Eigenaars van elektrische wagens laten te vaak kansen om goedkoper te laden aan zich voorbij gaan. Zo zou meer dan 40 procent van de ondervraagden niet over een eigen oplaadpunt beschikken. Dat blijkt uit een studie van energieconsulent Delta-Ee in acht Europese landen. Wij geven daarom vijf tips om jouw wagen goedkoper te laden. [naar artikel]
Wat als de laadpaal tot bij je elektrische wagen kon komen? Dat was – best letterlijk – de pitch van de Antwerpse start-up Uze. Een soort pizzakoerier, maar dan met stroom: met elektrische bolderkarren vol batterijen rijden ze naar je toe om je elektrische wagen op te laden. “Na 30 minuten laden kan je opnieuw 200 kilometer rijden”, zegt CEO Kris Verdonck. [naar artikel]
Wat als de laadpaal tot bij je elektrische wagen kon komen? Dat was – best letterlijk – de pitch van de Antwerpse start-up Uze. Een soort pizzakoerier, maar dan met stroom: met elektrische bolderkarren vol batterijen rijden ze naar je toe om je elektrische wagen op te laden. “Na 30 minuten laden kan je opnieuw 200 kilometer rijden”, zegt CEO Kris Verdonck. [naar artikel]
Elektrische voertuigen zijn vanaf 2027 goedkoper dan benzineauto’s, zo staat in een nieuw rapport. Dat komt doordat de batterijkosten dalen en de vraag stijgt. [naar artikel]
Wie zijn elektrische wagen op straat parkeert en oplaadt, doet maar beter eerst grondig zijn huiswerk. Overal in Vlaanderen gelden er andere regels en tarieven: van eindeloos gratis blijven staan tot vier uur gratis met parkeerschijf of gratis tot de parkeersensor daar anders over beslist. Het is een kluwen, dat niet zonder gevolgen blijft. Hoe zit dat precies in de verschillende steden? En wat is de oplossing? [naar artikel]
Uw elektrische wagen binnenkort snel opladen voor dezelfde prijs als aan een ‘trage laadpaal’? Dat belooft EnergyVision, een nieuwkomer en prijsbreker op de Belgische laadmarkt. Nochtans zijn snelladers doorgaans drie keer duurder dan gewone laadpalen. Hoe kan dat? Wat kunnen hiervan de gevolgen zijn? En hoeveel goedkoper kan je dan stroom ‘tanken’? [naar artikel]
Elektrische voertuigen zijn vanaf 2027 goedkoper dan benzineauto’s, zo staat in een nieuw rapport. Dat komt doordat de batterijkosten dalen en de vraag stijgt. Volgens het rapport zou honderd procent van de verkoop van personenauto’s in 2035 elektrisch zijn. [naar artikel]
Na de hitte van de afgelopen dagen stijgt de kans op onweer. Maar hoe zit dat nu voor mijn elektrische wagen die op de oprit staat op te laden? Doe ik dat beter niet bij donder en bliksem? Of kan het geen kwaad? En kan de bliksem inslaan op het laadstation dat aan de gevel van mijn woning hangt ? [naar artikel]
Verkeersinstituut Vias onderzocht of elektrische wagens goedkoper of duurder zijn qua gebruikskost dan auto’s die rijden op benzine. De conclusie: het hangt er allemaal van af met welk model je rijdt. Independer.be bekijkt de details en vertelt je waarom een verzekering voor een elektrische auto wél altijd goedkoper is. [naar artikel]
Een elektrische auto kan je thuis aan het stopcontact opladen. Een laadpaal of wallbox is echter veel veiliger. Een laadpaal heeft immers een eigen zekering, wat het risico op overbelasting van je elektriciteitsnet verkleint. Bovendien gaat het opladen natuurlijk sneller. Afhankelijk van de technische specificaties van je elektrische wagen en van de beperkingen van je thuisinstallatie, gaat laden via een thuislaadpaal tot 10 keer sneller. [naar artikel]
Elektriciteit en onweer zijn geen goede vrienden, dat weten we. Maar hoe zit dat nu voor mijn elektrische wagen die op de oprit staat op te laden? Doe ik dat beter niet bij donder en bliksem? Of kan het geen kwaad? En kan de bliksem inslaan op het laadstation dat aan de gevel van mijn woning hangt? [naar artikel]
De Vlaamse regering maakt geld vrij voor nieuwe premies voor elektrische wagens. Een particulier kan zo tot 5.000 euro ontvangen bij de aankoop van een elektrische wagen in 2024. Maar is het dan sowieso voordeliger om een elektrische auto te kopen dan een benzine- of dieselauto. Onze technologiejournalist Kenneth Dée maakt de rekening in ‘HLN legt uit’. [naar artikel]
Rijden met een elektrische auto is 10 procent duurder dan rijden met een benzineauto. Dit blijkt uit berekeningen van de Nederlandse... [naar artikel]
Rijden met een elektrische auto is 10 procent duurder dan rijden met een benzineauto, blijk uit een Nederlandse studie. [naar artikel]
Waterstofauto's zijn weliswaar beter voor het klimaat dan benzineauto's, maar scoren op dat vlak niet zo goed als elektrische wagens. Bovendien... [naar artikel]
We betalen ons vandaag blauw voor elektriciteit, maar binnen x-aantal jaar moeten we ook allemaal elektrisch rijden. Hoe betaalbaar is dat nog? Hoeveel kost het om een elektrische wagen thuis op te laden? Komt dat goedkoper uit dan benzine of diesel? En hoe belangrijk zijn zonnepanelen in dit verhaal? We vroegen het aan voorzitter Jochen De Smet van EV Belgium, de sectorfederatie voor elektrische mobiliteit. [naar artikel]
Opmerkelijke actie aan een (snel)laadstation voor elektrische wagens: je batterij volgooien kost er een pak minder als er zonnig weer is. “Slim laden is de toekomst”, klinkt het bij de expert. “Iedereen moet mee, ook de kleine ondernemer.” [naar artikel]
Vanaf volgende maand te koop in Hasselt: de hippe XEV YOYO. “Wij willen elektrische auto’s op een verantwoorde en duurzame manier toegankelijk maken voor iedereen”, zegt Johnny Roosen (45) van VJB Motors, de eerste dealer van de wagen in België. [naar artikel]
Het is momenteel te moeilijk voor mensen die in een rijhuis of op een appartement wonen om een elektrische wagen op te laden. Omdat je aan heel wat appartementen geen laadpaal mag plaatsen, moet je op zoek naar een gemeenschappelijk exemplaar, die is vaak niet beschikbaar en kan zelfs enkele straten verwijderd zijn van je woning. Ook de Vlaamse vereniging voor Steden en Gemeenten is zich bewust van de grote uitdaging die ons te wachten staat. Laden voor de deur met de kabel op de stoep mag niet volgens de wegcode. Maar de lokale politie kan wel een uitzondering toestaan. [naar artikel]
Op de oprit van de E313 in Paal is zaterdag even voor 17 uur een auto geslipt en tegen een betonnen paal gebotst. De bestuurder raakte lichtgewond. Hij werd ter plaatse verzorgd. (mm) [naar artikel]
Vlaanderen raakt niet uitgepraat over Jurgen (47) die zijn Tesla inruilt voor een benzineauto. In het debat over de elektrische wagens lopen de emoties zeer hoog op, zo blijkt. Welke kritieken zijn terecht, welke niet? Hoe komt het dat de batterij van zulke wagens veel zwakker lijkt dan autobouwers voorhouden? En wanneer worden elektrische auto’s eindelijk goedkoper? Professor Joeri Van Mierlo (VUB), dé autoriteit in België, beantwoordt al uw prangende vragen. [naar artikel]
Elektrische voertuigen duiken nadrukkelijk op in het straatbeeld. Wie zijn wagen wil opladen, beschikt over verschillende opties. Mijnenergie.be ging na waar je het minst betaalt om jouw batterij vol te laden. [naar artikel]
Wie zijn elektrische auto aan een snellader hangt, krijgt zelden de kans om die laadbeurt met zijn bankkaart te betalen, maar daar komt verandering in. Vanaf 3 april zijn aanbieders van snelladers verplicht om u de kans geven om ook met bijvoorbeeld Bancontact te betalen. Wij gingen langs bij een laadstation waar het nú al mogelijk is. Fervent EV-gebruiker Kris De Rocker (42) juicht de nieuwe maatregel niet toe: “De kans dat laden voor iedereen duurder wordt, is reëel.” [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.