De lage-emissiezone (LEZ) in Antwerpen heeft een duidelijk positief effect op de uitstoot van verontreinigde stoffen in de Scheldestad. Dat blijkt uit het onderzoek naar de impact van de LEZ een jaar na de invoering. [naar artikel]
Op 1 januari 2020 krijgt -na Antwerpen en Brussel- ook Gent een lage-emissiezone: oude, vervuilende wagens worden gebannen uit het stadscentrum. Het doel: propere en gezonde lucht voor de stadsbewoners. Maar, wat is dat eigenlijk, schone lucht? En helpt een lage-emissiezone? Prof. dr. Tim Nawrot is milieu-epidemioloog en legt het uit. [naar artikel]
In Antwerpen is sinds vanochtend de eerste lage-emissiezone (LEZ) van ons land actief, een gebied waarin al te vervuilende wagens en vrachtwagens [naar artikel]
In Antwerpen is sinds vanochtend de eerste lage-emissiezone (LEZ) van ons land actief, een gebied waarin al te vervuilende wagens en vrachtwagens [naar artikel]
Er rijden steeds minder vervuilende wagens in het centrum van Gent. Dat komt omdat aan het begin van dit jaar de lage emissiezone werd ingevoerd. Om alles te controleren plaatste de stad 6 camera’s. Intussen zijn er nog 9 bijgekomen en rijdt er ook een scanwagen rond. “Het heeft effect, want er zijn minder vervuilende auto’s”, klinkt het. [naar artikel]
Vanaf 1 januari mag u met een vervuilende auto niet meer rondrijden in het Brussels Gewest. Alle negentien Brusselse gemeenten zullen vanaf dan één grote lage-emissiezone zijn. Het is de grootste lage-emissiezone van België, zes keer groter dan de lage-emissiezone in Antwerpen. Het Brussels parlement heeft de lage-emissiezone vandaag officieel goedgekeurd. [naar artikel]
Dagelijks rijden tientallen vervuilende bussen in en uit de lage-emissiezone (LEZ) in Antwerpen. Deze busbedrijven, die buslijnen verzorgen voor De Lijn, betalen 1.380 euro per bus per jaar om nog de LEZ in te mogen. [naar artikel]
Op 1 januari 2020 krijgt - na Antwerpen en Brussel - ook Gent een lage-emissiezone: oude, vervuilende wagens worden gebannen uit de stad. Het doel: propere en gezonde lucht voor de stadsbewoners. Maar, wat is dat eigenlijk, schone lucht? Helpt een lage-emissiezone eraan? Welke stoffen horen wel en niet thuis in de lucht die we dagelijks inademen? Hoe ongezond is dat allemaal? Is het erger met onze... [naar artikel]
De Antwerpse binnenstad en het stadsgedeelte op Linkeroever worden op 1 februari 2017 een lage-emissiezone waar de meest vervuilende voertuigen [naar artikel]
De lage-emissiezone in Antwerpen kan u nu ook een boete opleveren. Februari was de waarschuwingsperiode, maar vanaf morgen, woensdag 1 maart, worden er ook boetes uitgeschreven. De meest vervuilende voertuigen mogen sinds 1 februari niet meer rijden in het gebied tussen de Ring en de Schelde. Ook Linkeroever valt onder de lage-emissiezone. [naar artikel]
In Antwerpen zijn in 2022 ruim 52.000 boetes uitgeschreven aan chauffeurs die met te vervuilende auto's de lage-emissiezone (LEZ) binnenreden. Ruim de helft ging naar Franse bestuurders al blijkt uit betalingscijfers dat ze veel minder vaak betalen dan Belgen. [naar artikel]
Dagelijks rijden tientallen vervuilende bussen in en uit de lage-emissiezone (LEZ) in Antwerpen. De busbedrijven, die buslijnen verzorgen voor De Lijn, betalen 1.380 euro per bus per jaar om nog de LEZ in te mogen. [naar artikel]
Volgt onze Noordzee het voorbeeld van Antwerpen en wordt de zee binnenkort een lage-emissiezone? Als het van staatssecretaris Philippe De Backer (Open VLD) afhangt wel. Hij wil de windmolens op zee laten uitrusten met sensoren die controleren of de schepen niet te veel schadelijke stoffen uitstoten. Dat schrijft Het Nieuwsblad. [naar artikel]
De luchtkwaliteit in Antwerpen is in één jaar tijd sterk verbeterd door de invoering van de lage-emissiezone (LEZ). De uitstoot van schadelijke stoffen is het afgelopen jaar sterk gedaald, blijkt uit de voorlopige resultaten van de negen meetstations van de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM). [naar artikel]
Nederlanders en Fransen die met een vervuilende wagen de Antwerpse lage-emissiezone inrijden, ontsnappen voorlopig aan de boete van 125 euro. Hun persoonsgegevens mogen niet worden doorgegeven aan Antwerpen, zo schrijft de Gazet van Antwerpen. [naar artikel]
De luchtkwaliteit in Antwerpen is in één jaar tijd sterk verbeterd door de invoering van de lage-emissiezone (LEZ). De uitstoot van schadelijke stoffen is het afgelopen jaar sterk gedaald, blijkt uit de voorlopige resultaten van de negen meetstations van de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM), zo schrijft Gazet van Antwerpen vandaag. [naar artikel]
De lage-emissiezone kan sinds haar introductie in Antwerpen, vijf jaar geleden, op niet veel bijval rekenen. Maar het verbod op (te) vervuilende wagens in de stad heeft wel zijn effect gehad: “Op sommige plaatsen is de roetuitstoot tot de helft teruggedrongen”, zegt de Antwerpse schepen van Leefmilieu Tom Meeuws (Vooruit). [naar artikel]
De stad Antwerpen voert vanaf maandag 11 mei terug het betalende parkeren op straat in. En wie met een vervuilende wagen de lage-emissiezone (LEZ) in rijdt, riskeert ook opnieuw een boete. Midden maart werd de LEZ tijdelijk opgeheven als coronamaatregel. [naar artikel]
Vanaf 1 januari geldt in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest een lage-emissiezone (LEZ). De meest vervuilende dieselwagens zullen er in 2018 niet... [naar artikel]
De lage-emissiezone in Gent wordt niet verder uitgebreid. Dat heeft het stadsbestuur beslist. Sinds begin 2020 worden de meest vervuilende wagens uit het stadscentrum geweerd. Er komen wel meer slooppremies voor oudere voertuigen van alle inwoners in de stad en meer (elektrische) deelwagens en -fietsen buiten de lage-emissiezone. [naar artikel]
Meer dan 2.000 bestuurders van een vervuilende wagen per maand reden in 2018 toch de lage-emissiezone (LEZ) in Antwerpen binnen. Dat kon door de aankoop van een pasje dat een vervuilende wagen toch toelaat. Kamagurka vertelt in de video hierboven waarvoor je nog zo'n toelatingspasjes kan kopen. [naar artikel]
Vervuilende dieselwagens met buitenlandse nummerplaten rijden nog steeds onbeboet door de lage-emissiezone in Antwerpen. Federaal [naar artikel]
De federale politie van Antwerpen heeft 35 anonieme voertuigen op de uitzonderingslijst laten zetten voor de lage-emissiezone in Antwerpen. De auto’s zijn zo oud en vervuilend dat ze beboet zouden moeten worden. Het gaat onder meer over een oude Peugeot 407 met meer dan 300.000 km op de teller. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.