In het derde kwartaal waren er in België op honderd banen 3,6 vacant. In het tweede kwartaal ging het nog om 3,3 open vacatures per honderd jobs. Enkel in Tsjechië raken de vacatures nog moeilijker ingevuld. Volgens het VBO raken gemiddeld iets meer dan 130.000 vacatures niet ingevuld. [naar artikel]
Ook een nieuwe poging om de leegstand in het Centraal Station aan te pakken, levert niet het verhoopte resultaat op. De winkelruimtes die ter beschikking werden gesteld voor pop-ups, raken niet ingevuld. [naar artikel]
De politiekorpsen LaMa (Lanaken-Maasmechelen) en Lommel bespreken met Securitas de inzet van bewakingsagenten. De vacatures binnen de korpsen raken niet ingevuld. Opdat er voldoende blauw op straat blijft, bekijkt de politie bij welke taken Securitas kan bijspringen. [naar artikel]
De Belgische werkgevers hebben grote moeite om 17.000 vacatures in te vullen. Dat blijkt uit een rondvraag van L'Echo en De Tijd. De knelpuntjobs [naar artikel]
HASSELTOpenstaande vacatures raken in Limburg steeds moeilijker ingevuld. Dat blijkt uit cijfers van VDAB-Limburg. Eind januari waren er in onze provincie 4.259 openstaande vacatures, net geen 50 procent meer dan in dezelfde maand vorig jaar. “Dat illustreert dat de arbeidsmarkt steeds krapper wordt”, zegt Anne Caelen, expert arbeidsmarktinfo bij VDAB Limburg. [naar artikel]
Ook in het tweede kwartaal van dit jaar waren er in België per 100 banen 3,5 vacant. Daarmee is België binnen de eurozone het land waar vacatures het moeilijkst ingevuld raken. De gemiddelde vacaturegraad voor de eurozone bedraagt 2,1 pocent, zo blijkt maandag uit cijfers van het Europees bureau voor statistiek Eurostat. [naar artikel]
In de Antwerpse haven zijn ze momenteel dringend op zoek naar 300 extra arbeiders om de nijpende tekorten op te vullen. De haven kampt in de vakantieperiodes traditioneel met een gebrek aan personeel, maar nu is het probleem nog groter. Vanwaar komt dit tekort? En welke functies raken niet ingevuld? Ingrid Mertens, manager transport en logistiek bij VDAB, om tekst en uitleg. [naar artikel]
Er waren in ons land nooit meer vacatures dan nu: bijna 214.000. Tegelijk hadden ondernemingen het nooit moeilijker deze ingevuld te krijgen. Voor elke 100 arbeidsplaatsen moeten er nu al vijf zien ingevuld te geraken. Waarom is dat een probleem? In welke sectoren is de nood het hoogst? Maar vooral: hoe geraken we hier uit? [naar artikel]
Ook in het tweede kwartaal van dit jaar waren er in België per 100 banen 3,5 vacant. Daarmee is België binnen de eurozone het land waar vacatures het moeilijkst ingevuld raken. De gemiddelde vacaturegraad voor de eurozone bedraagt 2,1 pocent, zo blijkt maandag uit cijfers van het Europees bureau voor statistiek Eurostat. [naar artikel]
Tienduizenden vacatures raken niet ingevuld, en toch leggen werkgevers de lat bij aanwervingen nog altijd even hoog. Uit een studie van de VDAB blijkt dat bedrijven van kandidaten gemiddeld zeven soft skills – menselijke vaardigheden – eisen. Bij één op de vijf ondernemingen zijn er dat zelfs tien. Vlaams minister van Werk Hilde Crevits vindt dat werkgevers te veeleisend zijn. [naar artikel]
Een tekort aan leraars in Antwerpen. Een tekort aan verpleegsters in gans Vlaanderen. En dan zoekt de technologie- en farmasector ook nog eens bijna 20.000 hooggeschoolden. Steeds vaker wordt er aan de alarmbel getrokken dat vacatures niet ingevuld geraken. Valt dit op te lossen? [naar artikel]
Op zoek naar een job? In de horeca zien ze je graag komen. Want daar krijgen ze de vacatures maar niet ingevuld. Vlaams minister voor Werk en Sociale Economie, Hilde Crevits, heeft nu samen met de sector een actieplan opgesteld. “Vanaf september zetten we een opleidingsoffensief op”, klinkt het. [naar artikel]
In het laatste kwartaal van vorig jaar waren er op honderd banen in ons land 2,9 vacant. Die vacaturegraad ligt binnen de Europese Unie enkel in Tsjechië hoger. Dat blijkt uit cijfers van Eurostat. “Werkgevers zoeken geschikte kandidaten voor hun vacatures, maar vinden die niet”, klinkt het bij het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO). [naar artikel]
De transportsector smeekt om Belgische vrachtwagenbestuurders. Vacatures raken niet ingevuld omdat werkzoekenden niet over het juiste rijbewijs beschikken. Daarom start in Limburg een pilootproject om de opleiding gratis te geven aan sterk gemotiveerde kandidaten. [naar artikel]
Op de luchthaven van Zaventem, maar ook in andere sectoren, zijn er handen te kort. Maar waarom raken vacatures zo moeilijk ingevuld? Arbeidsexpert Stijn Baert analyseert in Dag Allemaal vijf vaak geopperde stellingen over het personeelstekort en waarschuwt: “We moeten vermijden dat bedrijven vacatures weer liquideren voor ze ingevuld raken. Dat zou dramatisch zijn voor werkzoekenden én de staatskas.” [naar artikel]
In de Antwerpse haven zijn ze momenteel dringend op zoek naar 300 extra arbeiders om de nijpende tekorten op te vullen. De haven kampt in de vakantieperiodes traditioneel met een gebrek aan personeel, maar nu is het probleem nog groter. Vanwaar komt dit tekort? En welke functies raken niet ingevuld? Ingrid Mertens, manager transport en logistiek bij VDAB, om tekst en uitleg. [naar artikel]
Omdat veel restaurants, cafés en hotels de openstaande vacatures niet ingevuld krijgen, heeft Hilde Crevits samen met de sector een actieplan opgesteld. “Vanaf september zetten we een opleidingsoffensief op”, stelde de Vlaamse minister voor Werk en Sociale Economie bij de start van een rondetafelgesprek in Dilbeek. [naar artikel]
De krapte op de arbeidsmarkt uit zich niet alleen in meer vacatures, maar werkgevers schrappen nu ook vacatures die ze niet ingevuld krijgen. In het coronajaar 2020 werden liefst 28.279 vacatures bij VDAB geannuleerd. “Vooral knelpuntvacatures”, zegt Bothuyne. “Die krapte kost ons jobs.” [naar artikel]
Tienduizenden vacatures raken niet ingevuld, en toch leggen werkgevers de lat bij aanwervingen nog altijd even hoog. Uit een studie van de VDAB blijkt dat bedrijven van kandidaten gemiddeld zeven soft skills – menselijke vaardigheden – eisen. Bij één op de vijf ondernemingen zijn er dat zelfs tien. Vlaams minister van Werk Hilde Crevits vindt dat werkgevers te veeleisend zijn. [naar artikel]
Nadat aan de verkoopkant autoverdeler D’Ieteren aankondigde 211 jobs te schrappen, komen er nu ook in productie autojobs op de... The post Zwarte dag voor Belgische autosector: 382 jobs weg in een dag appeared first on Business AM. [naar artikel]
De economische groei dreigt volgens het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO) stil te vallen omdat steeds meer bedrijven hun vacatures niet meer ingevuld krijgen. Dat staat in schril contrast met de positieve berichten over de dalende werkloosheid. Of niet? [naar artikel]
Op de luchthaven van Zaventem, maar ook in andere sectoren, zijn er handen te kort. Maar waarom raken vacatures zo moeilijk ingevuld? Arbeidsexpert Stijn Baert analyseert in Dag Allemaal vijf vaak geopperde stellingen over het personeelstekort en waarschuwt: “We moeten vermijden dat bedrijven vacatures weer liquideren voor ze ingevuld raken. Dat zou dramatisch zijn voor werkzoekenden én de staatskas.” [naar artikel]
Het is een hallucinant cijfer. Maar liefst 76 procent van de Limburgse bedrijven kampt met serieuze moeilijkheden om hun vacatures ingevuld te krijgen. In de rest van België zal dat ongetwijfeld niet anders zijn. Een Europese studie van vorige maand wees al uit dat de vacatures nergens in Europa zo moeilijk ingevuld raken als in België. We moeten enkel Tsjechië laten voorgaan. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.