De verkoop van speedpedelecs boomt, maar ook de ongevallen nemen fors toe. Vooruit wil dat de Vlaamse regering actie onderneemt. “Speedpedelecs horen binnen de bebouwde kom op straat, niet op het fietspad.” [naar artikel]
In vijf jaar tijd vertienvoudigde het aantal gebruikers van de speedpedelec. Opmerkelijk is dat er twintig keer zoveel ongevallen met die snelle elektrische fietsen gebeuren. Gebruikersorganisatie Speed Pedelec Vlaanderen pleit voor een apart rijbewijs voor speedpedelecs. [naar artikel]
De verkoop van speedpedelecs in ons land heeft in september een opdoffer gekregen. Voor de zesde maand op rij daalde de verkoop. [naar artikel]
18:38 Ondanks de fietshype is de verkoop van speedpedelecs in België vorig jaar gedaald. Vooral bedrijven leasen minder zware elektrische fietsen. [naar artikel]
Twintig keer zoveel ongevallen én zware ongevallen met speedpedelecs in vijf jaar tijd. Logisch, zou je denken. Er rijden ook meer mensen met een speedpedelec. Maar het aantal gebruikers ging in diezelfde periode maar maal tien. “Het is onzinnig dat een autorijbewijs je toelaat op een speedpedelec te rijden.” [naar artikel]
Dodelijke ongevallen met speedpedelecs zijn uitzonderlijk, meldt het verkeersinstituut VIAS. Toch vinden veel mensen de snelle elektrische fietsen een gevaar op de weg. Donderdagochtend kwam een fietser nog om het leven toen twee speedpedelecs tegen elkaar botsten. Zijn speedpedelecs gevaarlijk of niet? [naar artikel]
De verkoop van tweedehands speedpedelecs is in de eerste zeven maanden van het jaar fors gestegen. In totaal werden er van januari tot en met juli 3.214 gebruikte hogesnelheidsfietsen ingeschreven. “Meer dan een verdubbeling tegenover vorig jaar”, zegt Filip Rylant van Traxio. [naar artikel]
De verkoop van nieuwe speedpedelecs is er in de afgelopen maand opnieuw op achteruitgegaan in vergelijking met november 2022. In totaal zijn er dit jaar al bijna 10 procent minder verkocht dan een jaar geleden. Dat meldt mobiliteitsfederatie Traxio donderdag. [naar artikel]
Het aantal ongevallen met e-steps is de laatste jaren explosief gestegen. Om zicht te krijgen op de exacte oorzaken, analyseerde verkeersinsituut Vias honderd pv’s van ongevallen met gewonden in Brussel in 2020. [naar artikel]
Het aantal ongevallen met speedpedelecs ligt erg laag, zo blijkt uit een analyse van het verkeersveiligheidsinstituut Vias. Hoewel deze snelle elektrische fietsen hun reputatie tegen hebben, waren ze in 2021 betrokken bij amper 0,7 procent van alle ongevallen met letsel. Bij de slachtoffers blijkt de overgrote meerderheid mannen tijdens hun woon-werkverkeer te zijn. [naar artikel]
Tijdens de maand mei zijn in België net geen 2.000 - het waren er 1.953 - speedpedelecs ingeschreven. Daarmee vestigt de verkoop van de elektrische fietsen die tot 45 kilometer per uur kunnen rijden, voor de tweede maand op rij een record, zegt mobiliteitsfederatie Traxio. [naar artikel]
Het aantal ongevallen van en naar het werk neemt spectaculair toe. Woordvoerder Lars Vervoort van AG Insurance vindt dat de werkgever hier iets aan kan doen. Hij pleit voor extra opleidingen bij het gebruik van speedpedelecs en e-steps. Beluister hier het volledige gesprek met Lars Vervoort: De essentie: We hebben minder ervaring met speedpedelecs en […] [naar artikel]
Er zijn dit jaar in België al 40 procent meer speedpedelecs verkocht dan in 2021. Dat blijkt uit cijfers van Traxio, de federatie van de auto- en aanverwante sectoren. De files zijn terug, de brandstof is duur, en fietsleasing raakt bij bedrijven meer en meer ingeburgerd: allemaal redenen voor de meerverkoop. Oost-Vlaanderen heeft de meeste speedpedelecs, gevolgd door Antwerpen en Vlaams-Brabant. [naar artikel]
In de Kempen is het aantal speedpedelecs de laatste vier jaar verviervoudigd. De afgelopen jaren werden in de Kempen meer dan 3000 speedpedelecs ingeschreven. Geel is koploper met zo'n 300 speedpedelecs. Met de snelle elektrische fietsen kan je tot 45 kilometer per uur rijden. [naar artikel]
De verkoop van nieuwe bedrijfswagens, zoals vrachtwagens, bussen en bestelbusjes, in de Europese Unie is in juni verder toegenomen. Volgens de Europese autobrancheorganisatie ACEA klom de verkoop met meer dan 12 procent tot 185.573 voertuigen in vergelijking met dezelfde maand vorig jaar. [naar artikel]
De voorbije vijf jaar is het aantal ongevallen met een speedpedelec in Vlaanderen sterk gestegen. In 2017 gebeurden nog 15 ongevallen met dat type van snelle elektrische fiets, vorig jaar steeg dat aantal tot 391. De Fietsersbond wijt de ongevallen aan de onaangepaste fietsinfrastructuur én de weinig ervaren fietsers. Er is fietseducatie nodig, vindt de Fietsersbond. [naar artikel]
De verkoop van speedpedelecs - elektrische fietsen die tot 45 kilometer per uur kunnen rijden - draait op volle toeren, vooral dankzij bedrijven en leasingmaatschappijen. Dat zegt mobiliteitsfederatie Traxio dinsdag. Ze verwacht dat particulieren de komende maanden zullen aansluiten. [naar artikel]
In Canada is de voorbije dagen een stormloop ontstaan op winkels en websites die cannabis verkopen. Het lijkt er op dat heel wat mensen een voorraadje willen inslaan om een eventuele periode van quarantaine aangenamer te maken of om hun coronastress wat te verlichten. Cannabis is sinds eind 2018 legaal in Canada. Voor sommige winkels […] Het bericht Verkoop van cannabis explosief toegenomen in Canada verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
De verkoop van tweedehands speedpedelecs is in de eerste zeven maanden van het jaar fors gestegen. In totaal werden er van januari tot en met juli 3.214 gebruikte hogesnelheidsfietsen ingeschreven. “Meer dan een verdubbeling tegenover vorig jaar”, zegt Filip Rylant van Traxio. [naar artikel]
In november waren er 1.287 nieuwe inschrijvingen voor speedpedelecs, 39,6 procent meer dan het jaar voordien. De snelle e-bikes zijn erg populair, vooral voor langeafstandsritten. Maar wat moet je weten als je er eentje wil kopen? En kun je er zomaar de weg mee op? Mich Vergauwen van mobiliteitsorganisatie VAB geeft uitleg: “Volgens de wegcode is een speedpedelec geen ‘fiets’, maar wel een ‘bromfiets klasse P’.” We geven ook een overzicht van de beste speedpedelecs van 2022, getest door VAB. [naar artikel]
De Vlaamse regering past de aanbevelingen rond nieuwe fietsinfrastructuur aan aan het toegenomen fietsverkeer en de steeds populairder wordende speedpedelecs en bakfietsen. Dat laat Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) weten. Het gaat onder meer over de breedte van een fietspad of de keuze van de ondergrond. [naar artikel]
Er doen zich almaar meer klimaatgerelateerde natuurrampen voor en het kostenplaatje van die rampen is explosief toegenomen. Dat blijkt uit een... [naar artikel]
Tijdens de maand mei zijn in België net geen 2.000 - het waren er 1.953 - speedpedelecs ingeschreven. Daarmee vestigt de verkoop van de elektrische fietsen die tot 45 kilometer per uur kunnen rijden voor de tweede maand op rij een record, zegt mobiliteitsfederatie Traxio woensdag. [naar artikel]
In november waren er 1.287 nieuwe inschrijvingen voor speedpedelecs, 39,6 procent meer dan het jaar voordien. De snelle e-bikes zijn erg populair, vooral voor langeafstandsritten. Maar wat moet je weten als je er eentje wil kopen? En kun je er zomaar de weg mee op? Mich Vergauwen van mobiliteitsorganisatie VAB geeft uitleg: “Volgens de wegcode is een speedpedelec geen ‘fiets’, maar wel een ‘bromfiets klasse P’.” We geven ook een overzicht van de beste speedpedelecs van 2022, getest door VAB. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.