Het aantal dodelijke slachtoffers op de Belgische wegen is in de eerste helft van het jaar met 39 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar, blijkt uit de verkeersveiligheidsbarometer dinsdag van Vias Institute. In totaal 231 mensen kwamen om het leven, bijna evenveel als voor de coronacrisis. Het aantal omgekomen voetgangers bij ongevallen is meer dan verdubbeld: van 13 naar 35. [naar artikel]
In België werden in 2021 1.022 ongevallen met e-steps geregistreerd. Dat zijn er bijna drie per dag, zo blijkt uit de laatste verkeersveiligheidsbarometer van Vias in samenwerking met de federale politie. Het verkeersinstituut noteerde voor het eerst statistieken over het aantal ongevallen met e-steps. [naar artikel]
Het aantal dodelijke slachtoffers op de Belgische wegen is in de eerste helft van het jaar met 39 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar, zo blijkt uit de verkeersveiligheidsbarometer van Vias Institute. In totaal 231 mensen kwamen om het leven, bijna evenveel als voor de coronacrisis. Het aantal omgekomen voetgangers bij ongevallen is meer dan verdubbeld: van 13 naar 35. [naar artikel]
Het aantal dodelijke slachtoffers op de Belgische wegen is in de eerste helft van het jaar met 39 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar, zo blijkt uit de verkeersveiligheidsbarometer van Vias Institute. In totaal 231 mensen kwamen om het leven, bijna evenveel als voor de coronacrisis. Ook het aantal ongevallen met e-steps en elektrische fietsen neemt toe. “We spreken al over vijf ongevallen per dag met een e-step”, zegt Stef Willems van verkeersinstituut Vias aan Freek Braeckamn bij HLN Live. “De cijfers zien er echt niet goed uit.” [naar artikel]
Het aantal ongevallen met e-steps is de laatste jaren explosief gestegen. Om zicht te krijgen op de exacte oorzaken, analyseerde verkeersinsituut Vias honderd pv’s van ongevallen met gewonden in Brussel in 2020. [naar artikel]
Er vielen in de eerste drie maanden van dit jaar al 111 verkeersdoden, 50 procent meer dan vorig jaar. Het aantal letselongevallen is met bijna een kwart gestegen. Dat blijkt uit de laatste verkeersveiligheidsbarometer van Vias Institute. In vergelijking met 2019, voor de coronapandemie, blijft het aantal verkeersslachtoffers ongeveer op hetzelfde niveau. ""Er is dus geen sprake meer van een structurele verbetering zoals we die tot enkele jaren geleden meemaakten", klinkt het bij Vias. " Ook opvallend: het aantal ongevallen met e-steps is verdrievoudigd tegenover vorig jaar. [naar artikel]
Het aantal verkeersdoden is vorig jaar met 7,4 procent gedaald. Dat blijkt uit de meeste recente Verkeersveiligheidsbarometer van Vias Institute. Het aantal verkeersdoden ligt op het laagste niveau ooit, al zijn er wel enkele onrustwekkende tendensen. Zo is het aantal doden bij de senioren wel gestegen, net als bij de motorrijders en de fietsers. Bovendien is het aantal ongevallen na jaren van daling opnieuw gestegen. [naar artikel]
Het aantal ongevallen met e-steps is de laatste jaren explosief gestegen. Om zicht te krijgen op de exacte oorzaken, analyseerde verkeersinstituut Vias honderd pv’s van ongevallen met gewonden in Brussel in 2020. [naar artikel]
In de eerste jaarhelft lag het aantal verkeersdoden op de Belgische wegen een vijfde lager dan een jaar eerder. Ook elektrische steps doen het intussen beter. [naar artikel]
Er waren nooit eerder zoveel fietsdoden in het verkeer als in 2019. Dat blijkt uit de verkeersveiligheidsbarometer van Vias Institute. Ook het aantal fatale ongevallen met auto-inzittenden en voetgangers is het afgelopen jaar sterk gestegen. Het aantal fietsdoden steeg in 2019 van 84 naar 91. In Wallonië was er een verdriedubbeling, van 7 naar 21 fietsdoden. […] Het bericht Stijging in aantal verkeersdoden op Belgische wegen verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Er is een einde gekomen aan de opeenvolgende laagterecords van het aantal verkeersdoden in België. Door een forse toename in Wallonië kwamen er in... [naar artikel]
Er komt kritiek op de versoepeling van de wegcode, die het verkeer normaal veiliger moet maken voor fietsers en voetgangers. De maximumsnelheid voor elektrische steps, rolstoelen en hoverboards wordt opgetrokken van 18 tot 25 kilometer per uur. Volgens Sandra Verelst, hoofd van de spoedafdeling van het UZ Leuven, is dat een slechte zaak. "We verwachten niet alleen een toename van het aantal ongevallen, maar ook van de ernst ervan." [naar artikel]
Er is een einde gekomen aan de opeenvolgende laagterecords van het aantal verkeersdoden in België. Door een forse toename in Wallonië kwamen er in... [naar artikel]
Terwijl het aantal ongevallen in het algemeen op tien jaar tijd fors is gedaald (-18 procent), is het aantal ongevallen met senioren over dezelfde periode lichtjes toegenomen (+0,5 procent). Daardoor betreft nu al een op de vier verkeersdoden een 65-plusser, terwijl het 25 jaar geleden nog om een op de zes ging. Dat blijkt uit een analyse die Vias (het vroegere BIVV) zondag publiceert naar aanleiding van de Internationale Ouderendag. [naar artikel]
Er zijn in Vlaanderen vorig jaar 7 procent minder mensen overleden in het verkeer dan in 2021. Dat blijkt uit de voorlopige cijfers van de federale politie. Tegelijk waren er wel meer verkeersongevallen met gewonden en zwaargewonden. Ook het aantal ongevallen met dode en zwaargewonde voetgangers, fietsers en jonge autobestuurders is gestegen. Het Vlaams Forum Verkeersveiligheid trekt aan de alarmbel en ijvert onder meer voor meer zones 30. [naar artikel]
Het aantal ongevallen met e-steps in Gent stijgt, net zoals elders, maar wel minder fors. Dat blijkt uit cijfers van verkeersinstituut VIAS. Er vielen vorig jaar 64 gewonden bij 69 geregistreerde ongelukken met e-steps in de stad. Het gaat om een stijging van ruim 40 procent in vergelijking met 2021. Dat is niets vergeleken met de verdrievoudiging van het aantal ongevallen met e-steps in Brussel. Daar, en ook in Antwerpen, zijn deelsteps meer ingeburgerd, en mogen ze parkeren op openbaar domein. Dat is in Gent niet het geval. [naar artikel]
08:06 In 2016 is het aantal verkeersdoden op Vlaamse en Brusselse wegen teruggevallen met 13 procent, al stierven er nog altijd 640 mensen door ongevallen. [naar artikel]
Het aantal letselongevallen met elektrische steps neemt fors toe, waarschuwen artsen. Vorig jaar gebeurden gemiddeld drie ongevallen per dag met zo'n e-step en dat is wellicht een grote onderschatting. De ongevallen worden ook zwaarder. "We zien gezichtstrauma's waar chirurgen heel veel werk aan hebben om de patiënt terug een beetje op de foto van zijn identiteitskaart te doen lijken", zegt spoedarts Kevin Vereecken (ZNA). "Ik heb veel geluk gehad, het had erger kunnen zijn", getuigen Roel en Dominiky in "Terzake". [naar artikel]
De cijfers over de exponentiële toename van het aantal ongevallen met elektrische steps baart spoedartsen veel zorgen. Ook zij pleiten, net als Antwerps burgemeester Bart De Wever, voor een helmplicht en andere bijkomende maatregelen. “Er moet iets gebeuren. Wij schrikken van de ernst van de letsels”, zegt Brecht De Tavernier, spoedarts en medisch diensthoofd van GZA Sint-Vincentius en Sint-Augustinus. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.