De transportsector is verantwoordelijk voor een aanzienlijk deel van de CO2-uitstoot in Europa. Als we de klimaattransitie willen doen slagen, is een modal shift naar meer klimaatvriendelijke transportmodi noodzakelijk. Goederenvervoer per trein geldt hierbij als het beste alternatief. The post Z-Sustainable Logistics: Een modal shift is noodzakelijk 14/03/24 appeared first on Trends. [naar artikel]
De transportsector is verantwoordelijk voor een aanzienlijk deel van de CO2-uitstoot in Europa. Als we de klimaattransitie willen doen slagen, is een modal shift naar meer klimaatvriendelijke transportmodi noodzakelijk. Goederenvervoer per trein geldt hierbij als het beste alternatief. The post Z-Sustainable Logistics 14/03/24: Een modal shift is noodzakelijk appeared first on Trends. [naar artikel]
De modal shift, voor beleidsmakers en mobiliteitsdeskundigen is het de laatste jaren steeds meer een van de stokpaardjes. Als we willen dat het verkeer in en om Antwerpen niet nog meer in het slop geraakt, zeker met de werken aan de Oosterweelverbinding die voor de deur staan, is het noodzakelijk dat meer mensen de auto inruilen voor het openbaar vervoer, de fiets of een ander duurzaam vervoersmiddel. Zorro, het burgerplatform van Ringland in de Antwerpse zuidoostrand, lanceert nu de ‘Modal Selfie’. Met die tool kan ieder voor zich uitmaken hij de afgelopen periode een positieve modal split heeft bereikt. Of met andere woorden: wat is de verhouding van je persoonlijk verplaatsingsgedrag tussen fiets, bus, tram, trein, auto of te voet? [naar artikel]
De actiegroepen Ademloos, stRaten-generaal en Ringland hebben een gezamenlijk memorandum opgesteld voor de gemeenteraadsverkiezingen, gericht aan zowel de partijen in de stad Antwerpen als in de zowat 30 gemeenten van de ruimere vervoersregio. Ze vragen niet alleen een engagement voor de volledige overkapping van de Antwerpse Ring, maar ook voor het faciliteren van de modal shift naar maximaal 50 procent autoverkeer en - op termijn - voor een dieselban. [naar artikel]
Gaat de nieuwe Vlaamse regering de belofte nakomen om in de Antwerpse regio naar een modal shift te gaan van de helft auto’s en vrachtwagens, de helft openbaar vervoer en fiets? Groen vreest van niet. De partij baseert zich op de cijfers uit het milieueffectenrapport in aanloop naar de bouwvergunning voor Oosterweel. [naar artikel]
900 vacatures, elke dag 400 bussen in panne, 95 miljoen verdwenen reizigers en meerdere voertuigen die al meer dan 1,5 miljoen kilometers op de teller hebben. Als er één lijn zit in het verhaal van De Lijn, dan is het wel deze: een compleet gebrek aan geld. En dat is dagelijks voelbaar voor wie afhankelijk is van het openbaar vervoer. Dit zijn de tien pijnpunten van De Lijn. [naar artikel]
Thomas Goorden is activist bij onder andere stRaten-generaal en de Burgerlijst en creatief producent bij LEF. [naar artikel]
Burgerbewegingen Ademloos, Ringland en stRaten-generaal hebben hun achterban vanavond in zaal Horta in Antwerpen goed nieuws te melden: de overkapping van de noordelijke Ring, goed voor 111 hectare meer groen, wordt meegenomen in de aanleg van de Oosterweelverbinding. “Zeer goed nieuws, maar op vlak van modal shift moeten er dringend concrete stappen worden gezet”, zegt Peter Vermeulen van Ringland. “Dat besef is er, nu moeten de projecten uit de startblokken schieten.” [naar artikel]
Er is een “urgentieplan” nodig voor het openbaar vervoer in en rond Antwerpen om het Vlaamse engagement voor een modal shift tegen 2030 nog te kunnen halen. Dat heeft Antwerps Groen-fractieleider Wouter Van Besien vrijdagavond verklaard tijdens de nieuwjaarsreceptie van zijn partijafdeling in het Zuiderpershuis. “Met de plannen die nu voorliggen is er geen verbetering in zicht”, aldus Van Besien. “De Vlaamse overheid voorziet minder geld en het stadsbestuur wil geen plaats maken voor openbaar vervoer in de stad.” [naar artikel]
01:05 Mensen zullen het openbaar vervoer mijden uit vrees voor besmetting’, zegt Luc Hellemans van Lantis, dat de Oosterweelverbinding in Antwerpen bouwt. ‘Maar we móéten slagen in de ‘modal shift’. Zonder ... [naar artikel]
Een nieuwe spoorlijn met station in Sint-Job en ieder kwartier een bus moeten de mobiliteitsproblemen in Brecht, en bij uitbreiding het noorden van Antwerpen, oplossen. Het zijn enkele plannen in het regionaal Routeplan 2030 van de Vervoersregio Antwerpen. [naar artikel]
De energietransitie zit allesbehalve op schema. Volgens deskundigen moet er jaarlijks zo’n 1000 miljard euro aan fossiele investeringen herleid worden naar hernieuwbare projecten om bij te benen. Dat is jaarlijks drie keer meer dan nu. The post Drie keer meer investeringen in groene energie nodig om planeet leefbaar te houden appeared first on DeWereldMorgen.be. [naar artikel]
De wagen verliest terrein in de Antwerpse straten. Steeds meer Antwerpenaars en werknemers in de stad springen op de fiets voor hun verplaatsingen. “We zien een effectieve gedragswijziging”, zegt mobiliteitsschepen Kennis. [naar artikel]
“Als Vlaanderen de doelstellingen uit het Toekomstverbond voor Antwerpen wil halen, moet nog minstens 4 tot 5 miljard euro worden gezocht tegen 2030. Zonder harde keuzes, zoals zwaar besparen, zal dit geld niet worden gevonden, gelet op de toestand van de Vlaamse financiën en de toekomstige uitgaven.” Dat zei raadsheer Jan Debucquoy van het Rekenhof donderdag in het Vlaams Parlement. [naar artikel]
In Antwerpen vindt zondag 'Antwerpen Shift' plaats, de opvolger van het mobiliteitsfestival 'Antwerpen Autovrij'. Op verschillende plekken in de binnenstad kunnen inwoners alternatieve vervoersmiddelen leren kennen en uittesten. [naar artikel]
De overstromingsramp van 1953 treft Zeeland, met uitbreiding tot Antwerpen en Rotterdam. Meer dan 2000 mensen bekopen het met hun leven. [naar artikel]
De Oosterweelverbinding is overbodig en lost de mobiliteitsknoop niet op, dat stelt professor bestuurskunde Wouter Van Dooren aan de Universiteit Antwerpen. Van Dooren onderzocht het uitgebreide milieurapport (MER) van de Oosterweelverbinding en kwam tot de conclusie dat het weggesmeten geld is, ten minste als de afgesproken ambitie om te komen tot een modal shift van 50% autoverkeer en 50% duurzame vervoersmiddelen wordt gehaald. [naar artikel]
Ondanks alle fileleed blijven we kiezen voor de auto. Dat moet anders als we tegen 2030 de modal shift 50/50 willen halen. Het plan is dat we de helft van onze verplaatsingen te voet, met de fiets of het openbaar vervoer doen. Maar dat openbaar vervoer laat nogal eens wat steken vallen, zo bevestigt een bevraging onder onze lezers andermaal. Met Halte Hopeloos nemen we de proef op de som. Eerste aflevering: station Antwerpen-Zuid. [naar artikel]
Vlaanderen bestudeert of er een lage-emissiezone (LEZ) kan worden ingevoerd in de Antwerpse haven. Dat blijkt uit het voorontwerp van voorkeursbesluit voor de havenuitbreiding dat donderdag werd voorgesteld in het Vlaams Parlement. Voor de invoering zouden Antwerpen, Beveren en Zwijndrecht akkoord moeten gaan. [naar artikel]
Om de verkeerssituatie in en rond Antwerpen leefbaar te houden, moet de komende 7 jaar 1 op de 6 voertuigen uit de avondspits geweerd worden, zo staat in een rapport van de Vlaamse regering. [naar artikel]
Hoog bezoek komende zondag 17 september op Antwerpen Shift in de Antwerpse binnenstad. Het Koninklijk Paleis laat weten dat Koning Filip die dag naar Antwerpen komt en voor de gelegenheid een fietstocht door de stad zal doen. [naar artikel]
Er is nog 2 miljard euro nodig om de tax shift te financieren, zei minister Wilmès. Dat werd meteen afgezwakt door haar collega Van Overtveldt. De oppositie vraagt zich af of de beloofde lastenverlagingen er nog komen. [naar artikel]
De lancering van de GvA Olympus-app was het startschot voor een reeks waarin een week lang mobiliteit en verkeersveiligheid in de stad centraal stonden. Vandaag het sluitstuk: de modal shift getest. Wie wint de race tussen de verschillende vervoermodi? [naar artikel]
Elke inwoner van dit land moet zijn verantwoordelijkheid nemen om onze planeet, de aarde, leefbaar te houden. Dat is de boodschap die de milieu- en natuurbeschermingsorganisatie WWF België donderdagmiddag meegaf in het Museum voor Natuurwetenschappen in Brussel. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.