De voordelen van lichte elektrische voertuigen (e-steps, elektrische fietsen, monowheels,…) worden door steeds meer mensen gesmaakt. Deze stille (r)evolutie is een zegen voor het verduurzamen van onze mobiliteit en het verzachten van het fileleed op onze wegen, maar ze vormen ook een uitdaging voor de wetgevers en wegbeheerders. Hoe kunnen we omgaan met deze veranderende mobiliteit, zonder steeds opnieuw de bestaande wetgeving aan te passen? [naar artikel]
Monowheels, hoverboards, segways maar vooral e-steps zijn niet meer uit het straatbeeld weg te denken. Vooral in steden. Vaak tot ergernis van andere weggebruikers. Vooral omdat die steps overal worden achtergelaten. Daarom heeft de overheid nu duidelijke spelregels vastgelegd. Zo komen er “drop off”-zones, een leeftijdsbeperking, een verbod om op het voetpad te rijden of om een passagier mee te nemen. [naar artikel]
De ministers van Mobiliteit van de verschillende regeringen zijn het eens geraakt over regels voor het gebruik van e-steps, monowheels, hoverboards, segways ..., om de verkeersveiligheid te verhogen. Zo komt er een verbod voor min 16-jarigen en mogen gebruikers er niet langer mee op het voetpad rijden. [naar artikel]
Een op de twee gebruikers van monowheels, hoverboards, segways en elektrische steps, zogenaamde “voortbewegingstoestellen”, is niet op de hoogte van de verzekeringsplicht voor dergelijke toestellen. Dat blijkt maandag uit een enquête van het BIVV (Belgisch Instituut Voor de Verkeersveiligheid), in samenwerking met verzekeraar AG Insurance. Nochtans liep vier op de tien er al kleine verwondingen of erger mee op. [naar artikel]
De ministers van Mobiliteit van de verschillende regeringen zijn het eens geraakt over regels voor het gebruik van e-steps, monowheels, hoverboards, segways ... op de openbare weg. Zo komt er een verbod voor min 16-jarigen en mogen gebruikers er niet langer mee op het voetpad rijden. Dat heeft federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) donderdag aangekondigd. [naar artikel]
Een op de twee gebruikers van monowheels, hoverboards, segways en elektrische steps, zogenaamde "voortbewegingstoestellen", is niet op de hoogte [naar artikel]
N-VA wil de regels rond e-steps, monowheels en gelijkaardige vervoersmiddelen aanscherpen. Concreet stellen Kamerlid Wouter Raskin en Vlaams parlementslid Marius Meremans voor slechts één persoon per toestel toe te laten, een minimumleeftijd van 16 jaar in te voeren en om dergelijke toestellen te verbieden op het voetpad. [naar artikel]
De ministers van Mobiliteit van de verschillende regeringen zijn het eens geraakt over regels voor het gebruik van e-steps, monowheels, hoverboards, segways ... op de openbare weg. Zo komt er een verbod voor min 16-jarigen en mogen gebruikers er niet langer mee op het voetpad rijden. Dat heeft federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) aangekondigd. [naar artikel]
De ministers van Mobiliteit van de verschillende regeringen zijn het eens geraakt over regels voor het gebruik van e-steps, monowheels, hoverboards, segways ... op de openbare weg. Zo komt er een verbod voor min 16-jarigen en mogen gebruikers er niet langer mee op het voetpad rijden. Dat heeft federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) donderdag aangekondigd. [naar artikel]
WasteBoards, het Amsterdamse collectief dat plastic afval omtovert tot skateboards, wil tegen 2018 op vijf plekken ter wereld een ‘bakkerij’ hebben staan waar ze van plastic afval skateboards maken. De Nederlanders zetten zich in tegen de zogenaamde ‘plastic soup’, die in onze oceanen drijft en diersoorten treft. [naar artikel]
De Zweedse hoofdstad Stockholm gaat het aantal elektrische steps in de stad vanaf volgend jaar met de helft verminderen. Zo zouden de steps voor te veel overlast zorgen. Het aantal toegelaten verhuurbedrijven voor steps daalt van acht naar drie. Het cijfer steps dat vrij gebruikt kan worden zal vanaf 1 januari van 23.000 naar 12.000 dalen, met een maximum van 4.000 stuks per verhuurder. [naar artikel]
Verschillende Brusselse burgemeesters trekken aan de noodrem, nu het geweld van drugscriminelen in de hoofdstad uit de hand loopt. Voor oplossingen kijken ze vooral naar de Brusselse regering, maar ook op lokaal niveau worden initiatieven genomen. Een nachtelijk verbod op elektrische steps, het favoriete vervoersmiddel van heel wat criminelen in de hoofdstad, op aangeven van Etterbeeks burgemeester Vincent De Wolf (MR) wordt besproken door de Gewestelijke Veiligheidsraad. [naar artikel]
Antwerpen Autovrij werd zondag op gang getrapt. En dat was in veel gevallen letterlijk te nemen, want fietsers namen het over in de Scheldestad. Fietsers én de alternatieve vervoersmiddelen zoals (elektrische) steps en monowheels. Op de Groenplaats kon je die zelf uitproberen op een testparcours. [naar artikel]
Het verkeer op de autosnelwegen kan een pak vlotter en veiliger verlopen als de snelheidslimiet verlaagd wordt in functie van de verkeersdrukte. De lagere snelheidslimiet zou - paradoxaal genoeg - tijdswinst opleveren voor de autobestuurders en zou bovendien een gunstig effect hebben op het milieu. Dat blijkt uit een studie van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV). Een verhoging van de snelheidslimiet zou dan weer te veel nadelen opleveren. [naar artikel]
Dingen recycleren is helemaal in. Ook oude skateboards ontsnappen er niet aan. Daan Dedrie uit Boezinge, bij Ieper, verwerkt skateboards tot flesopeners, vaasjes en zelfs eettafels en ander meubilair. [naar artikel]
Todd Huber verzamelt skateboards. Véél skateboards. Zijn collectie in het Californische Simi Valley telt maar liefst 5.000 stuks. Ongeveer, want [naar artikel]
De maximumsnelheid van toestellen zoals monowheels en e-steps zal verhoogd worden van 18 naar 25 kilometer per uur. Dat heeft minister van Mobiliteit Bellot (MR) geantwoord op een parlementaire vraag van Kamerlid Jef Van den Bergh (CD&V). Heel wat van die toestellen kunnen vandaag sneller dan 18 kilometer per uur rijden. Dankzij de aanpassing zullen zij nu zonder problemen de openbare weg op kunnen. [naar artikel]
Elke vrijdag vindt deze zomer in Brussel de Roller Bike Parade plaats. Daarbij leggen tientallen deelnemers op rolschaatsen, skateboards, fietsen, steps... een parcours af door de hoofdstad. Vorige week besliste één snelheidsduivel te profiteren van het evenement. [naar artikel]
Jelle Lemmens (24) is een verwoed skater. Een paar jaar geleden zorgde een stom ongeluk ervoor dat hij ook zelf skateboards is beginnen maken. Even later was Crownboards geboren en nam de eenmanszaak zijn intrek in de Corda Incubator in Hasselt. “De zaken lopen als een trein.”, zegt Jelle. [naar artikel]
Parijs verbiedt het parkeren van steps op het voetpad en beperkt de snelheid. De nieuwe regels moeten orde scheppen in de chaos van de 20.000 steps in de Franse hoofdstad. [naar artikel]
De 15-jarige Rube Pieters uit Wilrijk beleeft dubbel plezier aan zijn skateboards. Zodra ze versleten zijn, fabriceert hij ze tot kleurrijke meubels. “Ik ben ervan overtuigd dat hier een markt voor is.” [naar artikel]
Tony Hawk (53) bewijst nog maar eens dat skateboarden letterlijk een deel van hem is. Voor het goede doel gaat hij 100 skateboards, gevuld met zijn eigen bloed, verkopen. Liefhebbers moeten er wel 500 dollar (426 euro) per stuk voor neertellen. [naar artikel]
Elektrische steps lijken in Antwerpen steeds meer hun plaats te veroveren. De deelsteps van ‘Bird’, die in oktober gelanceerd zijn, duiken overal op. Maar ook de verkoop van elektrische steps doet het erg goed. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.