Alle Vlaamse Krantenkoppen. Elke minuut geupdate. Vers van de pers.
Het Nieuwsblad

Overheid legt influencers strenge regels op: #reclame voor elke gesponsorde post, en daar blijft het niet bij

15/05/2018 - 15:03
"Omdat bedrijven steeds vaker een beroep doen op online influencers om hun merk, product of dienst te promoten, heeft de FOD Economie dinsdag nieuwe richtlijnen voorgesteld die duidelijk moeten maken dat bepaalde posts of video’s gesponsord zijn."

Gerelateerde krantenkoppen:

1. Drie influencers krijgen waarschuwing van Vlaamse Regulator van de Media: reclame moet “duidelijk herkenbaar” zijn (23/12/2022 - Gazet van Antwerpen)

Drie influencers hebben van de VREM, de Vlaamse Regulator van de Media, een waarschuwing gekregen omdat ze de regels voor reclame niet goed volgen. De VREM onderzocht video’s van Sarah Puttemans, Steffie Mercie en Maximiliaan Verheyen en kwam tot het besluit dat gesponsorde content daarin te vaak “niet duidelijk herkenbaar” is. [naar artikel]


2. Vijftien influencers kregen al pv omdat ze nieuwe reclameregels niet naleven (31/05/2022 - Het Belang van Limburg)

Vijftien influencers kregen al een pv aan hun gesponsorde broek omdat ze de nieuwe reclamerichtlijnen van de economische inspectie niet naleefden. Sinds eind april moeten influencers op sociale media met een duidelijke hashtag aangeven dat ze reclame maken. [naar artikel]


3. ‘Instagram wordt een vuilnisbelt’: straks komen gesponsorde influencers ongevraagd in uw feed (06/06/2019 - De Morgen)

Wie nu al tekenen van ‘influencer-moeheid’ vertoont, blijft straks beter weg van Instagram. Het platform kondigt aan dat gesponsorde berichten van influencers ook ongevraagd – zonder volger te zijn dus – op uw scherm zullen verschijnen. [naar artikel]


4. Gesponsorde influencers verschijnen straks ook ongevraagd op uw Instagram-feed (06/06/2019 - De Morgen)

Wie nu al tekenen van ‘influencer-moeheid’ vertoont, blijft straks beter weg van Instagram. Het platform kondigt aan dat gesponsorde berichten van influencers ook ongevraagd – zonder volger te zijn dus – op uw scherm zullen verschijnen. [naar artikel]


5. Influencers vinden het nog altijd moeilijk om te zeggen dat ze reclame maken (15/02/2024 - De Standaard)

Reclame moet herkenbaar zijn als reclame. Veel influencers hebben dat nog altijd niet begrepen, leert een onderzoek. “Als je zegt dat iets reclame is, swipen de mensen sneller weg.” [naar artikel]


6. Online influencers moeten expliciet melden of ze reclame maken voor iets (15/05/2018 - VRT NWS)

De FOD Economie gaat duidelijke richtlijnen uitvaardigen voor online influencers die reclame maken op sociale media. Online influencers zijn mensen die veel volgers hebben en vaak invloed hebben op specifieke doelgroepen. Bedrijven zetten hen in om reclame te maken voor hun producten, maar dat gebeurt niet altijd transparant. Daar wil de FOD Economie nu een einde aan maken.   [naar artikel]


7. Influencers moeten voortaan verduidelijken dat ze online reclame maken (25/04/2022 - Het Laatste Nieuws)

Staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker (Open Vld) en het Communicatie Centrum kondigen concrete richtlijnen aan voor influencers om te verduidelijken dat ze online reclame maken. Wie op sociale media een commerciële post doet, moet daar vanaf nu in vooraf vastgelegde termen over communiceren naar volgers. [naar artikel]


8. Amazon houdt zich niet aan eigen regels rond politieke reclame (08/01/2020 - Express)

De webwinkel probeert, net als Twitter, Spotify en Snapchat, om advertenties met een politieke boodschap te verbieden. Maar op zijn platform zijn nog altijd gesponsorde producten van presidentskandidaten Donald Trump, Bernie Sanders en Michael Bloomberg te vinden. Volgens de regels van Amazon zijn ‘alle producten gelinkt aan politieke campagnes, verkiezingen, politieke kwesties of publiek debat, […] The post Amazon houdt zich niet aan eigen regels rond politieke reclame appeared first on Business AM. [naar artikel]


9. “Instagram wordt een vuilnisbelt”: straks komen gesponsorde influencers ongevraagd in uw feed (06/06/2019 - Het Laatste Nieuws)

Wie nu al tekenen van ‘influencer-moeheid’ vertoont, blijft straks beter weg van Instagram. Het platform kondigt aan dat gesponsorde berichten van... [naar artikel]


10. Influencers moeten voortaan verduidelijken dat ze online reclame maken en adres in profiel zetten (25/04/2022 - Het Laatste Nieuws)

Staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker (Open Vld), de Federale Overheidsdienst Economie en het Communicatie Centrum kondigen concrete richtlijnen aan voor influencers om te verduidelijken dat ze online reclame maken. Wie op sociale media een commerciële post doet, moet daar vanaf nu in vooraf vastgelegde termen over communiceren naar volgers. Ook moet wie op “regelmatige basis” reclame maakt voor bedrijven een ondernemingsnummer hebben en dat samen met het ondernemingadres delen in alle social mediaprofielen. [naar artikel]


11. Israël legt vrouwen 'zedigheidsregels' op (29/08/2016 - Het Laatste Nieuws)

De Israëlische minister van Cultuur gaat nieuwe regels invoeren voor vrouwen die deelnemen aan door de overheid gesponsorde evenementen. [naar artikel]


12. Influencers over de nieuwe regels rond hun reclame: “Wat maakt het uit of ik dat potje gratis heb gekregen?” (11/05/2022 - Het Laatste Nieuws)

Omdat influencers zo’n beetje de nieuwe reclameborden zijn, worden ze sinds kort door FOD Economie beschouwd als onderneming. Ze moeten nu een aantal nieuwe regels volgen, en hun adres en ondernemingsnummer op hun profiel plaatsen. Influencers Sarah Puttemans (22), Freya Poppe (34) en Camille Schuermans (20) reageren op de regels en leggen uit hoe hun wereldje werkt. “Door de vaste samenwerkingen die ik aanneem, verdien ik zo’n 1.900 euro per maand.” [naar artikel]


13. Nieuw onderzoek: influencers lappen massaal regels aan laars (14/02/2024 - Het Laatste Nieuws)

Influencers plaatsen massaal commerciële boodschappen op sociale media maar zeggen amper dat het om reclame gaat. Dat hebben de Europese Commissie en de Belgische FOD Economie woensdag bekendgemaakt. Ze deden een onderzoek bij 576 influencers, waaronder 31 Belgen. [naar artikel]


14. Raad voor de Reclame: influencers moeten duidelijk aangeven wanneer ze #reclame maken (08/10/2018 - VRT NWS)

Online influencers moeten duidelijk aangeven als ze betaald worden om een product of dienst te promoten. Dat kunnen ze doen door bijvoorbeeld de woorden reclame, advertentie of sponsoring of de hashtags #spon, #adv, #prom of #reclame te vermelden. Dat staat in een reeks aanbevelingen van de Raad voor de Reclame. [naar artikel]


15. Influencers moeten aangeven wanneer ze reclame maken (08/10/2018 - Het Nieuwsblad)

Online influencers moeten duidelijk aangeven als ze betaald worden om een product of dienst te promoten. Dat kunnen ze doen door bijvoorbeeld de woorden reclame, advertentie of sponsoring of de hashtags #spon, #adv, #prom of #reclame te vermelden. Dat staat in een reeks aanbevelingen die de Raad voor de Reclame maandag bekendmaakte. [naar artikel]


16. #reclame, #advertentie, #publiciteit en #gesponsord: zo moeten influencers online reclame duideljk maken (25/04/2022 - VRT NWS)

Influencers die zich laten betalen of sponsoren om bepaalde berichten te plaatsen op hun sociale media, moeten dat duidelijker vermelden. Daarover zijn nieuwe richtlijnen opgesteld. Die moeten niet alleen bescherming bieden aan de consument, maar ook aan de influencers zelf. [naar artikel]


17. Strengere regels voor Belgische influencers (26/04/2022 - Express)

De Belgische staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker (Open Vld) en het Communicatie Centrum kondigen concrete richtlijnen aan voor influencers die online reclame willen maken. Op sociale media moeten zij voortaan aangeven of het om betaalde bijdragen gaat via hastags ‘#reclame’, ‘#advertentie’ of ‘#publiciteit’. In bepaalde gevallen kan ook de hashtag ‘#gesponsord’ gebruikt worden. ‘Influencers maken soms […] [naar artikel]


18. Online influencers moeten aangeven wanneer ze reclame maken (08/10/2018 - De Morgen)

Online influencers moeten duidelijk aangeven als ze betaald worden om een product of dienst te promoten. Dat kunnen ze doen door bijvoorbeeld de woorden reclame, advertentie of sponsoring of de hashtags #spon, #adv, #prom of #reclame te vermelden. Dat staat in een reeks aanbevelingen die de Raad voor de Reclame maandag bekendmaakte. [naar artikel]


19. #Reclame, #advertentie, #publiciteit of #gesponsord: zo moeten influencers verduidelijken dat ze reclame maken (26/04/2022 - Het Belang van Limburg)

Staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker (Open Vld) en het Communicatie Centrum komen met concrete richtlijnen voor influencers om te verduidelijken dat ze reclame maken. [naar artikel]


20. CD&V wil regels rond influencers die kinderen inzetten: “Het levert veel likes op, maar kan negatieve gevolgen hebben” (02/11/2022 - Het Belang van Limburg)

Influencers die kinderen inzetten om meer likes te verzamelen en dus ook meer geld te verdienen. Of zelfs nog een stap verder: kidfluencers die op sociale media ondanks hun leeftijd geld verdienen met reclame. Mag het of mag het niet? Behalve in Frankrijk bestaat er nergens wetgeving rond. CD&V-Kamerlid Leen Dierick wil er hier ook regels voor invoeren. Ze diende er een wetsvoorstel over in. [naar artikel]


21. CD&V wil regels rond influencers die kinderen inzetten, bekende mama’s reageren: “Mijn taak om integer om te gaan hiermee” (02/11/2022 - Het Nieuwsblad)

Influencers die kinderen inzetten om meer likes te verzamelen en dus ook meer geld te verdienen. Of zelfs nog een stap verder: kidfluencers die op sociale media ondanks hun leeftijd geld verdienen met reclame. Mag het of mag het niet? Behalve in Frankrijk bestaat er nergens wetgeving rond. CD&V-Kamerlid Leen Dierick wil er hier ook regels voor invoeren. Ze diende er een wetsvoorstel over in. [naar artikel]


22. Acid en tientallen andere influencers op vingers getikt omdat ze bedrijfsgegevens niet vermelden: "Ik ga dit niet doen" (05/08/2022 - VRT NWS)

Een 50-tal influencers hebben de afgelopen tijd een waarschuwing van de overheid in de bus gekregen. Daarin wijst de FOD Economie hen erop dat ze hun adres en een ondernemingsnummer moeten vermelden op hun profielen op sociale media. Sinds een aantal maanden is dat verplicht voor iedereen die online reclame maakt en daarvoor betaald krijgt. “Ik ga dit niet doen”, schrijft Acid, één van de bekendste influencers van Vlaanderen. [naar artikel]


Vers van de pers.
Alle Vlaamse Krantenkoppen.
Elke minuut geupdate.
De Krantenkoppen dagelijks in je mailbox?
Gratis dagelijks de krantenkoppen in je mailbox!

© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.

Dagelijks de populairste artikels in je mailbox?

Je kan je op elk moment uitschrijven!