Omdat influencers zo’n beetje de nieuwe reclameborden zijn, worden ze sinds kort door FOD Economie beschouwd als onderneming. Ze moeten nu een aantal nieuwe regels volgen, en hun adres en ondernemingsnummer op hun profiel plaatsen. Influencers Sarah Puttemans (22), Freya Poppe (34) en Camille Schuermans (20) reageren op de regels en leggen uit hoe hun wereldje werkt. “Door de vaste samenwerkingen die ik aanneem, verdien ik zo’n 1.900 euro per maand.” [naar artikel]
China heeft een reeks nieuwe geboden en verboden in wetten gegoten die gelden voor influencers, of “internetankers” zoals China ze noemt. De nieuwe regels vereisen onder meer dat influencers die advies geven over geneeskunde of financiën eerst moeten aantonen dat zij daartoe bevoegd zijn. De regels vereisen van influencers ook expertise over welke politieke standpunten […] [naar artikel]
Staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker lanceert een sensibiliseringscampagne om consumenten die misleidende reclame zien passeren op sociale media, bijvoorbeeld via influencers, aan te sporen om dat te melden via het meldpunt van de FOD Economie. Op lange termijn werkt De Bleeker samen met de sector aan een duidelijker wettelijk kader, kondigde ze aan op een persconferentie. [naar artikel]
Vlaams minister van Jeugd Benjamin Dalle (CD&V) pleit ervoor dat influencers hun thuisadres niet zouden moeten delen op sociale media. Hij heeft daarover een brief geschreven naar federaal staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker. Ook Groen-voorzitter Jeremie Vaneeckhout riep al op tot “privacy voor creatieve contentmakers”. [naar artikel]
Influencers die kinderen inzetten om meer likes te verzamelen en dus ook meer geld te verdienen. Of zelfs nog een stap verder: kidfluencers die op sociale media ondanks hun leeftijd geld verdienen met reclame. Mag het of mag het niet? Behalve in Frankrijk bestaat er nergens wetgeving rond. CD&V-Kamerlid Leen Dierick wil er hier ook regels voor invoeren. Ze diende er een wetsvoorstel over in. [naar artikel]
Influencers die kinderen inzetten om meer likes te verzamelen en dus ook meer geld te verdienen. Of zelfs nog een stap verder: kidfluencers die op sociale media ondanks hun leeftijd geld verdienen met reclame. Mag het of mag het niet? Behalve in Frankrijk bestaat er nergens wetgeving rond. CD&V-Kamerlid Leen Dierick wil er hier ook regels voor invoeren. Ze diende er een wetsvoorstel over in. [naar artikel]
De Belgische staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker (Open Vld) en het Communicatie Centrum kondigen concrete richtlijnen aan voor influencers die online reclame willen maken. Op sociale media moeten zij voortaan aangeven of het om betaalde bijdragen gaat via hastags ‘#reclame’, ‘#advertentie’ of ‘#publiciteit’. In bepaalde gevallen kan ook de hashtag ‘#gesponsord’ gebruikt worden. ‘Influencers maken soms […] [naar artikel]
Influencers moeten hun inkomsten aangeven bij de belastingen. Maar vanaf wanneer en hoe, lijken ze niet goed te weten. Met alle gevolgen van dien: de Bijzondere Belastinginspectie eist nu van drie influencers 402.739,61 euro aan belastingen en verhogingen, en bekijkt of ze influencers strenger moet controleren. Vanaf wanneer moet je belasting betalen wanneer je (bij-)verdient via sociale media? Wat zijn de boetes? En zijn er manieren om minder te betalen? Onze fiscaal expert Michel Maus zet de regels op een rij. [naar artikel]
Influencers kunnen het nieuwe jaar met meer privacy inzetten. Ze moeten hun adres niet meer publiceren op pakweg Tiktok of Instagram. Het mag ook via een omwegje. “Onder de influencers zijn er ook jonge, kwetsbare vrouwen.” [naar artikel]
Influencers moeten hun inkomsten aangeven bij de belastingen. Maar vanaf wanneer en hoe, lijken ze niet goed te weten. Met alle gevolgen van dien: de Bijzondere Belastinginspectie eist nu van drie influencers 402.739,61 euro aan belastingen en verhogingen, en bekijkt of ze influencers strenger moet controleren. Vanaf wanneer moet je belasting betalen wanneer je (bij-)verdient via sociale media? Wat zijn de boetes? En zijn er manieren om minder te betalen? Onze fiscaal expert Michel Maus zet de regels op een rij. [naar artikel]
Influencers plaatsen massaal commerciële boodschappen op sociale media maar zeggen amper dat het om reclame gaat. Dat hebben de Europese Commissie en de Belgische FOD Economie woensdag bekendgemaakt. Ze deden een onderzoek bij 576 influencers, waaronder 31 Belgen. [naar artikel]
Vlaams minister van Jeugd Benjamin Dalle pleit ervoor dat influencers hun thuisadres niet zouden moeten delen op sociale media. Hij heeft daarover een brief geschreven naar federaal staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker. Ook Groen-voorzitter Jeremie Vaneeckhout riep al op tot “privacy voor creatieve contentmakers”. [naar artikel]
04:16 Staatssecretaris Eva De Bleeker onderstreept dat het niet de bedoeling is influencers van de wettelijke adresverplichtingen uit te zonderen. Een oplossing kan mogelijk een gedeelde fysieke locatie zij... [naar artikel]
Staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker (Open Vld), de Federale Overheidsdienst Economie en het Communicatie Centrum kondigen concrete richtlijnen aan voor influencers om te verduidelijken dat ze online reclame maken. Wie op sociale media een commerciële post doet, moet daar vanaf nu in vooraf vastgelegde termen over communiceren naar volgers. Ook moet wie op “regelmatige basis” reclame maakt voor bedrijven een ondernemingsnummer hebben en dat samen met het ondernemingadres delen in alle social mediaprofielen. [naar artikel]
De universiteit Gent reageert tevreden op de nieuwe regels voor buitenlandse onderzoekers die staatssecretaris Nicole De Moor (CD&V) aankondigt. “Makkelijkere procedures helpen om meer internationaal talent aan te trekken”, zegt rector Rik Van de Walle. Er zijn op dit moment bijna 2.000 internationale medewerkers verbonden aan de universiteit, uit 100 landen. [naar artikel]
18:22 Na een controle van de fiscus moeten drie influencers samen 400.000 euro extra belastingen betalen. Hoe ingewikkeld is het om als influencer de regels te volgen? [naar artikel]
Een kat die binnen of buiten wil, vindt het kleinste kiertje de moeite waard om uit te proberen of ze zich erdoor kan wringen. Met soms desastreuze gevolgen. “Een kantelraam openzetten is een gevaarlijke uitnodiging voor een kat”, zegt dierendokter Rob Lückerath. “Kies, als het kan, voor een verluchtingsrooster of maak het kantelraam kattenproof.” [naar artikel]
Influencers moeten hun adres dan toch niet vermelden op hun profiel op TikTok, Instagram of andere sociale media. The post Influencers moeten adres niet meer prijsgeven appeared first on Data News. [naar artikel]
Gisteren raakte bekend dat Nicole de Moor (CD&V) Sammy Mahdi zal opvolgen als staatssecretaris van Asiel en Migratie. De 38-jarige de Moor, die tot gisteren kabinetschef van Mahdi was, staat naar eigen zeggen voor “een rechtvaardig migratiebeleid met duidelijke regels die moeten worden opgevolgd”, zo liet ze weten bij VTM NIEUWS. “Rechtvaardigheid is altijd mijn kompas geweest in het leven”, aldus De Moor. [naar artikel]
Drie influencers hebben van de VREM, de Vlaamse Regulator van de Media, een waarschuwing gekregen omdat ze de regels voor reclame niet goed volgen. De VREM onderzocht video’s van Sarah Puttemans, Steffie Mercie en Maximiliaan Verheyen en kwam tot het besluit dat gesponsorde content daarin te vaak “niet duidelijk herkenbaar” is. [naar artikel]
Een Egyptische rechtbank heeft vijf influencers veroordeeld tot twee jaar cel omdat ze “aanstootgevende inhoud” publiceerden en de “openbare zeden”... [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.