Een 50-tal influencers hebben de afgelopen tijd een waarschuwing van de overheid in de bus gekregen. Daarin wijst de FOD Economie hen erop dat ze hun adres en een ondernemingsnummer moeten vermelden op hun profielen op sociale media. Sinds een aantal maanden is dat verplicht voor iedereen die online reclame maakt en daarvoor betaald krijgt. “Ik ga dit niet doen”, schrijft Acid, één van de bekendste influencers van Vlaanderen. [naar artikel]
14:03 Belgische influencers die hun adres en ondernemingsnummer niet vermelden op hun sociale media, riskeren boetes van 208 tot 80.000 euro. 'Ik ga dit niet doen', reageert youtuber Nathan Vandergunst, ali... [naar artikel]
Influencers moeten hun adres dan toch niet vermelden op hun profiel op TikTok, Instagram of andere sociale media. The post Influencers moeten adres niet meer prijsgeven appeared first on Data News. [naar artikel]
Staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker (Open VLD) heeft een oplossing uitgewerkt voor het probleem van de influencers die op sociale media hun thuisadres moeten vermelden. Ze zullen zich voortaan in een bedrijvencentrum kunnen vestigen, waarvan ze dan het adres zullen kunnen vermelden op hun kanalen. [naar artikel]
Influencers moeten hun adres dan toch niet vermelden op hun profiel op TikTok, Instagram of andere sociale media. Het mag ook via een omweg, zo meldt ‘De Standaard’ vandaag. [naar artikel]
06:36 Influencers moeten hun adres dan toch niet vermelden op hun profiel op TikTok, Instagram of andere sociale media. Het mag ook via een omweg, meldt De Standaard. [naar artikel]
Drie influencers hebben van de VREM, de Vlaamse Regulator van de Media, een waarschuwing gekregen omdat ze de regels voor reclame niet goed volgen. De VREM onderzocht video’s van Sarah Puttemans, Steffie Mercie en Maximiliaan Verheyen en kwam tot het besluit dat gesponsorde content daarin te vaak “niet duidelijk herkenbaar” is. [naar artikel]
De wet die stelt dat influencers hun adres moeten vermelden, is voorlopig teruggedraaid. Ze kunnen dus opnieuw met een gerust hart gaan slapen vanavond, maar dat is dan buiten Jamilla Baidou (29) gerekend. De content creator uit Aalst is tevreden voor de anderen, maar omdat zij haar adres wel op haar profiel zette, blijven zij en haar huisgenoot Jens in angst achter. “Het is niet meer veilig, we zijn bang in ons eigen huis”, klinkt het. [naar artikel]
Influencers worden voorlopig dan toch niet verplicht om hun adres online te zetten. De verplichting leidde de voorbije weken tot onrust bij populaire figuren op sociale media, omdat het leidde tot fans die ongewenst aan de deur stonden. De regering geeft hen daarom uitstel. [naar artikel]
Nathan Vandergunst, beter bekend als Acid, heeft een waarschuwing gekregen van de FOD Economie omdat hij de gegevens van zijn onderneming niet “permanent en duidelijk aangeeft” op zijn sociale media. Dat ziet hij echter helemaal niet zitten, al ziet het ernaar uit dat hij geen keuze heeft. “Boetes kunnen oplopen tot 80.000 euro”, klinkt het bij de FOD Economie. [naar artikel]
Vier influencers hebben van de Vlaamse Regulator voor de Media een waarschuwing gekregen omdat ze commerciële communicatie niet duidelijk hadden aangegeven. Het ging om posts op Instagram of TikTok waar er onvoldoende of niet werd duidelijk gemaakt dat de makers op een bepaalde manier vergoed werden voor hun content. We overlopen de regels nog eens. [naar artikel]
Na de paniek bij influencers omdat ze hoge boetes riskeren als ze hun adres niet kenbaar maken op hun sociale media, wil Staatssecretaris Eva De Bleeker de regels herbekijken. “Het zijn oudere Europese regels, die soms wringen met nieuwe fenomenen”, erkent ze. [naar artikel]
Influencer en YouTuber Nathan Vandergunst, beter bekend als "Acid" heeft een boete van 80.000 euro in de bus gekregen omdat hij op sociale media zijn adresgegevens niet vermeldt. Dat vertelt hij in een filmpje op zijn YouTube-kanaal. Je ondernemingsgegevens vermelden is verplicht in ons land, maar voor vele influencers een doorn in het oog. Dikwijls gaat het om hun privé-adres, waar ze wonen. "Ik ga dit niet betalen", stelt Acid. [naar artikel]
Influencers, die regelmatig reclame maken voor bedrijven op sociale media, zullen dan toch niet hun privéadres moeten delen op hun profielen. Dat zegt het kabinet van staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker (Open Vld) aan onze redactie. De tijdelijke oplossing die werd bedacht in samenwerking met de sector lost echter het fundamentele probleem niet op. [naar artikel]
De noodkreet van Vlaamse influencers wordt verhoord. Voorlopig moeten online-sterren hun adres niet meer publiek vermelden. De beslissing kwam er na de getuigenis van internet-fenomeen Jamilla Baldou (29) die op haar privé-adres seksueel werd belaagd nadat haar gegevens werden gebruikt in een seks-advertentie. Ook Sarah Puttemans (23), Jamilla Baidou (29), Gerben Tuerlinckx (21), Elias Verwilt (22) en Maude Van der Vorst (25) trokken aan de alarmbel. “Ze vinden ons nu al, we mogen het niet makkelijker maken.” [naar artikel]
De wet die stelt dat influencers hun adres moeten vermelden, is voorlopig teruggedraaid. Ze kunnen dus opnieuw met een gerust hart gaan slapen, maar dat is buiten Jamilla Baidou (29) gerekend. De content creator uit Aalst is tevreden voor de anderen, maar omdat zij haar adres wel op haar profiel zette, blijven zij en haar huisgenoot Jens in angst achter. “Het is niet meer veilig, we zijn bang in ons eigen huis”, klinkt het. [naar artikel]
Influencers die zich laten betalen of sponsoren om bepaalde berichten te plaatsen op hun sociale media, moeten dat duidelijker vermelden. Daarover zijn nieuwe richtlijnen opgesteld. Die moeten niet alleen bescherming bieden aan de consument, maar ook aan de influencers zelf. [naar artikel]
Vlaams minister van Media Benjamin Dalle (CD&V) pleit ervoor dat influencers hun thuisadres niet zouden hoeven te delen op sociale media. Hij heeft daarover een brief geschreven naar federaal staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker (Open VLD). [naar artikel]
Influencers hoeven niet langer hun ondernemingsadres rechtstreeks te delen op sociale media. Dat schrijft De Standaard. Ze mogen nu ook verwijzen naar een website waar dat adres kenbaar wordt gemaakt . De regels zijn niet veranderd, maar de interpretatie ervan door de FOD Economie is blijkbaar versoepeld. [naar artikel]
Sarah Puttemans (23), Jamilla Baidou (29), Gerben Tuerlinckx (21), Elias Verwilt (22), Maude Van der Vorst (25),... Het zijn stuk voor stuk jonge mensen met een grote online aanwezigheid. Ze verdienen er zelfs hun brood mee. Van de overheid moeten ze daarom sinds enkele maanden hun adres vermelden op hun sociale media. Volgens hen is dat echter levensgevaarlijk: “Mannen staan hier ‘s nachts aan de deur voor seks”, klinkt het. “Vroeger zat er een virtuele muur tussen ons en de online haters, maar die is nu weg en dat is beangstigend.” [naar artikel]
Nathan Vandergunst, beter bekend als Acid, heeft een waarschuwing gekregen van de FOD Economie omdat hij de gegevens van zijn onderneming niet “permanent en duidelijk aangeeft” op zijn sociale media. Dat ziet hij echter helemaal niet zitten, al ziet het ernaar uit dat hij geen keuze heeft. “Boetes kunnen oplopen tot 80.000 euro”, klinkt het bij de FOD Economie. [naar artikel]
Omdat influencers zo’n beetje de nieuwe reclameborden zijn, worden ze sinds kort door FOD Economie beschouwd als onderneming. Ze moeten nu een aantal nieuwe regels volgen, en hun adres en ondernemingsnummer op hun profiel plaatsen. Influencers Sarah Puttemans (22), Freya Poppe (34) en Camille Schuermans (20) reageren op de regels en leggen uit hoe hun wereldje werkt. “Door de vaste samenwerkingen die ik aanneem, verdien ik zo’n 1.900 euro per maand.” [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.