Elektrische fietsen die sneller dan 25 km/u rijden, zijn geen fietsen maar bromfietsen. Daarom zijn er nieuwe specifieke regels opgenomen in de Wegcode. Vanaf 1 oktober is een rijbewijs en een helm verplicht en moeten de fietsen ook een nummerplaat hebben. [naar artikel]
Vanaf 1 oktober is een rijbewijs én een helm verplicht voor snelle elektrische fietsen en zullen er meer controles komen op mensen die langdurig ziek zijn. Een overzicht van alles wat verandert op 1 oktober: [naar artikel]
Wie met een elektrische fiets rijdt die sneller dan 25 kilometer per uur haalt, moet vanaf 1 oktober een rijbewijs kunnen voorleggen. Dat [naar artikel]
Minister van Mobiliteit François Bellot (MR) wil dat de aankoop van elektrische fietsen en speed pedelecs of snelle elektrische fietsen, die tot [naar artikel]
Snelle elektrische fietsen worden voortaan fiscaal gelijkgesteld met gewone fietsen. Dat heeft de ministerraad donderdag beslist. Daardoor breidt de fietsvergoeding van 0,23 euro per kilometer voor woon-werkverkeer vanaf dit jaar uit naar gebruikers van de zogenaamde speed pedelecs. [naar artikel]
Snelle, elektrische fietsen zijn niet toegelaten in de verschillende parken in Antwerpen. De buurt rond Park Spoor Noord klaagde over gevaarlijke situaties met zulke fietsen. Nu krijgen fietsers een waarschuwing van de politie maar vanaf volgende week is het menens en vliegen ze op de bon. Dat kregen enkele fietsers deze week te horen van de politie. [naar artikel]
De nieuwe verkeersregels die werden ingevoerd voor snelle elektrische fietsen hebben absurde neveneffecten. Zo mag je in sommige straten met zo’n ‘zoeffiets’ geen fietsers inhalen, of moet je stoppen aan het rode licht waar andere fietsers wél rechtsaf mogen.“Niemand geraakt er nog wijs uit”, klagen N-VA-Kamerleden Bert Wollants en Daphné Dumery aan. [naar artikel]
Snelle elektrische fietsen worden voortaan fiscaal gelijkgesteld met gewone fietsen. Dat heeft de ministerraad donderdag beslist. Daardoor breidt de fietsvergoeding van 0,23 euro per kilometer voor woon-werkverkeer vanaf dit jaar uit naar gebruikers van de zogenaamde speed pedelecs. [naar artikel]
De nieuwe verkeersregels die werden ingevoerd voor snelle elektrische fietsen zorgen voor verwarring. Zo mag je in sommige straten met zo’n ‘zoeffiets’ geen gewone fietsers inhalen, of moet je stoppen aan het rode licht waar andere fietsers wél rechtsaf mogen.’Niemand geraakt er nog wijs uit’, klagen N-VA-Kamerleden Bert Wollants en Daphné Dumery aan. [naar artikel]
Speed pedelecs - snelle elektrische fietsen - zijn in opmars als alternatief voor de files. Maar precies hun snelheid zou ze gevaarlijk maken. Is dat zo? [naar artikel]
De speedpedelec, de snelle elektrische fiets die tot 45 km per uur gaat, blijft zijn enorme opmars voortzetten. Uit cijfers van automobielfederatie Febiac blijken er de eerste helft van 2018 bijna 3.300 nieuwe exemplaren ingeschreven. Opmerkelijk: de speedpedelec is een haast volledig Vlaams fenomeen. Van die 3.300 nieuwe snelle fietsen zijn er amper 28 in Brussel en 55 in Wallonië in gebruik genomen. Vooral Antwerpenaren en Oost-Vlamingen zijn fan van de speedpedelec, wat te maken zou hebben met de vele files in en rond Antwerpen. [naar artikel]
Wie met een speedpedelec wil rijden, zal vanaf 1 oktober ook het praktisch rijexamen met zo'n snelle elektrische fiets kunnen afleggen. Op dit moment wordt het examen voor de snelle elektrische tweewieler nog met een bromfiets uitgevoerd. "De opmars van de speedpedelec en de forse stijging in verkeersongevallen maken het belangrijk om dit aan te passen", zegt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD). [naar artikel]
Wie een snelle e-bike heeft zal geen motorverzekering moeten nemen. Dat heeft minister van Economie Kris Peeters (CD&V) gezegd in het parlement. De speed pedelecs of snelle elektrische fietsen moeten sinds vorig jaar ingeschreven worden. Maar over een verplichte verzekering bestond nog veel onduidelijkheid. [naar artikel]
Snelle elektrische fietsen worden fiscaal gelijkgesteld met gewone fietsen. Dat heeft de federale ministerraad beslist. Daardoor breidt de [naar artikel]
Minister van Mobiliteit François Bellot (MR) wil dat de aankoop van elektrische fietsen en speed pedelecs of snelle elektrische fietsen, die tot 45km/uur gaan, in de toekomst fiscaal aftrekbaar worden gemaakt. “De elektrische fiets is een ideaal alternatief voor korte en middellange afstanden”, aldus Bellot dinsdag. [naar artikel]
Kamerlid Veli Yüksel (CD&V) wil dat er snelheidscontroles mogelijk worden op speed pedelecs - elektrische fietsen die tot 45 kilometer per uur halen. [naar artikel]
Snelle elektrische fietsen, die tot 45 kilometer per uur rijden, kunnen volgens de KU Leuven het fileprobleem helpen oplossen. Alleen rijden ze zich nu nog vast in een moeras van ondoorzichtige wetgeving, absurde regeltjes en geschrapte kilometervergoedingen. [naar artikel]
Elektrische fietsen die sneller rijden dan 25 kilometer per uur moeten vanaf 1 oktober ingeschreven zijn. Je hebt er dan een autoverzekering voor nodig. Dat blijkt uit een mail naar enkele verzekeraars, die VTM NIEUWS kon inkijken. De elektrische fietsen zullen dan ook een kleine nummerplaat krijgen. [naar artikel]
De nieuwe regeling voor de snelle elektrische fiets leidt tot tandengeknars bij lokale gemeentebesturen en de Vlaamse overheid. Duizenden verkeersborden moeten worden aangepast. Als dat niet gebeurt, zullen fietsen die 45 km per uur halen, niet meer welkom zijn op de meeste fietspaden. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.