Diesels gaan de komende jaren versneld verdwijnen uit de Europese straten. Econoom Geert Noels vreest dat we miljoenen diesels gaan versassen naar Afrika. Joeri Thijs van Greenpeace antwoordt in het Radio 1-programma “De wereld vandaag” dat dit ethisch niet kan. “We mogen diesel niet uitfaseren ten koste van Afrika.” [naar artikel]
De Europese Commissie heeft ten onrechte de stikstof-uitstootnormen van diesels versoepeld. Dat is het oordeel van het Gerecht van de EU in... [naar artikel]
De nieuwe meetapparaten die vervuilende, illegale diesels van de weg moeten halen, komen er dus voorlopig niet. Een beslissing van minister Lydia Peeters (Open VLD) die bij wetenschappers en deskundigen de wenkbrauwen doet fronsen. Maar waarom zijn die nieuwe meetapparaten eigenlijk nodig? Wie besliste ze in te voeren en wanneer? En hoe ernstig is het probleem van vervuilende diesels eigenlijk? Een terugblik. [naar artikel]
DuisburgAls dieselmotoren die vandaag beantwoorden aan de milieunorm Euro 6, aan de nieuwe NOx-normen zouden worden getoetst, dan zouden de meesten niet op de weg mogen. De meeste diesels stoten in het reële verkeer immers nog altijd te veel NOx of stikstofoxide uit. Dat blijkt uit een evaluatie van het CAR-Institut van de Universiteit Duisburg-Essen. De properste diesels worden vandaag verkocht door, en dat lijkt misschien vreemd, de groep Volkswagen. [naar artikel]
Ons land kent jaarlijks niet meer dan veertig mistige dagen. Toch veroorzaakt mist op de wegen elk jaar 160 doden of gewonden bij ongevallen als het zicht minder dan honderd meter bedraagt. De ernst van ongevallen in de mist is bijna twee keer zo zwaar als gemiddeld: 34 doden per 1.000 ongevallen tegen gemiddeld 18 doden per 1.000 ongevallen. Verkeersinstituut Vias wijst daar zaterdag op, vanwege de 25ste verjaardag van de kettingbotsing op de E17 in Nazareth. [naar artikel]
Op de tweedehandsmarkt zijn vooral diesels te vinden, terwijl de Belg nu benzines wil. Daardoor stijgt de export én de import, schrijven De... [naar artikel]
Een zware klap voor ‘dieselhoofdstad’ Frankfurt, zo wordt de uitspraak van een Duitse rechtbank genoemd die eist dat de stad vanaf februari volgend jaar vervuilende diesels weert. Vanaf september 2019 mogen diesels ouder dan vijf jaar het centrum niet meer in. De ban treft 60.000 inwoners en een veelvoud aan forenzen. [naar artikel]
Staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken (N-VA) suggereerde dinsdag op Twitter dat operaties van Artsen zonder Grenzen om bootvluchtelingen uit zee redden 'indirect tot meer doden leiden'. Een wetenschappelijke analyse toont aan dat deze stelling niet klopt. [naar artikel]
Op de tweedehandsmarkt zijn vooral diesels te vinden, terwijl de Belg nu benzines wil. Daardoor stijgt de export én de import, schrijven De Standaard en Het Nieuwsblad dinsdag. [naar artikel]
Tegen 2020 moeten alle dieselwagens geweerd worden uit onze steden. Volgens milieuorganisatie Greenpeace is een aanpassing van de diesels niet voldoende [naar artikel]
Het Riziv werkt samen met de ziekenfondsen aan meldpunten voor frauderende artsen. Op die manier kunnen patiënten dokters aangeven die sjoemelen met eenpersoonskamers of 'geld onder tafel' eisen. Die strijd tegen fraude zou jaarlijks 25 miljoen euro moeten opbrengen. [naar artikel]
De Duitse autobouwer Opel biedt in eigen land premies tot 7.000 euro aan eigenaars van oude diesels die een nieuwe Opel kopen. Dat heeft het [naar artikel]
De CO2-uitstoot van personenwagens is na een jarenlange daling vorig jaar opnieuw gestegen, in België zelfs met 4%. De reden? “We vervangen diesels door benzineauto’s, terwijl die fors meer CO2 uitstoten”, aldus docent autotechnologie Mark Pecqueur. [naar artikel]
Volgens de Belgische federatie van brandstoffenhandelaars, Brafco, moeten de zogenaamde 'groenere diesels' - met meer dan 7 procent biocomponenten - en synthetische dieselbrandstoffen fiscaal aangemoedigd worden. [naar artikel]
BMW moet ruim 11.000 diesels terugroepen in Duitsland. Dat heeft toezichthouder Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) eerder deze maand besloten. De wagens... [naar artikel]
Het aantal Europeanen dat jaarlijks overlijdt als gevolg van een hittegolf, overstroming, storm of andere extreme weersomstandigheden zal tegen [naar artikel]
Dat vervuilende diesels met buitenlandse nummerplaat nog steeds niet kunnen worden beboet in de lage-emissiezone vormt een echt probleem voor het draagvlak. [naar artikel]
Vlaams minister van Energie Zuhal Demir (N-VA) heeft nieuwe regels opgesteld om sjoemelende keurders van energieprestatiecertificaten aan te pakken. Er komt onder meer een nieuw verplicht examen voor alle experts. Maar dat stoot de sector tegen de borst, zo luidt het in ‘Het Belang van Limburg’. [naar artikel]
Parijs, Madrid, Athene en Mexico-Stad weren vanaf 2025 alle dieselwagens uit de stad. Daarmee gaan ze nog een stap verder dan de groene zone, waar propere diesels nog toegelaten zijn. De autolobby vreest dat de beslissing ook de Belgische dieselverkoop zal doen kelderen. [naar artikel]
BMW moet ruim 11.000 diesels terugroepen in Duitsland. Dat heeft toezichthouder Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) eerder deze maand besloten, werd vrijdag bekend. De wagens van de types 750 en M550 hebben illegale software. [naar artikel]
Er loopt een gerechtelijk onderzoek naar een sjoemelende ambtenaar van de stad Tongeren. Het onderzoek is opgestart onder leiding van de onderzoeksrechter in Tongeren, zo heeft het parket van Limburg woensdag bevestigd. [naar artikel]
België stond lang bekend als hét dieselland. Nergens in Europa reden procentueel meer diesels dan hier. Dat is in snel tempo veranderd. Vooral de particulier laat het afweten, door de schandalen en de onduidelijke wetgeving. Het milieu wordt er daarom niet beter van, want vooral benzinewagens vervangen de diesels. [naar artikel]
De Volkswagen-groep produceert momenteel de minst vervuilende dieselwagens. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van de Europese niet-gouvernementele organisatie Transport & Environment. Toch blijkt uit het onderzoek dat alle diesels in de praktijk meer NOx - of stikstofoxide - uitstoten dan tijdens de officiële test op de rollenbank, soms zelfs tot 14 keer de officiële limiet. [naar artikel]
De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) heeft nieuwe richtlijnen bekendgemaakt rond abortus. Bedoeling is de gezondheid van vrouwen en meisjes te beschermen en het aantal onveilige zwangerschapsafbrekingen die jaarlijks plaatsvinden, te verminderen. [naar artikel]
Lees dit artikel: Ongezonde arbeid wordt jaarlijks twee miljoen werknemers fataal Werkgerelateerde ziektes en verwondingen door arbeidsongevallen leiden jaarlijks wereldwijd nog altijd tot bijna twee miljoen overlijdens. Vooral lange werktijden eisen een zware tol. Dat blijkt uit een studie van wetenschappers van de Verenigde Naties, gebaseerd op een analyse van de eerste zestien jaar van deze eeuw. De onderzoekers voegen eraan toe dat de coronapandemie de […] Lees dit artikel: Ongezonde arbeid wordt jaarlijks twee miljoen werknemers fataal [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.