Het aantal ongevallen met zwakke weggebruikers in Vlaanderen is in 2016 licht gestegen. Zo waren er vorig jaar 4.151 verkeersongevallen met zwakke weggebruikers op de Vlaamse gewestwegen, 43 meer dan het jaar voordien. In Limburg raakten vorig jaar 460 zwakke weggebruikers betrokken bij een ongeval op een gewestweg, een stijging met 22 ten opzichte van 2015. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) bezorgde aan parlementslid Lorin Parys. [naar artikel]
Het aantal ongevallen met zwakke weggebruikers in Vlaanderen is vorig jaar licht gestegen. Dat blijkt uit het antwoord van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) op een schriftelijke vraag van parlementslid en partijgenoot Lorin Parys. Vorig jaar waren er 4.151 verkeersongevallen met zwakke weggebruikers op de Vlaamse gewestwegen, 43 meer dan het jaar voordien. [naar artikel]
Het Limburgse verkeer was in tien jaar nog niet zo veilig. Vorig jaar gebeurden 3.103 ongevallen met verkeersslachtoffers. Een kwart minder dan in 2007. De statistiek van dodelijke verkeersslachtoffers toont een daling met 60 procent. Ook bij de zwaar- en lichtgewonden is er een opvallende vermindering. Maar we zitten nog niet op koers om de Vlaamse doelstellingen te halen: 200 verkeersdoden in 2020. Pijnpunt zijn de zwakke weggebruikers. Vorig jaar was bijna een verkeersslachtoffer op vijf fietser. [naar artikel]
Het aantal ongevallen met zwakke weggebruikers in Vlaanderen is vorig jaar licht gestegen. Dat blijkt uit het antwoord van Vlaams minister van... [naar artikel]
Het aantal ongevallen met zwakke weggebruikers in Vlaanderen is vorig jaar licht gestegen. Dat blijkt uit het antwoord van Vlaams minister van... [naar artikel]
Hoe drukker ons verkeer wordt, hoe meer belang we hechten aan verkeersveiligheid. Maar die term is zo algemeen. Wat houdt het eigenlijk precies in? Is het in cijfers uit te drukken? En wat kunnen/moeten/willen steden en gemeenten doen om de veiligheid van hun burgers in het verkeer te vergroten? “Het is een werk van lange adem”, zegt verkeersexpert Lars Akkermans. Bekijk in onderstaande kaart op welke plaatsen in uw gemeente er zware ongevallen gebeurden. [naar artikel]
UHasselt en IMOB kunnen dankzij een nieuwe applicatie beter onderzoek voeren naar ongevallen met zwakke weggebruikers in het verkeer. De app analyseert videobeelden en filtert er gevaarlijke situaties uit. [naar artikel]
In Hasselt gebeurde zowel donderdag als vrijdag een ongeval waarbij zwakke weggebruikers gewond raakten. [naar artikel]
In heel België gebeurden vorig jaar iedere dag 24 ongevallen waarbij een fietser gewond raakte. Dat blijkt uit cijfers van de federale overheidsdienst Statbel. In grootsteden Antwerpen en Gent vonden de meeste ongevallen plaats. In Geetbets, Bever en Linkebeek het minst: in een heel jaar gebeurde daar geen enkel ongeval waarbij een fietser gewond raakte. Ontdek hier hoeveel ongevallen er gebeurden in jouw gemeente. [naar artikel]
Er gebeurden in onze provincie vorig jaar 3.180 ongevallen. Bij 62 daarvan viel minstens één dode te betreuren. Dat blijkt uit cijfers van de algemene directie statistiek van de FOD Economie. [naar artikel]
Onderzoekers van het Instituut voor Mobiliteit aan de UHasselt willen een beter beeld krijgen van de oorzaken van ongevallen met zwakke weggebruikers. Ze ontwikkelden daarom een app waarop fietsers en voetgangers hun ongevallen kunnen registreren, zo blijkt uit een persbericht van UHasselt. [naar artikel]
De nieuwe "dynamische lijst" van verkeersonveilige punten houdt geen extra rekening met ongevallen waarbij zwakke weggebruikers zijn betrokken. Dat schrijft De Standaard. De suggestie van onder meer de Fietsersbond om dat wel te doen, wordt "meegenomen" naar de toekomst toe om de methodiek van de lijst te verbeteren. [naar artikel]
De Bisschoppenhoflaan is ongetwijfeld een van de gevaarlijkste straten van de stad en zeker van district Deurne. Van de zes zwarte punten, waar de afgelopen jaren regelmatig ongevallen met slachtoffers gebeurden, zijn er maar liefst vier kruispunten met de Bisschoppenhoflaan. We gingen ter plaatse en merkten meteen wat mee oorzaak is van de vele ongevallen: gelijktijdig groen voor zwakke en sterke weggebruikers. [naar artikel]
Het Limburgse verkeer was in tien jaar nog niet zo veilig. Vorig jaar gebeurden 3.103 ongevallen met verkeersslachtoffers. Een kwart minder dan in 2007. De statistiek van dodelijke verkeersslachtoffers toont een daling met 60 procent. Ook bij de zwaar- en lichtgewonden is er een opvallende vermindering. Maar we zitten nog niet op koers om de Vlaamse doelstellingen te halen: 200 verkeersdoden in 2020. Pijnpunt zijn de zwakke weggebruikers. Vorig jaar was bijna een verkeersslachtoffer op vijf fietser. [naar artikel]
Onderzoekers van het Instituut voor Mobiliteit aan de UHasselt willen een beter beeld krijgen van de oorzaken van ongevallen met zwakke weggebruikers. Ze ontwikkelden daarom een app waarop fietsers en voetgangers hun ongevallen kunnen registreren, zo blijkt uit een persbericht van UHasselt. [naar artikel]
In 2022 stierven er liefst 49 mensen op de Limburgse wegen. Omdat achter elk ongeval een naam en een verhaal schuilt, hebben we de dodelijke ongevallen van vorig jaar verzameld op een interactieve kaart. Via de kruisjes kun je meer info krijgen over wat er gebeurd is. [naar artikel]
In 2021 zijn er in Limburg 15 zwarte verkeerspunten bijgekomen, wat het totale aantal op 35 brengt. Die stijging is voornamelijk veroorzaakt door ongevallen met zwakke weggebruikers. [naar artikel]
Op de Beverlosesteenweg in Beringen is vrijdagmorgen een 54-jarige fietser gewond geraakt bij een aanrijding met een auto. [naar artikel]
Er zijn in 2019 meer ongevallen aan spooroverwegen gebeurd dan het jaar daarvoor. Dat blijkt uit de jaarcijers van spoorbeheerder Infrabel. Vorig jaar waren er 45 ongevallen, dat zijn er 7 meer dan in 2018. Zwakke weggebruikers en buurtbewoners lopen het grootste risico om betrokken te geraken bij een ongeval aan een spooroverweg. Infrabel blijt inzetten op een verdere verhoging van de veiligheid aan overwegen. [naar artikel]
In Vlaanderen werden vorig jaar meer dan 21.000 verkeersongevallen met doden of gewonden geregistreerd. Dat zijn gemiddeld 3,2 ongevallen per 1.000 inwoners. Op een nieuwe kaart is te zien dat veel gemeenten in Oost-Vlaanderen boven dat Vlaamse gemiddelde zitten. Ook veel gemeenten in Antwerpen en West-Vlaanderen doen het slechter dan gemiddeld. [naar artikel]
De gemeente Pelt wil de verkeersveiligheid binnen de dorpskernen verbeteren, vooral voor de voetgangers en fietsers. Aan de Peltenaren wordt via een enquête gevraagd om de heikele punten in kaart te brengen. [naar artikel]
Het aantal ongevallen van trams met fietsers en voetgangers is in 2019 gedaald in Brussel. Dat is goed nieuws, omdat de trams steeds vaker uitrijdt en meer mensen de fiets gebruiken. Het aantal gewonden zakt zelfs met een derde. Dat maakt de MIVB bekent aan de start van een nieuwe sensibiliseringscampagne. [naar artikel]
De gemeente Lede in Oost-Vlaanderen schrapt op 34 kruispunten de voorrang van rechts. Glabbeek, in Vlaams-Brabant, bande het eind 2017 zelfs volledig uit de gemeente. Sindsdien gebeurden daar nauwelijks nog ongevallen. De voorrang van rechts leidt in België tot meer dan 15.000 ongevallen per jaar. “Schaf het af”, zegt VAB. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.