Uit een studie van de spoedgevallendiensten van de vier grote ziekenhuizen in Gent blijkt dat een kwart van alle geregistreerde fietsongevallen in 2018 gebeurde op tramsporen. De meeste daarvan gebeurden in regenachtig herfstweer door jongere mensen tussen de 20 en 30 jaar. [naar artikel]
“Ruim op 1 op 10 van de zware fietsongevallen gebeurt tussen fietsers onderling.” Zo zegt advocaat Marc Peeters, na een dodelijke botsing tussen een ‘coureur’ en een gepensioneerde fietser op een Antwerps jaagpad. “Ook wielertoeristen en speedpedelecs moeten zich dringend aan die maximumsnelheid van 30 km/u beginnen te houden.” [naar artikel]
Een kwart van de ongelukken op de werkvloer gebeurt bij medewerkers die minder dan 1 jaar in dienst zijn. Dat blijkt uit cijfers van AXA Belgium. [naar artikel]
“Ruim op 1 op 10 van de zware fietsongevallen gebeurt tussen fietsers onderling.” Zo zegt advocaat Marc Peeters, na een dodelijke botsing tussen een ‘coureur’ en een gepensioneerde fietser op een Antwerps jaagpad. “Ook wielertoeristen en speedpedelecs moeten zich dringend aan die maximumsnelheid van 30 km/u beginnen te houden.” [naar artikel]
De Vlaamse minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) hoopt na de zomer een studie op te starten om de oorzaken van fietsongevallen te onderzoeken. De studie zou de toename in ernstige en dodelijke fietsongevallen moeten verklaren. [naar artikel]
Bij acht op de tien fietsongevallen falen wij, weggebruikers, zelf. De overheid kan wel fietspaden aanleggen en die goed onderhouden, “maar we moeten ook in eigen boezem kijken”. [naar artikel]
Bij 83 procent van de fietsongevallen is geen gemotoriseerd voertuig betrokken. Dat blijkt uit een analyse van ziekenhuisopnames door de Vrije... [naar artikel]
Antwerpen scoort middelmatig, maar zet stappen vooruit als het gaat om duurzaamheid en mobiliteit. Dat blijkt uit een onderzoek van consultancybedrijf Arcadis in honderd steden wereldwijd. Net als Antwerpen (37) staat ook Brussel in de top vijftig. [naar artikel]
Het aantal bedrijfsfietsen stijgt spectaculair en bijgevolg ook het aantal fietsongevallen. Bedrijven zetten daarom meer op preventie in. [naar artikel]
Bij vier op de vijf zware fietsongevallen is geen gemotoriseerd voertuig betrokken. Fietsers zijn zich daar amper van bewust. Zonder auto’s in de buurt leidt dat mogelijk tot roekelozer rijgedrag. [naar artikel]
Het aantal fietsongevallen op weg van of naar het werk is fors gestegen. “Bedrijven moeten werknemers meer sensibiliseren rond fietsveiligheid”, raadt verzekeringsmakelaar Vanbreda aan. [naar artikel]
Na de verontwaardiging over de fietsongevallen in Antwerpen trekken nu ook de politieke partijen voluit de kaart van de verkeersveiligheid. Samen, het collectief rond sp.a en Groen, wil nu ook een circulatieplan invoeren. [naar artikel]
79 procent van de ongevallen waar fietsers bij betrokken zijn, worden veroorzaakt door menselijk falen. Dat blijkt uit een studie van de VUB, waarbij 148 fietsongevallen onder de loep werden genomen. [naar artikel]
Antwerps burgemeester Bart De Wever (N-VA) heeft vrijdagavond voor het eerst uitgebreid gereageerd op de heisa die ontstaan is na de drie dodelijke fietsongevallen de voorbije weken. In een open brief roept hij op tot sereniteit. De Wever ontving ook de ouders van een van de recente slachtoffers. [naar artikel]
In vijf jaar is het aantal fietsongevallen bij woon-werkverplaatsingen in ons land verdubbeld. Vorig jaar was er een stijging met een kwart. Vooral de onderschatte gevaren van de steeds populairdere elektrische fiets hebben daar mee te maken. [naar artikel]
Een te lange reeks zware fietsongevallen leverde vorige week nog maar eens de illustratie bij de hallucinante statistiek: fietsen is in dit land nog altijd 23 keer gevaarlijker dan autorijden. 'Als je de veiligheid van fietsers echt wilt verhogen, mogen de belangen van de automobilist niet meer op de eerste plaats komen.' [naar artikel]
Bij 83 procent van de fietsongevallen is geen gemotoriseerd voertuig betrokken. Dat blijkt uit een analyse van ziekenhuisopnames door de Vrije Universiteit Brussel (VUB) en de UGent, samen met Universiteit Utrecht en de Nederlandse Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid, schrijft De Standaard donderdag. [naar artikel]
In Antwerpen en Berchem raakten tussen vrijdagavond en zaterdagmorgen twee fietssters gewond, telkens na een aanrijding met een auto. [naar artikel]
De dodelijke fietsongevallen van de voorbije weken in Antwerpen laat de redactie van Gazet van Antwerpen niet onberoerd. Daarom vroegen we aan onze lezers om gevaarlijke verkeerssituaties voor fietsers te melden. We kregen op deze oproep meer dan 2.000 reacties. Vooral in en rond de stad Antwerpen werden heel veel onveilige kruispunten en fietspaden ingestuurd. Maar ook in het Mechelse en de Kempen. [naar artikel]
Uit de eerste ongevallencijfers van de politie blijkt dat het aantal fietsongevallen in ons land met 56 procent gedaald is tijdens de eerste twee... [naar artikel]
Uit de statistieken van verzekeraar Axa blijkt dat er steeds meer ongevallen gebeuren met fietsende pendelaars. De oorzaak is uiteraard dat er steeds meer fietsers zijn. De letsels zijn ook steeds erger, en dat komt door de opmars van - al dan niet opgefokte of supersnelle - elektrische fietsen. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.