Club Brugge en Anderlecht moeten na het vertrek van Belfius een nieuwe (hoofd)sponsor zien te vinden. Hoe lastig wordt die zoektocht? Waarom keert de bank het voetbal de rug toe? En wat als straks ook de sponsoring van gokbedrijven wegvalt? Sporteconoom Thomas Peeters beantwoordt de meest prangende vragen. “Anderlecht en Club zullen nu niet plots in paniek schieten.” [naar artikel]
Het Belgisch voetbal en zeker de topclubs houden hun hart vast voor de fiscale hervorming. Sporteconoom Thomas Peeters zegt dat toppers in België moeilijker te halen, betalen en houden zullen zijn en Europese prestaties eronder kunnen lijden, maar ziet het competitie-evenwicht er in ons land wel bij varen: “Dit kan voor meer financiële gelijkheid zorgen.” [naar artikel]
Anderlecht is financieel opnieuw de slechtste leerling van de klas. Toch vindt sporteconoom Thomas Peeters dat paars-wit de toekomst met vertrouwen tegemoet mag zien. Zijn visie in vier vragen. “Anderlecht heeft zo veel troeven in handen.” [naar artikel]
Anderlecht plant een nieuwe kapitaalsverhoging. Marc Coucke en Wouter Vandenhaute willen opnieuw investeren in de club. Een logische keuze, vindt sporteconoom Thomas Peeters. “Het tij kan snel weer keren. Maar het probleem is dat er nu nog altijd een begroting wordt gehanteerd van een ‘grote club’, en dat zijn ze op sportief vlak momenteel niet.” [naar artikel]
Wat is de bedoeling van Bart Verhaeghe en de aandeelhouders van Club Brugge? Sporteconoom Thomas Peeters neemt de verkoop van 23 procent van de aandelen aan Orkila Capital onder de loep. [naar artikel]
De staatsbank Belfius stopt met de sponsoring van voetbal. Het gaat de sponsorcontracten met Club Brugge en Anderlecht niet meer verlengen. Die zien zo samen miljoenen aan sponsoring wegvallen. Investeren in een andere sport, hockey, is geen probleem. [naar artikel]
Een klassieke sponsor verlaat het voetbal. Staatsbank Belfius moet besparen en zal zijn contracten met Club Brugge en Anderlecht niet verlengen. Miljoenen sponsorgelden vallen weg, voor Anderlecht komt er mogelijk ook een einde aan een lange traditie. [naar artikel]
Thomas Peeters is sporteconoom aan de Erasmusuniversiteit van Rotterdam. Samen met een Amerikaans collega publiceert hij geregeld over de financiën... [naar artikel]
De verkoopplannen van Club roepen economisch vragen op. Financieel expert Paul D’Hoore is verrast over de timing. Sporteconoom Thomas Peeters vindt wel dat “het niet eenvoudig is om van Club nu nog een grotere club te maken.” [naar artikel]
15:07 De Belgische bank Belfius gaat haar sponsorcontracten met de voetbalclubs Anderlecht en Club Brugge niet verlengen. Ook de vermogensbeheerder Candriam haakt af. [naar artikel]
Sporteconoom Thomas Peeters van de Erasmus Universiteit Rotterdam hekelt het transfersysteem in het voetbal waarbij spelers "mensen zijn die verhandeld worden". Hij pleit voor onafhankelijke controle van spelersmakelaars in plaats van door de voetbalbonden en clubs zoals nu het geval is. [naar artikel]
De makelaars en zaakwaarnemers in het voetbal hebben in 2023 weer uitstekende zaakjes gedaan. En sporteconoom Thomas Peeters ziet de piek nog niet naderen. [naar artikel]
Union kan zondag als eerste Belgische club in buitenlandse handen de titel halen. “Chapeau als Union daarin met veel minder geld dan de concurrenten zou slagen”, zegt sporteconoom Thomas Peeters. Ziet hij USG ook op lange termijn als een economisch surplus in onze competitie? [naar artikel]
Het WK voetbal in Qatar brengt de FIFA het duizelingwekkende bedrag van 6,5 miljard euro op, waarvan de helft aan uitzendrechten. Hoeveel de VRT voor die rechten heeft betaald, mag niemand weten. Niet correct, vindt sporteconoom Thomas Peeters: “Zeker met belastinggeld dat naar een organisatie als FIFA gaat voor een WK in een land als Qatar.” [naar artikel]
Voor eens en voor altijd: wie is er nu écht onmisbaar in de sportwereld? Het zijn wij, de supporters! Zonder toeschouwers door strengere coronamaatregelen kijken sportclubs in een diepe financiële afgrond. “Als de staat moet bijspringen, laat de steun dan naar de kleinere sporten gaan”, zegt sporteconoom Thomas Peeters. “Voetbal kan corona zelf overleven als het de tering naar de nering zet.” [naar artikel]
Haast alle 1A-clubs hebben een sportwedbedrijf als sponsor. Zij spelen het niet zo hard als Proximus, dat zijn sponsoring bij Anderlecht en Club... [naar artikel]
Staatsbank Belfius gaat de sponsorcontracten met zowel Club Brugge als RSC Anderlecht niet meer verlengen. Beide topclubs zien samen miljoenen aan sponsorgeld wegvallen. [naar artikel]
19:51 De komst van sterspeler Vincent Kompany naar Anderlecht schudt ook de Belgische banksector wakker. Belfius heeft aangekondigd dat het voortaan de jeugdacademie van RSCA sponsort. [naar artikel]
De Belgische profclubs leden in het seizoen 2020-2021 een monsterverlies van 139,6 miljoen euro. Nooit doken de cijfers van onze clubs dieper in het rood. Geen grote verrassing voor sporteconoom Thomas Peeters, al plaatst hij in zijn analyse belangrijke kanttekeningen. [naar artikel]
Doorstoten in de Champions League? Enkel Anderlecht (2000-2001) en AA Gent (2015-2016) kennen de impact van zo’n historische kwalificatie: “Na onze matchen tegen Man United heeft Alex Ferguson mij getipt aan Everton”, weet Tomasz Radzinski. [naar artikel]
12 op 12. Anderlecht kan na de nieuwe zege tegen STVV met een goed gevoel op de bus naar Jan Breydel stappen, zo zag ook onze chef voetbal. En dat heeft paars-wit grotendeels te danken aan Lior Refaelov, nota bene ex-Club. “Zoveel jaar na zijn vertrek uit Olympia komt-ie zondag eens te meer door de grote poort terug.” [naar artikel]
Al tien Belgische profclubs zijn in handen gevallen van buitenlandse eigenaars. Daar bestaat de nodige scepsis over. Sporteconoom Thomas Peeters (foto) nuanceert die terughoudendheid. “Het is niet altijd kommer en kwel als er buitenlanders in het spel komen”, aldus Peeters. [naar artikel]
De Druglijn en diverse sportbonden sloegen de handen in elkaar om te wijzen op de risico’s van sportweddenschappen en lanceerden in de aanloop naar het WK voetbal de campagne Vergok je sportplezier niet. “Veel jongeren kennen beter de namen van gokbedrijven dan van speelgoed en chips”, zegt hulpverlener Ronny Willemen. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.