De eerste helft van dit jaar zijn er een derde meer fietsers om het leven gekomen in het verkeer dan tijdens dezelfde periode in 2017. 22 fietsers kwamen om het leven. Ook het aantal gewonde fietsers steeg tot 3.944. [naar artikel]
Elke dag raken twintig fietsers gewond bij een verkeersongeval in Vlaanderen. En dat is nog maar het topje van de ijsberg, waarschuwt de Fietsersbond. “Doe dat cijfer gerust maal drie, want de politie wordt er bij de meeste fietsongelukken niet bijgehaald.” [naar artikel]
Elke dag raken twintig fietsers gewond bij een verkeersongeval in Vlaanderen. En dat is nog maar het topje van de ijsberg, waarschuwt de Fietsersbond. “Doe dat cijfer gerust maal drie, want de politie wordt er bij de meeste fietsongelukken niet bijgehaald.” [naar artikel]
De voorbije vijf jaar is het aantal ongevallen met een speedpedelec in Vlaanderen sterk gestegen. In 2017 gebeurden nog 15 ongevallen met dat type van snelle elektrische fiets, vorig jaar steeg dat aantal tot 391. De Fietsersbond wijt de ongevallen aan de onaangepaste fietsinfrastructuur én de weinig ervaren fietsers. Er is fietseducatie nodig, vindt de Fietsersbond. [naar artikel]
Door de stijging van het aantal fietsers ontstaan er ook meer conflicten op de weg. Daarom pleit sp.a voor bredere fietspaden met rijbanen voor trage en snelle fietsers. De Fietsersbond vindt dat een goed idee. [naar artikel]
In 2011 gebeurden in Vlaanderen 12 procent meer ongevallen met fietsers dan het jaar voordien. Hoewel het aantal fietsers stagneert, stijgt het aantal slachtoffers. 'De Vlaamse overheid vindt autoverkeer nog altijd belangrijker dan de veiligheid van de fietser', zegt Roel De Cleen van de Fietsersbond. [naar artikel]
De fietsersbond lanceert een nieuwe campagne over hoffelijkheid tussen de fietsers met de naam “#Fietsvriendelijk”. De Fietsersbond krijgt al langer vragen van fietsers over hoe ze meer rekening kunnen houden met elkaar op de steeds drukkere fietspaden. De campagne krijgt de steun van de Provincie Antwerpen. [naar artikel]
Het is goed dat er nagedacht wordt over maatregelen om zwakke weggebruikers beter te beschermen, maar “middenrijbanen” lijken uit de eerste onderzoeken “niet zo positief uit te draaien voor fietsers”. Dat zegt de Fietsersbond maandag. [naar artikel]
De Gentse fietsersbond wil dat de stad Gent advies inwint bij steden en gemeenten uit Nederland over de bestrijding van gladde wegen. Zo wil de fietsersbond vermijden dat fietsers massaal ten val komen waar de wegen er glad bij liggen. Vrijdag nog kwamen tientallen fietsers ten val tijdens de ochtendspits. [naar artikel]
De Fietsersbond en de Belgische Motorrijdersbond zien de stijging van het aantal doden onder fietsers en motorrijders met lede ogen aan. Ze vragen zich af waar de beloofde maatregelen blijven. “Het aantal motorrijders neemt bovendien alleen maar toe, gezien de files.” [naar artikel]
De Fietsersbond en de Belgische Motorrijdersbond zien de stijging van het aantal doden onder fietsers en motorrijders met lede ogen aan. Ze vragen zich af waar de beloofde maatregelen blijven. ‘Het aantal motorrijders neemt bovendien alleen maar toe, gezien de files.’ [naar artikel]
‘Het systeem van de bedrijfswagens moet afgebouwd worden vinden de fietsers. Dat blijkt uit een enquête van de Fietsersbond en GRACQ, die het fietsbeleid evalueerden. ‘De huidige fiscaliteit straft de fietsers af’, zegt directeur van de Fietsersbond Mikaël Van Eeckhoudt. [naar artikel]
Leden en sympathisanten van de Fietsersbond hebben maandagochtend op diverse plekken in de schoolomgeving Bret in Genk fietsers zonder licht aangesproken. De actie verloopt in een samenwerking met Axa. Om de fietsers aan te moedigen kregen ze een lampje cadeau. [naar artikel]
De Fietsersbond van Edegem is niet opgezet met de drukknoppen waar fietsers op moeten drukken om groen te krijgen aan de verkeerslichten van de Prins Boudewijnlaan. Bovendien hebben de fietsers en voetgangers er veel te kort groen en is het onmogelijk om het kruispunt in één keer over te steken. De fietsersbond roept daarom op om een klacht in te dienen bij beheerder Agentschap Wegen en Verkeer en de gemeente. [naar artikel]
De Mechelse Fietsersbond is tevreden over de ingevoerde voorrang voor fietsers op de fietsostrade (F1) in de wijk Nekkerspoel. Ze vraagt wel om de voorrang voor fietsers duidelijker aan te geven. De Fietsersbond zegt blij te zijn met de knip in de Caputsteenstraat, maar opvallend: over de andere knips neemt ze geen eenduidig standpunt in. [naar artikel]
De Fietsersbond wil dat de Vlaamse regering werk maakt van maatregelen waarmee de veiligheid voor de fietsers snel en eenvoudig kan worden verbeterd. Het gaat bijvoorbeeld om betonblokken en paaltjes die geplaatst worden langs “moordstrookjes”, de smalle fietspaden die vlak langs een weg liggen. Met die ‘quick wins’ moeten de toename van het aantal zwarte verkeerspunten en de slechte kwaliteit van de fietspaden worden aangepakt, zo zegt de organisatie. [naar artikel]
Leden van de Fietsersbond, de Franstalige tegenhanger GRACQ en bevriende organisaties hebben fietsers dinsdagmorgen getrakteerd op een applaus. Het initiatief zag het licht in 2014 en was in oorsprong een idee van Fietsersbond Mechelen en Mechelen Klimaatstad. In de video hierboven zie je een applausactie in Nijlen. [naar artikel]
De komende dagen staan er aan verschillende stadhuizen ‘ghostbikes’ geparkeerd. Daarmee wil de Fietsersbond de aandacht vragen voor alle verongelukte fietsers die de afgelopen maand op hun weg van en naar school betrokken geraakten bij een verkeersongeval. [naar artikel]
De nieuwe verkeersdrempels in de Van Havrelei stoten op heel wat kritiek bij de Deurnse Fietsersbond. “De voorziene zijruimte is te smal voor fietsers om veilig te passeren”, zegt Wouter Berteloot van de Fietsersbond. “We zullen er in de toekomst rekening mee houden”, reageert districtsburgemeester Tjerk Sekeris (N-VA). [naar artikel]
De wijkwerking van de Antwerpse politie gaat vanaf vandaag extra aandacht besteden aan gevaarlijk en asociaal fietsgedrag. De Fietsersbond reageert boos. “Na drie dode fietsers is dit totaal ongepast”, klinkt het in Gazet van Antwerpen. [naar artikel]
Filmjournalist Robin Broos schrijft in een column in De Standaard dat hij als voetganger vooral van fietsers schrik heeft. Hij noemt fietsers dan ook "de nieuwe automobilisten" wat tot een kleine rel leidde in zijn inbox en op sociale media. Vooral fietsers voelden zich aangesproken. "Het klopt nochtans wat hij zegt", reageert de Fietsersbond. "We moeten meer rekening houden met voetgangers en met elkaar." [naar artikel]
Het licht van de Velo’s is te fel volgens de Fietsersbond. Het licht van de stadsfietsen zou verblindend zijn voor de tegenliggers. En dat kan dus ook wel gevaarlijk zijn. ATV vroeg aan enkele fietsers wat zij van die voorlichten vinden. [naar artikel]
De Fietserbond vraagt dat er méér geïnvesteerd wordt in beveiligde parkeerplaatsen voor fietsen. Dat schrijft De Standaard. Door de stijging van het aantal fietsers de voorbije jaren is er namelijk een groot tekort aan plaatsen waar zij hun fiets veilig kunnen achterlaten. De Fietsersbond wil daarom dat er niet alleen aan bedrijven en treinstations meer beveiligde fietsstallingen komen maar dat steden en gemeenten ook een parkeernorm voor fietsers invoeren. [naar artikel]
Op vrijdag 2 juni, de dag voor Wereldfietsdag, konden fietsers in heel het land genieten van een applaus. Meer dan 180 teams registreerden zich om vorige vrijdag tijdens de ochtendspits een applausactie te houden. Ook in Sint-Truiden vormde de lokale afdeling van de Fietsersbond zo een applausteam bovenaan de Diesterstraat. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.