Klimaat: Zelfs het groenste snoepje van Vlaanderen met 75 procent bos en natuur zal een tandje mogen bijsteken in de bescherming van het klimaat. Dat blijkt uit het Hemelwater en droogteplan dat donderdagavond aan de gemeenteraad werd voorgesteld. [naar artikel]
De Vlaamse regering moet dringend een tandje bijsteken in het verdedigen van onze taal, stelt politicoloog Bart Maddens. Eén van de prioriteiten daarbij is volgens hem de bescherming van het Nederlands in het hoger onderwijs. Ongetwijfeld bestaat er voor dit standpunt een breed draagvlak in Vlaanderen, dat zowel progressieven als conservatieven omvat. Een Vlaamse regering die de verengelsing kordaat een halt toeroept zal op veel applaus kunnen rekenen, zo Maddens. [naar artikel]
Het aantal elektrische of plug-in hybride wagens in Vlaanderen stijgt wel, maar van een grote groene golf in het Vlaamse wagenpark is nog geen sprake. Dat blijkt uit cijfers die N-VA-parlementslid Andries Gryffroy heeft opgevraagd bij minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld). Er rijden momenteel 77.645 elektrische of plug-in hybride wagens rond tegenover zo’n […] Het bericht Grone golf op Vlaamse wegen blijft voorlopig uit verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Voor het eerst is becijferd hoeveel publieke laadpalen Vlaanderen tegen 2030 zal nodig hebben. En dat zijn er met 124.640 een stuk meer dan aanvankelijk gedacht. “Iedereen – van de laadpaalproducent tot de minister – zal een tandje moeten bijsteken”, zegt Jochen De Smet van sectororganisatie EV Belgium. [naar artikel]
Om in Vlaanderen tegen 2040 tot een absolute betonstop te komen, zoals de Vlaamse regering het wil, zullen de meeste Vlaamse gemeenten een serieus tandje moeten bijsteken. Dat blijkt uit het “Betonrapport” van Natuurpunt dat vandaag is verschenen. [naar artikel]
In de strijd met het buitenland om de Waalse werknemer trekt Vlaanderen aan het kortste eind. Maar de Vlaamse arbeidsmarkt heeft die werkkrachten broodnodig. [naar artikel]
Vlaanderen zit op schema om een aantal doelstellingen rond elektrische wagens te halen. Zo rijden er in Vlaanderen momenteel bijna 45.000 elektrische of plug-in hybride wagens rond en staan er 3.655 laadpalen. In de plannen van de Vlaamse regering wordt gemikt op 60.000 elektrische voertuigen en 5.000 laadpalen tegen eind 2020. [naar artikel]
Van het totale wagenpark in Vlaanderen was vorig jaar maar 0,63% puur elektrisch. Daarmee zit Vlaanderen nog erg ver van de doelstelling van 7,5% tegen 2020. Volgens Jeroen Cockx, coördinator van het Vlaamse actieplan ‘Clean power for transport’, is één van de voornaamste redenen dat het aanbod de vraag niet kan volgen. Het actieplan is […] Het bericht Er rijden te weinig elektrische voertuigen in Vlaanderen rond verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Vanaf 2029 moeten alle nieuwe wagens in Vlaanderen volledig elektrisch zijn. Veel consumenten zoeken bij de aankoop van een wagen echter hun toevlucht tot de tweedehandsmarkt. Maar hoe zit het eigenlijk met het elektrische aanbod van tweedehandswagens? Kan je ook op de occasiemarkt terecht om elektrisch te rijden? Waar moet je dan op letten? En wat kost zo’n tweedehandswagen met elektromotor? [naar artikel]
Het aantal hiv-diagnoses in België is in 2021 met 4 procent gestegen. Vorig jaar kregen 781 personen een hiv-diagnose. Dat meldt het gezondheidsinstituut Sciensano vandaag. In een reactie op het onderzoek laat minister van Volksgezondheid Frank Vandenbroucke (Vooruit) weten dat de federale overheid 1 miljoen euro extra budget voorziet voor een hiv-plan om de hiv-epidemie in België onder controle te krijgen. “België moet écht een tandje bijsteken.” [naar artikel]
Minder dan een tiende van alle inschrijvingen van elektrische wagens in Vlaanderen gebeurt in Limburg. Dat roept opnieuw vragen op over de betaalbaarheid van elektrische wagens. [naar artikel]
Als Vlaanderen slim anticipeert op wat er binnenkort met pensioengerechtigde batterijen van elektrische wagens en zonnepanelen moet gebeuren, dan kan dat een flinke economische boost betekenen. Volgens een studie van het Steunpunt Circulaire Economie kan de ombouw van batterijen voor elektrische wagens tot thuisbatterijen de Vlaamse economie tot zes keer meer opbrengen tegen 2030 dan enkel de recyclage ervan. [naar artikel]
Spontane en aangekondigde stakingen, geblokkeerde bedrijven en prikacties. Een hete sociale lente lijkt op til. “De golf van onrust zal nog uitbreiden”, zegt Geert Van Hootegem, arbeidsmarkt-expert aan de KU Leuven. “Werknemers hebben te lang een tandje moeten bijsteken.” [naar artikel]
Het aantal inschrijvingen van elektrische wagens, zowel nieuw als tweedehands, door particulieren is in februari in België meer dan verdubbeld ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Dat meldt mobiliteitsfederatie Traxio. De stijging is volgens de federatie vooral te danken aan de Vlaamse premie voor elektrische wagens. [naar artikel]
14:43 Vooral de overheid moet een tandje bijsteken, leert een studie van de Europese Commissie. [naar artikel]
15 gemeenten in Oost-Vlaanderen lanceren vandaag “Valckenier Share”, een nieuw autodeelsysteem met elektrische wagens. Het is voor het eerst dat meerdere gemeenten samenwerken aan één systeem. “Je kan een auto huren in elke deelnemende gemeente. Bovendien moet je geen abonnement of inschrijvingskosten betalen.” [naar artikel]
Op verschillende snelwegen in Vlaanderen geldt omwille van de grote hoeveelheid fijn stof een snelheidsbeperking van 90 kilometer per uur. Die beperking geldt ook voor schonere elektrische wagens. Maar zijn elektrische wagens wel zo groen als we denken? [naar artikel]
Vanaf 1 januari geeft Vlaanderen geen premies meer voor elektrische wagens, omdat Vlaams minister van Energie Zuhal Demir (N-VA) oordeelde dat ze hun doel voorbij schoten. De beslissing om de premie af te schaffen werd eind oktober genomen door de Vlaamse regering. De voornaamste reden was dat ze te weinig werd aangevraagd, en ook vooral […] Het bericht Nieuw op 1 januari – Geen premies meer voor elektrische wagens in Vlaanderen verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
10:40 De beurzen gingen van start met een klein verlies, ook de Bel20 zit lichtjes in het rood. [naar artikel]
Lees dit artikel: IMF: ‘Noorwegen moet dure elektrische wagens belasten’ Noorwegen zou moeten beginnen met het belasten van dure elektrische wagens. Die inkomsten moeten het land helpen om de totaalkost van zijn genereuze stimulus-programma voor de verkoop van auto’s met batterijen te verlagen. Dat staat in een rapport van economen van het Internationaal Monetair Fonds (IMF). Indien het voorstel daadwerkelijk zou worden geïmplementeerd, kan Noorwegen […] Lees dit artikel: IMF: ‘Noorwegen moet dure elektrische wagens belasten’ [naar artikel]
Het aanbod aan elektrische auto's groeit snel. Binnenkort heeft ieder merk minstens één model dat zich door alleen maar een elektromotor laat aandrijven. Tijd voor een eigenzinnige selectie in vier prijsklassen. [naar artikel]
Het aantal elektrische of plug-in hybride wagens in Vlaanderen stijgt wel, maar van een grote groene golf in het Vlaamse wagenpark is nog geen sprake. Dat blijkt uit cijfers die N-VA-parlementslid Andries Gryffroy heeft opgevraagd bij minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld). Zo rijden er momenteel 77.645 elektrische of plug-in hybride wagens rond tegenover zo'n 46.000 wagens vorig jaar. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.