"Hebben we hier nu 40 jaar voor nodig gehad, om hier mee af te komen?" Een bevraging van het Agentschap Wegen en Verkeer over het nut van de Noord- Zuidverbinding, zet kwaad bloed in Limburg. "Of we dat nu willen of niet, het is een noodzakelijke stap, omdat de Vlaamse regering voor deze weg gekozen heeft", zegt werkgeversorganisatie Voka. De Vlaamse regering wil de Noord-Zuid realiseren via het decreet van de complexe projecten. Maar ook deze procedure zal tijd kosten, véél tijd en... geduld. [naar artikel]
De alternatieve dienstregeling op het spoor, als gevolg van de werken op de Brusselse Noord-Zuidverbinding, levert tot nog toe geen problemen op [naar artikel]
Er wordt momenteel hard gewerkt aan de Brusselse Noord-Zuidverbinding, waardoor er dit weekend geen treinen in Brussel-Centraal stoppen. Tegen [naar artikel]
De Limburgse sociale partners schreven zonet een ‘open brief aan de Vlaamse Regering’. Hierin vragen ze om een snelle startbeslissing voor de Noord-Zuidverbinding op 1 december omdat de procedure zonder deze momenteel niet verdergezet kan worden. [naar artikel]
"Een historische beslissing". Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters haalt graag de superlatieven boven. De Vlaamse regering keurde gisteren de komst van twee lange tunnels onder de centra van Houthalen en Helchteren goed. Zou het dan toch gaan gebeuren na 50 jaar palaveren? In elk geval is er een nieuwe belangrijke horde genomen om het ontbrekende stuk van de Noord-Zuidverbinding tussen Hasselt en Eindhoven te realiseren. Met het vastleggen van het ontwerp voorkeursbesluit door de Vlaamse regering kan het openbaar onderzoek beginnen. Dat start al op 22 december - volgende week dus - en loopt twee maanden, tot en met 19 februari. De echte werken zouden dan starten in 2024. [naar artikel]
Op maandag 9 maart is er een infomarkt over de Noord-Zuidverbinding in CC Palethe. De infomarkt is tussen 19 en 21 uur doorlopend te bezoeken. Men komt er meer te weten over de alternatieven, het onderzoek en de planning "waaruit moet blijken dat 2020 een belangrijk jaar wordt voor de Limburgse Noord-Zuidverbinding". [naar artikel]
De Vlaamse regering wil van de Limburgse Noord-Zuidverbinding een ‘complex project’ maken. Op die manier wil de regering klaar staan met een alternatief indien de Raad van State de plannen voor het aanslepende dossier vernietigt. [naar artikel]
De meeste buurtbewoners reageren gelaten op de overgebleven scenario's voor een vlottere Noord-Zuidverbinding in Houthalen-Helchteren. Wat er precies gebeurt, maakt voor hen niet uit, zolang er maar snel iets gedaan wordt aan de drukke weg. [naar artikel]
Spoornetbeheerder Infrabel stelt reizigers gerust. "De werkzaamheden verlopen vlot", luidt het. Wie na het verlengde weekend terug aan de slag gaat, kan op beide oren slapen. [naar artikel]
HOUTHALEN-HelchterenDe onderzoeksfase voor de aanleg van de Noord-Zuidverbinding is gestart. Actiecomités, natuurverenigingen, verkeersdeskundigen, politici van alle partijen, burgemeester Alain Yzermans, gouverneur Herman Reynders: ze hebben gisteren allemaal samen aan tafel gezeten op de Corda Campus voor hun eerste werksessies. Op basis van hun werk zal de Vlaamse administratie hét uiteindelijke tracé voorstellen aan de Vlaamse regering. [naar artikel]
Vandaag verzamelden de Vlaamse ministers voor een keer niet in Brussel, maar wel in Limburg. In Alden Biesen maakte de regering bekend om in januari een beslissing te nemen over de Noord-Zuidverbinding. Er liggen drie scenario's klaar voor een doorstart en de minister Weyts en Schauvliege gaan nu een juridisch voorstel uitwerken. Totdat er een definitieve oplossing komt voor het mobiliteitsprobleem gaat de regering enkele tijdelijke maatregelen nemen in Houthalen-Helchteren. "Dit dossier sleept al 50 jaar aan, het is simplistisch om te denken dat het in een vingerknip opgelost zal zijn", waarschuwt Rob Urbain van ABVV. [naar artikel]
In het kader van de start van de onderzoeksfase van de Noord-Zuidverbinding heeft dinsdag het eerste Actorenoverleg plaatsgevonden. Dat overleg brengt alle betrokken partijen, instanties en organisaties samen. Zowel de Vlaamse meerderheid als de oppositie benadrukt de noodzaak van een zo snel mogelijke realisatie van het project Noord-Zuid Limburg. [naar artikel]
Na jaren stilstand wil de Vlaamse regering eindelijk beweging krijgen in de Limburgse Noord-Zuidverbinding. Maar de manier waarop doet wenkbrauwen fronsen. Een decreetswijziging moet de protesterende burgers buitenspel zetten. [naar artikel]
Trein 7515 die de verbinding tussen Moeskroen en Schaarbeek verzekert, is rond 9 uur vanochtend in panne gevallen. De combinatie blokkeert een van de zes sporen van de Brusselse Noord-Zuidverbinding. De drie volgende treinen op hetzelfde spoor staan daardoor eveneens stil. Ondanks het einde van de ochtendspits, verwachten infrastructuurbeheerder Infrabel en de NMBS "ernstige verstoringen" van het dienstrooster. [naar artikel]
Tijdens dit verlengde weekend is de spoorverbinding tussen Brussel Zuid en Brussel Noord onderbroken door werkzaamheden. Volgens Infrabel verlopen die vlot en zal alles normaal gesproken op tijd klaar zijn voor de ochtendspits. [naar artikel]
Op 8 oktober zal de Vlaamse regering het tracé voor de Noord-Zuidverbinding kiezen. Het gaat weliswaar om een voorontwerp, het definitieve voorkeurbesluit is voor april 2022. [naar artikel]
De Vlaamse regering zal niet meer zelf beslissen over de Noord-Zuidverbinding. Ze laat dit over aan het Vlaams Parlement, net zoals dat zou gaan bij een nooddecreet. Grote zogezegde voordeel is dat de Raad van State buitenspel wordt gezet. Want het huidige tracé voor de Noord-Zuidverbinding doorstond tot nu toe geen enkele procedure bij de Raad van State. [naar artikel]
De onderzoeksfase voor de aanleg van de Noord-Zuidverbinding is gestart. Actiecomités, natuurverenigingen, verkeersdeskundigen, politici van alle partijen, burgemeester Alain Yzermans, gouverneur Herman Reynders, ze hebben vandaag in de Corda-campus samen aan tafel gezeten voor hun eerste werksessies. Op basis van hun werk zal de Vlaamse administratie in 2021 hét uiteindelijke tracé voorstellen aan de Vlaamse regering. [naar artikel]
Maandagochtend starten er ingrijpende infrastructuurwerken aan de treinsporen ter hoogte van het station Brussel-Zuid. Daardoor vermindert de capaciteit van de drukke Noord-Zuidverbinding in Brussel. De NMBS heeft daarom zijn transportplan aangepast. Verschillende piekuurtreinen rijden niet of worden omgeleid. De hinder zal nog tot en met 11 november duren. [naar artikel]
De Noord-Zuidverbinding is opnieuw op tafel gegooid. En dat in Greenville in Houthalen-Helchteren vandaag. Inwoners van Houthalen-Helchteren en omstreken en geïnteresseerden konden er terecht voor informatie over het omstreden project, maar vooral de mening en de ideeën van de aanwezigen waren belangrijk. [naar artikel]
"De Vlaamse regering lijkt morsdood." Dat is het harde verdict van politiek journalist Johny Vansevenant nadat de regering gisteren na ultieme onderhandelingen geen stikstofakkoord wist te sluiten. "Officieel reikt N-VA nog de hand naar CD&V, maar het lijkt er eigenlijk op dat ze CD&V uit de regering willen duwen", zegt hij in "De ochtend" op Radio 1. "Al zullen de christendemocraten dat niet zomaar laten passeren." [naar artikel]
De Vlaamse regering moet snel met een volwaardig stikstofdecreet komen, anders dreigt er een "horrorscenario" voor de Vlaamse meerderheidspartijen. Dat zegt politiek analist Ivan De Vadder in "De afspraak" op VRT Canvas. "Een horrorscenario waarbij ze dagelijks terechtkomen in een moddergevecht over stikstof, terwijl het federale niveau doodleuk een begrotingsakkoord sluit en voort regeert." [naar artikel]
In Lindelhoeven op de Noord-Zuidverbinding is woensdagnamiddag rond 14.15 uur een auto over de kop geslagen. De auto begon te slingeren. De 26-jarige bestuurster raakte niet gewond. Door het ongeval werd de Noord-Zuidverbinding richting Hasselt deels afgesloten. De brandweer kwam het wegdek reinigen. [naar artikel]
Vrijdag neemt de Vlaamse Regering een beslissing over het tracé van de Noord-Zuidverbinding. Daarmee moet een einde komen aan een politieke impasse die 50 jaar heeft aangesleept. Noord-Limburg houdt de adem in. Want de monsterfiles richting Hasselt moeten niet onderdoen voor de verkeersellende rond Brussel en Antwerpen die dagelijks de nationale media haalt. TVL-journalist David Bijnens kan ervan meespreken. Hij woont in Pelt en zit iedere ochtend veel te lang in zijn auto om op onze redactie in Hasselt te geraken. In de aanloop naar de historische beslissing van de Vlaamse regering stuurden wij Luc Moons vanochtend samen met David op pad om het fileleed in kaart te brengen. [naar artikel]
Eerst grote federale bevoegdheden feitelijk splitsen en dat nadien legaliseren, dat is de nieuwe tactiek waarmee N-VA-voorzitter Bart De Wever zijn confederale droom voor België mee wil realiseren, zo zegt hij in "De zevende dag". Misschien moet de Vlaamse regering dan wel eerst de eigen problemen aanpakken, repliceert Groen-co-voorzitter Jeremie Vaneeckhout. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.