De luchtkwaliteit in Antwerpen is in één jaar tijd sterk verbeterd door de invoering van de lage-emissiezone (LEZ). De uitstoot van schadelijke stoffen is het afgelopen jaar sterk gedaald, blijkt uit de voorlopige resultaten van de negen meetstations van de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM), zo schrijft Gazet van Antwerpen vandaag. [naar artikel]
De luchtkwaliteit in Antwerpen is op één jaar tijd sterk verbeterd door de invoering van de lage-emissiezone (LEZ). De uitstoot van schadelijke stoffen is het afgelpoen jaar sterk gedaald, blijkt uit de voorlopige resultaten van de negen meetstations van de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM), zo schrijft Gazet van Antwerpen vrijdag. [naar artikel]
In de eerste zes maanden van 2017 waren er in Antwerpen meer dagen dat de toegelaten norm voor fijn stof werd overschreden in vergelijking met vorig jaar. Opmerkelijk, want Antwerpen heeft sinds februari een lage-emissiezone (LEZ) die net moet zorgen voor een betere luchtkwaliteit. Dat schrijft Gazet van Antwerpen vrijdag. Vlaams minister van Leefmilieu Joke Schauvliege (CD&V) reageert voorzichtig. [naar artikel]
Het werkt! De cijfers bewijzen het. De lage- emissiezone (LEZ) zorgt voor een significante vermindering van de uitstoot van roet en stikstofoxiden in Antwerpen. Ondanks de tienduizenden vrachtwagens op de Antwerpse Ring en de zware industrie in de haven, is de luchtkwaliteit in Antwerpen verbeterd. Dat staat nu onomstotelijk vast. Daarmee is het probleem van de luchtvervuiling in de Scheldestad verre van opgelost, maar als de invoering van de lage-emissiezone íéts heeft aangetoond, dan is het wel dat alle beetjes helpen. [naar artikel]
Sinds de invoering van de lage-emissiezone in Antwerpen op 1 februari is de luchtkwalititeit in de stad niet verbeterd. Dat blijkt uit cijfers van de Vlaamse Mililieumaatschappij die in Gazet van Antwerpen staan. Tijdens de eerste zes maanden van dit jaar is de toegelaten norm voor fijn stof in de zone binnen de Antwerpse ring en op Linkeroever al vaker overschreden dan in heel 2016. [naar artikel]
Sinds de invoering van de lage-emissiezone (LEZ) in het Brusselse Gewest in 2018 gaat de luchtkwaliteit er steeds meer op vooruit. Dat is de conclusie van de monitoring 2020, een onderzoek dat vandaag wordt gepubliceerd door Leefmilieu Brussel. [naar artikel]
In de eerste zes maanden van 2017 waren er in Antwerpen meer dagen dat de toegelaten norm voor fijn stof werd overschreden in vergelijking met vorig jaar. Opmerkelijk, want Antwerpen heeft sinds februari een lage-emissiezone (LEZ) die net moet zorgen voor een betere luchtkwaliteit. Dat schrijft Gazet van Antwerpen vrijdag. Vlaams minister van Leefmilieu Joke Schauvliege (CD&V) reageert voorzichtig in de krant. [naar artikel]
De Antwerpse sp.a-fractie heeft harde kritiek op het feit dat de luchtkwaliteit in Antwerpen niet is verbeterd sinds de invoering van de lage-emissiezone (LEZ), waarover Gazet van Antwerpen vrijdag berichtte. “We worden geconfronteerd met de gevolgen van het mobiliteitsbeleid van dit Antwerpse stadsbestuur,” zegt sp.a-fractieleidster Kathleen van Brempt. [naar artikel]
De lage emissiezone in Londen heeft wel de luchtkwaliteit verbeterd, maar niet in die mate dat het ook effect heeft op het aantal kinderen met een verminderde longcapaciteit of symptomen van astma. Dat blijkt uit een studie in medisch vakblad The Lancet. [naar artikel]
Volgens Antwerps schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) heeft de lage-emissiezone in Antwerpen hetzelfde effect op de luchtkwaliteit als het circulatieplan in Gent. Dat zegt Kennis in "Terzake". Groen-lijsttrekker Wouter Van Besien wil daarentegen de lage-emissiezone combineren met een autoluw centrum. [naar artikel]
“Met een lage-emissiezone kunnen we de toegang tot bepaalde delen van onze gemeente verbieden voor verkeer dat niet voldoet aan bepaalde voorwaarden”, zegt Danny Bloemen, lijsttrekker van Pro Leopoldsburg-Heppen. Zijn partij is voorstander van een lage-emissiezone. “Meer dan zeventig procent van het verkeer in onze gemeente is doorgaand verkeer. Uit metingen blijkt dat de luchtkwaliteit op onze gewestwegen hetzelfde is als de luchtkwaliteit langs de E313. De lage-emissiezone lijkt ons vooral aangewezen in het centrum van Leopoldsburg, in de buurt van het station”, legt de lijsttrekker uit. [naar artikel]
Een jaar na de invoering van de lage-emissiezone (LEZ) in Antwerpen is de luchtkwaliteit verbeterd, dat schrijft Gazet van Antwerpen. Bij alle schadelijke stoffen die vrijkomen door autoverkeer is er een daling. Voor de schadelijkste stof roet gaat het om een daling van 20%. ‘De inspanningen van onze bewoners zorgen voor een betere luchtkwaliteit’, zegt schepen van Leefmilieu Nabilla Ait Daoud (N-VA). [naar artikel]
In Antwerpen is sinds vanochtend de eerste lage-emissiezone (LEZ) van ons land actief, een gebied waarin al te vervuilende wagens en vrachtwagens [naar artikel]
In Antwerpen is sinds vanochtend de eerste lage-emissiezone (LEZ) van ons land actief, een gebied waarin al te vervuilende wagens en vrachtwagens [naar artikel]
’t Stad is van A, behalve als u met een oudere diesel of oude benzinewagen rijdt. Antwerpen voert op 1 februari een lage-emissiezone in om de hoeveelheid roet en fijn stof in de lucht te verminderen. Mag uw wagen de lage-emissiezone nog binnen? En hoe controleert Antwerpen uw wagen? De belangrijkste vragen opgelijst. [naar artikel]
“De effecten van de lage-emissiezone (LEZ) zijn niet te evalueren aan de hand van slechts één component van fijn stof”, staat te lezen in een persbericht van de stad Antwerpen. Uw krant schreef eerder dat de luchtkwaliteit niet is verbeterd sinds de invoering van de (LEZ) in februari 2017, maar volgens het stadsbestuur is dat vooral te wijten aan het droge voorjaar. [naar artikel]
De luchtvervuiling in Antwerpen is gedaald sinds de invoering van de lage-emissiezone. Dat blijkt uit cijfers van de Vlaamse Milieumaatschappij. Verspreid in de stad staan verschillende meetpunten die luchtvervuiling meten. De impact is het grootst bij meetpunten die aan een druk verkeerspunt liggen: zo werd er bij het meetpunt in Borgerhout 19,20 procent gemeten. "Dit toont aan dat onze maatregelen werken", zegt Antwerps schepen voor Leefmilieu Nabilla Ait Daoud (N-VA). [naar artikel]
De lage-emissiezone in Gent wordt niet verder uitgebreid. Dat heeft het stadsbestuur beslist. Sinds begin 2020 worden de meest vervuilende wagens uit het stadscentrum geweerd. Er komen wel meer slooppremies voor oudere voertuigen van alle inwoners in de stad en meer (elektrische) deelwagens en -fietsen buiten de lage-emissiezone. [naar artikel]
Dit jaar meren in Antwerpen minstens 670 cruiseschepen aan, goed voor meer dan 100.000 passagiers. Uit onderzoek blijkt dat één middelgroot cruiseschip ongeveer evenveel fijn stof uitstoot als een miljoen auto’s. Nochtans voerde Antwerpen vorig jaar een lage emissiezone in om de luchtkwaliteit in het centrum te verbeteren. De Antwerpse schepen voor toerisme, Koen Kennis [naar artikel]
Opvallende uitspraak van de Antwerpse schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) in Terzake: in Antwerpen gaat het even goed met de luchtkwaliteit als in Gent, dankzij de lage-emissiezone (LEZ). Zijn de twee echt vergelijkbaar? Het stadsbestuur weigert voorlopig de cijfers bekend te maken. [naar artikel]
De op 1 januari vorig jaar ingevoerde Brusselse lage-emissiezone (LEZ) heeft al positieve effecten voor de luchtkwaliteit in het hoofdstedelijk... [naar artikel]
Een jaar na de invoering van de lage-emissiezone (LEZ) in Antwerpen is de luchtkwaliteit verbeterd. Bij alle schadelijke stoffen die vrijkomen door autoverkeer is er een daling. Voor de schadelijkste stof roet gaat het om een daling van 20%. “De inspanningen van onze bewoners zorgen voor een betere luchtkwaliteit”, zegt schepen van Leefmilieu Nabilla Ait Daoud (N-VA). [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.