Er is een probleem met het verkeersbord dat de speed pedelecs (elektrische fietsen die tot 45 km/u halen) toelaat op jaagpaden langs kanalen en andere waterwegen. [naar artikel]
CD&V wil dat speedpedelecs, snelle elektrische fietsen die tot 45 kilometer per uur kunnen halen, toegelaten worden op alle jaagpaden in Vlaanderen. Momenteel zijn deze fietsers welkom op 700 van de meer dan 2.000 kilometer aan jaagpaden. [naar artikel]
Jaagpaden langs Vlaamse waterlopen zijn niet langer verboden terrein voor speedpedelecs. Op voorwaarde dat ze niet sneller rijden dan 30 kilometer per uur. Er worden nu zo snel mogelijk nieuwe verkeersborden geplaatst. Want pas dan gaat de nieuwe regel in. [naar artikel]
Jaagpaden langs Vlaamse waterlopen zijn niet langer verboden terrein voor speedpedelecs. Op voorwaarde dat ze niet sneller rijden dan 30 kilometer per uur. Er worden nu zo snel mogelijk nieuwe verkeersborden geplaatst. Want pas dan gaat de nieuwe regel in. [naar artikel]
De jaagpaden in Vlaanderen, in totaal circa 2.000 kilometer, zijn voortaan ook toegankelijk voor de 'speed pedelecs', de elektrische fietsen die [naar artikel]
Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) maakt 10 miljoen euro vrij om het fietscomfort op jaagpaden te verbeteren. Dat moet de fiets populairder maken voor woon-werk- en woon-schoolverkeer. Uittredend minister Weyts kreeg in mei extra middelen uit het Financieringsfonds Eenmalige Uitgaven. Tien miljoen daarvan gaat nu naar de Vlaamse Waterweg nv, die de jaagpaden […] Het bericht Weyts pompt 10 miljoen in jaagpaden verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
De tweeduizend kilometer aan jaagpaden langs kanalen in Vlaanderen worden dan toch niet volledig opengesteld voor speedpedelecs, de snelle elektrische fietsen die tot 45 km per uur halen. [naar artikel]
Alle jaagpaden in Vlaanderen moeten onmiddellijk worden opengesteld voor speedpedelecs, zo eist CD&V. Vandaag zijn de snelle elektrische fietsen maar toegelaten op zo’n 700 van de meer dan 2.000 kilometer aan jaagpad. “Maar de argumentatie voor dat verbod is gedateerd.” [naar artikel]
De 2.000 km aan jaagpaden langs kanalen in Vlaanderen wordt dan toch niet volledig opengesteld voor speedpedelecs, zeg maar de snelle elektrische fiets waarmee je tot 45 km per uur kan rijden. Dat heeft Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) aangekondigd in het Vlaams Parlement. “Speedpedelecs worden enkel op die jaagpaden toegelaten die deel uitmaken van een fietssnelweg.” Sowieso mag je er ook niet sneller dan 30 km per uur. Volgens de minister zijn verschillende jaagpaden niet geschikt voor speedpedelecs door de staat van het pad, soms zijn ze ook onverhard of omdat het pad scherpe bochten heeft. [naar artikel]
Elektrische rolstoelen, monowheels, elektrische fietsen en speed pedelecs zijn vanaf nu vrijgesteld van de verplichte aansprakelijkheidsverzekering... [naar artikel]
Elektrische fietsen die sneller dan 25 km/u rijden, zijn geen fietsen maar bromfietsen. Daarom zijn er nieuwe specifieke regels opgenomen in de Wegcode. Vanaf 1 oktober is een rijbewijs en een helm verplicht en moeten de fietsen ook een nummerplaat hebben. [naar artikel]
Kunnen fietspaden langs jaagpaden veiliger? Dat is de vraag die leeft sinds dat een vrouw zaterdagnacht met haar fiets in de Zenne belandde. Hoe kon dit gebeuren? "De kwaliteit van de fietspaden langs de jaagpaden laat vaak te wensen over," zegt Dirk Lauwers, mobiliteitsprofessor aan de Universiteit Antwerpen, in "De wereld vandaag" op Radio 1. [naar artikel]
De Vlaamse regering moet er alles aan doen om elektrisch fietsen te stimuleren. De fietsinfrastructuur moet zo goed mogelijk aangepast zijn aan de snelheid, het vermogen en de grootte en breedte van die fietsen. Dat staat in een resolutie van Björn Rzoska (Groen) die de drie meerderheidspartijen donderdag onderschreven. Op lange termijn kunnen er zelfs elektrische fietssnelwegen, alleen voor elektrische fietsen en bromfietsen, aangelegd worden. [naar artikel]
“De werken aan de brug van Beringen verlopen zeer vlot”, aldus de Vlaamse Waterweg nv. De nieuwe stalen brugconstructie arriveerde onlangs op het montage terrein langs het Albertkanaal. Daar is de aannemer bezig met de bouw van de pijlers van de nieuwe aanbrug over de N72 Kasteletsingel. Doordat er momenteel heel wat werfactiviteit is op de N72 Kasteletsingel en de jaagpaden worden fietsers momenteel op beide assen omgeleid en blijft fietsen verboden. Maar er is goed nieuws volgens de Vlaamse Waterweg nv. “Vanaf eind november 2020 zal er weer een veilig fietsalternatief beschikbaar zijn via het jaagpad op de oostelijke rechteroever. Deze route zal beschikbaar zijn tot in de zomer van 2021, met uitzondering van een aantal dagen in de periode januari – maart 2021. Fietsen op de Kasteletsingel blijft tot nader order verboden.” (zb) [naar artikel]
De Vlaamse regering moet er alles aan doen om elektrisch fietsen te stimuleren. De fietsinfrastructuur moet zo goed mogelijk aangepast zijn aan de snelheid, het vermogen en de grootte en breedte van die fietsen. Dat staat in een resolutie van Björn Rzoska (Groen) die de drie meerderheidspartijen onderschreven. Op lange termijn kunnen er zelfs elektrischefietssnelwegen, alleen voor elektrische fietsen en bromfietsen, aangelegd worden. [naar artikel]
Minister van Mobiliteit François Bellot (MR) wil dat de aankoop van elektrische fietsen en speed pedelecs of snelle elektrische fietsen, die tot [naar artikel]
20:37 Het Brusselse bedrijf zal zijn hippe elektrische fietsen vanaf januari volgend jaar verkopen in de VS, een van de snelst groeiende markten voor elektrische fietsen. [naar artikel]
Een koppel vijftigers uit Rekkem is zondag op klaarlichte dag bestolen van hun elektrische fietsen. Ze werden van hun fiets gesleurd toen ze vanuit Menen op het jaagpad langs de Leie reden. De daders vluchtten ermee over de grens met Frankrijk. De politiezone Grensleie doet een oproep om voorzichtig te zijn en verdacht gedrag te melden. [naar artikel]
Na het overlijden van een 73-jarige fietser die dinsdag in botsing kwam met een groep wielertoeristen op het jaagpad langs het Albertkanaal, rijst de vraag of grote groepen wielertoeristen wel thuishoren op die jaagpaden. Volgens mobiliteitsexpert Kris Peeters en Wies Callens van de Fietsersbond zijn er nu eenmaal geen andere alternatieven voor mensen die graag wat sneller fietsen: "Ze worden van de openbare weg verdreven naar die jaagpaden en daardoor verschuiven ook enkele verkeersconflicten." [naar artikel]
Elektrische fietsen die sneller dan 25 km/u rijden, zijn geen fietsen maar bromfietsen. Daarom zijn er nieuwe specifieke regels opgenomen in de Wegcode. Vanaf 1 oktober is een rijbewijs en een helm verplicht en moeten de fietsen ook een nummerplaat hebben. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.