Alle Vlaamse Krantenkoppen. Elke minuut geupdate. Vers van de pers.
BusinessAM

 “De wereld is niet klaar voor elektrisch rijden”

29/09/2022 - 14:49
"Geen omschrijving gevonden."

Gerelateerde krantenkoppen:

1. Autokenner beantwoordt 10 vragen over elektrisch rijden: “Als het officiële rijbereik 500 km bedraagt, is 350 km heel wat realistischer” (06/06/2023 - Het Laatste Nieuws)

Vanaf 2029 moeten alle nieuwe auto’s in Vlaanderen elektrisch zijn. Althans: dat is het plan van de Vlaamse regering, maar nog altijd geen wet. Het neemt niet weg dat die datum met rasse schreden nadert, terwijl veel particulieren nog niet klaar zijn om de stap naar elektrisch rijden te zetten. Ze zitten immers met ontzettend veel vragen. Kan je vlot een caravan voorttrekken met een elektrisch voertuig? En waar installeer je een laadpaal als je in een appartement woont? Onze autokenner Joost Bolle beantwoordt tien prangende vragen. [naar artikel]


2. Noren schakelen massaal over op elektrisch rijden: bijna één derde nieuw verkochte auto's was in 2018 elektrisch (02/01/2019 - De Morgen)

In Noorwegen, nochtans geen kleine olieproducent, is het marktaandeel voor volledig elektrische auto's vorig jaar spectaculair gestegen: 31,2 procent van alle nieuw verkochte auto's rijdt er nu op elektriciteit, terwijl de verkoop van diesel-, benzine- en hybride auto’s in elkaar stuikt. De Noren zijn daarmee het best scorende land ter wereld wat elektrisch rijden betreft.  [naar artikel]


3. “Natuurlijk stoot een e-auto niet nul gram CO2 uit” Hoe duurzaam is elektrisch rijden écht? En welke merken zijn het groenst? (15/12/2022 - Het Laatste Nieuws)

Straks rijden we met zijn allen elektrisch. Goed voor het klimaat, tenminste als de stroom zelf voldoende groen is, en de wagens zuinig genoeg. Onze mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn zocht uit hoeveel CO2-uitstoot een elektrisch gereden kilometer vertegenwoordigt. Want klopt het wel dat groen rijden altijd CO2-vriendelijker is? En is ons land een goede leerling? “Eén wagen is met voorsprong de zuinigste én CO2-vriendelijkste, met een equivalent van amper 23 gram per kilometer.” [naar artikel]


4. Hoe groen is elektrisch rijden écht? “Cruciaal is hoe stroom wordt opgewekt” (15/12/2022 - Het Laatste Nieuws)

Straks rijden we met z’n allen elektrisch. Dat moet vooral het klimaat een handje helpen. Maar dan moet de stroom zelf natuurlijk voldoende groen zijn, en de wagens voldoende zuinig. Onze mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn zocht uit hoeveel CO2-uitstoot een elektrisch gereden kilometer vertegenwoordigt. Want klopt het wel dat groen rijden altijd CO2-vriendelijker is? En is ons land een goede leerling in West-Europa? “Om rekening te houden met de échte klimaatimpact van elektrisch verreden kilometers moeten we ons verlossen van twee utopieën.” [naar artikel]


5. Dit is waarom onze lezers liever niet elektrisch rijden (03/05/2023 - Het Belang van Limburg)

Limburg hinkt achter op het vlak van elektrische wagens. Wij vroegen aan onze lezers of een EV iets voor hen is. Het antwoord was “nee”, met een paar terugkerende argumenten. Maar is elektrisch rijden echt zo nadelig? [naar artikel]


6. In deze miljoenenstad rijden straks álle bussen elektrisch (13/11/2017 - Het Laatste Nieuws)

Shenzhen wil tegen eind dit jaar al zijn bussen elektrisch laten rijden. Met nog enkele weken te gaan komt dat doel in zicht. Het wordt daarmee de... [naar artikel]


7. Als de baas betaalt, rijden we elektrisch, anders niet: “Er is een enorme kloof aan het ontstaan” (10/08/2023 - Het Nieuwsblad)

De populairste bedrijfswagens van dit moment zijn bijna allemaal luxueuze “stekkerauto’s”. Maar als we hem zelf moeten kopen, dan blijken stekkerauto’s heel wat minder populair. “De gewone mens krijgt weinig incentives om voor elektrisch te kiezen.” [naar artikel]


8. De Wever over thuisopvang van Oekraïense vluchtelingen: “De wereld op z’n kop” (07/03/2022 - Express)

Bij de oppositie is er ongenoegen over het plan dat Mahdi vorige week uitrolde, om Belgen massaal vluchtelingen te laten opvangen bij hen thuis, met de actie #plekvrij. “De solidariteit bij de bevolking is fantastisch, maar het is de wereld op zijn kop: het is de federale overheid die de asielopvang mismeestert. De overheid kan het niet. Het zit allemaal vol”, zo stelde N-VA-voorzitter […] [naar artikel]


9. U2P Group uit Tessenderlo: “Volledig elektrisch rijden vanaf 2029 is haalbaar” (20/11/2021 - Het Belang van Limburg)

“Volledig elektrisch rijden vanaf 2029 is haalbaar. Maar dan moet er volop geïnvesteerd worden in de uitrol van slimme laadpalen in Vlaanderen”, zegt Ismaël Ben-Al-Lal van U2P Group uit Tessenderlo. Om dit vlot te laten verlopen, moeten er volgens Ben-Al-Lal extra laadpalen komen. “Voor particulieren loont het om een slimme laadpaal te plaatsen, in combinatie met zonnepanelen.” [naar artikel]


10. Vlaanderen niet op koers om doelstelling elektrisch rijden vanaf 2029 te halen (21/09/2023 - De Wereld Morgen)

De Vlaamse Regering wil dat vanaf 2029 geen nieuwe wagens met verbrandingsmotoren meer verkocht worden. De Barometer Elektrisch Autorijden, die Bond Beter Leefmilieu vandaag publiceert, toetst deze doelstelling af aan de hand van vijf cruciale parameters: de betaalbaarheid en het marktaandeel van de elektrische wagens, het aantal en de spreiding van de laadpalen en de uitfasering van fossiele wagens. “Aan de huidige trend is slechts 46% van de nieuwe wagens volledig elektrisch in 2029.” The post Vlaanderen niet op koers om doelstelling elektrisch rijden vanaf 2029 te halen appeared first on DeWereldMorgen.be. [naar artikel]


11. Nog niet klaar voor een elektrische auto? Dan is de Passat GTE iets voor jou (26/01/2020 - Het Belang van Limburg)

De Passat GTE is de ideale auto voor mensen die elektrisch willen rijden, maar een volledig elektrisch voertuig nog niet aandurven. Hij veronderstelt wel een zekere discipline.Guido Cloostermans [naar artikel]


12. Eén op de drie Belgen wil niet weten van elektrisch rijden (13/04/2023 - Het Belang van Limburg)

Elektrisch rijden is misschien (nog) niet zo populair als we zouden denken. Uit een bevraging van de automobilistenvereniging Touring blijkt dat 38 procent van de bevraagden stelt dat elektrisch rijden niet voor hen is. Straffer nog: 32 procent, of zo goed als één op drie, staat er ronduit negatief tegenover. Daar tegenover staat dat 42 procent positief denkt over emissievrij autorijden. Een kwart (26 procent) denkt binnen de vijf jaar een vol-elektrische auto aan te schaffen, zo blijkt uit de pas gelanceerde ‘Elektrisch Rijden Monitor’ van Touring. De grootste obstakels zijn de hoge aanschafprijs en de gestegen gebruikskosten door de hogere elektriciteitsprijzen. [naar artikel]


13. Hoe de elektrisch auto onze maatschappij zal omgooien: “Vandaag is elektrisch rijden misschien goedkoper, maar hoe is dat over twee of vijf jaar?” (04/01/2020 - Het Laatste Nieuws)

Al jaren kun je horen en lezen dat het Autosalon van Brussel ‘helemaal in het teken van elektrisch rijden’ staat, maar pas met de editie 2020 wordt... [naar artikel]


14. GETEST. De Dacia Spring: “De perfecte auto voor wie de sprong naar elektrisch rijden wil wagen” (21/03/2023 - Het Laatste Nieuws)

Met zijn Spring bewijst Dacia wat we in deze rubriek al meermaals schreven: dat het concept van de ‘EV’ veel geschikter is als tweede gezinswagen voor om en bij de deur, dan als eerste en grote auto in het gezin. En dat de prijsstijgingen in de autosector pijn doen. “Toch is dit volgens mij het geknipte model voor wie de stap naar elektrisch rijden wil zetten,” vindt onze autospecialist Joost Bolle. [naar artikel]


15. Zijn er genoeg laadpalen en kan het stroomnet het wel aan? De 5 meest gestelde vragen over elektrisch rijden (18/04/2024 - VRT NWS)

Elektrisch rijden is in opmars: van de 6 miljoen auto's op de Belgische wegen is al een half miljoen een zogenaamde 'stekkerauto'. Dat blijkt uit cijfers van autofederatie Traxio. 200.000 auto's zijn volledig elektrisch en 300.000 zijn plug-in hybride. 'WinWin' krijgt daarover steeds meer praktische vragen: een antwoord op de 5 meest gestelde vragen over elektrisch rijden. [naar artikel]


16. Elektrisch rijden is volgens overheid nog altijd helft goedkoper dan met benzine: “Puur consumentenbedrog”, reageert brandstoffenfederatie (11/10/2022 - Het Laatste Nieuws)

Ondanks de torenhoge elektriciteitsprijzen zou elektrisch rijden nog altijd de helft goedkoper uitvallen dan met een vergelijkbare gezinsauto op fossiele brandstof. Zo moet toch blijken uit de nieuwe kwartaalprijzen van de FOD Economie die verplicht aan tankstations opgehangen moeten worden. Per 100 afgelegde km zou een elektrische wagen slechts 5,8 euro verbruiken tegen 12,1 euro voor een benzinewagen. “Terwijl die kloof in werkelijkheid onbestaande is”, reageert brandstoffenfederatie BRAFCO boos. “Dit is gewoon consumentenbedrog.” [naar artikel]


17. “Als particulier betaal je geen verkeersbelasting op een elektrische auto”: expert weerlegt 5 misvattingen over elektrisch rijden (01/06/2023 - Het Laatste Nieuws)

Meer dan 100.000 Belgen rijden vandaag al met een full elektrische auto, en per kwartaal komen daar nog meer dan 50.000 nieuwe EV’s bij. Toch bestaan er nog heel wat misvattingen over, blijkt uit een onderzoek van Blitz Power, ontwikkelaar van laadoplossingen. We legden vijf van de grootste fabels voor aan Jochen De Smet van EV Belgium. “Het is geen enkel probleem meer om een afstand van 1.000 tot zelfs 2.000 kilometer elektrisch te overbruggen.” [naar artikel]


18. Benzine, diesel, hybride of elektrisch rijden? Wat is nu echt goedkoper? (04/02/2019 - Het Laatste Nieuws)

Autorijden kost geld, maar wat is nu echt het verschil tussen benzine, diesel, hybride en elektrisch rijden? Is elektrisch rijden voordeliger bij... [naar artikel]


19. Als elektrisch rijden een nachtmerrie wordt: “Een rit naar het zuiden kostte vroeger 58 euro. Eind vorig jaar betaalde ik met mijn Tesla 130 euro” (25/03/2023 - Het Laatste Nieuws)

Zo’n 90.000 personenwagens rijden vandaag 100 procent elektrisch in ons land. Dat aantal stijgt, maar toch wil een deel automobilisten nu al van hun auto af. Hij is te duur, het laden gaat te traag en nog voor ze de zee zien, is de batterij plat. De groene droom die sommigen voor ogen hadden, werd - in hun woorden - een nachtmerrie. Al durven weinigen dat openlijk toe te geven. “Ik had zoveel laadstress dat dokter me een medicijn moest voorschrijven.” [naar artikel]


20. Dan toch niet verplicht elektrisch rijden tegen 2035: wat staat in het nieuwe voorstel? En wat zijn e-fuels die straks toegelaten worden? (27/03/2023 - Het Laatste Nieuws)

Noem het gerust een ongeziene koerswijziging: de verbrandingsmotor wordt dan toch niet verboden vanaf 2035. En omgekeerd wordt elektrisch rijden dus niet verplicht. Koop je nu beste een EV of een dieselwagen? Onze mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn schets de situatie zoals ze nu is en legt uit wat je als consument écht moet weten: “De uitzondering die Duitsland forceerde, verandert alles.” [naar artikel]


21. Elektrisch rijden duur? Te weinig laadpalen en modellen? Deze beweringen houden (geen) steek (08/04/2021 - Het Laatste Nieuws)

Elektrisch rijden is duur, het laden neemt veel tijd in beslag,… er heersen heel wat vooroordelen over EV’s. Maar vaak zijn die gebaseerd op conclusies die enkele jaren geleden waarheid waren. Welke vooroordelen over elektrisch rijden houden vandaag nog steek? HLN Drive zocht het uit. [naar artikel]


22. Prijs van elektrische wagen is grootste obstakel om elektrisch te rijden (13/04/2023 - Het Belang van Limburg)

Het grootste obstakel voor de Belg om elektrisch te gaan rijden is de prijs van een elektrische wagen. Dat blijkt donderdag uit de Elektrisch Rijden Monitor van mobiliteitsorganisatie Touring. [naar artikel]


23. Elektrisch rijden is niet altijd beter voor je portefeuille (07/04/2023 - Express)

Wil je op de hoogte blijven van alles wat er zich afspeelt in de financiële wereld? Niels Saelens, een journalist met een passie voor financiën, volgt alles op de voet op. Via deze link kan je je inschrijven op zijn wekelijkse nieuwsbrief. Uit een onderzoek van het verkeersinstituut Vias blijkt dat de elektrische wagen doorgaans een goedkoper […] [naar artikel]


24. De BYD Dolphin maakt elektrisch rijden betaalbaar­der: “Eind dit jaar daalt de prijs richting de 30.000 euro” (21/04/2023 - Het Laatste Nieuws)

Het Chinese bedrijf BYD zegt de aarde met één graad Celsius te willen afkoelen door de wereld op grote schaal van elektrisch vervoer te voorzien. In ons land is BYD pas sinds eind vorig jaar te koop, maar nu al wordt het aantal beschikbare modellen uitgebreid van drie naar vijf. [naar artikel]


25. Met caravan op vakantie als je elektrisch rijdt: kan dat eigenlijk? “Wie naar het zuiden wil, zit met een probleem” (19/07/2023 - Het Belang van Limburg)

Er rijden in België zo’n 50.000 caravans rond en elk jaar worden er iets meer dan 1.000 verkocht. Dat is bescheiden tegenover de Nederlanders en hun 425.000 ‘sleurhutten’, maar het blijft toch een interessante markt. Maar nu we steeds meer elektrisch beginnen te rijden, maakt de sector zich zorgen. [naar artikel]


Vers van de pers.
Alle Vlaamse Krantenkoppen.
Elke minuut geupdate.
De Krantenkoppen dagelijks in je mailbox?
Gratis dagelijks de krantenkoppen in je mailbox!

© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.

Dagelijks de populairste artikels in je mailbox?

Je kan je op elk moment uitschrijven!