordien. Opmerkelijk, want de eerste helft van 2020 stond vooral in het teken van de eerste lockdown, toen we met z’n allen thuis moesten blijven. [naar artikel]
09:37 Dat Vlaams minister-president Jan Jambon (N-VA) zijn chauffeur 'heel zelden' de opdracht geeft te snel te rijden, valt niet goed bij verkeersexperts. 'Dit ondergraaft het draagvlak voor onze campagne ... [naar artikel]
In de eerste helft van 2021 werden in Vlaanderen meer dan 1,6 miljoen bestuurders betrapt op overdreven snelheid. Dat is een stijging met 11 procent in vergelijking met dezelfde periode in precoronajaar 2019. Dat blijkt uit cijfers van de federale politie. Van die overtreders reed iets meer dan een kwart meer dan 10 km per uur te snel. “Uit deze cijfers blijkt dat te snel rijden nog steeds een groot probleem is”, aldus Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open VLD). [naar artikel]
Meer dan een derde van de Limburgers reed de afgelopen maand te snel. Dat blijkt uit een enquête van Vias. Verder wordt ook duidelijk dat de elektrische fiets aan een stevige opmars bezig is, vooral in onze provincie. [naar artikel]
De ombudsdienst van de postsector krijgt steeds meer klachten over pakjesbezorgers die niet aanbellen of te snel weg zijn en daardoor hun pakje dus niet afleveren. Maar volgens de bedrijven hebben ze geen reden om dat te doen. [naar artikel]
Je zou denken dat pakjesbezorgers altijd de kortste route kiezen om een bestelling af te leveren, maar niets is minder waar. De werknemers van de [naar artikel]
De Stichting Verkeerskunde betreurt de uitspraak van minister-president Jan Jambon dat hij zijn chauffeur wel eens de opdracht geeft om gas te geven wanneer ze dreigen ergens te laat te komen. Dat hij die uitspraak deed op de dag van de lancering van een campagne die sensibiliseert tegen te snel rijden, ‘ondergraaft het draagvlak voor de campagne’, betreurt woordvoerder Werner De Dobbeleer. [naar artikel]
“Het moet gedaan zijn met lange dagen werken aan pakweg 4 euro per uur. We zullen pakjesbezorgers beschermen tegen wantoestanden. Er komen minimale uurvergoedingen, duidelijke rusttijden en opleidingsprogramma’s”, zo kondigt minister van Post Petra De Sutter (Groen) aan nadat HLN en VTM Nieuws de wantoestanden bij pakjesbezorgers eerder aan het licht brachten in een undercoverreportage. [naar artikel]
Het kernkabinet heeft een akkoord bereikt over een betere bescherming van de pakjesbezorgers. Zo komt er een minimumloon voor alle pakjesbezorgers, of die nu voor een onderaannemer of als zelfstandige werkt. Dat melden minister van Post Petra De Sutter (Groen) en minister van Economie en Werk Pierre-Yves Dermagne (PS) donderdag. Ze hopen dat de afspraken na overleg met de sector nog dit jaar in regels kunnen gegoten worden. [naar artikel]
Minstens een derde van de Belgen lapt de snelheidslimieten wel eens aan zijn laars. Dat geven ze zelf toe in de jaarlijkse verkeersonveiligheidsenquête van Vias Institute, het vroegere BIVV. Meer dan 10 procent zegt nog te rijden na alcoholgebruik. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.