Groen wil dat er een taks komt op privéjets. Uit nieuwe cijfers blijkt immers dat het aantal vluchten met die jets vorig jaar met 52 procent gestegen is in ons land. Groen-covoorzitster Nadia Naji is ook voorstander van een Europees verbod op korte vluchten als er alternatieven zijn. “Voor reizen van korte afstanden moet de meest ecologische keuze de goedkoopste en meest logische keuze worden”, zegt Naji. [naar artikel]
Wie een privéjet neemt, moet een taks van minstens 3.000 euro betalen om de gigantische CO2-uitstoot te compenseren. Of dat is toch het voorstel van Groen-covoorzitter Nadia Naji. [naar artikel]
In 2022 waren er bijna 13 procent méér vluchten met privéjets van en naar ons land dan in 2021. Het aantal vluchten met privéjets ligt ook hoger dan voor de coronacrisis. Dat blijkt uit cijfers van EBAA, de Europese koepelorganisatie voor bedrijven in de zakenluchtvaart. “Vorig jaar was er chaos op heel wat luchthavens. Dat heeft zakenreizigers doen kennismaken met privéjets, en die klanten blijven terugkeren”, zegt Bernard Van Milders van Flying Group, een Belgisch bedrijf dat zakenvluchten uitvoert. [naar artikel]
Vanaf de luchthaven in Deurne stijgen steeds meer privéjets op, zowel voor korte afstanden als voor tripjes naar het zuiden van Frankrijk. Valt dat soort vluchten nog te verantwoorden? "Privéjets stoten per passagier tien keer meer CO2 uit dan lijnvliegtuigen." [naar artikel]
De Franse minister Beaune beklemtoont in een interview met de krant Le Parisien dat de Europese Unie bij de implementering van een mogelijk verbod op het gebruik van privéjets in een gezamenlijke slagorde moet optreden. Maar wat is een privéjet? Gecharterd op verzoek van een particulier of bedrijf, zijn privéjets vaak kleinere vliegtuigen dan die […] [naar artikel]
Geen ellenlange wachtrijen aan de incheckbalie, geen stakende piloten, geen afgelaste vluchten en geen helse zoektocht naar verloren bagage. Wie het zich kan veroorloven, vliegt privé. Zo blijkt uit een rondvraag bij verschillende aanbieders van privéjets. Sebastien Abeloos (35) is al tien jaar piloot bij Luxaviation en bereidt zich voor op de drukste zomer uit zijn carrière. “Let’s go!”, lacht hij. [naar artikel]
Meer dan duizend privéjets vlogen tijdens het jaarlijkse World Economic Forum in 2022 van en naar vliegvelden rond het Zwitserse Davos. De CO2-uitstoot van privéjets van en naar Davos lag vier keer hoger dan in een gemiddelde week. Dat blijkt uit een analyse van CE Delft in opdracht van Greenpeace International. Greenpeace eist een Europees verbod op privéjets en korteafstandsvluchten met treinalternatieven. The post Uitstoot privéjets verviervoudigd tijdens World Economic Forum 2022 appeared first on DeWereldMorgen.be. [naar artikel]
Charles Michel is een lustige vlieger met privéjets, zo bleek deze week. Maar de Europese president is niet alleen. De privéluchtvaart neemt een hoge vlucht. Het aantal vluchten met privéjets vanuit ons land ging maal vier op twee jaar tijd. En de klanten zijn divers. “Het glas champagne aan boord is fijn. Maar snel en efficiënt geraken waar je moet zijn: dat is de echte luxe.” [naar artikel]
Een 40-tal leden van de radicale klimaatbeweging Extinction Rebellion voert actie aan Brussels Airport. Ze hebben een tijdlang de ingang geblokkeerd van de terminal waar privéjets vertrekken. "We eisen dat privéjets verboden worden", vertelt een actievoerder aan VRT NWS ter plaatse. "Privéjets zijn het summum van de allerrijksten die het meeste uitstoten en het minste bijdragen". Maar is dat zo? Vier vragen over de vervuiling door privéjets. [naar artikel]
Nu zaterdag betogen gele hesjes niet in Genk, Hasselt of Brussel, maar in Kaulille. Ze manifesteren er tegen de dreigende kap van 272 hectare van de Kauliller bossen. Worden gele hesjes stilaan groen? [naar artikel]
Er vliegen naar verhouding steeds meer privéjets en steeds minder commerciële vliegtuigen op Antwerp Airport. Het aantal privévluchten steeg met 25 procent tussen 2019 en 2022, en het aantal binnenlandse privévluchten verdubbelde zelfs. Dat blijkt uit een rapport van burgerplatform Vliegerplein in samenwerking met Transport & Environment. Beide organisaties eisen een einde aan de subsidies voor de luchthaven. “Er is geen enkel excuus om met een privéjet van Antwerpen naar Brussel of Kortrijk te vliegen.” [naar artikel]
Charles Michel is een lustige vlieger met privéjets, zo bleek deze week. Maar de Europese president is niet alleen. De privéluchtvaart neemt een hoge vlucht. Het aantal vluchten met privéjets vanuit ons land ging maal vier op twee jaar tijd. En de klanten zijn divers. “Het glas champagne aan boord is fijn. Maar snel en efficiënt geraken waar je moet zijn: dat is de echte luxe.” [naar artikel]
Er moet actie worden ondernomen tegen het gebruik van privéjets. Dat heeft Clément Beaune, Frans minister van Transport, tijdens een gesprek met Franse media gezegd. De minister ging daarbij in op publieke reacties na onthullingen over de emissies van broeikasgassen door de privéjets van de Franse rijke klasse. Beuane stelde daarbij klaar te zijn om […] [naar artikel]
Een deel van de rijke Nederlanders verkoopt zijn privéjet. Onder andere de familie Van Eerd, van supermarktketen Jumbo en oprichter van Rituals Raymond Cloosterman doen hun privéjets van de hand. Waarom verkopen ze de toestellen nu ineens? [naar artikel]
Voor een ‘zacht’ prijsje vliegen in een privéjet: het kan. Voortaan biedt ook het Antwerpse bedrijf Flying Group iedereen de mogelijkheid om aan boord te stappen van ‘empty legs’: privéjets die zonder passagiers van de ene luchthaven naar de andere vliegen om klanten op te pikken. CEO Bernard Van Milders maakt zich sterk dat reizen met een privéjet zo minstens 50% goedkoper wordt. [naar artikel]
In Parijs is één van de leidsters van de ‘gele hesjes’ aangevallen door haar eigen gele hesjes. [naar artikel]
Het aantal privéjetvluchten in Europa is vorig jaar met 64 procent gestegen, blijkt uit onderzoek in opdracht van Greenpeace. De totale CO2-uitstoot van de vluchten is meer dan verdubbeld. The post Uitstoot privéjets explodeert appeared first on DeWereldMorgen.be. [naar artikel]
Vanaf de luchthaven in Deurne stijgen steeds meer privéjets op, zowel voor korte afstanden als voor tripjes naar het zuiden van Frankrijk. Valt dat soort vluchten nog te verantwoorden? ‘Privéjets stoten per passagier tien keer meer CO2 uit dan lijnvliegtuigen.’ [naar artikel]
Het Openbaar Ministerie (OM) heeft 40 maanden celstraf gevorderd tegen een zakenman uit Oost-Vlaanderen omdat hij criminelen zou hebben geholpen bij het opzetten van een invoerlijn van cocaïne in privéjets. [naar artikel]
Geen koers die vader en zoon Van Moer beter verbindt dan de Scheldeprijs. In zijn outfit van Lotto-Soudal fietst Brent (24) dagelijks langs de Antwerpse haven, waar Jo (52 ) transport- en logistiek bedrijf Van Moer Logistics leidt. Een dubbelinterview over privéjets, vrachtwagenrijbewijzen en het voorzitterschap van Waasland-Beveren. “Brent wint rapper een klassieker dan dat wij naar eerste klasse promoveren.” [naar artikel]
Veertig klimaatactivisten blokkeerden maandagochtend de terminal voor privéjets in Zaventem. “De levensstijl van de überrijken moet aan banden gelegd worden.” [naar artikel]
Door zich vast te ketenen aan mekaar hebben activisten van Scientist Rebellion, Extinction Rebellion en Youth for Climate de toegang tot de terminal van privéjets op Brussels Airport maandagochtend geblokkeerd. De politie is aanwezig, maar laat voorlopig begaan. [naar artikel]
Van hellholes als Cherson naar Moldavië en dan met de privéjet naar Zwitserland? Imad Ben regelt het. Sinds de start van de invasie in Oekraïne heeft de zelfverklaarde “simpele gast uit Borgerhout” zo’n tweeduizend burgers uit oorlogsgebied gehaald. Met busjes en privéjets, geld om Russische soldaten om te kopen en veel lef. “We hopen snel in Marioepol te geraken. Als ons dat lukt, dan schrijven we geschiedenis.” [naar artikel]
Zaterdag zouden de Belgische gele hesjes steun kunnen krijgen van Franse gele hesjes. Sommige Franse gele hesjes roepen op om naar Brussel af te zakken voor het Europees Parlement en om te verbroederen met hun buren. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.