De aanhoudende Europese energiecrisis lijkt de elektrische auto-industrie een harde les te leren over de risico’s van het gebruik van één brandstofbron. Stijgende grondstofkosten maken de productie van EV-batterijen namelijk onhoudbaar. De productie van EV-batterijen zijn afhankelijk van slechts één brandstofbron: lithiumbatterijen. Een grondstof die voor de elektrische auto-industrie van cruciaal belang is en de […] [naar artikel]
De Duitse industriereus Bosch, de belangrijkste leverancier voor de Duitse auto-industrie, gaat zelf geen batterijcellen voor elektrische auto's produceren. Het concern vindt de investering te groot en economisch onverantwoord. Die beslissing maakt de Duitse de auto-industrie nu meer afhankelijk van buitenlandse leveranciers. [naar artikel]
Niet alleen de gestegen prijs voor elektriciteit, maar ook de kosten en de beschikbaarheid van de nodige grondstoffen, een chronisch tekort aan onderdelen en een wijdverbreide daling van de koopkracht hebben een aanzienlijke impact gehad op de productie en de verkoop van elektrische auto’s, zo waarschuwen enkele prominente figuren uit de Duitse auto-industrie. [naar artikel]
De tijd van pessimisme voor de Duitse auto-industrie lijkt voorbij. Een rapport van milieuclub Transport & Environment voorziet een fikse stijging van het aantal personenwagens. Met dank aan de spectaculaire opmars van de elektrische auto. [naar artikel]
De stijging van de elektriciteitsprijzen, de beschikbaarheid van grondstoffen en een chronisch tekort aan onderdelen hebben een aanzienlijke impact op de productie en verkoop van elektrische auto’s, waarschuwen Duitse bedrijfsleiders. [naar artikel]
De populariteit van elektrische auto’s blijft toenemen, zowel bij de consument als bij beleggers die inzetten op een duurzame toekomst. Dit zet autofabrikanten ertoe aan hun infrastructuur op te schalen, zonder noodzakelijkerwijs rekening te houden met een levensgroot probleem: de aanvoer van lithium, een essentieel bestanddeel voor de batterijen voor elektrische voertuigen, houdt geen gelijke […] [naar artikel]
De opkomst van elektrische SUV’s, grote voertuigen ergens tussen een 4×4 en een monovolume, dreigt “de ontwikkeling van elektrische auto’s te compromitteren, die essentieel zijn in de strijd tegen klimaatverandering”, volgens een rapport van het Wereld Natuur Fonds (WWF). In het nieuws: In september vertegenwoordigden SUV’s of Sport Utility Vehicles 60 procent van de nieuwe […] [naar artikel]
De gevestigde Europese autofabrikanten maken zich zorgen en voorspellen een “invasie” van goedkope Chinese elektrische auto’s. Maar expansie op het Oude Continent zal geen sinecure zijn gezien de extra kosten die Chinese fabrikanten zullen maken, naast bepaalde stereotypen die aan hun producten kleven. De context: een “geel gevaar” voor de auto-industrie. De details: De Chinese […] [naar artikel]
De auto-industrie, paradepaardje van de Duitse economie, staat voor grote uitdagingen. Sjoemelsoftware, luchtvervuiling, dieselverbod, kartelafspraken: de Duitse autowereld daverde de voorbije maanden op zijn grondvesten. Bovendien is de sector wereldwijd volop in beweging. E-mobility, alternatieve aandrijvingen, zelfrijdende auto’s: de evolutie gaat razendsnel. Is de Duitse auto-industrie klaar voor de verandering? [naar artikel]
“De opkomst van elektrische SUV’s, grote voertuigen die het midden houden tussen een 4×4 en een MPV (Multi-Purpose Vehicle), dreigt “de ontwikkeling van elektrische auto’s, die essentieel zijn in de strijd tegen de opwarming van de aarde, in gevaar te brengen”. Dat staat te lezen in een rapport van het World Wildlife Fund (WWF). In […] [naar artikel]
De tijd van pessimisme voor de Duitse auto-industrie lijkt voorbij. Een rapport van milieuclub Transport & Environment voorziet een fikse stijging van het aantal personenwagens. Met dank aan de spectaculaire opmars van de elektrische auto. [naar artikel]
Het maken van elektrische voertuigen zal 40 procent minder werknemers vereisen, dan het bouwen van auto’s en vrachtwagens met een klassieke verbrandingsmotor. In het nieuws: De CEO van Ford, Jim Farley, waarschuwde voor donkere “stormwolken” in de volgende fase van de omschakeling naar elektrische voertuigen. Naast de productieketen wordt ook de toeleveringsketen van autofabrikanten geleidelijk […] [naar artikel]
Voor velen staat Tesla nog steeds synoniem voor elektrische wagens, maar Duitse automerken steken Elon Musks hegemonie naar de kroon. Het duel tussen de traditionele wagenmakers en de elektrische wegbereider zal de auto-industrie de komende jaren beheersen. Vorig jaar is de verkoop van elektrische auto’s bij BMW, Daimler en Volkswagen in één klap verdriedubbeld. De razend snelle transitie […] The post Duitse automakers dagen Tesla uit appeared first on Business AM. [naar artikel]
Lees dit artikel: Porsche wil met ‘eFuel’ verbrandingsmotor even groen maken als elektrische auto’s Vrijwel alle autofabrikanten zijn nu volop bezig met de elektrificatie van hun gamma. Porsche is daarin geen uitzondering. Het Duitse merk ziet echter niet af van verbrandingsmotoren, maar werkt eerder aan een nieuw type brandstof dat zijn auto’s even groen zou maken als elektrische voertuigen. Hoewel elektrische voertuigen geen CO2 uitstoten wanneer ze rijden, is […] Lees dit artikel: Porsche wil met ‘eFuel’ verbrandingsmotor even groen maken als elektrische auto’s [naar artikel]
De Duitse bondskanselier maakt zich zorgen dat de Duitse auto-industrie bij het ontwikkelen van alternatieve aandrijftechnieken internationaal de aansluiting kan missen. [naar artikel]
Lees dit artikel: ‘Opkomst e-auto zet 100.000 Duitse jobs op de helling’, waarschuwt denktank IFO De hoog aangeschreven Duitse denktank IFO waarschuwt voor de ingrijpende sociale gevolgen in de Duitse auto-industrie bij de verwachte overgang van auto’s met verbrandingsmotoren naar elektrische wagens. Voor een elektrische auto zijn heel andere onderdelen nodig dan voor benzine- en dieselwagens. Dat betekent dat de toeleveringsketen er ook helemaal anders gaat uitzien, want alle technologie […] Lees dit artikel: ‘Opkomst e-auto zet 100.000 Duitse jobs op de helling’, waarschuwt denktank IFO [naar artikel]
Lees dit artikel: China verkoopt 1,7 miljoen elektrische voertuigen, bijna drie keer zoveel als vorig jaar China, ’s werelds grootste voertuig markt, heeft naar verwachting 1,7 miljoen “nieuwe energie-voertuigen” (NEV) verkocht in de eerste acht maanden van dit jaar. Dat is een stijging van 600.000 eenheden tegenover dezelfde periode vorig jaar, zei vice-minister van Industrie op zaterdag. Xin Guobin, vice-minister van China’s ministerie van Industrie en Informatietechnologie, maakte het nieuws bekend […] Lees dit artikel: China verkoopt 1,7 miljoen elektrische voertuigen, bijna drie keer zoveel als vorig jaar [naar artikel]
Stijgende elektriciteitsprijzen kunnen elektrische auto’s minder concurrentieel maken ten opzichte van hun benzinetegenhangers. "Bijna niemand zal nog een elektrische auto kopen." [naar artikel]
Een elektrische wagen heeft nabij de kust van de Waddeneilanden voor brand gezorgd op een vrachtschip met nog 3.000 andere auto’s aan boord. Kunnen we in de toekomst met een e-auto nog wel de ferry op, of de trein in de Kanaaltunnel? Want: “Een elektrische wagen die vuur vat, kan je haast niet blussen”, weet expert autotechnologie Mark Pecqueur (Thomas More). [naar artikel]
Studenten van de TU Eindhoven hebben de autowereld op zijn kop gezet met hun nieuwe “racemonster”. Deze elektrische auto kan opladen in slechts 3 minuten en 56 seconden, net zo snel als het tanken van een conventionele wagen. [naar artikel]
Om de inflatie onder de 2% te brengen, zullen de rentetarieven van de ECB naar verwachting hoog blijven tot minstens medio 2024. De aanhoudende monetaire verstrenging vertraagt de economie en treft ook elektrische auto’s. In het nieuws: LG Energy Solution (LGES), de fabrikant van batterijen voor elektrische auto’s, maakt zich zorgen. Een domino-effect voor elektrische […] [naar artikel]
Uitgestrekte velden, bezaaid met witte silhouetten: duizenden elektrische auto’s worden in China achtergelaten als overblijfselen van een vervlogen tijdperk. Zal dat ook hier gebeuren? Belangrijkste punten: beelden van honderden elektrische voertuigen die in China zijn achtergelaten, worden over sociale media verspreid. Tussen de regels door: Zijn deze beelden uit China een voorbode van een vergelijkbare […] [naar artikel]
De EU wil met een reeks initiatieven de weg vrijmaken voor een 100 procent elektrische toekomst, maar dat blijkt makkelijker gezegd dan gedaan. De essentie: “De omschakeling naar een elektrische toekomst wordt totaal onderschat”, zegt Patrick Hendrick, ingenieur aan de ULB, in L’Echo. Eerste etappe: de betaalbaarheid Op dit moment is de aankoop van een […] [naar artikel]
Duits bondskanselier Angela Merkel wil tegen 2030 1 miljoen oplaadpalen voor elektrische wagens in Duitsland, zo verklaarde ze zondag in haar wekelijkse podcast. Momenteel zijn er nog maar 21.000 oplaadpalen bij onze oosterburen. Morgen/maandag staat een belangrijke top met de machtige Duitse auto-industrie op het programma. “Mobiliteit moet in de toekomst klimaatvriendelijk, flexibel, betaalbaar en […] Het bericht Duitsland wil miljoen oplaadpalen tegen 2030 verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.