Bij het Vlaams verkeersveiligheidscentrum VIAS benadrukken ze dat goed nagedacht moet worden over de plaats van de speedpedelecs op onze wegen. “Ze zijn niet razend gevaarlijk. In het woon-werkverkeer zijn ze een alternatief voor de auto en dit is belangrijk voor onze mobiliteit”, zegt VIAS-woordvoerder Stef Willems. [naar artikel]
Het aantal ongevallen met speedpedelecs ligt erg laag, zo blijkt uit een analyse van het verkeersveiligheidsinstituut Vias. Hoewel deze snelle elektrische fietsen hun reputatie tegen hebben, waren ze in 2021 betrokken bij amper 0,7 procent van alle ongevallen met letsel. Bij de slachtoffers blijkt de overgrote meerderheid mannen tijdens hun woon-werkverkeer te zijn. [naar artikel]
Bij het zware verkeersongeval tussen twee speedpedelecs op de Henry Fordlaan in Genk is David Camps (46) uit Bilzen donderdag overleden. De technische adviseur van de WICO Juniorcampus in Neerpelt was onderweg naar zijn werk. “Hij was een ontzettend vriendelijke kerel.” [naar artikel]
Dodelijke ongevallen met speedpedelecs zijn uitzonderlijk, meldt het verkeersinstituut VIAS. Toch vinden veel mensen de snelle elektrische fietsen een gevaar op de weg. Donderdagochtend kwam een fietser nog om het leven toen twee speedpedelecs tegen elkaar botsten. Zijn speedpedelecs gevaarlijk of niet? [naar artikel]
Het aantal dodelijke slachtoffers op de Belgische wegen is in de eerste helft van het jaar met 39 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar, zo blijkt uit de verkeersveiligheidsbarometer van Vias Institute. In totaal 231 mensen kwamen om het leven, bijna evenveel als voor de coronacrisis. Ook het aantal ongevallen met e-steps en elektrische fietsen neemt toe. “We spreken al over vijf ongevallen per dag met een e-step”, zegt Stef Willems van verkeersinstituut Vias aan Freek Braeckamn bij HLN Live. “De cijfers zien er echt niet goed uit.” [naar artikel]
Het aantal ongevallen van en naar het werk neemt spectaculair toe. Woordvoerder Lars Vervoort van AG Insurance vindt dat de werkgever hier iets aan kan doen. Hij pleit voor extra opleidingen bij het gebruik van speedpedelecs en e-steps. Beluister hier het volledige gesprek met Lars Vervoort: De essentie: We hebben minder ervaring met speedpedelecs en […] [naar artikel]
In Genk is vanmorgen een fietser om het leven gekomen, bij een botsing tussen twee speedpedelecs. Het ongeval gebeurde op de rotonde nabij de Beverstraat. De hulpdiensten kwamen ter plaatse, voor één van de slachtoffers kwam alle hulp te laat, de tweede raakte gewond. [naar artikel]
Had je al de indruk dat er steeds meer speedpedelecs voorbijzoeven? Wel, dat klopt. In augustus werden er 1.849 nieuwe en 677 tweedehandse ingeschreven, wat het aantal inschrijvingen nu al in de buurt van het totaal van vorig jaar brengt. “Het aandeel van de door particulieren ingeschreven speedpedelecs blijft toenemen”, zegt Guy Crab van de mobiliteitsfederatie TRAXIO Velo. [naar artikel]
Voor 1 miljoen kinderen en leerkrachten start vrijdag een nieuw schooljaar: ruim de helft van de 12- tot 14-jarigen doet dat op eigen houtje, te voet of met de fiets. Dat blijkt uit een onderzoek van Vias. Het kenniscentrum voor verkeersveiligheid roept daarom alle weggebruikers op tot extra waakzaamheid. “Vorig schooljaar raakten nog elke dag 14 kinderen op weg naar school of terug naar huis gewond in het verkeer.” [naar artikel]
Iets meer dan de helft van de 12- tot 14-jarigen (51 procent) gaat alleen naar school. Dat blijkt uit een studie in opdracht van verkeersinstituut Vias. Met de start van het nieuwe schooljaar in het vooruitzicht roept Vias op tot extra waakzaamheid. [naar artikel]
Voor 1 miljoen kinderen en leerkrachten start vrijdag een nieuw schooljaar: ruim de helft van de 12- tot 14-jarigen doet dat op eigen houtje, te voet of met de fiets. Dat blijkt uit een onderzoek van Vias. Het kenniscentrum voor verkeersveiligheid roept daarom alle weggebruikers op tot extra waakzaamheid. “Vorig schooljaar raakten nog elke dag 14 kinderen op weg naar school of terug naar huis gewond in het verkeer.” [naar artikel]
‘In De Standaard verschenen op respectievelijk 8 en 10 oktober 2022, de volgende artikels “Vias zet subsidies in voor commerciële activiteiten”, en “De innige band tussen Vias en de autowereld.” Vias is het niet eens met de inhoud van deze artikels en wenst dan ook gebruik te maken van haar recht op antwoord.’ [naar artikel]
Uit Nederlands onderzoek blijkt dat lachgas tot een uur na gebruik nog gemeten kan worden in je adem en bloed. Vias vraagt daarom blaastesten voor in het verkeer. “Op termijn zou de politie na een zwaar ongeval moeten kunnen meten of een bestuurder lachgas heeft genomen.” [naar artikel]
Tijdens de eerste zes maanden van 2022 zijn 8.219 nieuwe speedpedelecs ingeschreven. Het gaat om een stijging met meer dan een kwart (26,2 procent) in vergelijking met de eerste helft van vorig jaar. Dat blijkt uit gegevens van Traxio, de federatie van de mobiliteitssector. [naar artikel]
Van 2014 tot 2018 waren 35.000 kinderen en jongeren van 3 tot 18 jaar betrokken bij een letselongeval. Bijna de helft daarvan, meer dan 15.000 slachtoffers, was op weg van of naar school. Dat blijkt dinsdag uit een nieuwe statistische analyse van Vias. De organisatie raadt ouders aan de route naar school goed in te oefenen met hun kind, voor ze het zelfstandig naar school laten gaan. [naar artikel]
Meer dan de helft van de dodelijke ongevallen op onze autosnelwegen in 2021 en 2022 gebeurden in de buurt van op- en afritten. Dat blijkt uit cijfers van Vias. Opvallend is ook dat tien procent van de slachtoffers voetgangers waren. “Doe je fluohesje meteen aan als je autopech hebt en ga achter de vangrail staan.” [naar artikel]
Aan een rotonde in Genk is donderdagochtend rond 6.30 uur een zwaar ongeval gebeurd. Twee speedpedelecs botsten tegen elkaar. Een van de fietsers overleefde de klap niet. [naar artikel]
“Ruim op 1 op 10 van de zware fietsongevallen gebeurt tussen fietsers onderling.” Zo zegt advocaat Marc Peeters, na een dodelijke botsing tussen een ‘coureur’ en een gepensioneerde fietser op een Antwerps jaagpad. “Ook wielertoeristen en speedpedelecs moeten zich dringend aan die maximumsnelheid van 30 km/u beginnen te houden.” [naar artikel]
De bedrijfsfiets lijkt door te breken: in 2023 werd bijna de helft van de speedpedelecs (49,9 procent) ingeschreven door een leasingmaatschappij. Door het toenemende aantal leasings zakt het aandeel van bedrijven en particulieren in de verkoop van de snelle e-bikes aanzienlijk, dat meldt Traxio. [naar artikel]
9% van de Belgen vergadert al eens achter het stuur, met of zonder beeld. Dat blijkt uit een enquête van verkeersveiligheidsinstituut Vias. “Wie het doet, onderschat de risico’s”, zegt woordvoerder Stef Willems (Vias). [naar artikel]
Terwijl het aantal ongevallen in het algemeen op tien jaar tijd fors is gedaald (-18 procent), is het aantal ongevallen met senioren over dezelfde periode lichtjes toegenomen (+0,5 procent). Daardoor betreft nu al een op de vier verkeersdoden een 65-plusser, terwijl het 25 jaar geleden nog om een op de zes ging. Dat blijkt uit […] [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.